Jump to content

Prosjekt: Støping av akterplan på P35.


REM

Recommended Posts

Likte den maska di, REM

Er dette en slik mangetusenkroners-sak du har fikset deg gjennom jobben, ?

Uhmm! :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg sliper ned i glassfiberen i et felt på ca 12cm. Jeg tar mest i nedkant, og lar det gå ut i null i overkant.

For sent nå, men for senere referanse; man skal ikke slipe seg ned i laminatet, kun fjerne gelcoaten.

Du må også bruke vertikale forsterkninger slik jeg viste på tegningen over. Siden du har så god avstand opp til vannlinjen er det enkelt å få disse solid festet til skroget. 2 på hver side bør holde hvis du kombinerer det med en forsterkning langs kanten av planet. (som på tegningen)

 

At de originale var festet med karosseriskruer var overraskende... aldri trodd at Princess kunne gjort noe sånt.

Link to post
Share on other sites

At de originale var festet med karosseriskruer var overraskende... aldri trodd at Princess kunne gjort noe sånt.

Tror de kun var brukt for å presse de løse planene inn mot akterplanet mens limet herdet. Planene satt sværtgodt, også etter at skruene var fjernet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

akterplan_011.jpg

Var på byggvarehandelen idag og kjøpte to stk 1500x750x18mm forskalingsplater. Relativt dyre, da jeg tror jeg kunne ha fått marentifiner til halve priosen? Skit au, jeg hadde lånt bort hengeren, og da forskalingsplatene gikk rett in i varekassa på Caddyn var valget enkelt.

akterplan_014.jpg

Forskalingsplatene la jeg med god overlapp på undersiden av skroget, som en forlengelse av skroget.

Så la jeg byggeplast på oversiden, og i press mellom platene og skroget. Byggeplasten er et alternativ til slippmiddel eller formvoks som det også kalles, og forhindrer at den støpte glassfiberen fester seg mot underlaget der jeg ikke vil at den skal feste seg. Så stemmet jeg platene mot skrogbunnen ved å lage et fagverk av 1,5x2"

akterplan_015.jpg

Så avsluttet jeg forskalingsarbeidet med å skru fast et rammeverk i ytterkant og som en begrensning av støpen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Fordi jeg ønsker en avslutning av planet med en oppadgående sarg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, og hvor jeg legger en ramme av Divinycell på innsiden og plaster over.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg skal påberope meg masse viten om dette, husk å avslutte alle kanter med skarp vinkel. Dette gjør at vannet slipper lettere og skroget får mindre motstand gjennom vannet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ref. ombygningen av Fireline over. Har lurt på noe av det samme med min Princess V39 endre den til V42.

 

Eneste forskjell på orignal V42 vs V39 er lengre badeplattform.

Er en slik ekstra glassfiberplattform å få til "bolt on" evt? noen som kjenner til hva dette evt kan koste?

Skarpnes 30

Scand Baltic 29

Princess V39

Link to post
Share on other sites

Heisann rem, et spennende prosjekt som jeg følger nøye med på!!

 

Men, hvis du har mulighet og tid, hvorfor ikke ”ta den helt ut” ved å forlenge hele skroglengden under vannlinja ved å støpe en oppdriftskasse? Integrer trimflapsene med utdyptinger i støpen på undersiden.

 

Vurderer noe lignende selv på vår P414.

 

Fordeler, slik jeg ser det:

Effekten av forlengelse av flapsene opprettholdes.

Øker oppdriften bak.

Plenty ekstra stueplass.

Mulighet for integrering av hekk thruster med egen batteripakke bak.

Mulighet for integrering av hekkanker med egen kjettingkasse.

Mulighet for å integrere eksospotter i selve kassa.

Kassa gir anlegg for en ny, stor og flott, badeplattform.

 

Bakdeler

Mye ekstra kostnad i forhold til bare flaps!

Eksosutløp må forlenges gjennom kassa!?

Ny badeplattform må bygges samtidig!

Maaange flere arbeidstimer.

 

Eller kanskje det blir litt for mye eksperimentell modifisering som kan gi uheldige effekter/egenskaper??

 

Uansett, lykke til med prosjektet!!! :yesnod:

 

:sailing:

Mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hva er vitsen med dette, rem? Vi går ikke fortere enn maks 5 mil i timen, så hvorfor kaste bort en så flott helg til dette? Tenk nå etter hva dere gikk glipp av ved å ligge på land en så lang og flott helg. Vi savnet dere på Borgen blant alle de gode båtvennene våre. :cheers:

Trolig er du blitt hekta på noe andre driver med som driver rundt i flere og tyve mil. :lol::rolleyes:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

akterplan_019.jpg

6 lag støpt, og det holdt hardt på slutten. Polyesteren begynte å bli geleaktig og det ble travelt med å få lagt siste laget. Puhh :sweat: Selve legginga gikk greit. Aluminiumsrulla var fin til å fordrive luftboblene. For ikke å få for dårlig tid skal jeg allikevel sørge for å klippe til glassfiberen, og ha alle leggene klare til de seks siste leggene. Fra polyesteren begynte å herde gikk det bare en snau halvtime til den var ferdig gjennomherdet og avkjølt.

 

akterplan_021.jpg

Det blir mye sliping. Hele overflaten må slipes ned slik at en får heft til de siste seks leggene. I tillegg slipte jeg ned områdene der støttevinklene skal sitte

 

akterplan_024.jpg

Slik ble det seende ut før legging av de siste lagene. Jeg begynte å måle og klippe opp glassfiber, og oppdaget at jeg jo ikke hadde nok :headbang:

Istedenfor å legge de 4 lagene jeg hadde, for så å måtte slipe på nytt før de siste 2 besluttet jeg å heller utsette til jeg hadde skaffet mer glassfiber, og ta alle seks leggene i ett.

Så da blir det tur til Biltema imorgen etter mer glassfiber og polyester/herder. Skal kjøpe inn nok slik at jeg ikke risikerer å gå tom nok en gang

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Polyesteren begynte å bli geleaktig og det ble travelt med å få lagt siste laget.

Bland ikke mer polyester av gangen enn det du bruker opp på 20min. Viktig at den øvre kanten av støttevinklene rundes skikkelig, plansliper med 50 papir er fin å bruke her.

Før man kan støpe over dem må de forankres skikkelig ved å lage en avrunding i hjørnene med glassfibersparkel og flaskekork. slik som beskrevet lenger opp. Fest dem først med noen små punkter med sparkel.

Skal båten på sjøen igjen etterpå, eller må vi vente til våren med å høre hvordan resultatet blir? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Planen er at vi skal på sjøen igjen ila uka. Om det holder begynner jeg å tvile på. Over helga bør vi ihvertfall få til. Glassfibersparkel? Er det noe jeg kan blande opp sjøl vha, polyester og fortykningsstoff? Glasskuler? Detr greieste er vel kanskje å kjøpe sparkel på BT?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men, hvis du har mulighet og tid, hvorfor ikke ”ta den helt ut” ved å forlenge hele skroglengden under vannlinja ved å støpe en oppdriftskasse? Integrer trimflapsene med utdyptinger i støpen på undersiden.

En for omfattende jobb for meg er jeg redd, og begrensede muligheter mhp lokaler? Er vel et fullt vinterprosjekt det du skisserer, men du verden, ser skikkelig spennende ut. En ulempe slik jeg ser det er at en vanskelig kan unngå skrå profil på akterskipet. Klassiske engelske motorbåter skal ha tverrt akterskip.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

alltid spennende med støpejobber, tror det blir bra det der.

 

Glassfibersparkel? Er det noe jeg kan blande opp sjøl vha, polyester og fortykningsstoff? Glasskuler? Detr greieste er vel kanskje å kjøpe sparkel på BT?

 

Jeg er sikker på at jeg leste om det her på forumet, ellers finnes det noe som heter polyestersparkel, den er litt greiere å få jevn enn glassfibersparkel.

Link to post
Share on other sites

Finnes i korttrådig og langtrådig utgave. Til denne jobben ville jeg brukt den korttrådige. Kjøp begge typer og prøv deg frem. Ideelt sett bør man kun bruke den langtrådige siden den er sterkest, men er ikke like lett å jobbe med som den andre.

 

PS: Styrken kan overhodet ikke sammenlignes med den man får med matter+polyester, men det blir langt mer solid enn ren sparkel. Har inntrykk av at det fester seg bedre også.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke bruke Biltema produkter på en sånn jobb. Har brukt de endel som erstatning for mer egnede produkter og de feiler over tid. Her har vi jo også en noe mer kritisk applikasjon hvor styrke er viktig. Til å feste detaljer sammen her, og for trekking av hulkil ville jeg brukt denne. Fåes hos Reichold forhandlere.

Det er også særdeles viktig at Divinycell blir grundig rengjort og grunnet før det lamineres over.

Jeg ville ikke lagt alle seks lag med matte i en omgang. Det kan fort bli for varmt og det kan oppstå spenninger i laminatet.

Videre synes jeg kanskje at innfestningen mot skroget er for liten. Den bør være minst 150 mm.

Link to post
Share on other sites

akterplan_025.jpg

Jeg støpte de siste 6 lagene igår kveld. Etter mitt ringe syn ser det vel greit ut, sjøl om jeg synes planet flekser foruroligende mye når jeg belaster kantene. Vel vel, med 12 lag og 6 stløttevinkler som går langt opp på akterspeilet, og en solid ramme i ytterkant bør det bli stivt nok i massevis.

Her er jeg igang med å tilpasse Divinycell kjernemateriale til støttevinkler

 

akterplan_028.jpg

Støttevinklene og ramma limes mot akterspeil og plan med glassfibersparkel. I tillegg skal de selvfølgelig plastes inn med GUP. Tenkte meg 6 lag, eller bør jeg like godt gå for 12 lag også her?

 

akterplan_030.jpg

 

akterplan_031.jpg

Arealet blir formidabelt i forhold til de originale planene. Omlag 8 ganger så stort areal. Blir spenende å se om det funker.

 

akterplan_032.jpg

Her har jeg lagt på ramme bare for å få et bilde av hvordan det blir seende ut.

 

akterplan_033.jpg

Regner med å lime fast ramma i morgen med glassfibersparkel etter at jeg har sjegget og pussa kantene på planet. Begynner kanskje også å sparkle på undersiden da plasten har skrukket og rynket seg noe, og etterlatt striper i støpen.

 

Blir forb. mye sliping i forbindelse med å få glassfiberen til å bite mot overflate. Wolfram-Carbidskiva gjør fortsatt jobben, og var verdt pengene fullt ut. Har et trykkluftanlegg med meg bak i bilen slik at jeg kan blåse reint områdene jeg har slipt.

 

Lærte forresten en ting i kveld, og det er å lukke igjen vinduene på bilen før jeg blåser slipestøv. Trur jeg husker på det neste gang :headbang:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har du kun lagt glassfibermattene på oversiden av forskalingen (mot akterspeilet), eller har du også lagt noen lag på undersiden av planet etter av forskalingen ble fjernet (på bunnen...)?

 

Skal selv gjøre samme jobb til våren, men ska ha kasser som gir oppdrift ved stilleligge...

Redigert av eysteind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Foreløpig ikke lagt noe på undersiden. Skal gjøre en sparklejobb på undersiden, og legge glassfiber ifm plasting av ramma i ytterkant.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...