Jump to content

Prosjekt: Støping av akterplan på P35.


REM

Recommended Posts

Siden du avsluttet overskriften med tips ønskes prøver jeg meg.

 

Siden du bor i asker ville jeg kjøpt glassfiber hos Diab, bedre styrke (vevd) til mindre pris.

 

Jeg har hatt problemer med å få mattene til å henge lenge nok (til det herder) når jeg har støpt under, Og du sliter vell med å snu båten din på hode. Det kunne da godt å bruke forskalinga med litt f,eks liggeunderlag (noe mykt), kledd med plast og stemplet under de mettede glassfibermattene. Eller pensle på poliester, legge mettede matter på forskalingen og heise/stemple oppunder.

Link to post
Share on other sites

Synes det ser meget tynt det akterplanet ditt, sikker på at 12 lag er nok? Antar det er mye krefter bak en P35 under gange, også når den ligger stille med litt sjø inn i hekken.

Redigert av POLARN (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg også synes det ser rimelig tynt ut, og flekser lett ved belastning. Nå er det vel ribbene og ramma rundt som i første omgang skal gi strukturell styrke og stivhet, og ikke tykkelsen på planet i seg selv. Når jeg plaster inn ribbene og ramma, med den overlappen jeg vil anvende, blir jo dette også som å legge på noen ekstra lag. Alt i alt tror jeg det blir stivt nok etterhvert, men å tru skal man jo gjøre i kjerka. Fler som har synspynkter på dette?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Enig i vurderingen, å legge på flere lag på den horisontale flaten vil ha lite å si. Glassfiber har også en utrolig styrke så lenge det ikke blir utsatt for harde punktbelastinger.

Derimot ville jeg latt de vertikale støtteflatene gå helt frem til den kantboksen ved å legge inn en kile. Dette etter at du har støpt langs hele lengden av boksen.

Det er ikke nødvendig å slipe før man fortsetter, selv om grunnlaget har herdet, overflaten vil være klebrig i lang tid.

 

trimplan1.gif

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg limt ribber og ramme på plass med glassfibersparkel, og lagt på hulkil. Så har jeg sparklet på undersiden, der plasten hadde krølla seg. Ikke noe revetrekk å benytte plast tror jeg, da den krøller seg i den varmen som utvikles. Jeg kjøpte skikkelige forskalingsplater med oljet og polert overflate, og de burde jeg kunne brukt direkte uten plastfolie. Vel vel, gjort er gjort. Første gang jeg gjør dette, og jeg lærer hele tida.

Skikkelig drittjobb å slipe allt etterpå selvfølgelig. Nå er allt limt, sparklet og slipt/pussa og klart til 6 lag med klassfiber.

akterplan_034.jpg

Jeg startet med å lage en mal i papir. Litt vrien geometri rundt ribbene og opp akterspeilet, så det å lage seg en mal eller skilling som dette er vel eneste måten å gjøre det på

 

akterplan_037.jpg

Slik ble første utklipp i glassfiber seende ut, så da var det bare 59 igjen. :rolleyes:

Hadde planlagt å få lagt på 3 legg i kveld på ribber og ramme, men da klokka nærmet seg 2100 fant jeg at jeg like godt kunne utsette det til i morgen, frisk ug uthvilt. Helga ryker antagelig. Hadde planlagt å sette ut igjen på fredag, men tida blir for knapp trur jeg. Vi får se.

Soga held fram.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

La 3 lag glass på ribber og ramma rundt i kveld. I tillegg la jeg forsterkninger mellom ribbene slik at jeg vel nå i praksis er oppe i en 12-14 lag i selve planet. Regner mede at dette vil holde.

I morgen begynner jeg med å legge på epoxygrunning. Legger opp til 4 lag med epoxy før 2 lag bunnstoff. Godt å se slutten på det, Mye mer jobb enn jeg hadde forestilt meg.

 

akterplan_041.jpg

 

akterplan_043.jpg

 

akterplan_047.jpg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Driftig kar du rem!

 

Det blir som oftest mer arbeid enn det en kan forestille seg, for veien blir ofte til mens man går. Dette arbeidet er jo ikke akkurat plankekjøring. Litt av et prosjekt!

 

Håper at det holder, og at du vil oppleve den ønskede effekten. Jeg har noe av de samme planene i vinter, men ikke av slike dimensjoner...

Link to post
Share on other sites

Si hva du vil om verneutstyr, masker, gummihansker osv. Glassfiberjobber er og blir noe forb. dritt. Det stikker og klør, det går hull på gummihansker og du får polyester i håret og andre steder hvor du absolutt ikke har bruk for polyester. Det blir et hlvetes mess rundt deg, og glass fester seg til absolutt alt. Hopper du i dusjen eller badet etter du er ferdig om kvelden oppdager du at det klør og stikker like forbannet etterpå.

akterplan_048.jpg

 

akterplan_050.jpg

Vel , nå er jeg ferdig med den værste jobben. Jeg har rydda unna glassfiber og polyester, og funnet fram malerutstyr. Ett lag epoxy fikk jeg lagt på i kveld etter å ha sjegget og pussa alle flatene for bust oa. som måtte stikke ut av den herdede glassfiberen. Epoxyen skal herde i 12 timer, og da tar jeg strøk nr. to imorgen tidlig.

akterplan_051.jpg

Jeg er ikke det minste redd for styrken lenger. Plasting av ribbeverket gjorde underverker, og selv etter å ha belastet planet med mine 100 kg, kunne jeg ikke se at planet sviktet en eneste mm.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott utført jobb. Nå vil jeg tro du er som en unge på julaften. Ut på sjøen å få testet så raskt som mulig....

Du pleier vel å gå sakte, men nå kan det vel være det blir litt mer planefart.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...