Jump to content

Prosjekt: Støping av akterplan på P35.


REM

Recommended Posts

Nei, ikke fått testet ut enda. Rakk bare en rask tur til Sætre etter utsett på søndag. Jeg hadde med flere folk i båten enn vanlig, og da blir det vanskelig å sammenligne. Jeg får ta det etter hvert, og vil rapportere i tråden når jeg har noe mer holdbart.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Lavere front i planingsfart og noe høyere fart i området 6kn. Samme fart i planingshastighet

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hadde kanskje trod at jeg skulle henta noe mer fart i planingsfart, og ikke i desplasementsfart?? Skjønner ikke dette helt. Samma det, poenget var lavere front i planingsfart og det fikk vi. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jo, men det blir vel omtrent slik jeg har gjort det. Mener du å forlenge ytterligere?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bæringen trenger du vel kun når du ligger stille?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tror nok kanskje ikke det er en enkel løsning på dette. Vurderer å sette på faste interceptors i akterkant av propelltunellene, i tilegg til flapsene, men usikker på virkningsgraden av disse også.(regner med at princess har testet forskjellige løsninger før meg ?)

Det spørs om vi bare må finne oss i å være litt tung i rumpa ;)

Link to post
Share on other sites

Mhmm. Relativt omfattende da. Flytte rorhylsene, lengre aksler. Nye eller modifiserte akselbraketter, modifisere innfesting av pakkboks, endre motorfestene......+++?

I tillegg selve støpejobben som vel krever at man må jobbe innendørs en vinter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Faste interceptors er enkelt å teste ut ved å feste en vinkel av ett eller annet slag med skrutvinger på på akterplanet. Ikke sant?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Snakket med en med en nyere Skorgnes (Sonic?) Han sa at interceptors var svært effektive og at han økte markant hastigheten når han benyttet de i rundt 25 kn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tenkte å lage noen lepper/skinner som er formet etter tunnellene å skru disse fast i skroget. Etter hva jeg har funnet ut bør de stikke ned ca 1cm for å oppnå effekt.

Kanskje lage skruhullene litt avlange slik at det går å justere dem. Dersom det ikke har ønsket effekt er det enkelt og demontere dem og sparkle igjen skruhullene.

Kanskje til våren..

Dersom løsningen er å bygge på mere oppdrift/mere skroglengde akter, skulle vel kanskje en 40ft trimme mindre enn en 38ft ?

I deplasementsfart er nok kanskje noe å hente..?

Det handler vel litt om og "slippe sjøen" også. Dersom påbygningen, enten det er forlengelse, mere oppdrift, eller interceptors viser seg å føre til at båren drar med seg mere sjø så vil vel dette gå ut over både forbruk og fart..og trim.

Vi blir nok ikke helt kloke på dette...men gøy å teste ut litt,det er det.

Link to post
Share on other sites

Hadde kanskje trod at jeg skulle henta noe mer fart i planingsfart, og ikke i desplasementsfart??

Synes ikke det er så rart, i planefart vil du jo ha mer friksjon nå, større flate mot vannet. At farten likevel ikke går ned er nok fordi båten blir liggende i en gunstigere vinkel.

At farten ble høyere i deplasementsområdet er vel fordi det her er sammenheng mellom skrogmotstand og vannlinelengde.

 

Hva med planingsegenskapene da, vil tro den er lettere å få i plan, spes. med ekstra vekt ombord? Og at du kan holde lavere fart uten å dette ut av plan?

Link to post
Share on other sites

Tenkte å lage noen lepper/skinner som er formet etter tunnellene å skru disse fast i skroget. Etter hva jeg har funnet ut bør de stikke ned ca 1cm for å oppnå effekt.

I cm høres lite ut, men er vel avhengig av lengden. Er vel det totale areale som eksponeres mot vannstrømmene som er viktig vil jeg tro.

Hva med planingsegenskapene da, vil tro den er lettere å få i plan, spes. med ekstra vekt ombord? Og at du kan holde lavere fart uten å dette ut av plan?

Ja, det har jeg ikke tengt på, kanskje rett og slett fordi jeg aldrig har synes det har vært noe problem å komme i plan. Det at den nå kanskje holder seg i plan lenger ned i fartsområdet, uten å falle gjennom er interessant og skal prøves ut.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...