M/S Bastard Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Skal bare male messinghengslet. Trodde det ville se fint ut, men det skiller seg for mye ut. Og mindre hadde de ikke. Artig bord, men du kunne jo bare kappet hengsla med baufila Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Ja jeg tenkte litt på å kappe hengslet men droppa det. Er jo ikke så himla nøye :) Nå er det jo svart uansett så det synes ikke :) Men jeg må få meg en magnet, eller en ny motor snart. Må jo få kjørt denne snekka med en ordentlig motor :) Begynner å rydde opplagsplassen i morra. Han som bygde hytta her hadde snekka si der for mange år siden. Nå er det 5 trær der bla og litt busksaker som må vekk. træra er jo ikke så store, 7-10 meter så de feier jeg fort ned :) Vinsjen står fremdeles der, og vaieren ligger der samt slik blokker med trinse i. Det ligger 3 stk her også :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
alnorbåt Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Hei. Hvor er det blitt av Wasco og Sofie.? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 En smule ferie ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
M/S Bastard Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Brodern, ta kontakt med motorgutta på Gokstad kystlag, da skulle det ikke forundre meg om du får tak i en magnet. Der får du muligens også en kopi av brosjyrer for motoren. gokstad Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 AH, ÅH, IH, IIIIIIIII :) Ringer i morra. Mange takk... Nei, Tusen-Millioner-Skrue-MC.Duck-Fantasillioner-Takk Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Sunnmøringen Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Hei. Hvor er det blitt av Wasco og Sofie.? Lurte jeg også på... leeenge siden han har vært her. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Janniz Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Lurte jeg også på... leeenge siden han har vært her. Bli litt bekymra æ no.....har fulgt med på trebåttråden ei stund...Å veit att Wasco nærmest BRENN for allt for allt som har med trebå t å gjør....åsså *POFF*....e mainn borte...?? Kanskje æ tøye d litt langt no...men...e mainn heilt i orden(syk?)...i så fall ...mange nok her inne som kanskje kun gi mainn ein hjelpende hånd visst d var behov for det? Sitér dette innlegget Link to post
o-yngve Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 (redigert) Skip o'hoi, Jeg har hatt trebåt i noen år og nå er det på tide å overlate roret til noen andre. Båten er praktisk og ganske fin, så jeg antok det skulle bli kurant å få den solgt. Men der tok jeg feil. Den har ligget på Finn.no (Finnkode 23427336) siden sent i juli, men ingen har tatt kontakt. Til nå har det vært nesten 800 besøk på annonsen, mange har også fått annonsen sendt på mail pga. treff i søkeagent og 2 stk. har lagt den på "huskelista" si. Jeg har satt ned prisen 2 ganger og nå er prisen under halvparten av det jeg betalte for 6 år siden. Jeg synes det er rart. Er det virkelig så få som ønsker seg slik båt? Er jeg helt på jordet prismessig? Tar gjerne kommentarer fra forumet. Forøvrig hadde det også vært kjekt om noen kjenner igjen båttypen og kan si noe om den. Jeg så en annen liknende båt på Finn tidligere. Den var omtalt som Brobekk. Jeg vet at min ble kjøpt ny i Lillestrøm i 1995 og jeg mener selger fortalte at den også var bygget ved Lillestrøm. Redigert 8.August.2010 av o-yngve (see edit history) Sitér dette innlegget -- Vennlig hilsen Yngve Olsen Link to post
Brodern Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Synes ikke den var dyr. Rart du ikke får solgt den. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
spjærøy26 Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 prøv at sette opp prisen? den er nesten for billig Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 Hei. Regner med det er en del trebåtkyndige som leser denne tråden.. Lurer på om det går ann og bytte kjøl på en tresjekte? Tenker selv at dette må kunne la seg gjøre. Kjølen er vel festet i kjølbordet, samt med spiker inn i stevnen. Ser for meg at jeg må støtte båten godt opp under, men mange pilarer. for så og løsne kjølbodet fra kjølen og få lirket den ut. deretter bruke den gamle kjølen som mal til den nye.. Noen tips her? Mvh Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
eschri Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 (redigert) Hei, Har i våres byttet taket/dekk på gjennestadsnekka, Brukte furu heltre gulvplank som jeg freset ut spor i til nater. lim i not-fjør og natemasse i natesporet jeg freset over. beiset og lakket dette og er veldig fornøyd så langt. Så til spørsmålet mitt, har ikke behandlet dekket på undersiden (inni hytta), noen som har gode forslag til behandling der? For det bør vel behandles!!! før høsten kommer å tar oss. Dekket ble potte tett så har ingen vanninntregning. Takknemlig for forslag/svar sensommersnarthøsthilsner fra Eschri Redigert 11.August.2010 av eschri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 Her ville jeg bare oljet med clipper 1, respect 1, eller linolje+terpentin. Hvis det er helt tett der, og ikke fuktighet, så skal det ikke være noe fare, men ville nok ha oljet uansett.. Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
eschri Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 (redigert) Takker Da er det bare å ta frem linolja igjenn tenker jeg mvh eschri Redigert 12.August.2010 av eschri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Er det noen som har erfaring med impregnering med linolje under vannlinja, og om det tar veldig lang tid før det trutner? Trutner det i det heletatt etter en slik behandling? Trekker vannet inn i treverket? Skal man la båten trutne først, og så sette inn med linolje? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Woody Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Ingen som har erfaring med grunning/impregnering med linolje? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Bartesam Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Hvis du smører inn bunnen av båten med 50-50 rå linolje og amerikansk terpentin ganske raskt etter den har kommet på land, så erstatter du vannet med olje, og den er mye tettere kommende sesong når den skal sjøsettes igjen. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Dalton Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Hvis du smører inn bunnen av båten med 50-50 rå linolje og amerikansk terpentin ganske raskt etter den har kommet på land, så erstatter du vannet med olje, og den er mye tettere kommende sesong når den skal sjøsettes igjen. Dette har jeg lurt litt på... Hvis båten er tett og fin, er det noe i veien for å smøre litt med linolje/terpentin gjennom sesongen, altså mens båten er på vannet? Det blir jo i hovedsak under dørken uansett. Holder jo godlukta vedlike også Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Champagne Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 (redigert) Dalton, man har ett positivt vanntrykk på utsiden av båten under vann, da er det vanskelig å få vannet til å fortrenge utover/nedover. Dog bør noe av vannet fortrenge innover og fordampe inni båten. Dersom intensjonen er å få oljen inn i undervannsskroget så er det nok best effekt dersom man gjør dette på land skulle jeg tro. Derimot er det ingen grunn for å ikke olje skutesider innvendig mens båten ligger på vannet så fremt du ikke lekker, det er ikke noe trivelig å lense ut terpentin\whitespririt produkter ut i sjøen med vilje. Mvh Champagne Redigert 13.August.2010 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 (redigert) Båten er tørr nå, så det er vel ikke så lurt å olje nå. Den vil vel ikke trutne av oljen så vidt jeg forstår? Kan det være greit å skrape den rein nå, og så sjøsette og ta opp etter trutning, spyle rein, for så å olje? Redigert 13.August.2010 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Sunnmøringen Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Båten er tørr nå, så det er vel ikke så lurt å olje nå. Den vil vel ikke trutne av oljen så vidt jeg forstår? Kan det være greit å skrape den rein nå, og så sjøsette og ta opp etter trutning, for så å olje? Det høres logisk ut at en båt hvor treverket er mettet med olje, ihvertfall vil trutne senere. Jeg hadde samme bekymring ang båten min, og snakket med et par eldre karer som stakk innom når jeg holdt på. Begge var samstemte mht at båten vil trutne uansett. De hadde aldri hørt om en trebåt som ikke trutnet, og mente at jeg kunne smøre både 30 og 40 strøk med olje uten at jeg ville få problem. En av dem hadde hatt båten på land hele våren og sommeren for å bytte motor og innredning, og smurte den godt med linolje før sjøsetting. Han mente at det kanskje tok et par dager ekstra før den var helt tett. Jeg valgte ihvertfall å stole på "gamlekara" som har stelt tresnekker i en mannsalder, og smurte godt og vel 20 strøk på tørr båt. Jeg tipper de har rett, når de sier at den trutner i løpet av 2-4 dager. Men at det er lettere å få fuktig treverk til å trekke olje, det ser jeg jo. Og det ideelle er å smøre den når den er våt. Men å sjøsette for å trutne, og så ta den opp igjen for smøring ...det ble ihvertfall for omstendelig for min del. Det får jeg heller gjøre når den tas opp for vårpuss neste år. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Woody Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Jeg tror også at "gamlekara" har rett i at det tar litt lenger tid. Det er dessverre ikke så mange igjen av den generasjonen du sikter til, men vi får prøve og videreføre kunnskapen deres. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Brodern Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Brodern, ta kontakt med motorgutta på Gokstad kystlag, da skulle det ikke forundre meg om du får tak i en magnet. Der får du muligens også en kopi av brosjyrer for motoren. Der var det ikke noe hjelp å få. Dvs, jeg fikk jo tips om Petter Fagerlig da, som jeg har prøvd å ringe utallige ganger uten at noen svarer i tlf. Men de hadde ingenting iflg han jeg snakket med :) Men jeg har fått et tips om en anner kar, fra en på BP :) Og jeg har så smått begynt å tenke på å lage meg et tenningsanlegg selv :) Men jeg holder på :) Fått tak i ny forgasser som jeg håper passer :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Wartsila Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Får du ikke den gamle forgasseren til å fungere? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.