Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Den har irret fast. Jeg har fåt åpnet dyser og alt, men spjeldet til gassen sitter dønn. Chokespjeldet har jeg fått løsna.

 

Gasseren har ligget lenge i rustløser, ihvertfall 14 dager. Den er kokt i en kjele (et tips jeg fikk) i 2 timer (blei veldig ren da :) ) uten at det hjelper. Har selvfølgelit tatt gasseren fra hverandre.

 

Har fått tak i gasser fra en Ferd/Færd som ser ut til å passe. Den er i messing, hele kladden :)

Føkk deg...

Link to post

Båten er tørr nå, så det er vel ikke så lurt å olje nå. Den vil vel ikke trutne av oljen så vidt jeg forstår? Kan det være greit å skrape den rein nå, og så sjøsette og ta opp etter trutning, spyle rein, for så å olje?

 

Jeg tror du bare kan skrape reint og olje, trutne kommer ho til å gjøre når du legger ut, men muligens noe tregere.Hvis du i tilegg oljer de neste høstene etter at båten har ligget ute, vil du etterhvert få et veldig stabilt undervannsskrog med lite fuktbevegelse. Det må jo være en gyllen mulighet til å få satt båten skikkelig inn med olje, og det vil jo også hindre videre tørking og sprekking. Med litt bitumenmasse, margarin eller lignende i de verste sprekkene kommer ikke trutningstiden være noe problem. Ellers har jeg lest flere steder at det ikke anbefales å påføre linolje på bløtt treverk. Noen av fettsyrene i linolja blander seg med vann og harskner og du vil få en harsken lukt i båten, men det er vel ikke farligere en det. Men det anbefales derfor å olje etter den første frosten på høsten, da fryses mye av vannet ut uten at båten tørker fra hverandre eller sprekker opp og du får fylt opp med olje!

 

Klarer ikke helt se det som Sunnmøringen ser, at det er lettere å få fuktig treverk til å trekke olje enn tørt men..

Link to post

Linolje-impregnering: Ettersom jeg har hatt gamle trebåter (snekker og nå dory) i noen år, har jeg sjølsagt prøvd de fleste blandinger. Jeg har ei lita eike også, som fungerer som prøvekanin. Det kan jo være et godt tips sånn i børjan, å ha en gammal pram eller robåt å prøve ut på. Tidligere har jeg hatt ei lita nydelig 23 fots snekke fra 1937. Omtrent som et møbel. Den slipte jeg helt ned og gikk rekka oppover fra rein terpentin - tørke, 10% benar (eller trenar - som er Bergen Malingsfabrikks versjon av Benar) - tørke, og så økende oppover til 25-50-75-100%. Alt ettersom tykkelsen på finishen. Imidlertid ble det nokså seig og det ble fort merker. Så har jeg prøvd en anna metode: En tredel kokt linolje, en tredel amr.terpentin og en tredel av noe tørkende f.eks ovatrol. Dette blir veldig bra, og gir en litt matt yte en kan jobbe videre med. Jeg har også latt den siste tredelen være Biltemas "ferniss-lakk". Det ga litt hardere finish, men fremdeles regna som grunning. Med saktetørkende/halvtørkende olje (benar, trenar o.l.) trur jeg ikke det tørker fort nok til at det er praktisk gjennomførbart. Lurer på om ikke stjernelakk kan være en god løsning?

Med doryen kom et nytt problem: Langt fram til framdekket og ofte litt glatt å gå på, særlig for ungene. Jeg grunna som vanlig med de tre tredelene (med ferniss som siste del) Etterpå (ei uke seinere) la jeg på et lag kokt linolje med terpentin (som altså ikke kunne trekke inn i treet) Etter ei uke var det fremdeles litt seigt og væte og vær hadde laga "rugler" i overflata. Med denne dårlige sommeren tok det lang tid før jeg fikk avslutta med et lag trenarolje. På avstand ser det skikkelig ut, men på nært hold ser en ruglene og "dråpene". Jeg er strålende fornøyd med resultatet.

Link to post

Ja, strålende er kanskje ikke helt rett. Det skjærer litt i hjertet å gjøre slik. Men jeg har et par smågutter som skal ombord og av bord. Ettersom jeg ikke har flytebrygge og båten er så djup akter (og er så følsom baki der), må jeg ofte gå inn og legge bare baugen (og kanskje et par meter inntil). Båten er åpen bak, men hytta og styrehuset er helt lukka, så det er noen meter å gå. Med trafikk på fjorden, hurtigruta, fraktebåter, supplybåter, osv. kan det bli litt rulling. Har vurdert ymse utforminger av rekke, eller hva det nå heter: det blanke gjerdet som er foran på mange moderne plastkryssere. Men har ennå ikke funnet noe som kan passe. Er det noen god tråd om rekker på dette forumet? Litt estetisk må en jo være. Rufsete svarte antiskli-tapebiter kommer ikke på tale. Skandekket (20cm) er mahogni og bakkene foran og bak har et sentralt mahognibord og ellers furu. For tida er det mye motorjobbing og nedi der er det mye inngrodd grease og olje. Da er det bra at det er en viss friksjon når jeg entrer fram og tilbake. Jeg har planer om å ta båten opp og bygge presenninghus rundt den en vinter. Da kommer jeg nok til å lage til ei slags rekke og ei luke inn gjennom de forreste vinduene i overbygget ("hytta"). Mulig jeg kommer til å presentere noen bilder etterhvert. Foreløpig prøver jeg å være beskjeden...

Link to post

Jeg håper det ikke blir lenge til nå nei :)

 

Men eine frage. skal den lille skruen i bakkant av magneten jordes i motoren ? den skal vel det ?

 

Ellers har jeg i dag henta jeg meg litt stifter og tennkabler. Har et lager av dette liggende så jeg tok med meg litt :) Utrolig hvor kjekt er er med gammal drit liggende :) Har jeg flaks så passer en av stiftene. Og passer den ikke, så har jeg frøktelig mye stifter til overs :)

 

Har en del glødeplugger til diesel også samt en del tennkabler og noen lokk. Kan jo ikke kaste noe, kjekt å ha som man sier :)

 

Skal lage et lokk over stiften i magneten. lager et i 3mm aluminium. Det har jeg mye av. kommer vel et bilde av det også :)

 

DSC_0044.jpg

DSC_0043.jpg

DSC_0045.jpg

DSC_0046.jpg

DSC_0040-1.jpg

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post

Den skruen bak på magneten bør ikke jordes til motoren direkte, det medfører at magneten ikke gir gnist. Dette er nemlig et kortslutningspunkt som man kan bruke til å lage en stoppknapp. Det du kan gjøre da er å legge en ledning fra skruen til en bryter, som du kan sette et sted du ønsker (f.eks på motorkassa). Så kobler du en ledning fra bryteren til motoren. Det som skjer da er at når bryteren er av gir magneten gnist, og motoren tøffer og går som normalt. Skru på bryteren og magneten slutter å gi gnist, dvs motoren stopper. Mye bedere enn å kvele motoren med choken eller å nappe løs glohete tennplugger :yesnod:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post

Ah. Det er det den gjør. Kortslutter :) Hadde faktisk ikke kommet så langt at jeg hadde fått tenkt ut hvordan jeg stopper motoren :) Men da er jo det greit, da vet jeg det, hehe. Mange takk for ny viten :)

 

Som sagt så kjenner jeg ikke til disse sakene. Altså snekke og disse motorene. Har mekka greit med motor og sånt i løpet av årene, men dette er helt nypløyd mark for meg. Man kan si at lærekurven er bratt :cheers_wine:

Føkk deg...

Link to post

Jeg har hatt trebåt i noen år og nå er det på tide å overlate roret til noen andre. Båten er praktisk og ganske fin, så jeg antok det skulle bli kurant å få den solgt. Men der tok jeg feil. Den har ligget på Finn.no (Finnkode 23427336) siden sent i juli, men ingen har tatt kontakt. Til nå har det vært nesten 800 besøk på annonsen, mange har også fått annonsen sendt på mail pga. treff i søkeagent og 2 stk. har lagt den på "huskelista" si. Jeg har satt ned prisen 2 ganger og nå er prisen under halvparten av det jeg betalte for 6 år siden. Jeg synes det er rart. Er det virkelig så få som ønsker seg slik båt? Er jeg helt på jordet prismessig? Tar gjerne kommentarer fra forumet.

 

For eventuelle interesserte (og passive forumianere) kan jeg melde at det hjelper litt nå. Har fått flere henvendelser og tilogmed et bud. Lavt bud rettnok, men likevel et bud. :smiley:

--

Vennlig hilsen Yngve Olsen

Link to post

I dag lagde jeg et lokk til magneten. Måtte jo det når lokket var borte J

 

Jeg har ei diger kasse i alu stående, så litt derfra burde duge.

 

 

Som jeg pleier å si: Tore gjør ting han ikke kan :cheers:

 

 

 

 

Jeg har altså denne magneten her

DSC_0040-1.jpg

 

 

Her skal det være et lokk

DSC_0046.jpg

 

 

Så jeg tegner av fasongen på magneten, og lager meg en mal, det er lurt.

1mag.jpg

 

 

Så må jeg finne ei baufil…….skal finnes et sted her inne……….

3maa.jpg

 

 

Så må jeg bort til aluminiumen min J

2mag.jpg

 

 

Og etter litt saging har jeg en liten bit som passer.

 

3mag.jpg

 

Så legger jeg malen oppå og tegner rundt.

4mag.jpg

 

 

Så grovskjærer jeg rundt.

5mag.jpg

 

 

Når jeg er fornøyd kan jeg begynne med fila. Skal bruke grov fil.

7mag.jpg

 

 

Legger på malen så blir det lettere å se, og filer iver. Aluen er myk, så dette går så det suser.

8mag.jpg

 

 

Grov fil er fine saker.

9mag.jpg

 

 

Nå begynner det å se ok ut.

10mag.jpg

 

 

Bruker buet fil der hvor det skal være litt fasong.

11mag.jpg

 

 

Da er grovtilpassinga ferdig.

15mag.jpg

 

 

Hull må borres.

17mag.jpg

 

 

Og vips så er lokket ferdig.

19mag.jpg

20mag.jpg

 

Enkle verktøy som funker uten strøm, og mye morsommere også J

16mag.jpg

 

Fatter lagde pakningen når jeg lagde lokket. Prinsippet er jo det samme. Legg delen over og tegn av til en mal J

Føkk deg...

Link to post

Det ser fint ut Woody!! Ser jo veldig frisk og fin ut i skroget, når er båten bygget? Godt å se at det er flere som har brukt sommeren til båtpuss :lol: Gikk det bra å få på plass fenderlisten, klarte du det uten å dampe?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...