Brodern Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Den har irret fast. Jeg har fåt åpnet dyser og alt, men spjeldet til gassen sitter dønn. Chokespjeldet har jeg fått løsna. Gasseren har ligget lenge i rustløser, ihvertfall 14 dager. Den er kokt i en kjele (et tips jeg fikk) i 2 timer (blei veldig ren da :) ) uten at det hjelper. Har selvfølgelit tatt gasseren fra hverandre. Har fått tak i gasser fra en Ferd/Færd som ser ut til å passe. Den er i messing, hele kladden :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Wartsila Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Au da, det høres ut som den gasseren har takket for seg Men ang. magnet ligger det to på Finn inn under "Båtutstyr". Har du vurdert de? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Brodern Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Dem har jeg ikke sett. skal se nå :) Takk for tipset :) Det er jo mulig å få løsnet irret. Det tar bare veldig lang tid :) Aluminium og messing sammen er ikke så bra. Dypp det i vann å la det ligge noen mnd, så er det veldig mye lite bra :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Jeg ringte han i Kr.Sand, men fikk ikke svar :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Moas-ark Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Båten er tørr nå, så det er vel ikke så lurt å olje nå. Den vil vel ikke trutne av oljen så vidt jeg forstår? Kan det være greit å skrape den rein nå, og så sjøsette og ta opp etter trutning, spyle rein, for så å olje? Jeg tror du bare kan skrape reint og olje, trutne kommer ho til å gjøre når du legger ut, men muligens noe tregere.Hvis du i tilegg oljer de neste høstene etter at båten har ligget ute, vil du etterhvert få et veldig stabilt undervannsskrog med lite fuktbevegelse. Det må jo være en gyllen mulighet til å få satt båten skikkelig inn med olje, og det vil jo også hindre videre tørking og sprekking. Med litt bitumenmasse, margarin eller lignende i de verste sprekkene kommer ikke trutningstiden være noe problem. Ellers har jeg lest flere steder at det ikke anbefales å påføre linolje på bløtt treverk. Noen av fettsyrene i linolja blander seg med vann og harskner og du vil få en harsken lukt i båten, men det er vel ikke farligere en det. Men det anbefales derfor å olje etter den første frosten på høsten, da fryses mye av vannet ut uten at båten tørker fra hverandre eller sprekker opp og du får fylt opp med olje! Klarer ikke helt se det som Sunnmøringen ser, at det er lettere å få fuktig treverk til å trekke olje enn tørt men.. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Woody Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Det blir nok å sette inn med olje nå. Jeg fikk ikke sjøsatt i år, så den er rimelig tørr. Å olje senere/ hver høst etter opptak er uaktuelt siden jeg må olje utenfra. Er det varmluft og skrape som er tingen på bunnstoff også? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Vosso63 Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Linolje-impregnering: Ettersom jeg har hatt gamle trebåter (snekker og nå dory) i noen år, har jeg sjølsagt prøvd de fleste blandinger. Jeg har ei lita eike også, som fungerer som prøvekanin. Det kan jo være et godt tips sånn i børjan, å ha en gammal pram eller robåt å prøve ut på. Tidligere har jeg hatt ei lita nydelig 23 fots snekke fra 1937. Omtrent som et møbel. Den slipte jeg helt ned og gikk rekka oppover fra rein terpentin - tørke, 10% benar (eller trenar - som er Bergen Malingsfabrikks versjon av Benar) - tørke, og så økende oppover til 25-50-75-100%. Alt ettersom tykkelsen på finishen. Imidlertid ble det nokså seig og det ble fort merker. Så har jeg prøvd en anna metode: En tredel kokt linolje, en tredel amr.terpentin og en tredel av noe tørkende f.eks ovatrol. Dette blir veldig bra, og gir en litt matt yte en kan jobbe videre med. Jeg har også latt den siste tredelen være Biltemas "ferniss-lakk". Det ga litt hardere finish, men fremdeles regna som grunning. Med saktetørkende/halvtørkende olje (benar, trenar o.l.) trur jeg ikke det tørker fort nok til at det er praktisk gjennomførbart. Lurer på om ikke stjernelakk kan være en god løsning? Med doryen kom et nytt problem: Langt fram til framdekket og ofte litt glatt å gå på, særlig for ungene. Jeg grunna som vanlig med de tre tredelene (med ferniss som siste del) Etterpå (ei uke seinere) la jeg på et lag kokt linolje med terpentin (som altså ikke kunne trekke inn i treet) Etter ei uke var det fremdeles litt seigt og væte og vær hadde laga "rugler" i overflata. Med denne dårlige sommeren tok det lang tid før jeg fikk avslutta med et lag trenarolje. På avstand ser det skikkelig ut, men på nært hold ser en ruglene og "dråpene". Jeg er strålende fornøyd med resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Er du strålende fornøyd med "rugler" og "dråper"? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Brodern Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Det er nok mye penere enn slik antiskli tape :) Jeg skulle gå i land fra snekka mi og hadde sagflis/sagmugg under skoa. Fikk en lita aha greie foran på dekket der. Fy snøte så glatt det var :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Da drar jeg til Moss og kjøper en magnettenningsgreie til Sleipneren :) Takk til M/S Karoline for tipset Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Vosso63 Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Ja, strålende er kanskje ikke helt rett. Det skjærer litt i hjertet å gjøre slik. Men jeg har et par smågutter som skal ombord og av bord. Ettersom jeg ikke har flytebrygge og båten er så djup akter (og er så følsom baki der), må jeg ofte gå inn og legge bare baugen (og kanskje et par meter inntil). Båten er åpen bak, men hytta og styrehuset er helt lukka, så det er noen meter å gå. Med trafikk på fjorden, hurtigruta, fraktebåter, supplybåter, osv. kan det bli litt rulling. Har vurdert ymse utforminger av rekke, eller hva det nå heter: det blanke gjerdet som er foran på mange moderne plastkryssere. Men har ennå ikke funnet noe som kan passe. Er det noen god tråd om rekker på dette forumet? Litt estetisk må en jo være. Rufsete svarte antiskli-tapebiter kommer ikke på tale. Skandekket (20cm) er mahogni og bakkene foran og bak har et sentralt mahognibord og ellers furu. For tida er det mye motorjobbing og nedi der er det mye inngrodd grease og olje. Da er det bra at det er en viss friksjon når jeg entrer fram og tilbake. Jeg har planer om å ta båten opp og bygge presenninghus rundt den en vinter. Da kommer jeg nok til å lage til ei slags rekke og ei luke inn gjennom de forreste vinduene i overbygget ("hytta"). Mulig jeg kommer til å presentere noen bilder etterhvert. Foreløpig prøver jeg å være beskjeden... Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Men ang. magnet ligger det to på Finn inn under "Båtutstyr". Har du vurdert de? Her er den, står i hylla mi. Takk for tipset Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Wartsila Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Der er skjønnheten på plass ja! Da blir det vel ikke lenge til du kan fyre motoren? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Brodern Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 (redigert) Jeg håper det ikke blir lenge til nå nei :) Men eine frage. skal den lille skruen i bakkant av magneten jordes i motoren ? den skal vel det ? Ellers har jeg i dag henta jeg meg litt stifter og tennkabler. Har et lager av dette liggende så jeg tok med meg litt :) Utrolig hvor kjekt er er med gammal drit liggende :) Har jeg flaks så passer en av stiftene. Og passer den ikke, så har jeg frøktelig mye stifter til overs :) Har en del glødeplugger til diesel også samt en del tennkabler og noen lokk. Kan jo ikke kaste noe, kjekt å ha som man sier :) Skal lage et lokk over stiften i magneten. lager et i 3mm aluminium. Det har jeg mye av. kommer vel et bilde av det også :) Redigert 16.August.2010 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Wartsila Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Den skruen bak på magneten bør ikke jordes til motoren direkte, det medfører at magneten ikke gir gnist. Dette er nemlig et kortslutningspunkt som man kan bruke til å lage en stoppknapp. Det du kan gjøre da er å legge en ledning fra skruen til en bryter, som du kan sette et sted du ønsker (f.eks på motorkassa). Så kobler du en ledning fra bryteren til motoren. Det som skjer da er at når bryteren er av gir magneten gnist, og motoren tøffer og går som normalt. Skru på bryteren og magneten slutter å gi gnist, dvs motoren stopper. Mye bedere enn å kvele motoren med choken eller å nappe løs glohete tennplugger Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Brodern Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Ah. Det er det den gjør. Kortslutter :) Hadde faktisk ikke kommet så langt at jeg hadde fått tenkt ut hvordan jeg stopper motoren :) Men da er jo det greit, da vet jeg det, hehe. Mange takk for ny viten :) Som sagt så kjenner jeg ikke til disse sakene. Altså snekke og disse motorene. Har mekka greit med motor og sånt i løpet av årene, men dette er helt nypløyd mark for meg. Man kan si at lærekurven er bratt Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
o-yngve Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Jeg har hatt trebåt i noen år og nå er det på tide å overlate roret til noen andre. Båten er praktisk og ganske fin, så jeg antok det skulle bli kurant å få den solgt. Men der tok jeg feil. Den har ligget på Finn.no (Finnkode 23427336) siden sent i juli, men ingen har tatt kontakt. Til nå har det vært nesten 800 besøk på annonsen, mange har også fått annonsen sendt på mail pga. treff i søkeagent og 2 stk. har lagt den på "huskelista" si. Jeg har satt ned prisen 2 ganger og nå er prisen under halvparten av det jeg betalte for 6 år siden. Jeg synes det er rart. Er det virkelig så få som ønsker seg slik båt? Er jeg helt på jordet prismessig? Tar gjerne kommentarer fra forumet. For eventuelle interesserte (og passive forumianere) kan jeg melde at det hjelper litt nå. Har fått flere henvendelser og tilogmed et bud. Lavt bud rettnok, men likevel et bud. Sitér dette innlegget -- Vennlig hilsen Yngve Olsen Link to post
Brodern Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Hvis det ikke er bråhast med å selge, så ikke selg :) Vent til våren. Klart du får solgt til en ok pris. Må jo ikke ta skambud når som høsten nærmer seg vet du :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 I dag lagde jeg et lokk til magneten. Måtte jo det når lokket var borte J Jeg har ei diger kasse i alu stående, så litt derfra burde duge. Som jeg pleier å si: Tore gjør ting han ikke kan Jeg har altså denne magneten her Her skal det være et lokk Så jeg tegner av fasongen på magneten, og lager meg en mal, det er lurt. Så må jeg finne ei baufil…….skal finnes et sted her inne………. Så må jeg bort til aluminiumen min J Og etter litt saging har jeg en liten bit som passer. Så legger jeg malen oppå og tegner rundt. Så grovskjærer jeg rundt. Når jeg er fornøyd kan jeg begynne med fila. Skal bruke grov fil. Legger på malen så blir det lettere å se, og filer iver. Aluen er myk, så dette går så det suser. Grov fil er fine saker. Nå begynner det å se ok ut. Bruker buet fil der hvor det skal være litt fasong. Da er grovtilpassinga ferdig. Hull må borres. Og vips så er lokket ferdig. Enkle verktøy som funker uten strøm, og mye morsommere også J Fatter lagde pakningen når jeg lagde lokket. Prinsippet er jo det samme. Legg delen over og tegn av til en mal J Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 Da har jeg fyra sleipneren. alt funka hundre på første forsøket. Gasseren er ok og tenninga var helt knall. Har vært ute og tøffa en times tid, uten et eneste feilslag :) Kommer en video :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Woody Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 (redigert) Har ikke hatt båten på sjøen i sommer på grunn av en prolaps i ryggen rett før vårpussen, så jeg tok vårpussen i i sommer. Skal komme med noen bilder etter hvert. Natet dekk, skiftet fenderlist, skrapet skrog,og skal snart sette inn det hele med linolje. Redigert 21.August.2010 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Woody Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 (redigert) Her er det noen bilder fra sommerens jobbing. Det kommer flere bilder senere. Redigert 21.August.2010 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Svaap Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 Good looking!!! Synd å ikke komme ut i år, men jaggu har du fått shine på skuta Men du.... den natemassen jeg ser på bildet. Hvor lenge er det siden du la denne? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Moas-ark Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 Det ser fint ut Woody!! Ser jo veldig frisk og fin ut i skroget, når er båten bygget? Godt å se at det er flere som har brukt sommeren til båtpuss Gikk det bra å få på plass fenderlisten, klarte du det uten å dampe? Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Woody Svart 21.August.2010 Del på Facebook Svart 21.August.2010 (redigert) Det er den gamle natemassen. Skal prøve å få noen bilder av den nye. Båten er bygget i 1979, så den er ikke så veldig gammel. Redigert 21.August.2010 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.