Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Hm, nå har jeg fått et dilemma på en måte. Jeg kan FÅ en annen snekke, den jeg hentet forgasseren på. Den har en liten kabin fremme/overbygg og er veldig bra i skroget. Motoren, en 1syl Færd er sprukket, men iflg en jeg har snakket med KAN dette fikses.

 

Båten er kul og ligger like ved hytta. Jeg har ikke hjerte til å la denne bli ved....... Men har bare plass til 1 båt på land ved hytta pga terrenget. En mulighet er jo å ta snekka mi på henger og sette den på land et sted og ta den nye opp på land ved hytta.

 

Søren som det frister :)

Føkk deg...

Link to post

Jeg er enig at det er en skam å la en fult fungerende snekke bli skrotet! Men så er spøsmålet om tid og kapasitet, tror du at du kan håndtere det? På lang sikt er det kanskje smart å selge en av båtene.

 

Hvis det er en Færd som sitter i ho så er jo det et klenodium :yesnod: Færd ble ansett som noen av de beste motorene i sin tid, men det er desverre ikke så mange igjen av de nå. Frostsprengt kjølekappe er fult mulig å utbedre. Det finnes flere limtyper som er fult egnet til slike reprasjoner, eller så kan du få en god sveiser til å sveise ho. Mulighetene er mange :yesnod:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post

Jeg har i dag kjøpt meg et lanternesett, et sånt enkelt et på Biltema. Det holder mer enn nok. Det er mange båter som går fort på hyttevannet (selv om det ikke er lov med mer enn 5hk) og for meg er det en naturlig greie å synes på vannet når det er mørkt :)

 

Og et nytt flagg selvfølgelig. skal pusse den gamle flaggstanga og beise den med spritbeis i morra :)

Føkk deg...

Link to post

Båten er bygget i 1979, så den er ikke så veldig gammel.

Nei, det er jo bare ungdommen! Den kommer til å se ut som ny!

 

Jeg begynte å nate dekket mitt i går, men ble usikker når jeg skulle legge i nateteipen. Skal den limes/teipes i bunnen i natesporet

, burde den ikke ligge løst? Noen som vet?

Link to post

Den skal ligge løst. Det er hele poenget. Du skal ungå 3-vesi heft. Får man 3-veis heft så blir skjærkreften i senter av naten enorme og den kan revne eller løsne i kantene.

Husk også å prime sidene før du legger i natemasse !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Ja, det er det jeg tenker også, men hvorfor er det da lim på den ene siden, bare for at rullen skal holde seg sammen? Eller kan teipen være av material som natemassen ikke fester til? Får legge den med limet opp for å være på den sikre siden :smash:

Link to post

Ja, det er det jeg tenker også, men hvorfor er det da lim på den ene siden, bare for at rullen skal holde seg sammen? Eller kan teipen være av material som natemassen ikke fester til? Får legge den med limet opp for å være på den sikre siden :smash:

 

Missforsto deg litt.i sted. Det er mange muligheter for materialer som benyttes som natebånd, du kan til og med benytte de gamle båndene til 8-spors båndspillere. Har du fått tak i nateband med lim på ene siden så kan du gløre en test. Legg natemasse på den siden uten lim, hvis det sitter dårlig så kan du legge den hvilken vei du vil og da kan jo limet på båndet være praktisk for å få bandet til å ligge still i naten. Mest sansynlig er bandet produsert i polypropylen eller polyetylen og da vil ikke natemassen feste på det og du legger det med limet ned.

 

I sted svarte jeg egentlig bare på viktigheten av å bruke natebånd i bunn av en nate.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Limet på natetapen er for å holde tapen på plass når du nater. Limet er ikke så sterkt at det skaper problemer, da ville vel vitsen være borte. :rolleyes: Ville ikke brukt et kassettbånd til dette, da det flyr avgåde for den minste vind eller litt trekk. Den ble litt kranglete å legge i mine nater, så jeg gjorde som Sandøy hadde gjort før meg, sløyfet den. Det har holdt siden 1979 likevel.:smash:

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post

Ja, det er nok som dere sier, limet er nok ikke så sterkt. Ville jo vært ekstremt upraktisk å produsere natetape som fester naten til bunnen! :giggle: Jeg kjøpte Simsons natemasse som flere anbefalte i tråden til Swaap og den virker veldig fin! Hadde tenkt jeg skulle kjøpe meg elektrisk fugepistol, men etter å ha fylt et par nater med vanlig fugepistol må jeg si at Simson var veldig lett å presse ut, så jeg dropper den elektriske!

Link to post

Hei

Nå bryte eg sikkert av ein fine diskusjon her, beklager det. Grunnen til at Ein grp mann (ikkje frp, Glasfiber resin polyester) våge seg inn på denna tråden :smiley: E at eg er blitt invitert te Egersund neste år i anledning landsstevnet 2011, da tenkte eg at det hadde vært fint å bidra te at ein får mest muligt tradisjonsbåtar te okka by, Så hvis noen av dåkke har ein mindre trebåt m. rigg, så ikkje har vært på tur på lenge, så send en im.

stå i ro båt!

Link to post

Hadde tenkt jeg skulle kjøpe meg elektrisk fugepistol,

 

Den kundegruppen som kjøper batteridreven fugepistol fuger i snitt 40.000 løpemeter i året pr. mann. Slik sett kommer man langt med en manuell pistol for å nate dekket på båten.

Husk bare at det finnes en rekke forskjellige manuelle pistoler å få kjøpt. Kjøp en med utveksling og atomatisk tilbaketrekk/utløsing av stempel når du slipper triggeren. Det er spesielt viktig på masser som er så lettflytende som natemasser, da man ellers vil forbanne seg over at det "siger" ut av patronen når pistolen legges vekk i noen sekunder. De fleste pistoler untatt de aller billigste har en av disse funksjonene gjerne kalt "dripp-less".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Er i fullgang med en litt stor høstpuss av min seilskøyte. Den ble sjøsatt første gang for fire år siden, men har ikke fått nødvendig vedlikehold de siste årene på grunn av sykdom hos forrige eier.

 

Går for Clipper 1 der det er bart tre og Benar Marine over. Dekk/overbygg er behandlet med benar fra før. Er det nødvendig å tynne ut benaroljen på det første strøket på de flatene som er intakte (altså ikke slipt ned til treverket)? Pusser ned til rent treverk på de delene av fenderlisten (heter det i trebåtverdenen?) som er slitt og/eller viser antydning til fukt, og setter inn med Clipper 1-olje. Er det dumt å forsegle de områdene som kan ha fukt/råte

med benar? Har lest en del om dette på forumet, men ikke så enkelt å bli klok på alt. Nevnes også noen et sted at rengjøring med rødsprit før man oljer med Benar Marine ikke skal være så heldig. Erfaringer?

 

Skroget er behandlet med linolje. Hvilken behandling er nødvendig å gjøre innvendig for å holde dette ved like? Det er bart treverk, opprinnelig mettet med rå linolje så vidt jeg har forstått.

 

Har et baugspyd i massiv teak. Er det best å la det stå ubehandlet? Eventuelt er det en idé å bruke Clipper 1 eller lignende for å mette treverket med olje?

Link to post

Er i fullgang med en litt stor høstpuss av min seilskøyte.

 

Dette høres spennende ut!

Har du noen bilder du kan dele med oss?

 

 

Personlig har jeg hatt dårlige erfaringer med Benar, ved at den bruker forferdelig lang tid på å herde -også under "gunstige forhold".

Har ellers ingen erfaringer om holdbarhet på ferdige flater.

 

Spennende å få se fortsettelsen!

Link to post

Hei! Vil ikke tro du trenger å tynne benaren, men det kan kanskje være greit å matte litt forsiktig først. Benar er en uting på dekket synes jeg da, den blir seig og klissen i sommersola og fotspora setter seg, men ellers så gjør den sikkert nytten sin. Hvis skroget er behandlet med linolje fra før, ville jeg ha fortsatt med det. Mett til det ikke trekker mer og tørk bort det som blir for mye. Husk å ta vare på filler og pensler på en sikker måte, så det ikke blir liggende i båten, linolje er selvantennelig!

 

Bilder vil vi se!!

Link to post

Nå har jeg begynt å rydde plassen hvor båten skal ligge i vinter. Dvs, jeg HAR rydda den. Nå skal jeg bare lage nytt opptekk. har materialer og kjøpt båtstøtter med rulle i bunn og på sidene. Dette har vært en båtplass for 30 år siden, så jeg måtte skjære/sage ned 5 trær og rydde mye kvist og drit. Vinsjen fungerer fortsatt, så jeg kommer kanskje til å bruke den. Skal bare bytte ut vaieren med tau eller bånd. Men jeg har kjøpt ny vinsj, så uansett så skal jeg vel få opp denne båten :)

 

baatplassen.jpg

Føkk deg...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...