Brodern Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Da har jeg ihvertfall fått prøvd opptrekket mitt. Det funka helt perfekt. så da vet jeg at jeg bare kan vinsje opp båten når vinteren nærmer seg :) Den ytre delen av opptrekket, den som ligger i vannet er til å fjerne slik at den ikke blir ødelagt av isen, eller den kan vinsjes helt opp og legges oppå det som ligger på land, om sommeren da båten ligger i vannet :) Egne oppfinnelser er alltid artige :) Båtstøttene er boltet med gjennomgående bolter. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
småbåtentusiasten Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Hvilke seiltrebåter var samlet på Oscarsborg denne helgen (4-5 august 2010) ? Skrogene var hvitmalte og de fleste mastene av tre. Så på avstand ut til at det ikke var oppbygget kahytt. Alle lå ved ytterste brygge. Gjetter på at de var mellom 20 og 25 fot. Noen bestemt samling / seilas de hadde vært med på, tro? Noen som vet om dette og evt har linker til båttypen? Takker! Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 6.September.2010 Del på Facebook Svart 6.September.2010 Det var nok Klassisk Treseiler Klubb som hadde treff der tenker jeg. Finner de her og her Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Lykken VI Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 http://www.t-a.no/nyheter/article132964.ece Nok en trebåt som "forsvinner" Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Svaap Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 Hei, Jeg skal i løpet av et par uker nate et nylagt tredekk, og har i den forbindelse et spørsmål ift hvordan man best skal disponere arbeidet. Natene skal primes, og jeg har valgt Simson natemasse. Spørsmål: Jeg kommer ikke til å rekke over hele dekket i en arbeidsøkt. Vil det være en fordel å ta "plank for plank" langsetter, slik at jeg ikke får brudd i natet der jeg må avslutte for dagen, eller kan jeg "butt-skjøte" natestrengen uten at det blir fare for utettheter? Noen som har erfaringer på dette? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bartesam Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 Har de samme tankene om nating som du stiller spørsmål om her. Ville nok natet hele halvparten av båten i ett stykke for å slippe "skjøter" i natet. Vet ikke om dette er noe å bry seg om når det kommer til et stykke, men tror det kan lønne seg å tenke den tanken. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Svaap Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 Fikk akkurat samme anbefaling fra produsenten, så da går jeg for hele strenger... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Wasco Svart 15.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2010 Den fortapte sønnen vender tilbake På grunn av en del omstendigheter har jeg vært nødt til å bruke sommeren til et helt annet prosjekt, så Sophie har dessverre ikke fått det stelle hun skulle hatt. Men hun fikk jo en skikkelig behandling av skroget i vår, så det er ikke noe å utsette på. Men det andre har dessverre blitt satt på vent. Det jeg har brukt sommeren på er å lese meg opp på alt som har gjøre med digital foto og ikke minst Photoshop. Dette er jo en hel videnskap, men etter å ha brukt 8-10 timer hver dag i hele sommer, føler jeg at jeg begynner å få litt innsikt i dette. Om være ikke blir alt for ille, kommer jeg til å bruke høsten og vinteren til å pussle litt med Sophie. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Den fortapte sønnen vender tilbake Velkommen tilbake! Vi begynte å bli alvorlig bekymret for din helsetilstand etter hvert... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 15.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2010 Har ikke vært noe galt med helsa... det er bare hodet som har vært et helt annet sted i hels sommer Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Svaap Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Phu....! Et avbrekk kan være sundt. -Da blir det vel mye fine bilder av Sofie fremover, med nyervervet kunnskap... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Wasco Svart 15.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2010 Ja, det kommer nok noen fine bilder etter hvert :) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Godt å ha deg tilbake Wasco! mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Janniz Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Så flott!! Back in one piece Wasco.. :-)) Var fleir av oss jevnlige lesere av trebåttråden som begynt å bli litt bekymra her no..deriblant undertegnede... Mvh Janniz. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 (redigert) Godt å ha deg tilbake Wasco. Har ikke hatt båten på sjøen selv, på grunn av ryggtrøbbel like før vårpussen. Etterpå forlangte kona terrasse, så da ble båtarbeidet roet litt ned, men det blir litt jobbing i høst bl.a. impregnering med linolje, slik at den kan få tørke godt over vinteren. Redigert 15.September.2010 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Wasco Svart 15.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2010 Kommer til å ha Sophie på sjøen i vinter, så jeg skaal prøve å få lagt en pressening overden åpne delen av båten. Så kan det vel være mulighet for å få jobbet litt. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bartesam Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Velkommen tilbake Wasco. Er noe dritt når kuppern er et annet sted til tider. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Wasco Svart 15.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2010 Det oppstår av og til sitvasjoner der mann er nødt til å omprioritere en del ting. Har brukt 10-12 timer hver dag i sommer på å lese og prøve ut PhotoShop og alt som har med redigering av digitale bilder... Mann blir aldri ferdig utdannet i dette faget, alltid nye ting som dukker opp. Men nå kan jeg i hver fall så mye at jeg klarer å utføre jobben jeg skal gjøre :) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Dalton Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Godt å ha deg tilbake, Wasco. Begynte å bli seriøst bekymret, både rederinnen og jeg. Godt å høre at det ikke var noe alvorlig galt med deg. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Wasco Svart 18.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2010 Takk skal du ha Dalton... Nei, ikke noe mer alvorlig enn at jeg måtte på "skolebenken" på mine gamle dager Men selv om det ikke er blitt gjort så mye på Sophie i løpet av sommeren, så er hun jo i fin form. Nå får jeg håpe det blir litt finvær utover høsten så jeg kan få pleie litt på dama mi. Akkurat nå regner det og blåser opp mot stiv kuling, så det er ikke akkurat noe vær som innbyr til mye uteaktiviteter Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 Akkurat nå regner det og blåser opp mot stiv kuling, så det er ikke akkurat noe vær som innbyr til mye uteaktiviteter Nei, det kan du si! Jeg har vært på dugnad i båtforeningen i hele dag, lagt ut nye flytebrygger m.m. Ikke verden beste vær å ro en lett plastbåt i kan du si! Såvidt jeg klarte å komme meg opp mot vinden flere ganger. Da hadde en trebåt vært fin å ha... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 18.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2010 Trebåt er alltid fint å ha Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
:båt1 Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 fint du er tilbake wasco selv skal jeg pusse ned, olje og lakke opp alt treværket i min Scand i vinter så blir vel behov for en del kompetanse fra denne tråden tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
kvistadbonden Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 Har spurt tidligere her i tråden, er fortsatt i villrede. Er det nødvendig å behandle treskroget på min seilskøyte innvendig? Det er opprinnelig satt inn med rå linolje i forbindelse med bygging, og da kun utvendig regner jeg med. Skroget på innsiden ser ut til å være ubehandlet. Lover for øvrig å komme tilbake med bilder av båten i forbindelse med pussing og oljing av overbygg. Pusser ned og oljer med Benar Marine. Er spent på hvordan dette blir når det får herdet litt (ble advart om at det "klistrer" seg litt i og med at oljen ikke blir hard, slik lakken blir). Er på utenlandsreise nå, men fortsetter arbeidet når jeg er tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 Det er bare å olje med rålinolje fra innsiden, hold båten mettet så holder den i evig tid! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.