Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Da har jeg ihvertfall fått prøvd opptrekket mitt. Det funka helt perfekt. så da vet jeg at jeg bare kan vinsje opp båten når vinteren nærmer seg :) Den ytre delen av opptrekket, den som ligger i vannet er til å fjerne slik at den ikke blir ødelagt av isen, eller den kan vinsjes helt opp og legges oppå det som ligger på land, om sommeren da båten ligger i vannet :) Egne oppfinnelser er alltid artige :) Båtstøttene er boltet med gjennomgående bolter.

opptrekkfr3.jpg

ot2.jpg

ot1.jpg

ot4.jpg

ot5.jpg

btopt1.jpg

Føkk deg...

Hvilke seiltrebåter var samlet på Oscarsborg denne helgen (4-5 august 2010) ?

Skrogene var hvitmalte og de fleste mastene av tre. Så på avstand ut til at det ikke var oppbygget kahytt.

Alle lå ved ytterste brygge.

Gjetter på at de var mellom 20 og 25 fot.

Noen bestemt samling / seilas de hadde vært med på, tro?

Noen som vet om dette og evt har linker til båttypen? Takker!

Hei,

Jeg skal i løpet av et par uker nate et nylagt tredekk, og har i den forbindelse et spørsmål ift hvordan man best skal disponere arbeidet.

Natene skal primes, og jeg har valgt Simson natemasse.

Spørsmål:

Jeg kommer ikke til å rekke over hele dekket i en arbeidsøkt.

Vil det være en fordel å ta "plank for plank" langsetter, slik at jeg ikke får brudd i natet der jeg må avslutte for dagen, eller kan jeg "butt-skjøte" natestrengen uten at det blir fare for utettheter?

Noen som har erfaringer på dette?

Den fortapte sønnen vender tilbake :cheers_wine:

På grunn av en del omstendigheter har jeg vært nødt til å bruke sommeren til et helt annet prosjekt, så Sophie har dessverre ikke fått det stelle hun skulle hatt.

Men hun fikk jo en skikkelig behandling av skroget i vår, så det er ikke noe å utsette på. Men det andre har dessverre blitt satt på vent.

Det jeg har brukt sommeren på er å lese meg opp på alt som har gjøre med digital foto og ikke minst Photoshop. Dette er jo en hel videnskap, men etter å ha brukt 8-10 timer hver dag i hele sommer, føler jeg at jeg begynner å få litt innsikt i dette. :yesnod:

Om være ikke blir alt for ille, kommer jeg til å bruke høsten og vinteren til å pussle litt med Sophie.

Godt å ha deg tilbake Wasco. :cheers: Har ikke hatt båten på sjøen selv, på grunn av ryggtrøbbel like før vårpussen. Etterpå forlangte kona terrasse, så da ble båtarbeidet roet litt ned, men det blir litt jobbing i høst bl.a. impregnering med linolje, slik at den kan få tørke godt over vinteren. :smash:

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Det oppstår av og til sitvasjoner der mann er nødt til å omprioritere en del ting.

Har brukt 10-12 timer hver dag i sommer på å lese og prøve ut PhotoShop og alt som har med redigering av digitale bilder...

Mann blir aldri ferdig utdannet i dette faget, alltid nye ting som dukker opp. Men nå kan jeg i hver fall så mye at jeg klarer å utføre jobben jeg skal gjøre :)

Takk skal du ha Dalton...

Nei, ikke noe mer alvorlig enn at jeg måtte på "skolebenken" på mine gamle dager :smiley:

Men selv om det ikke er blitt gjort så mye på Sophie i løpet av sommeren, så er hun jo i fin form. Nå får jeg håpe det blir litt finvær utover høsten så jeg kan få pleie litt på dama mi.

Akkurat nå regner det og blåser opp mot stiv kuling, så det er ikke akkurat noe vær som innbyr til mye uteaktiviteter

Akkurat nå regner det og blåser opp mot stiv kuling, så det er ikke akkurat noe vær som innbyr til mye uteaktiviteter

Nei, det kan du si! Jeg har vært på dugnad i båtforeningen i hele dag, lagt ut nye flytebrygger m.m. Ikke verden beste vær å ro en lett plastbåt i kan du si! Såvidt jeg klarte å komme meg opp mot vinden flere ganger. Da hadde en trebåt vært fin å ha...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har spurt tidligere her i tråden, er fortsatt i villrede. Er det nødvendig å behandle treskroget på min seilskøyte innvendig? Det er opprinnelig satt inn med rå linolje i forbindelse med bygging, og da kun utvendig regner jeg med. Skroget på innsiden ser ut til å være ubehandlet.

Lover for øvrig å komme tilbake med bilder av båten i forbindelse med pussing og oljing av overbygg. Pusser ned og oljer med Benar Marine. Er spent på hvordan dette blir når det får herdet litt (ble advart om at det "klistrer" seg litt i og med at oljen ikke blir hard, slik lakken blir). Er på utenlandsreise nå, men fortsetter arbeidet når jeg er tilbake.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...