Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Her var det noen flotte snekker i alle kjente "tilstander"

 

Xentrix:

Flott skrog i sjekta di.

Ser du trenger nye dekksbjelker/bjelkeveier i forskipet (antakelig også akterut). Det er ingen stor sak -du får vel demontert de gamle til mal (selv om noen av de på fordekket var kladdet mye på..)

Ser at hun har fått noen nye bord i bunnen.

Det er flere som har postet tilsvarende prosjekt som du står overfor her på båtplassen, med imponerende resultat.

Søk opp Toivo sitt prosjekt for eksempel.

 

 

Trondryen:

Du har fått maks ut av de treskader du hadde i skroget ditt. Gøy å se at du tok sprekkene i hekken så grundig! De fleste hadde vel klint på noe fleksibel fugemasse (som og er greit) og latt det være med det!!

 

Mekke Fredrik:

Fantastisk flott båt dere har fått.

Ut ifra nicket ditt så har dere sikkert æren for det selv....

Link to post

Svaap: Hadde tenkt å ta dekksbjelkene ut så hele som mulig og lage maler. set samme gjelder jo for akterenden også. ja jeg er spent på hvordan det går jeg og.

 

 

Trondryen: her ser du noen bilder som viser "katastrofeområdene" men, med litt veiledning og

tips så er det vel bare plankekjøring:)

 

sprekker_i_kjoelstokken.jpg

sprekker_i_kjoelstokken_2.jpg

Litt å gjøre som du ser, må bare få båten opp fra bakken og det skjer snart nå.

 

 

Heldigvis får jeg hjelp med å få løftet ut motoren på tirsdag og da er det lettere å få den på bukker.

"Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!"

Link to post

hei dere ett lite tillegs spørsmål i tåka her: på båten flott plassert på akterdekket er det plassert en dings.

 

noe_til_styringen_men_hva.jpg

Dings

 

Jeg har forstått såpass at den er til styreanordningen men, jeg kan ikke helt se hvordan. Den går rund når jeg svinger på rattet (hvis det heter det) og så er det kjettingspor i den men hvordan skal den festes til Rorkulten (riktig?)

KAn ikke si at jeg har sett den løsningen på noen andre snekker og lign. jeg har sett wire og trinser. på min går det wire til en rund treblokk som wiern går rundt på og som deretter er festet til akselen på denne dimsen (forvirra igjen jeg)

"Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!"

Link to post

Trondryen: her ser du noen bilder som viser "katastrofeområdene" men, med litt veiledning og

tips så er det vel bare plankekjøring:)

 

sprekker_i_kjoelstokken.jpg

sprekker_i_kjoelstokken_2.jpg

Litt å gjøre som du ser, må bare få båten opp fra bakken og det skjer snart nå.

 

 

Dette så ikke så ille ut. Ganske likt som på snekka mi.Sprekkene i akterstevnen kan fixes med epoksy.Kjøp engangssprøyter på apoteket . Bland epoksy i et glass (jeg brukte gjerne plastikk engangs drammeglass som du får i dagligvarebytikken.)etter du har blendet epoksyen så sett det lille glasset i vannbad med varmt vann 50-60 grader i 30 sekunder . da blir epoksyen veldig tyntflytende og blir lett og suge opp i sprøyta.Sett deretter spiss på sprøyta og stikk spissen inn i sprekkene, og sprøyt inn til limet tyter ut. Dette gjentar du i alle nabosprekkene.til slutt bruker du skrutvinger og kansje noen plankebiter for å presse sprekkene sammen . Så lar du dette herde .Tiden det tar er avhengig av temperaturen.Dekk gjerne litt til og bruk en vifteovn som står på om natta for å øke temperaturen.Dersom du bruker noen plankebiter mellom tvingene og kjølen/akterstevnen/ ,så kan det være lurt og legge plast mellom kjølen /akterstevnen,, og plankene så de ikke limer seg fast.

Den lange sprekken i kjølstokken ville jeg freset et spor 15-16 mm inn i sprekken og luset. Jeg ville også fylt opp med epoksy og filler (microfiber) på innsiden av lusa for å fylle opp resten av sprekken på innsiden lusa.epoksyen og microfiberen blander su slik limet ikke siger. (leverpostei konsistens)Lusa limes med epoksy og microfiber men med mye tynnere konsistens.(mindre microfiber innblandet)

 

Du kan også gjøre som jeg gjorde med å frese ut 20 mm på hver side av akterstevnen og lime inn nye ekebiter på hver side.Jeg måtte det fordi det var ikke noe hold lenger til metallasken som holdt kjølbordet inntil akterstevnen.

hpim3336.jpg

Link to post

Sent i går kveld ble Amalie av Engelsviken lagt på land for vinteren. Nå skal det bygges stativ for "burka", før vinterens prosjekter kan ta til. På programmet står bl.a nye tak på kabin og doghouse. Spennende prosjekter, i og med at vindusramma med frontvinduene i doghouse må demonteres. Håper at det ikke er for godt limt, slik at det går å ta det i fra hverandre uten for mye trøbbel. Doghouse ble bygget på for over 25 år siden, samtidig med at det ble lagt nytt kabintak. Her har nok ikke fineren blitt forseglet godt nok i kantene, med det resultat at den har råtnet fra ytterkant og innover samt rundt ventiler og festeskruene til håndrekkene. Planen er nye tak med to lag finer limt med epoxy, samt epoxy og duk på toppen. Utfordringen blir å få dette til under burkaen vinterstid.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

side.jpg

 

Hei,

 

Her kommer en kjapp oppsummering av en måned i det våte element for "Bris".

 

Etter å ha ligget på land lenge, antakelig 12 - 13 år, fikk båten vann under kjølen seint i august. Spennende tid! Gikk heldigvis fint sammen uten for mange tjuvtriks, og tar inn minimalt med vann. Et døgn med krana som sikring holdt, og tauing til båtplassen 2-300 meter unna gikk greit.

 

Jeg lot den ligge i ro i en ukes tid, for ikke å risikere at alt ramla fra hverandre ved oppstart. Det var i og for seg greit siden det var satt i "ny" motor og gir.

Ny og ny... Jeg hadde en Volvo B18 med manuelt gir stående, og den passet. Nesten.

 

Tilpassing og nytt elektrisk ble utført under ventetiden, og oppstart gikk HELT greit når tiden var inne.

 

Det som ble et problem, var giret, og overføringen til dette.

Jeg laget en Reodor-variant med wireoverføring fra Morse kontrolleren, men med maks 7 cm utslag er det begrenset hvor mye arm jeg kan få laget til. Jeg ser vel for meg ei ny girkasse før neste sesong.

 

Med denne type båt må jo en del av manøvereringen bakover planlegges og påbegynnes i fart forover. Er jo litt kjedelig da, når jeg legger kurs mot motsatt bredde for å bakke inn i båtplassen vår og den ikke vil i revers. Armer og bein..... :eek::eek::eek::sweat:

 

Men BÅTEN går godt i vannet, og er stabil og forutsigbar utover det med giret.

 

Jeg merker jo at det ikke er all verdens skyv, og at motoren ikke blir satt på noen spesielt hard prøve. Det kommer nok av at aksel og propell er fra tidligere motor, den som frøys i stykker under opphold hos tidligere eier. Dette var en Albin 4 sylindret bensinmotor som etter sigende hadde utrolig fin gange. Ut fra hva jeg har funnet på nett var den største motoren fra Albin på ca 46 hk. Volvoen er vel på godt og vel det dobbelte ( enkel gasser). Jeg har propellen fra plattgatteren hvor motoren sto, og den hadde en helt annen følelse av skyv. Håper akseldiameteren er lik så den kan brukes..

 

Det er tid for å ta opp båten igjen og foreta utbedringer i vinterens ikke alt for kalde perioder. I den forbindelse håper jeg noen sitter med tips på valg av girkasse for denne motoren. Aaaner ikke hva utvekslinga er på kassa, eller hvor jeg kan finne ut dette på en enkel måte, uten å telle tenner.. Bør være en hydraulisk variant med samme lengde som Volvos gamle backslag. Det er ikke mye å justere på i lengde eller vinkel her, nei...

 

Håper noen kan hjelpe meg litt her, gjerne med lenker til kjekke steder om temaet på nett.

smalhel.jpg

 

paabil.jpg

 

paasjo.jpg

 

Furet :sailing:

Link to post

hei igjenn godtfolk

 

Hadde et lite uhell på siste tur og dunket borti ei grunne :headbang: , kun "bånnståkken"hvis den heter det da, som var nedi. båten en 28fot hyttesnekke tar inn litt vann ca 20-30 liter i døgnet :diving: . har hatt dørken oppe selvfølgelig for å se etter skader men finner ingen, vanskelig å se hvor det kommer vann inn henne også. Er det noen tjangs for at dette trutner eller må det "dreves" for at dette skal bli helt tett.:wflag:

 

Mvh

Eschri

Redigert av eschri (see edit history)
Link to post

Vært på grunn?

 

Vet du hva slags bunnforhold?

 

Hvis du tar inn vann og kun har vært nedpå med kjølen, så er det stor sannsynlighet for at du har forskøvet kjølstokken bakover, slik at hekken er noe "åpen" -dvs nok til at vann kommer inn (nå var det jo ikke store mengdene).

 

Tenk deg at kjølen treffer bunnen, båten er i driv og kreftene skal taes opp et sted, med det resultat at ting forskyver seg.

Ville tatt båten opp for å få sjekket dette grundig.

Se etter sprekker/forskyvninger der kjølstokken/den nederste planken og hekken på båten møtes. (dvs "nederst i hjørnet" på skroget)

 

At det trutner -vel det har jeg liten tro på.

 

Høres kanskje dramatisk ut slik jeg beskriver det, men jeg har opplevd det samme selv.

 

Går fint å trekke dette sammen -hvis det er som jeg beskriver, men båten må på land.

 

Lykke til -dette går bra! :yesnod:

Link to post

Her er det jammen raskt å få svar, Dra sammen igjenn sier du hvordan fåregår dette ? bunnfordholdene var fjell er jeg redd, dunket borti i ca 4knop. Til min unnskyldning ler så var det lav-vann :headbang::crazy: . får å få reparet dette enklest er det noen måte å sette båten fra seg på som er bedre enn andre med tanke på det du kaller å dra sammen. skal kroge tørke litt først eller skal dette gjøres "vått"?

 

Takker for veldig raskt svar svaap, kjempehyggelig.

 

Mvh

Eschri

Link to post

Hei igjen..

 

Det er vanskelig å si noe om omfanget -og samtidig hva som må gjøres (eventuelt) for å reparere skaden.

Ut ifra mengden vann som kommer inn, så kan det uansett ikke være store åpningen (hvis det er det i det hele tatt da)...

 

Send bilder av det området av skroget når du får den på land, så kan vi jo kommentere det vi ser.

 

(Glemte å svare på hvordan man trekker dette sammen....)

Ofte så holder det med å bore et gjennomgående hull gjennom nevnte område, og tre en syrefast gjengestang gjennom alt, og trekke godt sammen.

 

Men; det er altfor tidlig å si noe om det er nødvendig/riktig nå..

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post

Det kan også tenkes at første bordgang har fått et lite "sjokk " ved grunnberøringen . Den bordgangen er som regel spikret til kjølstokken. Dersom spikerene er gamle kan de lett ryke slik at du får en lite glipe mellom bordgangen og kjølstokken. Dersom det har skjedd kan du spikre imellom gamle spiker i det området hvor du traff. Husk og borr før du spikrer.Eik er umulig å spikre i hvis du ikke borer først.

Link to post

Hei igjen :-)

 

Da har jeg levert båten på Sandøya båtbyggeri :thumbsup:

 

Dro idag tidlig kl.0730 i veldig lovende vær, og finere ble det utover dagen.

Noe kaldt, men det gikk greit.

Etter å passert Lillesand, på vei til Homborsund smalt det :confused: Vi gikk i 8 knops fart og ante fred og ingen fare da vi plutselig tok fire sprang over noe som var knall hardt. Fikk satt båten i fri og føyk rundt som ei forvirra vegglus for å finne ut hva som skjedde/hadde skjedd, samtidig som kaffi'en vrengte seg i magen og ville ha turen opp igjen. Vel ute på dekk/dollbord forsto vi hva som hadde skjedd. Vi lå og vugga oppå skjæret rett på innsiden av "Bergkjerka" rett der en tørner for å gå mot Homborsund. Vi hadde rett og slett mistolka staken som står i leia der og "mente" at denne kunne vi gå på begge sider av. Det kunne vi definitivt ikke nei. Vi fikk fort konstatert at vi fremdeles var tørre (båten altså) og ikke tok inn vann.

Som to godt oppfeita voksne mannfolk vi er (100 kg+ på hver)(selv om det raste av i en hvis fart i treffet med moder jord)plasserte vi oss helt fremme på baugen for å prøve å få flyndra høyere i sjøen, noe som virket og vi drev etterhvert av det grunneste skjæret, og tok sjansen på å bruke propell for å komme helt fri :rolleyes:

Det gikk greit, og etterhvert så vi at dette hadde gått bedre enn vi kanskje fortjente. Vi pratet om denne staken før vi passerte den, men sjekket ikke på kartet :crazy: I ettertid kan vi også se at denne staken kanskje burde ha en anvisningspil eller en grønn lapp på.

Noen timer senere, på utsiden av Tromøya, så skvatt jeg igjen. Denne gangen så jeg etter den grønne staken på utsiden av slutten av Tromlingene, men kunne ikke se den. På innsiden av noen skvalpeskjær der la jeg merke til noen rare strømninger. Dette var rett forrut oss og ca der staken burde være. Denne gangen tok jeg ingen sjanser, men bakka opp og gikk utenom. Kunne ikke se på kartet at det skulle være noe grunne der, men tok ingen sjanser .

 

Turen gikk videre uten noen andre overraskelser og vi var vel fremme på Sandøya etter ca 7 timers gange i knallande fint vær. :cheers_wine:

 

Så nå blir Carmencita satt på land for å renovere toppen, og kanskje noe massasje nedentil :giggle:

 

Mvh,

Carmencita

Link to post

Litt på etterskudd når det gjelder "vårpussen", så jeg la på et siste strøk med Benar Marine for en drøy uke siden. Ser imidlertid ut til at oljen har "krystallisert" seg på enkelte området. Kan dette skyldes fukt/dugg? Var relativt kjølige netter forrige uke selv om sola varmet godt på dagen. Går ut fra løsningen blir å ta en ny runde med sandpapir til våren og legge på et par strøk benar når det blir litt varmere vær igjen? Slik ser det i hvert fall ut nå på de stedene det er snakk om:

benarkrystall.jpg

benarkrystall2.jpg

Link to post

Denne lekkasjen er ikke mye å snakke om, og det er en fordel at det lekker inn litt vann. Hos meg lekker det nesten for lite, for bunnvannet råtner hvis det blir stående for lenge uten å bli skiftet ut. :smiley:

 

 

hei igjenn godtfolk

 

Hadde et lite uhell på siste tur og dunket borti ei grunne :headbang: , kun "bånnståkken"hvis den heter det da, som var nedi. båten en 28fot hyttesnekke tar inn litt vann ca 20-30 liter i døgnet :diving: . har hatt dørken oppe selvfølgelig for å se etter skader men finner ingen, vanskelig å se hvor det kommer vann inn henne også. Er det noen tjangs for at dette trutner eller må det "dreves" for at dette skal bli helt tett.:wflag:

 

Mvh

Eschri

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Flott båt Furet!! :flag:

Kvistadbonden: Ja det er en god idé. Jeg har også pleid å kaste i noen bøtter med sjøvann, for så å pumpe det ut igjen, slik at man får byttet ut det gamle som lukter, litt Ajax hjelper også litt hvis det begynner å lukte! Og anngående bildene dine ser det ut som det kan ha vært dugg ja, er vaskelig å lakke nå på høsten,

 

Ang. eschri båt: Synes dere 20- 30 liter i døgnet er lite i en 28 fots båt? Synes det høres mye ut jeg! Skulle pumpa streike, går det fort nedover! Ville fått båten på land og gått over slik swaap skriver og sett etter andre skader.

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...