Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Problemet er at du ikke klarer å slutte akkurat når du kommer inn til bart tre. Dermed sliper du bort tre, og det slipes bort ujevnt. Og skroget blir seende lett bulkete ut. Så skrape og varmluft er mer skånsomt. Alternativt skrape og malingsfjerner, da tar du det som har trukket inn i trevirket også til en viss grad. Men om du bruker malingsfjerner må du vaske grundig med vann og deretter behandle med eddik etterpå, for å nøytralisere luten så den ikke ødelegger treverket.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg lurer på noe angående impregnering med linolje. Hvilke ventetider er normalt mellom man setter inn med rå linolje, og til man eventuelt setter inn med kokt? :confused:

Noen sier også at det er unødvendig med kokt, bare man venter lenge nok og tynner de første lakkstrøkene skikkelig.

Jeg tok en prøve tidligere, og fant ut at den rå ikke tørket etter 2-3 måneder, så jeg er litt skeptisk.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post

Jeg lurer på noe angående impregnering med linolje. Hvilke ventetider er normalt mellom man setter inn med rå linolje, og til man eventuelt setter inn med kokt? :confused:

Noen sier også at det er unødvendig med kokt, bare man venter lenge nok og tynner de første lakkstrøkene skikkelig.

Jeg tok en prøve tidligere, og fant ut at den rå ikke tørket etter 2-3 måneder, så jeg er litt skeptisk.

 

Jeg lurer egentlig på det samme. Skal handle inn til vårpussen og jeg har pusset ned skroket allerede,

da lurer jeg på hvilken linolje jeg bør bruke? kaldtpresset, rå eller kokt?

og hva med etterbehandling? skal jeg bruke lakk eller olje?

Er åpen for alle tips for jeg har ingen erfaring.. :confused:

Link to post

Har erfart at for grundig behandling med rå linolje kan få katastrofale følger hvis det lakkes med for mange strøk det første året. Jeg mettet treverket med rå linolje/terpentin ved å la det ligge i blandingen i flere uker. Etter 2 måneders tørk ble emnet lakket med 8 strøk Ravilakk. (Etter anbefaling fra profesjonelle fagfolk). Et par måneder seinere begynte bobling i lakken å komme til syne. Dette økte etterhvert på, og etter et år var overflaten dekket med bobler. Alt måtte selvsagt skrapes ned og behandles på nytt. Antar at overflaten ble for diffusjonstett med alle lakkstrøkene, og at en forsiktig overflatebehandling med uttynnet lakk til å begynne med kunne bidratt til å unngå problemene. Noen som har erfart noe liknende?

Link to post

Hei,

Jeg holder på med en With mahognybåt som har sider i mahogny ok bunn i furu. Jeg brukte varmluft til å fjerne lakk.

Over vannlinja brukte jeg ovatrol 1 som impregnering før jeg lakket 10 strøk med Epifanes. dette er 5 år siden og vedlikeholdet er lett.

 

Årlig vedlikehold utvendig over vannlija består av at matter med 120 sandpapir, tørker av med rødsprit før jeg legger på et strøk med Epifanes. :sailing: Brukte lenger tid på å vaske og polere plastbåten jeg hadde tidligere.

 

Under vannlinja skraper jeg av all løsmaling før jeg grunner og stoffer. Etter dette smører jeg på membran (for baderom)i alle sprekker mellom bordgang og vips båten er så godt som tett ved sjøsetting. Dette holder seg på plass til båten har trutnet og reagerer ikke med hvitt bunnstoff. Har gjort dette i 3 år nå og ikke registrert noen negative følger av det.

 

Inne i bunnen av båten har jeg de to siste årene impregnert med rå linolje/terpentin

Link to post

Hei,

 

Jeg har heller ikke gode erfaringer med Ravilakk. Ser ut til å tørke ut, slippe, sprekke altfor snart.. Epifanes Blank Klarlakk derimot har jeg gode erfaringer med (den er også linoljebasert).

 

Jeg impregnerte min Nordiske Folkebåt innvendig og utvendig med med kaldpresset linolje tynnet med balsamterpentin i starten. På de siste to "strøkene" blandet jeg litt Epifanes i Linoljen (ca 10%) for å få inn et herde-/ bindemiddel for bedre heft av etterbehandling. Det ser ut til å fungere veldig bra.

 

Etter denne behandlingen tettet jeg sprekker med Farm 100 (jeg vil egentlig ha minst mulig vann i treverket). Over vannlinjen malte jeg utvendig med Shipolin. Under vannlingen grunnet jeg med Arcanol før primer og bunnstoff.

 

Treverket virker veldig stabilt nå. Båten ble "helt tett" og har vært det siden.

 

Jeg har nær til null flassing (både over og under vannlinje). Båten er fra 1968 og det er 5 år siden min behandling. Jeg har i likhet men Fineng hatt meget enkel vårpuss siden denne behandlingen.

 

p1010155.jpg

Link to post

Hei BG-21

Det var en fin båt. Farm er den basert på tjære slik at en ikke kan bruke hvitt bunn stoff neste år?

Mange takk :smiley:

Ja, farm er tjærebasert. Jeg liker det, men det har som du er inne på noen utfordringer mht overdekning.. Jeg har tilfeldigvis funnet ut at Epifanes både fester til og "besegler" Farm ganske bra. Jeg tok et par strøk Epifanes over der jeg hadde Farm. Når det var tørt mattet jeg med matteklut (sånn som ligner litt på stålull) og da festet både Arcanol, primer og vit Shipolin - uten problemer med gjennomslag.

 

Dette er ut fra egen prøving og feiling. Kanskje andre som har bedre ideer men som sagt, jeg synes det funker og ser flere fordeler enn ulemper med metoden..

Link to post

Ørnen, åssen går det? Fått holdt på noe med båten? Er den like pen ennå?

 

Mvh

Nedgård

 

Ørnen skinner som et smykke, tydelig at OJ´s valg av Epifanes lakk var særdeles vellykket, den holder seg utrolig godt.

På grunn av en alvorlig livstruende syldom var jeg ikke i stand til å bruke Ørnen sist sommer, dessuten fikk vi generatorhavari,

shit happends, men for å sitere gamle Kåre Willoch, nu går alt så meget bedre, så vi satser på en fredelig og full

sesong til sommeren. Det eneste som er på planen er utskifting av det elektriske anlegget og skifte av instrumentene

til nye VDO, har tegna det ferdig og regner med at det tar en god helg å få ferdigstillt. Det ble alt for mye mikk-makk

å skulle koble seg på det gamle uten noen form for dokumentasjon eller tegninger.

Når generatoren røyk så bytta vi til en ny 80 A fra Lucas se Ny Generator , og et nytt batteri skillesystem og regulator fra

Sterling se Sterling Prosplit og regulator . Dette er så langt meget vellykket og mine erfaringer med Sterling og Jorg Becker

er så gode at jeg ikke nøler med å anbefale han som leverandør. Det finnes mange andre slike typer anlegg å kjøpe, jeg

valgte Stering og Jorg på anbefaling fra en annen trebåteier som også var svært fornøyd.

 

Så Ørnen lever beste velgående, og er en fryd å eie og en pryd for øyet.

 

Har du enda din tresnekke? Litt av et smykke den også !!

 

:-)

vimpel_signatur.gif

Link to post

Bytte TIL Lucas?????

 

Som gammel LandRover eier gjennom mange år har jeg et rimelig dårlig forhold til Lucas, også ofte benevnt som "Prince of Darkness" :-)

Men en del søk på nettet viser at de generatorene de lager for marine miljø faktisk får mye skryt, og da vi itillegg hadde problemer med å

finne en som passa i motorfestene var valget enkelt. BMC hadde jo Lucas som original dynamo da motoren ble levert.

 

En av historiene om Lucas går noenlunde slik: Jaguarsjefen klagde i motorpressen for mange mange år siden over

manglende kvalitet på engelsk bilelektrisk utstyr, med dårlig skjult hentydning til Lucas.

Direktøren der som nettopp var blitt adlet til Lord, gikk ut og sa : Gentlemen do not drive in the dark! "

Ja ja......

 

:flag_bp:

vimpel_signatur.gif

Link to post
  • 2 uker senere...

:yesnod:

Ørnen skinner som et smykke, tydelig at OJ´s valg av Epifanes lakk var særdeles vellykket, den holder seg utrolig godt.

På grunn av en alvorlig livstruende syldom var jeg ikke i stand til å bruke Ørnen sist sommer, dessuten fikk vi generatorhavari,

shit happends, men for å sitere gamle Kåre Willoch, nu går alt så meget bedre, så vi satser på en fredelig og full

sesong til sommeren. Det eneste som er på planen er utskifting av det elektriske anlegget og skifte av instrumentene

til nye VDO, har tegna det ferdig og regner med at det tar en god helg å få ferdigstillt. Det ble alt for mye mikk-makk

å skulle koble seg på det gamle uten noen form for dokumentasjon eller tegninger.

Når generatoren røyk så bytta vi til en ny 80 A fra Lucas se Ny Generator , og et nytt batteri skillesystem og regulator fra

Sterling se Sterling Prosplit og regulator . Dette er så langt meget vellykket og mine erfaringer med Sterling og Jorg Becker

er så gode at jeg ikke nøler med å anbefale han som leverandør. Det finnes mange andre slike typer anlegg å kjøpe, jeg

valgte Stering og Jorg på anbefaling fra en annen trebåteier som også var svært fornøyd.

 

Så Ørnen lever beste velgående, og er en fryd å eie og en pryd for øyet.

 

Har du enda din tresnekke? Litt av et smykke den også !!

 

:-)

 

 

Da er det forståelig at du ikke har fått så mye tid til båten.

Epifanes er utrolig bra,og holder seg blank svært lenge. Men som alle andre lakker, kreves minimum ett nytt strøk hvert eneste år. Atvendig i alle fall.

 

Jada, Andngen er i beste velgående. Dette vinteren har hun fått 14 nye dekksstaver, en ny bording i skoroget og ny fenderlist :yesnod:

Alt fra fenderlista og oppover er også blitt skrapt helt ned til bar ved for å få beiset opp mahognyen på ny. Samt at jeg har luset noen sprekker i hytta og limet alle limskjøter på ny. Så trur dette blir bra :yesnod:

 

Få prøve å ta noen bilder og legge ut en dag jeg får tid (gidder) :flag:

Link to post
  • 2 uker senere...

Det er en dame fra 1967, så er vel 44 år:) Er en gammel slektsbåt som forsvant etter at min grandgrandonkel døde. Men fikk kjøpt den tilbake i fjor høst. Er litt å gjøre med det elektriske, og må fikse motorkassen, den er det jo en klovn som har klart å ødelegge med noen parkettbiter og trelim. Men ellers er den ganske strøken, må bare ha tak i en ny varmeveksler til pentaen som står i. Ikke akkurat det letteste å få tak i, men det skal gå.

Link to post

Hei

 

Jeg går rundt og lurer på hva det vil koste å få hud/bord og evt. spant skiftet på er båtbyggeri. Er det timespris det oprereres med eller totalpris for et prosjekt? Jeg har lest alle advarsler ang. skøyte her på forumet, men heller enn at skøyta ender opp på finn.no igjen om et år lurer jeg på hva slags priser det opereres med på slikt arbeid om man finner mer råte og skit enn man hadde regnet med (som man gjerne gjør). Hva koster det å få en 47 fots skøyte på slipp for normalt vedlikehold annenhvert år?

Link to post

Usikker på priser, men forhør deg med båtbyggerier i nærheten av deg. Fort gjort å gå skoa av deg hvis de finner mye mere råte enn du hadde regnet med. En skøyte på 47 fot har gjerne 2" plank i huden eller kanskje mere også, og som kjent så er ikke materialer billig. Var en tråd her på forumet med en som hadde satt en skøyte på et dansk verft for å skifte ut masse på dekket og kanskje videre nedover oxo. Tror det kom på en halv million spenn for den jobben hvis jeg ikke tar feil... :confused:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Normalt tipper jeg vanlig vedlikehold med slipp ,bunnsmøring, olje+ eventuell dreving osv. vil ende på min. ca 10.000,- om du gjør jobben selv... Da tenker jeg på oslo og akershus der jeg har båt selv. Det er nok det dyreste stedet å ha båt i Norge. Om du skulle leie noen båtbyggere til å grave i råten din tipper jeg du fort ender opp med å betale flere hundre tusen.Med tanke på størrelsen på båten din. Men det er selvsakt umulig å si uten å vite omfanget.

:sweat:

Link to post

@ Lukas.

 

Verlo Slip i Måløy ligger på rundt 2500,- for en langhelg og at du gjør jobben selv. Avtaler du med de slik at du kan benytte deg av langhelg (Påske, Pinse osv.) kan du få utført mye. Ellers kan det fortsatt finnes slipper oppover kysten hvor aktiviteten er nesten nedlagt og priser deretter. Problemet er å finne disse i bortgjemte kroker av kysten. Gi meg et hint dersom du kommer over noen.

 

Bytting av plank behøver ikke bli så dyrt så forhør deg rundt. Finnes vist en sag ved innløpet til Trondheimsfjorden et sted på sørsiden mot deg. Disse var fortsatt i aktivitet for 6 år siden da jeg selv skulle ta fatt på en 72 foter og trengte materialer, men husker ikke lenger hva disse het og nøyaktig beliggenhet.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
  • 2 uker senere...

Har brukt mange ulike midler til å smøre og tette båter (ikke bare tretjære, nei!), men har ingen erfaring med FARM.

 

Jeg finner opplysninger om at FARM er "gummibasert"; menes da latex-gummi eller butyl? Fester FARM på fuktig tre, eller må det være knusktørt? Sitter det godt, eller skaller det nokså lett av?

 

I gamle dager fantes da både 60, 80 og 100, men nå er det visst bare 80 og 100?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...