Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Hyggelig opplevelse dere trebåtentusiaster bør unne dere når det passer!!!

I dag dro jeg innom en båtutstyrsbutikk på Nesset (Vinterbro) sør for Oslo, det var en utrolig positiv opplevelse!

Det var rene godteributikken, de har et utrolig utvalg av ting og tang for oss trebåteiere, (og mye for plastgutta også).

Og maken til hyggelig betjening, dette blir garantert min nye "hovedbutikk".

De har en (dårlig) webside som ikke yter dem rettferdighet, men butikken er absolutt verdt et besøk.

Du finner websiden her Trebåten

Anbefales uten forbehold !!!

:flag_bp:

vimpel_signatur.gif

Hei!

Jeg har tenkt å male aluminiums overbygget på sjarken min, noen tips på hvordan maling jeg burde bruke, og hvordan grunning som passer?

Jeg har pusset av gammel maling på aluminiumen, så nå er den helt bar, egentlig vil jeg ikke male den, men aluminiumen er skjoldete og u-perfekt, kanskje jeg kan polere overbygget??

Håper på kloke svar!

:discuss:

SALAMANDER

Hei trebåt folket!!

Ny sesong og ny båt!

Har ikke formye info om båten enda, bygge år og slikt men det kommer vi til bake til en annen gang.

Det er en 26" snekke med en 10hk Sabb. Denner total overhalt av Ingi laurusonn ((?) ble litt usikker på etternavnet der) på hundvåg i stavanger.

Og motoren går som om den skulle vert ny! Helt fantastisk fin gange! Planen er å få gjort litt kosmetisk med båten nå i løpet av sommeren, som ny lakk og maling av overbygg. Og litt inrrednings arbeid så skall dette bli en knall båt!

imag0008.jpg

Skall få på plass noen flerne bilder i løpet av morgen dagen satser jeg på.

Mvh Thomas! :D

Hei godtfolk

Spørsmål søker svar..... Mista styringa på snekka idag :headbang: dvs roret sto stille uansett vilken vei en bevegde rorkulten. hva kan det skyldes? hvordan fungerer rorløsningen? hva er det som har løsnet/knekt? har panserhekk så det er ikke snakk om utenpåliggende ror her. :confused: noen som har noen forslag. Er forklaringen for dårlig så spør ivei og jeg skal prøve å forklare bedre. Ser for meg at båten må løftes opp for å fikse dette.

Ellers en god påske ønskes dere alle

mvh

Eschri

Ja da er båtpussen i gang, som dere ser pusser jeg den helt ned. Så kommer spørsmålet, hva er best, olje den med rå linolje så snart jeg er ferdig med den ene siden, den skal males hvit igjen når alt er ferdig, ønsker noen tips:) Så neste spørsmål, er det noen som kjenner denne båttypen, hvor den kan være bygget osv. den skal være fra siste halvdel av 50 tallet, så en på nett som lignet veldig, den står under navnet Edel, båten min er på 25 ".Håper noen kan gi noen svar på dette, Takker:)baatpuss_2011_001.jpg

Hei

Da er båten oppe og roret er lett jobb. har selvfølgelig funnet mere jobb ( som man så ofte gjør med gamle trebåter) råte i bordgang akkurat ved skott akter i snekka og under vannlinja. Her trenger jeg litt hjelp til rett fremgangsmåte for å bytte bordgangen. hvor lønner det seg å lage skjøt i borgangen? og kan jeg feks bruke feinsaga for å kutte kobberklinken? borgangene overlapper hverandre opp langs skutesiden (husker ikke hva det blir kalt) tenkte å få ut bordet så helt som mulig og lage en kopi som jeg setter inn igjenn. Trenger også råd og vink rundt dette for å få det tett og greit til utsetting igjenn. ( finns mange tråder her på forumet men for ikke søk funksjonen til å virke riktig)

mvh

eschri

kan ta noen bilder etterpå hvis det ikke blir for mørkt

Hei eschri

Hørtes kjent ut det med å finne mer jobb etterhvert som man reparerer en trebåt he he.

Jeg kan dessverre ikke noe om å bytte bordgang, men du kan fint bruke feinsaga for å kutte kobberklinkene.

Har byttet ut et spant i min båt og der brukte vi feinsag for å kutte klinkene.

Lykke til med utskifting av bordgang :thumbsup:

Hei.

For en flott tråd, med mye bra info og fine bilder.

Er ny her inne og har lest denne flere ganger.

Legger ut et bilde av min gamle motorbåt som jeg har arvetbilde043.jpg

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

For livets glade gutter går solen aldri ned

Hei jeg har et spørsmål ang toppstrøk på sjarken min!

Jeg har satt inn skroget med 2-3 lag med linolje, antiparasitt og amrikansk terpentin.

Spørsmålet mitt er som følgende: Trenger jeg toppe båten med Owatrol D1 og D2, eller ksan jeg bare pensle på med bare Owatrol D2?

Hvor mange lag trenger jeg, og er det noe spesielt jeg burde vite før jeg pensler ivei?

PS: jeg skal også legge linoljekitt noen steder i borgangen, gjør jeg dette før eller etter jeg bruker Owatrol?

Takk for alle svar.

mvh

Salamander

SALAMANDER

• 2 uker senere...

Hei og takk for svar!

Jeg lurer også på en annen ting. Jeg har brukt kaldpresset linolje i blandingen min, burde jeg toppe dette med kokt linolje før jeg smører på med Owatrol D2?

Jeg fikk høre at Owatrol D2 kan flasse av siden jeg hadde brukt "feil" (rå)linolje?

Håper på snarlig svar!

Redigert av salamander (see edit history)

SALAMANDER

Hei

Vi har brukt rå linolje under vannlinja, hvor bunnstoff etc. har sluppet og vi glor rett inn på bart tre. Den har fått noen ukers tørketid, så har vi på en omgang med kokt linolje. (eksperter sier at det er fordi molekylene i den kokte "binder" bedre og holder den rå linolja inne. Ellers vil den presse seg sakte ut og primer, maleing, lakk vil boble.) Etter at den kokte linolja har fått tørke en uke eller to, vasker jeg med rødsprit og maler over med primer. Primeren mattes ned og får godt med bunnstoff på seg. De små flekkene som fikk denne behandlingen i fjor holder seg bra i år. I år var det noen nye områder som fikk denne behandlingen.

SY/ Ethena. Koster K-25 S55

Blogg: www.syethena.wordpress.com

Har med stor glede lest lange debatter om Ankerdram her på båtplassen. Men skulle gjerne sett noen fortellinger (linker etc.) om hvordan ankerdram ble praktisert (hva opprinnelsen etc.) var, men finner ikke noe om dette på nettet. Hva var / er de uskrevne reglene blant sjøfolk før i tida og nå - andektoter etc.

Noen som vet mer enn meg ? (igrunnen unødig spørsmål, siden jeg jo åpenbart ikke har peil...)

Har med stor glede lest lange debatter om Ankerdram her på båtplassen. Men skulle gjerne sett noen fortellinger (linker etc.) om hvordan ankerdram ble praktisert (hva opprinnelsen etc.) var, men finner ikke noe om dette på nettet. Hva var / er de uskrevne reglene blant sjøfolk før i tida og nå - andektoter etc.

Noen som vet mer enn meg ? (igrunnen unødig spørsmål, siden jeg jo åpenbart ikke har peil...)

Hva opprinnelsen til ankerdrammen er har jeg egentlig aldri tenkt på. Men jeg vil vel tro at den har eksistert så lenge det har fantes brennvin :cheers_wine:

Etter det jeg har hørt er det i alle fall ikke nok å kaste dreggen for å kunne gjøre krav på en liten ankerdram. Kun ved full oppankring for kvelden skal vissnok være kvalfisert.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...