S/Y Ørnen Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 (redigert) Ankerdram - ny norsk akevitt Ankerdram er en ny norsk fatmodnet akevitt som er lansert med båtsesongen. Produktet, som lanseres av Rosmersholm, er sammensatt av norske råvarer, med preg av sødme, karve og krydder og en mild aroma som et resultat av en 9 til 12 måneders fatmodningsprosess. Ankerdram, ny norsk akevitt lansert våren 2011. Råvarene er norsk potetsprit og norske krydderdestillater, med karve som hovedingrediens som ellers i norsk akevitt. Ankerdrammen får dermed en karvepreget aroma med hint av sitrus. Alkoholprosenten er 40. Den er tilpasset som ankerdram, men er også velegnet til all tradisjonsrik mat. Sjøfarende Ankerdram er et begrep som er blitt benyttet av de sjøfarende siden tidenes morgen og i tradisjonens tro ble det gjerne skjenket gjester og en selv en knert etter at man hadde ankret opp. Hvem som lanserte begrepet Ankerdram er det vanskelig fastslå, men det å ta en ankerdram har alltid vært populært. Ankerdram ble lansert i Vinmonopolets testutvalg lørdag 7. mai. Ankerdram Norsk fatmodnet akevitt Volum: 70 cl Styrke: 40% vol. alc. Redigert 24.Mai.2011 av S/Y Ørnen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 Og så skulle det helst ikke vises hva som var på flaska av ankerdram. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
SALAMANDER Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 (redigert) Takk for svar Ethena! Noen som har noen tips ang linoljekitt? Jeg har pusset skroget men glemt å legge inn kitt før jeg pusset, går det fint å legge inn dette før jeg legger på toppstrøk, eller må linoljekitte pusses/skrapes ned for å bli fint? Og i tillegg til dette, er det nødvendig å dreve før jeg legger inn kitt? ...det er ikke brede sprik det er snakk om, kanskje 5MM på det meste. Håper på svar! Redigert 24.Mai.2011 av salamander (see edit history) Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
Bartesam Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 Kan jo lage det selv med kokt linolje og kritt da? Fåes også kjøpt på patroner, men fant ut at det tørket seint(veldig seint) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
SALAMANDER Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 Hei, jau jeg har bestilt kitt. var ikke så dyrt, rundt 100,- pr liter. Men må det tørke før jeg legger på Owatrol d2? Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
MS Taifa Svart 24.Mai.2011 Del på Facebook Svart 24.Mai.2011 (redigert) Hei, Etter mitt syn har du gjordt det rett. Hadde du natet før pussing ville det bare blitt griseri. Har nettopp gjort det på samme måte med en 37' båt. Du må bare være renslig ved fåføring, og tørke av overskytende. Erfarte at varmepistol var greit å bruke for å holde kittet passelig mykt (Gjorde jobben før påske..) Resultatet ble etter mitt syn svært bra. Dette er tatt etter nating med linolje kitt, før oljing startet. Om det er behov for å drive er vanskelig å svare på. Avhenger av mange faktorer, tørt skrog? glisne nater? løst drev? etz. Redigert 24.Mai.2011 av MS Taifa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SALAMANDER Svart 25.Mai.2011 Del på Facebook Svart 25.Mai.2011 Hei, Etter mitt syn har du gjordt det rett. Hadde du natet før pussing ville det bare blitt griseri. Har nettopp gjort det på samme måte med en 37' båt. Du må bare være renslig ved fåføring, og tørke av overskytende. Erfarte at varmepistol var greit å bruke for å holde kittet passelig mykt (Gjorde jobben før påske..) Resultatet ble etter mitt syn svært bra. Hei takk for infomasjonen! Jeg har jo derimot allerede mettet skroget med linolje, håper ikke dette blir ett problem, kan se for meg at kittet ikke fester ordentlig men jeg må bare teste det ut. Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
Platt Svart 31.Mai.2011 Del på Facebook Svart 31.Mai.2011 Hei. Har nylig kjøpt en Storebro Solö Ruff. Hvis disse båtene ikke blir tatt godt vare på, noe min ikke har blitt, er et vanlig problem fukt/råte-skader i øverste bordgang helt oppunder fenderlist. Min båt har såpass mye råte akkurat der at hele bordgangen egentlig burde vært byttet. Men siden jeg ikke har tid eller lommebok til en slik operasjon nå, lurer jeg på om noen har gode forslag til hvordan jeg midlertidig kan "fikse" dette slik at båten kan brukes i år? Finnes det noe slags "sparkel" man kan fylle hull med etter at råten er skrapt ut og treet er tørket ut? Biltema har noe som heter "kjemisk tre". Brukendes? Hva med epoksysparkel av noe slag? Det er jo hundrevis av produkter på markedet, så hva skal man velge?? Alle forslag mottas med stor takk! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 (redigert) Noen som har lyst til å berge en nydelig skøyte fra motorsaga? Redigert 1.Juni.2011 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wartsila Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Hei Platt. Kanskje den beste midletidig løsningen du kan bruke er epoxy. Skrap bordgangen helt ren, puss godt og vask det skikkelig rent med rødsprit. Så blander du rikelig med epoxy og pensle det på. Det er best hvis epoxien er fortynnet, da du helst vil at den skal trekke så langt inn i treverket som mulig. Men du kan også bruke en varmluftspistol og varme den forsiktig etter påføring for å få limet til å trekke bedre inn. Når du har mettet det godt og limet har herdet så kan du pusse over og lakke. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Anders_O Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Finnes det noe slags "sparkel" man kan fylle hull med etter at råten er skrapt ut og treet er tørket ut? Biltema har noe som heter "kjemisk tre". Brukendes?Hva med epoksysparkel av noe slag? Det som har fungert for meg er å skrape/grave ut det råtne treet fra bordgangen, og deretter sparkle i med 2-komponent epoxy iblandet filler. Filler er et hvit pulver (bittesmå kuler) som du blander i epoxyen for å endre konsistensen. Dette blir råsterkt! Sitér dette innlegget Link to post
Olav2 Svart 1.Juni.2011 Del på Facebook Svart 1.Juni.2011 Biltema har noe som heter lamineringepoxy. http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Lamineringsepoksy/ Funker fint sammen med glasskulefilleren ( http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Mikroglassballonger/ ) de har, men det blir en litt blålig farge. Finmalt sagspon funker fint som filler om du vil ha trefarget. Sitér dette innlegget Link to post
SALAMANDER Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Hei! jeg har akkurat pusset ned skroget på sjarken min. Jeg skal tette bordgangene med linolje kitt før jeg oljer med Owatrol D1 å topper med Owatrol D2. Men kan jeg olje og legge på toppstrøk før linoljekittet er tørt? Folk sier det tar svært lang tid før det tørker, men skal det egentlig tørke? Takker for alle svar! Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
Felten Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Hei igjen trebåt folket :D Fått handla meg ny båt igjen for andre gang dette året, en 1979 plattgatter på 28fot med en perkins 4-236 med 81 eller 85hk? Men lurer litt på hva slags type båt, eller hvor den kan være bygget? Legger ved 3 bilder så håper jeg på at det finnes en trebåt mann eller 10 som kan hjelpe meg litt :) MvH Thomas Sitér dette innlegget Link to post
SALAMANDER Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Hei! Så stille denne tråden er fortiden? forresten hvor har det blitt av Wasco? det virkert som det var han som holdt tråden oppegående... I fjord på denne tid var det da mere liv her? Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
Bartesam Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Hvor hen oppunder fenderlist er det dårlig da? Foran eller bak på båten? Ville kjøpt inn mahogny, fått hjelp til å høvle ned til riktig tykkelse og fasong fra det gamle bordet, og montert nytt. Går ikke så mye tid til det hvis en er nevenyttig. Får ikke tak i hhondurasmahogny som disse båtene er bygget av, men sipo mahogny får du tak i hos Oslo Finèrfabrikk hvis du bor i nærheten. Koster ikke skjorta heller. Hei. Har nylig kjøpt en Storebro Solö Ruff. Hvis disse båtene ikke blir tatt godt vare på, noe min ikke har blitt, er et vanlig problem fukt/råte-skader i øverste bordgang helt oppunder fenderlist. Min båt har såpass mye råte akkurat der at hele bordgangen egentlig burde vært byttet. Men siden jeg ikke har tid eller lommebok til en slik operasjon nå, lurer jeg på om noen har gode forslag til hvordan jeg midlertidig kan "fikse" dette slik at båten kan brukes i år? Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Baywatch Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Men lurer litt på hva slags type båt, eller hvor den kan være bygget? Legger ved 3 bilder så håper jeg på at det finnes en trebåt mann eller 10 som kan hjelpe meg litt :) Jeg er ingen trebåtmann, men i guttedagene hadde vi en plattgatter som var veldig lignende både i skrog og overbygg. Dog var denne bare 23 fot, og hadde en 22 hk Sabb. Båten var bygget av Kausland Båtbyggeri, Kleppevik lengst sør på Sotra. Dette båtbyggeriet er forlengst nedlagt. Ser ikke bort fra at båten din er bygget der, men sikker er jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Hei! Så stille denne tråden er fortiden? forresten hvor har det blitt av Wasco? det virkert som det var han som holdt tråden oppegående... I fjord på denne tid var det da mere liv her? Ja, det er veldig stille! Selv har jeg pause fra båtteltet pga huskjøp, men kjenner det kribler i fingrene nå gitt! Her er et boktips til alle trebåtseiere Link Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
roeren Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Vi som er interessert i trebåter i en eller annen form, får legge inn notiser så vi holder tråden på førstesiden; tror nok dét er viktig for at andre også skal lese og skrive. MEN HVOR ER WASCO?? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Ja vi er selv ansvarlig for å holde pulsen gående på trådene. Trebåttråden og Wasco sitt initiativ fortjener en blomstrende fortsettelse. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Geir Hel Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Nytt prosjekt.. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Svaap Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Fin skute LEVIND, Der har du noe mer tumle-plass Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Geir Hel Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Fin skute LEVIND, Der har du noe mer tumle-plass Takker. Ja går ann å bevege seg der ja Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Platt Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Hvor hen oppunder fenderlist er det dårlig da? Foran eller bak på båten? Ville kjøpt inn mahogny, fått hjelp til å høvle ned til riktig tykkelse og fasong fra det gamle bordet, og montert nytt. Går ikke så mye tid til det hvis en er nevenyttig. Får ikke tak i hhondurasmahogny som disse båtene er bygget av, men sipo mahogny får du tak i hos Oslo Finèrfabrikk hvis du bor i nærheten. Koster ikke skjorta heller. Råteskaden er verst foran i baugen. Føler meg på veeeeldig dypt vann bare ved tanken på å gjøre jobben med å bytte bord på begge sider selv. Hadde man gått løs på det hadde sikkert vist seg letter enn man tror, men for i år blir det en nødløsning med epoxy. Så takker til M/S Karoline, Anders_O og Bringedal for innspill. Sånn ellers er Solö'en i grei stand og prisen var det ingenting å si på. Men...tror nok skrapa jeg brukte var litt i sløveste laget. Har skrapt ned hele skroget, men det sitter fortsatt igjen et ørlitelite tynt lag med lakk. Når man går på med eksentersliper blir papiret varmt og lakkrestene kliner seg inn i papiret, som da blir ubrukelig etter få minutter. Selv med 40-korning. Det tar da uhorvelig lang tid å pusse skroget dønn trereint. Og det går med en anselig mengde pussepapir! Brukte 1 time på en halv bordgang! Har gjort denne jobben på 2 andre båter tidligere, men kan ikke huske at det var like ille da. Har også prøvd å sikle uten at det hjalp stort. Men man kommer nok i mål med tid og stunder! Om båten får vann under kjølen i år er en annen sak... Sitér dette innlegget Link to post
KjellElvis Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 (redigert) Vi som er interessert i trebåter i en eller annen form, får legge inn notiser så vi holder tråden på førstesiden; tror nok dét er viktig for at andre også skal lese og skrive. MEN HVOR ER WASCO?? Takk for dette strålende sparket i baken, jeg har lenge fulgt denne tråden uten å bidra :) Siden jeg har et pågående prosjekt i tre som ikke går så veldig fort, velger jeg å poste her istedet for en egen prosjekt-tråd. Kjøpte båten i april,stygg og grønn, en Rolfsnes-sjark fra 1972: På vei mot bedre tider (?) Turen gikk fra Hitra til Fosen og bortsett fra manglende eksosanlegg gikk alt smertefritt. Vi ble medium røykforgiftet og døve en dag etterpå. Eksosanlegg ble ordnet med en gang, en meter med "rustfri" fleksirør fra biltema ordnet den. På tide å få skuta til å se penere ut. Utfra tilstand ved kjøpstidspunkt og turen hjem og problemer med å skaffe båtplass (Ja jeg kjøpte båt uten å ha plass) ble fartøyet døpt Fant. Ser ut som et fantefølge? Fant lykken? Fritt valg :) Vel. Grønnmalingen måtte bort. Etter ganske mange timer med skraping, malingsfjerner og til slutt vinkelsliper med flapdisc, så skuta slik ut: Beklageligvis ingen bilder imellom kjøp og slipsetting.... Vel på slippen fikk jeg mitt livs overraskelse. Her var det ikke mye å gjøre gitt. Spyle rent, prime nakent tre, FÅ REN PROPELLEN og ut igjen. Irriterende at jeg ikke tok bilde av propell, den var ganske langhåret. Båten ellers var grei, endel skjell/rur, men ikke ille. ekkoloddsvinger var totalt nedgrodd så her var jeg sikker på at etterpå skal loddet virke tilogmed forbi 40 meter. Hvor feil man kan ta... Vel progress videre, etter noen timer på slipp var båten ferdig skrapt og primet: Så fort primeren var tørka var det bare å hive seg rundt og få på stoff, kan ikke være uten båt! Ferdig: Vel da er det bare havet som venter... På vei tilbake til det våte element etter ett og ett halvt døgn på land: Nå er det nok mange som river seg i håret og tenker på tilstand over vannlinje... Til de kan jeg komme med en beroligende beskjed: Det kan taes på plassen båten ligger :) Her skal det fortsatt pusses og fikses. Back on track (Fortalte jeg forresten at vogna på slippen sporet av under opptak? Nei, morsom historie...) Vi flyter!! Etter en kjapp tur hjem til hjemmehavn... ...er status som følger: -Må finne en måte å bleke det svarte treverket på. Det er friskt og fint men misfarget... -Kan skrive under på at propeller er nøye saker. Økte farten med 1.2 knop bare med bittelitt groe og skjell. Har nok nådd toppfarten nå. 7 knop yey!! To be continued? Redigert 10.Juni.2011 av KjellElvis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.