Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Hei!

Er det noen her som har erfaring med å skifte spant og bordgang?

Jeg pusset på sjarken min i går å fant fort ut at ca 10cm av de øverste bordene på babord side har råtnet bort innenfra og ut rundt naglehodene. Grunnen til dette er trolig en gammel lekkasje fra regnvann ol, halve fremste spant er vist også borte, men det viste jeg om fra før.

Er det noen som kan gi meg noen råd? Jeg trenkte å bare bytte bordene frem til det førte spantet ca 25cm... Kanskje noen vil ta på seg jobben mot en sum penger? Holder til i Oslo området.

Har dessverre ingen bilder nå.

Noen som kan hjelpe?

:cheers:

SALAMANDER

Gjennomgående svinger i bronse til ekkolodd.

har noen spørsmål i denne sammenheng, håper noen kan svare på dette :headbang:

har en gammel gjennomgående bronsesvinger montert i snekka, den har blitt brukt på et gammelt Furuno papir ekkolodd, tror noen denne svingeren vil passe på på noen moderne ekkolodd? eventuelt hvilken som kunne passe, håper noen har litt peiling på dette :fishing:

• 2 uker senere...

Noen som har snøring på hvor jeg kan få tak i mahognyplank i sunnhordlandsregionen? Skal skifte øverste bordet på siden hele veien rundt på min 25 fots skagu plattgatter til vinteren, og vil helst ha tak i material i "lavsesongen" trenger også noen lengder med 30mm X 30 mm ca til å lage ny fenderlist. Og gjerne plater for å reparere motorkassen. Og sikkert masse annet eg finner ut at eg skal fikse på. Og noen som vet om noen som kan være behjelpelig med tips og triks til skifting av bordet? Vanker brune flasker til den som kan hjelpe meg med dette :)

Og en ting til; ferrobit mot blåmann? Har hørt det før, men aner ikke hvordan det skal gjøres eller om det i det hele tatt virker.

Vet ikke om noen forhandler på vestlandet, men Oslo finerfabrikk har materialer, Link . Får ikke tak i hondurasmahogny lenger, men sipo har jeg kjøpt der til ting jeg har laget til båten den siste tiden. Ferro-bet funker det på blåmann. Bare å smøre på når du har fjernet lakk/olje fra overflaten på treverket slik at Ferro-beten kan trekke inn. Kan også kjøpe vannstoffperoksyd på apoteket for å fjerne blåmann. :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Jeg har en Aq 130 (B20, som tusler og går greit, MEN..

Jeg får ikke helt tempmåleren til å virke skikkelig. Den flyr på rødt før motoren er skikkelig varm. I går stod den å dirret/vandret ved lavt turtall, og så steg den fort opp på rødt under kjøring. Hadde problemer med varmegang i fjor, men har gjort div utebedringer, som nytt ekosbend, systemrens,ny impeller, byttet 3 frostplugger og borret et 8 mm hull i bakkant av fordelingsrøret i toppen. (lite rust og skitt i kanalene) og ny termostat.

Jeg har også sjekket giver og den skal fungere. Jeg har tuklet litt med instrument panelet, og byttet festet for jordingsledningen ("åpen" kobbertråd som går via instrumentlyspæra til en tom bryter. Har litt mistanke om at det er jordinga som er feil.

Har målt både blokka ( ca 50-60 C bak på toppen som er der den går varmest). Kjølvannet bak er noe kaldere.

Noen tips?

• 2 uker senere...

Dere som har trebåt har kanskje kjennskap til hvor i feks. Hordaland det er mulig å få laget nye dører med karm? Dørene jeg skal bytte ut er inn til kabin fra dekk og som nevnt dobbel/to med karm. Det som står i nå er av teak men i en elendig forfatning og det blir teak igjen. Og ja, jeg har plastsnekke :giggle::giggle:

Har du tilgang på bearbeidingsmaskiner, så er det enkelt å lage selv. Har laget nye luker til skylightene på båten min, og det var noen kvelder med høvling, kapping, borring og liming. Til slutt bruke overfres for å fase kantene og frese ut kant for vindu. Ufattelig hva en får til hvis en bare prøver. :smiley:

Jeg har faktisk ymse maskiner for tre så kanskje jeg rett og slett prøver. Får teste litt på rimeligere treverk først. :smiley:

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...