Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

I den nye båten (31 fot Bjambis/ Johnenkrysser) har jeg planer om å installere en Dickinson- ovn, helst av modellen Newport. Håper å fa tak en en brukt en, da nye er rimelig dyre. Noen her inne som har en slik liggende? Det er meget sjelden de dukker opp på finn.no. Har kommet over noen andre forumer med slike til salgs, men annonsene har dessverre vært utgått på dato... Satser på svar :)

• 2 uker senere...

Lensepumper er forbruksvare i trebåt . Dieselsøl i kjølsvinet tar knekken på alle lenser . Stort sett bytter jeg ut hver sesong uansett . Det viktigste for meg er å ha nok lenser . Som regel ser jeg en liten elektrisk pumpe som trenger en god rengjøring i mange tresnekker . Som eksempel , hvis du skulle gå på og får ett hull på størrelse med en femkroning ca en meter under vannlinja di så har du ca 5000 L vann i båten etter en time . Den lille lensepumpa tar unna 400 l i timen . Se til at du har nok lenser og rens dem regelmessig ...:diving:

Hei. Jeg er en lykkelig eier av en 17 fots tresnekke som ifølge forrige eier er bygget på 40tallet,med original motor en FM 4hk type c2.holder nå på å restaure skroget,det vil si spikre den opp igjen.Skulle gjerne hatt noen deler til motoren,håndtak til revseringen,innkoblingstangen da denne er knekt,+ en magnet som virker,type sem . KANONBRA MED TREBÅT FORUM

Skulle gjerne hatt noen deler til motoren,håndtak til revseringen,innkoblingstangen da denne er knekt,+ en magnet som virker,type sem . KANONBRA MED TREBÅT FORUM

Du kan jo høre med www.fm-motor.no

FREDRIKSTAD MOTORVERKSTED

PETTER FAGERLI

epost: petter@fm-motor.no

Telefon: 417 22 522

Han kan sikkert hjelpe deg med det du mangler, når det gjelder magneten så leverer FM ombyggingsett til coil tenning men er litt usikker på om de leverer til C2 motoren. Bakdelen med denne løsningen er at du må til med batteri og dynamo/dynastarter. Du kan jo også sjekke om det er et elektroverksted i nærheten som kan ta en kikk på magneten din.

Tok et søk på Google etter "magneto ignition" og det er jaggu meg mulig å få tak i nye magneter som kan passe til våre kjære gamle motorer. Se mer her: http://bt-h.biz/platform_single_magneto.htm

Vet ikke om den fysiske størrelsen er helt korrekt i forhold til gamle Bosch eller SEM magneter men med litt mindre enn ti tommeltotter skulle det være mulig å få tilpasset disse magnetene til motoren.

Redigert av færd (see edit history)

Amalie har to stykk lensepumper av merket Biltema, men ikke av den typen du finner der i dag. Disse pumpene er grønne av farge, og STORE! Satt i båten når vi kjøpte den, og blir overhalt hvert år. Renset og smurt, fungerer de helt fint. Med Rule nivåbrytere, og en pumpe til som backup føler jeg meg rimelig trygg. Dyrt er ofte, men ikke alltid best.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Hei, jeg har en Furuholmen plattgatter som et oppussingsprosjekt. Foreløpig er det MYE som gjenstår, så jeg skulle gjerne hatt den stående i Oslo (eller i nærheten) for å kunne legge inn flere timer her og der. Er det noen som vet om billige steder å ha båten i opplag? Gjerne et sted hvor det er andre som sysler med trebåter? Jeg har kikket på noen nettsider, men det er både dyrt og fullbooket de fleste steder.. :nonod:

Jeg lurer på etpar saker, har nettopp tatt opp min kjære for året, og skal bytte fenderlist til våren. I den sammenheng tok jeg av restene etter den gamle råtne som stod på, og til min skuffelse ser jeg at det har sneket seg fuktighet inn i dollbordet og litt ned i øverste bordgang akter. Dette har da råtnet. Dollbordet(ene) er skjøtet her og der, og jeg tenkte å bytte ut den delen som det er råte i, dette er fra før et innsatt stykke, og jeg tror jeg ser gangen i hvordan det bør byttes.

Det jeg derimot ikke skjønner, det er hva er dette for et bord? Og hvor kan man skaffe erstaning? ser ut som om det er laminert, et tynt lag med mahogny? øverst, resten furu? med not-og-fjær prinsipp.

Spiller forsåvidt ikke noe roll ehva man bytter til, bare det kan få noenlunde lik farge. Dette er som dere skjønner ingen showbåt, og jeg er ingen snekker, så jobben har en oppgave, og det er _tett_.

Noen bilder følger:

raate.jpg

overblikk.jpg

tverrsnitt.jpg

Hei. Jeg er en lykkelig eier av en 17 fots tresnekke som ifølge forrige eier er bygget på 40tallet,med original motor en FM 4hk type c2.holder nå på å restaure skroget,det vil si spikre den opp igjen.Skulle gjerne hatt noen deler til motoren,håndtak til revseringen,innkoblingstangen da denne er knekt,+ en magnet som virker,type sem . KANONBRA MED TREBÅT FORUM

Fredrikstad vikleverksted fikset min gamle magnet. ( den hadde hatt en liten dykketur)

Hei KennethG,

Ut ifra bildet ditt så ser det ut som om det er limt et tynnere lag med mahogny over et annet treslag.

Det kan jo også reparasjonen gå ut på.. Som M/S Karoline skriver, så får du tak i helved mahogny-finèr på Oslo Finerfabrikk, eller Billingstad Trelast.

Bruk epoxy når du limer furuplanken og finèren sammen.

Ser ut som om det neste stykket av dollbordet ditt også trenger en "face-lift", men det kan jo være bildene som lyver (?).

Lykke til!

PS! Jeg har noe mahogny liggende hvis du ikke får tak i andre steder.

Hei,

Takk for svar folkens;=)

Skal ta en telefon til overnevnte steder, det er flott!

Joda, det er ikke bare deler av dollbordet som trenger en facelift, men det er heldigvis ikke råte andre steder, heldigvis!

Tenkte å ta runden med varmepistol/skrape før vinteren, så la den tørke godt ut i vinter før jeg pusser over med eksentrersliper til våren, og så the full monty med linolje++ Tenkte også å skjære ut natene i høst, for så å slipe ned/nate på nytt til våren. De lekker litt og da e det sikekrt greit å la dem få vinteren å tørke på. Men tar bare fordekket, da jeg er usikker på hvor flink jeg er. Greit å bare ødelegge en del av båten!

Ser at det er annehvert bord i forskjellig farge på dekket, er det tresorten eller behandlingen som gjør det? Det er meget fint, hadde vært kjekt å ha det sånn etter en runde med slipern også:-)

• 2 uker senere...

Da er det bare å hive seg i det. Planen er klar, omfanget er helt sikkert ikke nøye gjennomtenkt, men hva gjør vel det. Livet er deilig og trebåt ser meget spennende ut. Jeg har som nevnt i et tidligere innlegg kjøpt en wiksten 28 fra 1960. Båten virker på meg som i meget bra stand fra fenderlisten og ned. Her kommer det sprøe innfallet inn, jeg ønsket meg i utgangspunktet en kogg med god gammel dieselmotor, men endte opp med denne hyttesnekka. Konklusjonen blir derfor at overbygget skal av. Da ser jeg for meg at jeg sitter igjen med en godværsbåt med plass til kone og gode venner for lange skjærsgårdsturer med god tid, reker, hvitvin og gitarist på dekket aller fremst. Jeg liker også å fiske både på sett, med dorg og det "O' store" hummerfiske. Skal ikke se bort i fra at dette også blir et bruksområde. Snekka går på land førstkommende mandag. Derfra går ferden inn til en stor Hall hvor jeg skal stå innendørs i hele vinter.

I forbindelse med dette prosjektet har jeg tusen spørsmål, ikke alle skal komme med en gang, for planen er å ta en ting av gangen slik at snekka til "enhver" tid vil kunne legges ut og brukes. Baktanken ligger vel i det at man skal kunne legge den ut neste år selv man ikke er helt i mål med hele prosjektet.

Motoren er en gammel Sabb 2G diesel fra 1962 på 16 hk med gløding(ferskvannskjølt). Det går som en klokke og er for meg et stykke historie i seg selv. For en lyd :)

Når båten kommer opp på mandag, lurer jeg på følgende:

Hvor begynner jeg? Temperatur begynner å bli et problem.

Er det ok og skrape bunnen etter opptak? Det er vel ok å prime iår, men bunnstoff bør kanskje ikke legges på før til neste år?

Kan jeg skrape ned skrogsidene og bruke owatrol D1 nå, for så å gjøre finish med owatrol D2 når temperaturer bedrer seg til våren?

Overbygget skal ned i løpet vinteren, det kan jo foregå i kuldeperioden. Innredning kan jo lages i kuldeperioder, sørge for O D1 i "varme" før montering. Hva med regnvann i en åpen trebåt? Bør jeg allerede bestille en "havnepresenning" slik at innsiden av båten ikke møter regnvann oftere enn ved bruk på en regnværsdag? Tenkte å bruke O D1 innvendig da forrige eier også gjorde dette.

Jeg babler i vei nå....Det vil bli mer babling og sikkert rare spørsmål, men den som spør lærer :)

Jeg håper på mange gode innspill, jeg har lest hele trebåttråden, sabb tråden og prosjekttråden. Det ville vært meg en stor ære om guruer(i mine øyne) som swaap, wasco, walther s, champagne, vivvi, thomsped, dalton, nilspils, woody, bartesam osv. (om noen er glemt så er det i ren fasinasjon av hvilken kunnskap dere besitter) ville tatt seg bryet med å rettlede en uerfaren trebåtfantast :)

Mvh

Lars Edvardsen

PS! Bilder er positivt, de kommer på mandag når båten hviler i sin hall :)

Om båten lagres inne , og tørt er de bare en fordel og skrape bunn og sider.Varmluft og god skrape på sidene gjør susen.

Ville nok ventet med primer og D1 til båten hadde tørket .Skrap og gjør rent.

Om du bruker rå linolje , går denne bra sammen med D1 & D2..Koster vel 60% mindre og er 60% bedre...Men D1 er god den..

Skal du skifte , forandre overbygg :smash: , er de ikke så lurt og behandle innvendig med D1 nå.

Vent til du har forandret det du skal , da får du med "kriker & Kroker"

• 4 uker senere...

Har akkurat kjøpt en 18" skjermsnekke med en FM 4 hk C2 1956. Motor og gearkasse samt noen deler er i kjelleren. Er førstereis her så jeg står foran noen utfordringer. Ønsker deleliste over motoren.

Motoren skal fremstå i prima stand neste vår. Noen deler er ødelagt. Trenger ny eksospotte.

Ja, så var det dette med rust og vinterlagring da. Motoren (og båten) har ikke vært i bruk på et par år. Har stått på land. Testet svinghjulet og så gnist i tennpluggen.

Som sagt, jeg har ingen kunnskap om dette, men har lovet meg selv at dette SKAL gjennomføres og på absolutt best mulig måte.

Redigert av Påanigjen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...