Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Har kjøpt meg ein 27 fot Skorgenessjark som eg skal bruke til hobbyfiske, dette er ein klinka båt med kobbersaum under vannlinja og galvanisert over.

Selger meiner kjølbolter bør skiftast da desse ikkje har vert skifta, selger meiner at det orginalt på denne båten ikkje er gjennomgåande bolter. Eg tenkte å bore ut og bruke gjennomgåande bolter(rustfri gjengestang).

I denne sammenheng lurer eg på om eg må bore ut dei gamle boltane eller kan eg bore ved sida av? ( dersom det er plass). Er det nokon som har erfaring med dette som kan gi meg nokre tips?

Veldig bra!

Jeg er helt ny her, og ny eier av en 50 talls 18" snekke med en FM 4 hk C2 fra 1956. Så joda, her håper jeg på tips, råd og fine timer.

Har motoren i kjelleren og akter å pusse den opp til kongelig standard. Noen som vet om denne type motor og kan være behjelpelig med info?

Hos www.fm-motor.no ligger det både bruksanvisning og delfortegnelse fot FM C2 og andre FM-motorer. De har endel deler. Din motor er trolig den mest utbredte bensinmotoren i landet. Med litt tålmodighet finner du alle de deler du kan ønske deg.

Vennlig hilsen

Kjetil Dahl

• 2 uker senere...

Hei trebåtentusiaster, er det noe aktivitet på trebåtfronten om dagen.

Sa til fruen at jeg ønsket meg mahognylistverk til jul, og fikk til svar at det var et par soverom som skal pusses opp før det blir noe jobbing med båt. :headbang:

Husjobbing kan ikke måle seg med båtarbeid. Det er morsommere å skrape bunnstoff enn å jobbe med hus. :smash:

Hvis noen har vintersysler, så håper jeg de vil dele de med oss andre med masse bilder.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Lurer på om jeg skal hive meg på et kembo-stort prosjekt på min nye snekke. Jeg kjøpte ho i sommer og planla egentlig å ikke gjøre no med ho, men.. Her er et bilde av ho :sailing:70_1233112877.jpg

Syns egentlig at overbygget slitt sletent ut, men får konfrontere den andre medeieren før noe blir gjort :flag_bp:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Ingen her som har erfaring med skifte av kjølbolter? Skal gå i gang med skifte av desse til våren og treng nokre tips. Rekner med det var ulike måter å gjere dette på alt etter kva båttype det er.

Eg er jo spesielt intressert i korleis Skorgenes båtane var bygd, har fått eit tips om at desse ikkje er gjennomgåande i kjølen, korleis skal eg då eventuelt få ut dei gamle? Er det nokon som har meir kjennskap til dette?

Hmmm, kjølboter kan være tricky hvis de er tæret over eller nesten tæret over på midten. Disse bør dras ut av hullet med huljekk, og ikke slås ut med hammer og dor. Når de er fjernet fra spantet/kjølen, så må hullet borres opp og nye bolter drives inn. De bør være 1/10 mm større enn hullet for at dette skal funke godt. :thumbsup:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Hvis diesel gjør en bra jobb med å beskytte treverket snakker vi 10kr literern, fremfor linolje som du kan få ned i ca 40kr om du kjøper mye.

Har selv olja med linolje, terpentin og tretjære, men diesel vil nok brukt innvendig i skroget.

Er det noen andre her som har boret opp små hull i spant for å sette en trakt nedi og fylle med olje?

Jeg har gjort det og har stor tro på at det har god effekt på å mette treverket.

Kan jo stå noen uker å suge til seg olje da.

Samtidig får man jo sjekket tilstand på spantene. :thumbsup:

Ingen ting slår rå linolje og terpentin. Kan bruke litt Owatrol D1 under lakken på f eks dekka.. Men jeg har også brukt linolje tynnet med 50/ 50 disel flere ganger, og det fungerer også veldig bra. Bakdelen er lukten av diesela, samt at den gir et grønnaktig fargespill. Med andre ord så anbefales ikke denne sammenhengen om det er synlig treverk som skal impregneres.

Rolf Hanson ved Bohusläns Vextoljor selger 25 liter rå linolje for 900 sek. Han holder til i Tanums kommun, Bohuslän.

Ønsker alle trebåtsfolk en fortsatt god jul og et godt nytt trebåtsår! Håper det blir mange fine prosjekttråder å følge i 2012! Prosjekt Miranda er endelig oppe å går igjen etter ett helt år med opppussing av hus. Woody, du har helt rett, det er mye morsommere å holde på med båt enn hus! :flag_bp:

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...