Wartsila Svart 20.November.2011 Del på Facebook Svart 20.November.2011 Hei! Jeg har hatt et sideprosjekt over flere år med å pusse opp en C2. Min motor var et komplett skogsvrak da jeg fikk den, og har kostet en del timer. Så jeg kan gjerne være behjelpelig med info om du trenger Hvordan er tilstanden på motoren din? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Sleipner93 Svart 20.November.2011 Del på Facebook Svart 20.November.2011 Bare av å lese litt her i ny og ne kjenner jeg at det virkelig ikke er lett med overgangen fra trebåt til plast. Det var liksom mye mer staselig å ha trebåt både når det gjaldt oppussing og bruken.. Man skal ikke se bortifra at jeg gjerne går tilbake igjenn til tre en gang. Men nå må jeg gjøre ferdig plastbalja først.. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 23.November.2011 Del på Facebook Svart 23.November.2011 Er det noen som har tegninger eller bilder av forskjellige lanternemaster i tre? Har tenkt å lage en, men er litt usikker på form og fasong. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Svaap Svart 23.November.2011 Del på Facebook Svart 23.November.2011 (redigert) Woody: Denne laget jeg for et medlem her på forumet i vår Har dessverre ikke bilder av den ferdig, men eieren har postet et bilde av den på båten her inne. /Ole Redigert 23.November.2011 av Svaap (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
ut mot havet Svart 25.November.2011 Del på Facebook Svart 25.November.2011 Har kjøpt meg ein 27 fot Skorgenessjark som eg skal bruke til hobbyfiske, dette er ein klinka båt med kobbersaum under vannlinja og galvanisert over. Selger meiner kjølbolter bør skiftast da desse ikkje har vert skifta, selger meiner at det orginalt på denne båten ikkje er gjennomgåande bolter. Eg tenkte å bore ut og bruke gjennomgåande bolter(rustfri gjengestang). I denne sammenheng lurer eg på om eg må bore ut dei gamle boltane eller kan eg bore ved sida av? ( dersom det er plass). Er det nokon som har erfaring med dette som kan gi meg nokre tips? Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 25.November.2011 Del på Facebook Svart 25.November.2011 Hei Svaap, hvem er eieren av båten med den masta du laget. Har tenkt på noe lignende, men uten treverket i midten. Sandøy har noen varianter med to bord. Saken er at den skal stå på doghousetaket, så den kan ikke være for høy. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Svaap Svart 27.November.2011 Del på Facebook Svart 27.November.2011 Woody; Se på strengen til krisachsen for bilde. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Kjetil Dahl Svart 29.November.2011 Del på Facebook Svart 29.November.2011 Veldig bra! Jeg er helt ny her, og ny eier av en 50 talls 18" snekke med en FM 4 hk C2 fra 1956. Så joda, her håper jeg på tips, råd og fine timer. Har motoren i kjelleren og akter å pusse den opp til kongelig standard. Noen som vet om denne type motor og kan være behjelpelig med info? Hos www.fm-motor.no ligger det både bruksanvisning og delfortegnelse fot FM C2 og andre FM-motorer. De har endel deler. Din motor er trolig den mest utbredte bensinmotoren i landet. Med litt tålmodighet finner du alle de deler du kan ønske deg. Vennlig hilsen Kjetil Dahl Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 30.November.2011 Del på Facebook Svart 30.November.2011 Hei :) Hvordan er det å registrere en trebåt i NOR? Er det mulig? Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Hei trebåtentusiaster, er det noe aktivitet på trebåtfronten om dagen. Sa til fruen at jeg ønsket meg mahognylistverk til jul, og fikk til svar at det var et par soverom som skal pusses opp før det blir noe jobbing med båt. Husjobbing kan ikke måle seg med båtarbeid. Det er morsommere å skrape bunnstoff enn å jobbe med hus. Hvis noen har vintersysler, så håper jeg de vil dele de med oss andre med masse bilder. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Wartsila Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Lurer på om jeg skal hive meg på et kembo-stort prosjekt på min nye snekke. Jeg kjøpte ho i sommer og planla egentlig å ikke gjøre no med ho, men.. Her er et bilde av ho Syns egentlig at overbygget slitt sletent ut, men får konfrontere den andre medeieren før noe blir gjort Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Woody Svart 16.Desember.2011 Del på Facebook Svart 16.Desember.2011 Det er bare å begynne. Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
ut mot havet Svart 17.Desember.2011 Del på Facebook Svart 17.Desember.2011 Ingen her som har erfaring med skifte av kjølbolter? Skal gå i gang med skifte av desse til våren og treng nokre tips. Rekner med det var ulike måter å gjere dette på alt etter kva båttype det er. Eg er jo spesielt intressert i korleis Skorgenes båtane var bygd, har fått eit tips om at desse ikkje er gjennomgåande i kjølen, korleis skal eg då eventuelt få ut dei gamle? Er det nokon som har meir kjennskap til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 18.Desember.2011 Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 Hmmm, kjølboter kan være tricky hvis de er tæret over eller nesten tæret over på midten. Disse bør dras ut av hullet med huljekk, og ikke slås ut med hammer og dor. Når de er fjernet fra spantet/kjølen, så må hullet borres opp og nye bolter drives inn. De bør være 1/10 mm større enn hullet for at dette skal funke godt. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
etape90 Svart 20.Desember.2011 Del på Facebook Svart 20.Desember.2011 Var en som fortalte at han hadde jobbet på slipp en gang og der brukte de ofte diesel som antiparasitt/trebehandling. Det har jeg ikke hørt tidligere. Noen andre som har hørt om dette? Har også hørt at noen bruker spillolje. Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 20.Desember.2011 Del på Facebook Svart 20.Desember.2011 Var en som fortalte at han hadde jobbet på slipp en gang og der brukte de ofte diesel som antiparasitt/trebehandling. Det har jeg ikke hørt tidligere. Noen andre som har hørt om dette? Har også hørt at noen bruker spillolje. En blanding av diesel og spillolje er iallefall godt å impregnere gjerdestolper i Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 20.Desember.2011 Del på Facebook Svart 20.Desember.2011 Jeg vet i alle fall at diesel er vanlig. En trebåtkyndig bekjent av meg påsto at dieselen, i likhet med all slags mineralsk olje, gjorde trevirket sprøere, men jeg har ingen erfaring for at det stemmer. Diesellukta demper du med noen toppstrøk med linolje. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 20.Desember.2011 Del på Facebook Svart 20.Desember.2011 Frostvæske er også råtehemmende på treverket Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
etape90 Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Frostvæske er både råtehemmende å drepende, blandes det med boraks og borsyre har du DIY boracol. Var en her på forumet som gidde meg den oppskrifta Selv har jeg bare laget av glycol og boraks, så gjenstår det å se om det fungerer Sitér dette innlegget Link to post
Arne Hansen Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Bare en liten tanke, ettersom dieseldyr trives i tanken på båten i sjiktet mellom diesel og vann, er det ikke trolig at de vil trives nede i en trebåt hvis den får god tilgang på både diesel og vann?. Hvorfor ikke bare kjøre på med linolje, white spirit og terpentin?. Sitér dette innlegget Link to post
etape90 Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Hvis diesel gjør en bra jobb med å beskytte treverket snakker vi 10kr literern, fremfor linolje som du kan få ned i ca 40kr om du kjøper mye. Har selv olja med linolje, terpentin og tretjære, men diesel vil nok brukt innvendig i skroget. Er det noen andre her som har boret opp små hull i spant for å sette en trakt nedi og fylle med olje? Jeg har gjort det og har stor tro på at det har god effekt på å mette treverket. Kan jo stå noen uker å suge til seg olje da. Samtidig får man jo sjekket tilstand på spantene. Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Ingen ting slår rå linolje og terpentin. Kan bruke litt Owatrol D1 under lakken på f eks dekka.. Men jeg har også brukt linolje tynnet med 50/ 50 disel flere ganger, og det fungerer også veldig bra. Bakdelen er lukten av diesela, samt at den gir et grønnaktig fargespill. Med andre ord så anbefales ikke denne sammenhengen om det er synlig treverk som skal impregneres. Rolf Hanson ved Bohusläns Vextoljor selger 25 liter rå linolje for 900 sek. Han holder til i Tanums kommun, Bohuslän. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Får gå over til rød diesel, så får en beiset i samme slengen Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Moas-ark Svart 25.Desember.2011 Del på Facebook Svart 25.Desember.2011 Ønsker alle trebåtsfolk en fortsatt god jul og et godt nytt trebåtsår! Håper det blir mange fine prosjekttråder å følge i 2012! Prosjekt Miranda er endelig oppe å går igjen etter ett helt år med opppussing av hus. Woody, du har helt rett, det er mye morsommere å holde på med båt enn hus! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Bjoan Svart 5.Januar.2012 Del på Facebook Svart 5.Januar.2012 Her er en artig film med gamle trebåter å fiske fra før i tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.