Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Er det noen der ut som vet om firma som lager pulpit i syrefast? Noen som ikke ser på oppgaven som en belastning, og som ikke tar betalt som om det er gull.

Har de gamle av messing som kan brukes som mal. Det er vel ikke noen som bygger snekker på 25-30 fot lenger i Norge, slik at man kunne få tak i noen som er masseproduserte?

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Nå har jeg funnet ut litt om båten vår, og det er at den er en FM snekke,og den var bygd som fiskebåt på Fredrikstad Mek, og senere ombygd i 1971. Motoren er en FM 8-12 fra 56 og fungerer fortsatt, men det er gjort om til elektronisk tenning i 2008. Første regnr på båten var i følge selger: Ø-100-N som tilsier at dette skulle være en av de første registrerte fiskebåtene i Østfold. Den har også hatt regnr. B-20297. Skulle noen ha noen innsigelser eller tillegsopplysninger så kom med det her da jeg vil prøve å finne ut av historien til Tøffe.

Spennende! Det er ikke mange igjen av de opprinnelige FM tresnekkene, så denne får du ta godt vare på :thumbsup:

De fleste FM tresnekkene ble bygget av Jørgensen & Vik Baatbyggeri i Grimstad, men noen ble også levert av lokale båtbyggere. FM fikk satt inn motorene og ofte innredningen selv før de solgte dem videre. Har du hørt med Småbåtregisteret om de kan gi noen flere opplysninger?

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

• 2 uker senere...

Hei båtfolk!

Våren nærmer seg og det begynner å bli på tide å handle litt (mer).

Jeg har skrapt ned båten og skal sette den inn med linolje og terpentin snart.

Det jeg lurer litt på, det er rett og slett mengder. Utrolig mange innlegg rundt forbi, men ingen som omhandler om man trenger 10liter eller 100liter.

Sikkert fordi det varierer mye. Men jeg er lite sugen på handle 100liter, da det jo er forholdsvis kostbart med store mengder.

Båten er 23", og det skal kun settes inn linolje utvendig over vannlinjen, samt akterdekk/fordekk. Alt innvendig arbeid taes til neste år, så vi lukker øynene i år;=)

Men, tilbake til mengder. Holder det f.eks med 25 liter linolje og 15liter terpentin og en liter gift eller to?

25 liter linolje er sikkert mer enn nok, jeg tror du klarer deg med mindre, men det som blir igjen er det bare å smøre på fra innsiden, kommer helt sikkert til å gå med etterhvert. Et par liter kokt linolje kan være kjekt å avslutte med for å ikke få kok i lakken. Terpentinen trenger du ikke. Et par liter Boracol burde være greit!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...