Woody Svart 7.Januar.2012 Del på Facebook Svart 7.Januar.2012 Synd at vi ikke kan høre lyden fra disse båtene. Fenomenal lyd fra semidieselmotorene. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Woody Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Er det noen der ut som vet om firma som lager pulpit i syrefast? Noen som ikke ser på oppgaven som en belastning, og som ikke tar betalt som om det er gull. Har de gamle av messing som kan brukes som mal. Det er vel ikke noen som bygger snekker på 25-30 fot lenger i Norge, slik at man kunne få tak i noen som er masseproduserte? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Wartsila Svart 12.Januar.2012 Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 Det kommer kanskje litt ann på hva slags pulpit du skal ha og hvor stor. Syrefast 316 er et relativt dyrt materiale. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Woody Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Det er snakk om baugpulpit med tre ben, og ca. 1,5m mellom de to ytterse bena (festene.) Får kjøpt noen ferdige fra Watski, men de har feil utførelse men koster rundt 3000,- som er en grei pris. Noen firma snakker derimot om 7-8000,- for to stk. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Nils1 Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Er ikke Wasco her inne lenger ? Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 15.Januar.2012 Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 (redigert) Noen her inne som kan fortelle meg hvilken båt jeg har kjøpt? bortsett fra at den trenger kraftig vedlikehold. er bygd i 1965, å ifølge forrje eier så er den bygd på møre. var orginalt en fyringsmotor i den. Redigert 15.Januar.2012 av Bjoan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 17.Januar.2012 Del på Facebook Svart 17.Januar.2012 Hei. Er relativt ny på Baatplassen, og har i dag kjøpt meg en 30 fot tresnekke. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 17.Januar.2012 Del på Facebook Svart 17.Januar.2012 Gratulerer med ny båt Hva slags merke er det? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Slangemannen Svart 17.Januar.2012 Del på Facebook Svart 17.Januar.2012 Godt spørsmål. Det jeg har fått vite er at den er bygd i Fredrikstad i 1948 som halvdekker/fiskebåt, og at den ble bygget om i 1971. Skulle vært moro om noen kunne si oe om hvor den kan være bygd. Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 21.Januar.2012 Del på Facebook Svart 21.Januar.2012 Er det ingen som har noen ide om hvor båten min er bygd? Sitér dette innlegget Link to post
Mr.Kane Svart 26.Januar.2012 Del på Facebook Svart 26.Januar.2012 Hei, eksperter! Er det noen av dere som kan si noe om en 23" Roland-snekke? Går med planer om å kjøpe meg ny trebåt, og synes denne ser interessant ut..? Legger ved link til båten. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29897366&reference=2011%2F8%2F4%2F6%2F298%2F973%2F66_1417274116.jpg Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 26.Januar.2012 Del på Facebook Svart 26.Januar.2012 Hva skal man si? Løp og kjøp.. Fin båt det der. Så jo ut til å være i god stand også. Sitér dette innlegget Link to post
Mr.Kane Svart 27.Januar.2012 Del på Facebook Svart 27.Januar.2012 Ja, den ser fin ut. Ser at det er en del sprekker i kjølen. Er det noe å være bekymret over? Og hvordan er denne på sjøen? Mener å ha lest at de trenger litt ballast for å være stødig? Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 29.Januar.2012 Del på Facebook Svart 29.Januar.2012 Nå har jeg funnet ut litt om båten vår, og det er at den er en FM snekke,og den var bygd som fiskebåt på Fredrikstad Mek, og senere ombygd i 1971. Motoren er en FM 8-12 fra 56 og fungerer fortsatt, men det er gjort om til elektronisk tenning i 2008. Første regnr på båten var i følge selger: Ø-100-N som tilsier at dette skulle være en av de første registrerte fiskebåtene i Østfold. Den har også hatt regnr. B-20297. Skulle noen ha noen innsigelser eller tillegsopplysninger så kom med det her da jeg vil prøve å finne ut av historien til Tøffe. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 31.Januar.2012 Del på Facebook Svart 31.Januar.2012 Spennende! Det er ikke mange igjen av de opprinnelige FM tresnekkene, så denne får du ta godt vare på De fleste FM tresnekkene ble bygget av Jørgensen & Vik Baatbyggeri i Grimstad, men noen ble også levert av lokale båtbyggere. FM fikk satt inn motorene og ofte innredningen selv før de solgte dem videre. Har du hørt med Småbåtregisteret om de kan gi noen flere opplysninger? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
valvolainen Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Hei båtfolk! Våren nærmer seg og det begynner å bli på tide å handle litt (mer). Jeg har skrapt ned båten og skal sette den inn med linolje og terpentin snart. Det jeg lurer litt på, det er rett og slett mengder. Utrolig mange innlegg rundt forbi, men ingen som omhandler om man trenger 10liter eller 100liter. Sikkert fordi det varierer mye. Men jeg er lite sugen på handle 100liter, da det jo er forholdsvis kostbart med store mengder. Båten er 23", og det skal kun settes inn linolje utvendig over vannlinjen, samt akterdekk/fordekk. Alt innvendig arbeid taes til neste år, så vi lukker øynene i år;=) Men, tilbake til mengder. Holder det f.eks med 25 liter linolje og 15liter terpentin og en liter gift eller to? Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 25 liter linolje er sikkert mer enn nok, jeg tror du klarer deg med mindre, men det som blir igjen er det bare å smøre på fra innsiden, kommer helt sikkert til å gå med etterhvert. Et par liter kokt linolje kan være kjekt å avslutte med for å ikke få kok i lakken. Terpentinen trenger du ikke. Et par liter Boracol burde være greit! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
valvolainen Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Hm, takk for det;=) Ser prisen på terpentin er helt vanvittig nå i forhold til for fem år siden... Kokt linolje er med i planene:-) Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 KennethG: Du som bor i Nes kan kjøpe olje fra Liers Produkter på Lørenfallet. Gode priser og veldig god olje. Han har diverse andre go´saker som du vil trenge. Hvor i Nes holder du til? Hilsen en sambygding Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Andersnesse Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Tenkte å kjøpe en nautisk stjerne i messing eller rustfritt stål til å ha under "Camilla". Noen som vet hvor jeg kan få tak i noe slikt? Sitér dette innlegget Anders Aarskog Nesse Link to post
Slangemannen Svart 15.Februar.2012 Del på Facebook Svart 15.Februar.2012 Er det noen som har enliten ide om hvor mye lakk jeg trenger for å ta ett nytt strøk etter at den gamle lakken er mattet? 30 ft snekke. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 15.Februar.2012 Del på Facebook Svart 15.Februar.2012 Svaap: Har alleede saumfart liers produkter og planlegger et handleraid;=) Jeg bor på årnes, fjellfoten, hvor er det du holder til? Det hadde vært utrolig hyggelig å svinge innom på en båtprat og en smugtitt i låven din, jeg har fulgt prosjektet ditt i et halvt år, det ser ganske fantastisk ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 16.Februar.2012 Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 Det spørs hva som skal lakkes Alfaerik, om det er skrog, overbygg eller alt. Men jeg tipper på at du bør investeere i en 2,5 liters boks i alle fall. Jeg brukte en 0,75 liters boks på den gamle båten min, men den var på bare 23 fot og hadde ikke noe overbygg. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Dalton Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 KennethG: Du som bor i Nes kan kjøpe olje fra Liers Produkter på Lørenfallet. Gode priser og veldig god olje. Hadde en tråd for en stund tilbake: Billig linolje Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Bjoan Svart 18.Februar.2012 Del på Facebook Svart 18.Februar.2012 Tok dette bildet i Puerto Rico i sommer. spesiel trebåt/skip som lå i havna der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.