Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Hei, ser du vurderer å bunnsmøre også. Sjekk om dette er ok ift. valg av bunnstoff. Noen typer skal ikke være på land mange dager etter påføring før båten må sjøsettes.

Ok takk for tips, skal sjekkes! :smiley: Båten har stått på land i mange år før jeg tok over, så jeg antar at bunnstoffet er helt gåent? Det er veldig sprøtt og kan ganske lett skrapes av tror jeg. Hva er måten å gå frem på ifht. bunnstoff? Hvis det viser seg at bunnstoff bør has på like før sjøsetting, kan jeg uansett skrape av alt i år og la det stå "bart" til neste år når jeg fikser sprekker og har på nytt bunnstoff? Her er et bilde av akterenden som viser litt hvor sprøtt det er:

 

bilde_5.jpg

Link to post

Dersom sprekkene (skjørene)ikke er større enn det bildet ditt viser, skal du ikke gjøre noe med dem før du sjøsetter. Skrap bunnen din ren, både på innsiden og utsiden og mett treverket med f.eks. rå linolje eller Owatrol. Denne behandlingen alene vil føre til at trevirket vil trutne noe. Når du en gang skal sjøsette, kliner du meierismør eller et eller annet slags fett i skjørene. Du kan godt bruke tape på utsiden om du frykter at vannet vil presse inn smøret/fettet. Sprekken vil nok trutne helt etter noen dager i sjøen. Jeg har en gammel pram som jeg kan dytte tommelen gjennom skjørene på. Etter en uke i sjøen er de helt tette. Lykke til!

Link to post

Dersom sprekkene (skjørene)ikke er større enn det bildet ditt viser, skal du ikke gjøre noe med dem før du sjøsetter. Skrap bunnen din ren, både på innsiden og utsiden og mett treverket med f.eks. rå linolje eller Owatrol. Denne behandlingen alene vil føre til at trevirket vil trutne noe. Når du en gang skal sjøsette, kliner du meierismør eller et eller annet slags fett i skjørene. Du kan godt bruke tape på utsiden om du frykter at vannet vil presse inn smøret/fettet. Sprekken vil nok trutne helt etter noen dager i sjøen. Jeg har en gammel pram som jeg kan dytte tommelen gjennom skjørene på. Etter en uke i sjøen er de helt tette. Lykke til!

 

Ok så det er mao. ok å skrape bunnen ren i år så lenge jeg metter treverket med olje etterpå?

 

Men har du ikke på bunnstoff på din?

 

Og mitt neste spørsmål var apropos hvordan jeg går frem på ett av bordene (klarte å glemme å ta bilde) - dette har "løsnet" slik at det henger litt lenger ned enn de bordene som vises på bildet. Er det bare å skrape bort bunnstoff og skru den fast til skroget på nytt?

Link to post

Det virker jo som om du har god tid på prosjektet, det første jeg ville ha gjort da var å gå på biblioteket og lånt en bok om båter, og da spesielt trebåter, for å lære litt mer om stell og vedlikehold. Det høres kanskje kjedelig ut, men det kan spare deg for mye ergrelse og mange penger. Det er lett å komme med raske råd her på baatplassen, men vi ser ikke hele båten - rådene vi kan gi er avhengig av hvilken info du gir oss.

 

Om bunnstoffet er svært gammelt og har sluppet så skrap det gjerne ned, i hvert fall de plassene det er løst. Det kommer bare til å slippe når du forsøker å påføre noe nytt uansett. Om du vil gjøre en innsats nå kan du fint skape ned, og så grunne den. Når båten er grunnet er det mye lettere å se sprekker og slik også.

 

Å fukte båten slik noen foreslår er vel og bra, men jeg tror ikke nytten vil være veldig stor. Det er viktigere å pakke den inn slik at den ikke tørker mer. Og når det er gjort har du all verdens tid til å sette deg inn i trebåtens facinerende verden; i ro og mak.

 

Så kan du se på bord og sprekker. I utgangspunktet er det bare å skru fast et løst bord, men det er ofte en grunn til at det er løst, og det er det verd å finne ut av. Hvordan ser spantene ut under? Har skruene noe å feste seg i? Hva slags skruer bør brukes? Etc, etc.

 

Og noe du kommer til å finne ut veldig raskt, det er dobbelt så mange meninger om hvordan trebåter skal og bør stelles enn det er trebåter. Og alle kommer til å fortelle seg hvordan det skal gjøres, og det skal i hvert fall ikke gjøres slik som forrige mann fortalte deg. Snakk med mange, bruk gjerne forumet her (lag deg gjerne en egen prosjekttråd, så er det lettere både for deg og for oss å svare deg), se på hva andre har gjort, og lag deg din egen mening.

 

Trebåt er, og skal være, kos både på vannet og på land. Husk rikelig med kaffepauser.

Link to post

Ja har kjøpt meg "trebåten, vedlikehold og reparasjoner" - den virker bra så langt, men det er alltid tusen nye spørsmål som dukker opp :smiley: Spesielt når man i utgangspunktet er ganske blank. Si gjerne fra hvis noen har tips til andre bøker som er gode for nybegynnere!

 

Tusen takk for gode råd og tips! Skal se litt nærmere på bunnstoffet på neste båttur. Jeg tenker bare at jeg må prøve å få gjort mye i år, så det ikke blir maratonjobbing før neste sommer. Uansett skal jeg lage en prosjekttråd og i stedet samle spørsmålene der - lettere for meg å holde oversikten også!

Link to post

Hei folkens.

 

Utrolig bra tråd dere har.

 

Jeg er en stolt "eier" av en gammel trebåt.

Det er en livbåt fra en gammel hurtigrutebåt.

 

Den har ligget i et naust i flere år, og da lurer jeg på hva som er beste måten å trutne båten, har ikke mulighet å sjøsette den, men må trutne den på land?

 

Og er det best å behandle den med suppe før den trutnes med vann?

 

Har ikke bilder av den enda,men skal legge ut bilder om ikke lenge.

Link to post

Så er Ørnen sjøsatt for sesongen :-)

Skrapa av gammelt bunnstoff, la på tre lag med rå linolje med en dags mellomrom, første lag tynna 50/50 med whitespirit, andre 80/20 og siste lag ufortynnet.

Sparkla med Jotun FARM der det trengtes og fikk hjelp til å dytte inn hamp i noen sprekker i området rundt bunnstokken.

Deretter grunna med Jotun Vinyl Primer og så et lag med Jotun Nonstop bunnstoff. La på dobbelt lag rundt baug og på hekken.

Så pussa vi lett med 240 sandpapir på skroget over vannlinja og lakka ett strøk Epiphanes klarlakk, trenger nok ett eller to strøk til senere.

Når det blir varmere i været blir resten av skuta pussa og lakka.

 

Hadde en heftig opplevelse da vi sjøsatte Ørnen, vannet fosset inn !!!

Hadde en Rule 500 elektrisk lensepumpe, den klarte ikke å ta unna alt så vannet steg fort inne i båten, hadde sikkert 20 cm over bunnstokken etterhvert

og måtte hjelpe til med håndpumpa. Etter et par timer takka den elektriske pumpa for seg og da ble det ganske hektisk aktivitet ombord, litt heftig å være

alene når sånt skjer!! Fikk heldigvis tak i Bendik på Sætre Marina som velvillig kom seg ut av godstolen halv tolv på kvelden og kom med en ny pumpe

og 3 m slange, en Rule 1100 med 28mm (1 1/8") slange. Det gjorde susen og den pumpa tok alt Ørnen kunne gi den av vann :-)

 

Klokka 2 på natta var trutninga kommet så langt at jeg kunne ta den siste kaffekoppen og bare nyte den stjerneklare natta.

 

Nå har jeg kasta ut den gamle pumpa, montert inn en Rule800, passa rett inn i den gamle slangen, og skal etterhvert også montere inn Rule1100 pumpa,

lærdommen er at man ikke skal stole på kun en pumpe når en 30 fots tresnekke skal trutne. En annen lærdom er at jeg aldri mer skal gjøre dette alene :-)

 

Dette skjedde mandag 16 april, idag torsdag 19. er Ørnen så godt som tørr igjen.

Redigert av S/Y Ørnen (see edit history)

vimpel_signatur.gif

Link to post

Dilemma: båten skal snart på vannet, dollbord er skrapt og overmettet med (nå herdet) "respect 1" , tilsvarende owatrol d1.

neste uke er meldt regn, siste sjans for å lakke er i morgen og enkelte regnfrie timer.

kan jeg påføre nummer 2 på et herdet eksternt lag 1 ved matting med papir og rødsprit, eller må jeg frem med skrapa igjen?

Link to post

kan jeg påføre nummer 2 på et herdet eksternt lag 1 ved matting med papir og rødsprit, eller må jeg frem med skrapa igjen?

 

Vi bruker Epiphanes lakk og bruker kun sandpapir (240) mellom lakklagene, bruker kun skrapa før første lakklag.

Går over med en microfiberklut før rødsprit for å fjerne støv. Har du adgang til strøm er en støvsuger god hjelp da

det blir ganske mye støv.

 

Lykke til ! :thumbsup:

vimpel_signatur.gif

Link to post

Det jobbes mye under presseningen her i gården, selv om det må stables opp litt motivasjon for å komme seg ut døra i drittværet.. Prosjektet mitt går heldigvis fremover, den "nye" båten begynner å reise seg :thumbsup: Jeg håper å være ferdig med hytta innen utgangeng av neste uke, men det spørs om sankthansbålet må sees fra land og ikke fra vannskorpa :giggle:

 

imag0425.jpg

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Ok, da høres det ut som jeg bør drive med fukting av bunnen i år, og heller fikse sprekkene før sjøsetting neste sommer

 

For meg hørtes dette ut som en god plan. Men jeg ville holdt meg langt unna trefliser og epoxy. Denne bordgangen har en gang vært tett og hel. Når den igjen blir fuktig og vil tilbake til utgangspunktet sitt (trutner) har den ikke noe sted å gå. Fordi sprekken nå er tettet av list/epoxy vil bordgangen nå presse ut ti sidene. Du kan da risikere at den presser istykker klinker/søm. Den sprekken du har på bildet er ikke større enn at den trutner greit. (har trutnet 3-4 ganger større sprekker).

Det enkleste er å bruke farm og teip. Bly/kobber funker også men er vel kanskje litt mer reprasjon ved råte/stor skade ("siste vers" eller midlertidig reprasjon) Ta en tom silikontube og press ut lokket inni. Fyll deretter farm i tuben og fyll sprekken med denne. Trenger du "armering" så bruk treull. Teip event. med maskeringsteip. Poenget er at det du fyller i sprekken er så mykt at det gir etter/tyter ut når bordet trutner.

 

Mauring er en fin måte å ødelegge en ellers god trebåt på! Om man fyller opp sprekkene med trespon og båten deretter trutner, vil dette føre til mye mer press på konstruksjonen enn hva farmen gjør..

 

Mauring er faktisk en skånsom måte å midlertidig tette trebåter mens de trutner. Ordet kommer fra vikingene som kastet mauertuer i vannet før de sjøsatte skipene sine. Det som skjedde var at barnåler og rusk tettet sprekker og åpninger frem til bordgangene utvidet seg og holdt tett selv. Fordi det er mykt og porøst tyter det ut igjen uten å skade konstruksjonen. Fungerer veldig bra med sagflis som nevnt her tidligere. Husk bare at det ristes ut/vaskes ut når du starter båten og begynner å bruke den. Trutning kan ta tid, spesiellt med mahogny. At båten er tett ved kai etter noen dager behøver ikke bety at den fortsatt er det etter en prøvetur. Jeg har alltid en pose sagflis liggende i båten som sikkerhet. Kjekt å ha om en skulle gå på noe eller trenger en liten nødrep. når man ligger stille.

Redigert av Arve A (see edit history)
Link to post

Jeg skal få laget en ny dør, dobbel sådan i teak eller mahogni og lurer på om dere som har trebåt kjenner til et firma som heter Nes Slede-og Trebåtverksted som ligger på Stavsjø. Ønsker å vite om de har kunnskap om å lage slikt og om de er seriøse med tanke på kvalitet og leveringstider/avtaler. :flag_bp:

Link to post

Hei, jeg er i år blitt den stolte eier av ei skjermsjekte. Vårpussen går mot slutten og sjøsetting nærmer seg. Det blir spennende og se om sjekta flyter og motoren sviver.

 

Jeg har et par ting jeg lurer på som jeg håper noen her inne kan svare på.

 

Selgeren visste ikke hvor båten er bygd. Den ble kjøpt i Arendal. Er det noen her som vet byggested eller båtbyggeri?

 

Før jeg prøver å starte motoren tenkte jeg å ta et oljeskift og evt annet nødv vedlikehold av motoren. Det skal være en FM C2 m/ 4 hk. Hvor tapper og fyller man olje på disse? Fant i bruksanvisningen til FM motor at det skulle brukes SAE30, gjelder dette også for veikesmøresystemet?

Er det igjennom peilepinnen jeg tror jeg har tatt bilde av her (der hvor den hvite pinnen peker)? Hva annet bør jeg gjøre før jeg prøver å sveive den igang?

 

005.jpg

004.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...