Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Hadde ikke vært av veien med et bilde eller to... :)

Jeg er enig i at det kan bli vanskelig å få vinkelstål pent.... Du nevner at eik ble litt mykt, hva med å bruke teakplank, og legge det både utvendig og innvendig med gjennomgående? Da kan du plugge boltene og også tilpasse denne "bjelken" til linjene på båten slik at den hører hjemme der. Da burde du også få hold nok til boltene.

Kan legge inn bilder i kveld. Tenkte også på muligheten av å bruke stål til å rette opp, for så å skru+lime en liten avrundet trebjelke på plass. Så når epoxyen har herdet, fjerne stålvinkelen og plugge hullene etter boltene. Det burde vel holde. Det som kanskje er litt skummelt, er å rette opp noe i løpet av noen minutter som båten har brukt tiår på å bøye... :eek:

 

Red. Laget et utsnitt fra et gammelt bilde. Sprekken er mellom første og andre vindu, sett fra styrhus. her buler veggen gaske mye utover, kanskje så mye som 2-3cm på det meste.

vegg.jpg

Redigert av Trond Østli (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Det som kanskje er litt skummelt, er å rette opp noe i løpet av noen minutter som båten har brukt tiår på å bøye... :eek:

Tenkte også den tanken. Helst burde det kanskje vært demontert og dampet..... Det er mulig det hadde vært en tanke å gjøre opprettingen med mye fuktighet i treverket, f.eks. å skrape rent på begge sider og mette med D1 eller linolje og gjøre oppstrammingen mens dette er fuktig. Kan kanskje hjelpe noe.....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Nå skal jo taket av til høsten på grunn av råte i fineren... kanskje best å ta det da. Da har jeg muligheten til å bruke tvinger fra oversida og stramme gradvis til over noen dager. Kanskje konas dampstrykejern hadde vært tingen. :lol:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

...da vet jeg hvor jeg skal går for å få litt maskinhjelp med andre ord:)

 

Det er bare å si fra! :yesnod:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Tips for å unngå skader under kranløft.

Hvert år for Amalie skader på Benarolja og bunnmaling på grunn av gnag fra løftestroppene på krana. Hva er best egnet til å legge i mellom? Prøvde noen gamle puter i fjor, men det hjalp ingenting. Tenkte på flak av noe glatt plastikk, men vet ikke helt hva det skulle bli. Trenger tips fort. Sjøsetting er planlagt onsdag...

Jeg bruker ligge underlag fra Coop Sport, billig og greit. Stroppene glir på disse.

Fikk ikke med sitatet på det første innlegget.

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post

Har ikke noe Coop sport i nærheten, men går ut i fra at Europris sine liggeunderlag gjør samme nytten. Tar en tur innom i morra. Sjøsettinga ble utsatt en dag på grunn av travel kranbil. Vi prøver igjen i morra kveld.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Endelig er Amalie i sitt rette element! Hun ble sjøsatt for omtrent en time siden, og flyter som en 3,5 tonns kork. Kun en av pumpene går sånn omkring 10 sekunder ca hvert andre minutt. Nesten for ingenting å regne med vintertørr båt. Livet er godt.

Redigert av Trond Østli (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Første båttur etter sjøsetting i helga. Nå er skuta så godt som tett! I tillegg har jeg pådratt meg en "ny" trebåt. Det er en gammel Randsfjordbåt på rundt 13 fot. Har ikke sett båten selv enda, men siden jeg fikk den gratis er det ikke mye å lure på. Kan bli fin den. Bilder kommer, bare jeg får den hjem.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Hei godtfolk.

 

Noen her med kunnskap om FM-båtmotorer?

 

Vi hadde båten på vannet for noen uker sida, og har kjørt en del. Blant annet strekningen Porsgrunn - Oslo uten noen spesielt med problemer. Men da skal jeg skulle starte opp i går gikk motoren i ca 3 sekunder før den sluttet helt.

 

Har i tur og orden sjekket olje, byttet tennplugger og byttet "den boksen tennpluggene er koblet til".

 

Tømt alt av bensin på tanken og fylt på ny bensin(tilfelle det var for mye kondens e.l).

 

Har også skrudd av og sjekket forgasseren og den virker ikke tett. Og batteriene er også full-ladede.

 

Men alt dette altså til ingen nytte.

 

Når jeg forsøker å starte så går reima fint rundt, men ingen reaksjon i det hele tatt.

 

Noen som har noen idèer angående hva jeg kan prøve?

 

Mvh

Thomas

Link to post

Når du sier at du har byttet "boksen" som tennkablene kommer fra, mener du da magneten? Ryker den blir det mørkt og stille. Tilsvarer coilen på en bilmotor. Har du gnist på pluggene? Har du sjekket/byttet tennkabler? Blir pluggene "våte"? Mange sjekkpunkter her...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Den "boksen" jeg referte til er det som tilsvarer coilen på bilmotor ja :blush: Den er byttet.

 

Har ikke byttet tennkabler så det skal jeg forsøke, og jeg hadde ikke gnist på pluggene verken før eller etter jeg byttet dem.

Men pluggene var ikke våte.

 

Men hva kan problemet være når jeg ikke får gnist på pluggene?

 

Takk for svar.

Link to post

Disse motorene er rimelig enkle, så dersom du er sikker på at magneten er i orden og pluggene er nye, er det nesten bare kablene igjen. Jeg har ikke erfaring med FM med starter, den jeg hadde var det kun sveive-start på. Der hørte du et tydelig "klakk" for hver runde magneten tok. Dette er en slags lur patent inne i magneten for å sikre høy nok spenning når du sveiver. Klakking slutter når turtallet kommer opp.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Har du sjekket begge pluggene om de har gnist? Hvis ingen av de har gnist er det merkelig om begge tennkablene har røket samtidig. Jeg anbefaler deg å sjekke stopp-knappen! Bruk et måleapparat og sjekk både bryteren og kablene, selv ved en liten kortslutning ettellerannet sted vil resultatet bli dau motor..

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post

Hei!

Jeg og mannen skal kjøpe oss en nordisk folkebåt, og båtdrømmen ligger for øyeblikket og blomstrer nede ved Tønsberg mens vi skulle hatt den til Trondheim... Vi har sjekket en del ang transport og funnet ut at transport på bil kommer til ca 12000. Vi skulle gjerne hatt et litt billigere alternativ.... Jeg lurer derfor på om noen vet om noen som kunne tenke seg å seile båten nordover, det er en lang tur og litt for strabasiøs for en småbarnsfamilie. Hadde satt pris på tips om kjenninger og båtvante folk med mye tid som kunne tenkt seg en betalt tur langs norgeskysten!

Link to post

Her kommer et bilde av Gullskåla II. Den er bygget i Risør i 1962 av E.M. Moen & Sønns. Motoren er en Marna R1. Etter overhaling av magneten og bytte av forgasser i fjor så har den gått som en drøm.

 

Vi kjøpte båten i fjor så det er første år med båtpuss for vår del, men siden vi er tre eiere så har det stort sett gått greit. Siden lakken hadde sluppet noen steder så bestemte vi oss for å ta skroget utvendig i år. Skrapet helt ned og oljet/lakket med Owatrol D1 og D2.

 

 

img_0638_1024.jpg

Link to post

Hei, jeg har en skjermsjekte med en FM c2 ensylindret motor. Jeg har tidligere fått mye god hjelp her inne. Motoren starter veldig lett (3 ganger vipp over dødpunktet og den tøffer avgårde). Svevet er helt jevnt og fint hele turen. Problemet er når motoren er stoppet og skal startes igjen når den er god og varm. Da er det nesten umulig å få start på den igjen. Hva i allverden kan grunnen til dette være? Normalt starter vel motorer lettere når de er varme.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...