Dalton Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 Kult med nye leketøy! :yesnod: Hva kosta herligheten? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
egilwh Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 4 båtpenger. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Nautilus222 Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 hehe, godt å se du satser ordentlig...da vet jeg hvor jeg skal går for å få litt maskinhjelp med andre ord:) Grattis, skikkelig julaften med andre ord:) Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 (redigert) Hadde ikke vært av veien med et bilde eller to... :) Jeg er enig i at det kan bli vanskelig å få vinkelstål pent.... Du nevner at eik ble litt mykt, hva med å bruke teakplank, og legge det både utvendig og innvendig med gjennomgående? Da kan du plugge boltene og også tilpasse denne "bjelken" til linjene på båten slik at den hører hjemme der. Da burde du også få hold nok til boltene. Kan legge inn bilder i kveld. Tenkte også på muligheten av å bruke stål til å rette opp, for så å skru+lime en liten avrundet trebjelke på plass. Så når epoxyen har herdet, fjerne stålvinkelen og plugge hullene etter boltene. Det burde vel holde. Det som kanskje er litt skummelt, er å rette opp noe i løpet av noen minutter som båten har brukt tiår på å bøye... Red. Laget et utsnitt fra et gammelt bilde. Sprekken er mellom første og andre vindu, sett fra styrhus. her buler veggen gaske mye utover, kanskje så mye som 2-3cm på det meste. Redigert 12.Juni.2012 av Trond Østli (see edit history) Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
egilwh Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 Det som kanskje er litt skummelt, er å rette opp noe i løpet av noen minutter som båten har brukt tiår på å bøye... Tenkte også den tanken. Helst burde det kanskje vært demontert og dampet..... Det er mulig det hadde vært en tanke å gjøre opprettingen med mye fuktighet i treverket, f.eks. å skrape rent på begge sider og mette med D1 eller linolje og gjøre oppstrammingen mens dette er fuktig. Kan kanskje hjelpe noe..... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Dalton Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 Nå skal jo taket av til høsten på grunn av råte i fineren... kanskje best å ta det da. Da har jeg muligheten til å bruke tvinger fra oversida og stramme gradvis til over noen dager. Kanskje konas dampstrykejern hadde vært tingen. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
egilwh Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 ...da vet jeg hvor jeg skal går for å få litt maskinhjelp med andre ord:) Det er bare å si fra! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Woody Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Jeg bruker liggeunderlag kjøp på Coop Sport, som jeg skar opp på langs. Fungerer utmerket, for stroppene glir på disse. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Woody Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 (redigert) Tips for å unngå skader under kranløft. Hvert år for Amalie skader på Benarolja og bunnmaling på grunn av gnag fra løftestroppene på krana. Hva er best egnet til å legge i mellom? Prøvde noen gamle puter i fjor, men det hjalp ingenting. Tenkte på flak av noe glatt plastikk, men vet ikke helt hva det skulle bli. Trenger tips fort. Sjøsetting er planlagt onsdag... Jeg bruker ligge underlag fra Coop Sport, billig og greit. Stroppene glir på disse. Fikk ikke med sitatet på det første innlegget. Redigert 13.Juni.2012 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Dalton Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Har ikke noe Coop sport i nærheten, men går ut i fra at Europris sine liggeunderlag gjør samme nytten. Tar en tur innom i morra. Sjøsettinga ble utsatt en dag på grunn av travel kranbil. Vi prøver igjen i morra kveld. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Dalton Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 (redigert) Endelig er Amalie i sitt rette element! Hun ble sjøsatt for omtrent en time siden, og flyter som en 3,5 tonns kork. Kun en av pumpene går sånn omkring 10 sekunder ca hvert andre minutt. Nesten for ingenting å regne med vintertørr båt. Livet er godt. Redigert 14.Juni.2012 av Trond Østli (see edit history) Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Dalton Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Første båttur etter sjøsetting i helga. Nå er skuta så godt som tett! I tillegg har jeg pådratt meg en "ny" trebåt. Det er en gammel Randsfjordbåt på rundt 13 fot. Har ikke sett båten selv enda, men siden jeg fikk den gratis er det ikke mye å lure på. Kan bli fin den. Bilder kommer, bare jeg får den hjem. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Tufsetom Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Hei godtfolk. Noen her med kunnskap om FM-båtmotorer? Vi hadde båten på vannet for noen uker sida, og har kjørt en del. Blant annet strekningen Porsgrunn - Oslo uten noen spesielt med problemer. Men da skal jeg skulle starte opp i går gikk motoren i ca 3 sekunder før den sluttet helt. Har i tur og orden sjekket olje, byttet tennplugger og byttet "den boksen tennpluggene er koblet til". Tømt alt av bensin på tanken og fylt på ny bensin(tilfelle det var for mye kondens e.l). Har også skrudd av og sjekket forgasseren og den virker ikke tett. Og batteriene er også full-ladede. Men alt dette altså til ingen nytte. Når jeg forsøker å starte så går reima fint rundt, men ingen reaksjon i det hele tatt. Noen som har noen idèer angående hva jeg kan prøve? Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Når du sier at du har byttet "boksen" som tennkablene kommer fra, mener du da magneten? Ryker den blir det mørkt og stille. Tilsvarer coilen på en bilmotor. Har du gnist på pluggene? Har du sjekket/byttet tennkabler? Blir pluggene "våte"? Mange sjekkpunkter her... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Tufsetom Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Den "boksen" jeg referte til er det som tilsvarer coilen på bilmotor ja Den er byttet. Har ikke byttet tennkabler så det skal jeg forsøke, og jeg hadde ikke gnist på pluggene verken før eller etter jeg byttet dem. Men pluggene var ikke våte. Men hva kan problemet være når jeg ikke får gnist på pluggene? Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Disse motorene er rimelig enkle, så dersom du er sikker på at magneten er i orden og pluggene er nye, er det nesten bare kablene igjen. Jeg har ikke erfaring med FM med starter, den jeg hadde var det kun sveive-start på. Der hørte du et tydelig "klakk" for hver runde magneten tok. Dette er en slags lur patent inne i magneten for å sikre høy nok spenning når du sveiver. Klakking slutter når turtallet kommer opp. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Wartsila Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Har du sjekket begge pluggene om de har gnist? Hvis ingen av de har gnist er det merkelig om begge tennkablene har røket samtidig. Jeg anbefaler deg å sjekke stopp-knappen! Bruk et måleapparat og sjekk både bryteren og kablene, selv ved en liten kortslutning ettellerannet sted vil resultatet bli dau motor.. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Retox_93 Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Noen som har noe informasjon om de gamle Grimstad jollene ( ca 16 fot ) med Jernkjøl ? Antatt årstall og div. Blir prosjekt tråd Sitér dette innlegget Link to post
Fru Olsen Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Hei! Jeg og mannen skal kjøpe oss en nordisk folkebåt, og båtdrømmen ligger for øyeblikket og blomstrer nede ved Tønsberg mens vi skulle hatt den til Trondheim... Vi har sjekket en del ang transport og funnet ut at transport på bil kommer til ca 12000. Vi skulle gjerne hatt et litt billigere alternativ.... Jeg lurer derfor på om noen vet om noen som kunne tenke seg å seile båten nordover, det er en lang tur og litt for strabasiøs for en småbarnsfamilie. Hadde satt pris på tips om kjenninger og båtvante folk med mye tid som kunne tenkt seg en betalt tur langs norgeskysten! Sitér dette innlegget Link to post
Jacobsen Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Sleng ut noen flere bilder av trebåtene deres nå. Stusselig når det er så lite bilder :) Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Hei, Fru Olsen. Velkommen til baatplassen og trebåttråden. Enig med Jacobsen, legg ut bilder. Alltid hyggelig med bilder av trebåter. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Dalton Svart 22.Juni.2012 Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 Fått start på FM'en din, TufseTom? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Gullskåla Svart 24.Juni.2012 Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Her kommer et bilde av Gullskåla II. Den er bygget i Risør i 1962 av E.M. Moen & Sønns. Motoren er en Marna R1. Etter overhaling av magneten og bytte av forgasser i fjor så har den gått som en drøm. Vi kjøpte båten i fjor så det er første år med båtpuss for vår del, men siden vi er tre eiere så har det stort sett gått greit. Siden lakken hadde sluppet noen steder så bestemte vi oss for å ta skroget utvendig i år. Skrapet helt ned og oljet/lakket med Owatrol D1 og D2. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 24.Juni.2012 Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Klin lik den gamle snekka mi jo! Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
TCSnekke Svart 24.Juni.2012 Del på Facebook Svart 24.Juni.2012 Hei, jeg har en skjermsjekte med en FM c2 ensylindret motor. Jeg har tidligere fått mye god hjelp her inne. Motoren starter veldig lett (3 ganger vipp over dødpunktet og den tøffer avgårde). Svevet er helt jevnt og fint hele turen. Problemet er når motoren er stoppet og skal startes igjen når den er god og varm. Da er det nesten umulig å få start på den igjen. Hva i allverden kan grunnen til dette være? Normalt starter vel motorer lettere når de er varme. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.