Wartsila Svart 26.Juni.2012 Del på Facebook Svart 26.Juni.2012 Jeg er ikke sikker, men det kan tyde på for fet bensinblanding. En kald motor trenger mye bensin for å starte, mens en varm motor skal ha lite. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
ktufte Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Hei. Er ny her og trenger noen tips til el.starter og justering av vridbar propell-løsning til en Sabb 6 HK (årstall ukjent) Er veldig nær å kjøpe en eldre tresjekte (22 fot - åpen, har ikke type nå) med den nevnte motor. Men det er et par feil som må rettes på. 1) EL.STARTER: El.starter virker ikke. Når jeg vrir om nøkkelen hører jeg kun et klikk (i en rele-lignende "boks", hvor det bl.a er en lysdiode som lyser når "tenning" er på) og uten at startmotor reagerer. Når jeg "dunker" litt på releboksen ser jeg en reaksjon på startmotoren som da "pulserer"/beveger seg litt men uten å begynne å rotere. Og etter et par gangers forsøk så ryker det litt fra området ved kabeltilkoblingen på startmotoren. Er det startermotoren eller releboksen som det er feil på? Fungerer greit å sveive den i gang, men er det el.start vil jeg gjerne at den virker 2) VRIDBAR PROPELL LØSNING: Har fått beskjed fra eier at den vridbare propellen må justeres. Dvs. etter en testtur så var det meget dårlig fart på den, både forover og akterover. "Justeringen av den vridbare propellen var ikke riktig." Skal være mulig å justere mens båten fortsatt ligger på vannet, men hvordan dette gjøres visste han ikke. Noen tips, evnt. linker til sider på nettet hvor dette er beskrevet? Hadde satt pris på tilbakemeldinger på disse sakene, da jeg er veldig klar for å kjøpe denne båten, som er i utmerket stand, med unntak av disse to problemene akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 28.Juni.2012 Del på Facebook Svart 28.Juni.2012 Hei. Er ny her og trenger noen tips til el.starter og justering av vridbar propell-løsning til en Sabb 6 HK (årstall ukjent) Heisan, velkommen til båtplassen og trebåttråden! Det er mulig du skulle prøve deg med en ny tråd på båtforumet (les regler for overskrifter) siden dette er et rent motorspørsmål. Det er en del motorkunnskap også blant plastbåteierne, og de leser kanskje ikke så ofte på denne tråden. :) Er ingen ekspert på disse motorene, men vedr. elstart, så kan det høres ut som om det er børster som trengs å byttes? Vedr. vridbare propell har jeg ingen peiling, desverre. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
:båt1 Svart 28.Juni.2012 Del på Facebook Svart 28.Juni.2012 leser ikke glassfiberbåteiere denne tråden nei noe så frekt.... :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Selvfølgelig leser plast-folket denne tråden... Alle ønsker seg jo en skikkelig båt. :lol: Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
egilwh Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Selvfølgelig leser plast-folket denne tråden... Alle ønsker seg jo en skikkelig båt. :lol: Hehe Joda, det er vel en del som er her inne og drømmer... men lærer de??? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Dalton Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 ... men lærer de??? Etter hvordan det ser ut i diverse båthavner... Neppe. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
M/S AIOLOS Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Bare det at jeg har litt teak på båten, som jo er av ypperste glassfiber viser det at denne tråden er verdifull for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 ost er ost, hund er hund, mann er mann, båt er båt... (eller?) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Woody Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Det vokser fremdeles ikke plasttrær. Så da så. :lol: :lol: Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
:båt1 Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 men nå må dere huske at en glessfiberbåt er 70% glass og ikke så veldig mye plast da plastbåt er noe annet (pioner, Terhi) Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Per definisjon er båten din laget av GRP - glas fibre reinforced polyester. Så du har rett i at uttrykket "plastbåt" er noe missvisende. Selv foretrekker jeg "youghurtbeger" Men fra spøk til Halvor... Diskusjonen om hva som er best av GRP og tre som byggemateriale er like gammel som plastbåten it selfe. De første plastbåtene var skrøpelige farkoster som kunne sprekke lett ved f.eks. grunnstøtninger, og som ofte var offer for micro cracks ved gjentatte harde belastninger. Etterhvert som teknologien og teknikken har gått fremover har båtene blitt vesentlig bedre, og problemene med utmattelsesskader og plastpest har blitt vesentlig mindre. Så det er ingen tvil om at dagens plastbåt er en god båt. Men det er fremdeles et ubesvart spørsmål angående levetiden til disse hvite bollene, da majoriteten av trebåtene på dagens marked er omtrent like gamle som den moderne plastbåten.. Eller ka du tru? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
:båt1 Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 tror da glassfiberbåter holder lenge den glass forsvinner jo ikke med det første og det gjør jo ikke poliester heller tror da trebåtene kan holde noen år men der må vesentlige større ting gjøres hvis man skal ha båten lenge tror jeg (100-200 år) Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Leste et sted at begge materialene er polymerer, både tre og GRP. Det er bare det at tre var noen tusen år tidligere ute. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
tojoh10 Svart 1.Juli.2012 Del på Facebook Svart 1.Juli.2012 Hei, meg og samboer har kjøpt båt i dag , 25 fot trebåt fra 1968, Plattgatter, bygd ved Johnson båtbyggeri, Fredrikstad....Båten har god, nyoverhalt motor, Volvo Pentra, med mange nye deler.Den fusker ikke. Vi har også en påhengs ombord, til bruk i "nødtilfelle". Vi skal frakte båten fra Frasund til Kristiansand neste helg. Vi er ganske båtvante, og er fristet til å ta sjøveien. MEN: Båten er jo ikke den du kjører Norge rundt med, da den med sine flotte linjer er litt for slank for tøff sjø...Den stikker 70 cm dypt og vekt er 2,6 tonn. I og med at den er litt smal er vi usikre på Lindesnesområdet. Er det forsvarlig å legge ut på denne ferden? Er det noen med erfaring på dette strekket med en "litt spinkel" båt og hva er max bølgehøyde som vi kan greie? Takknemlig for svar T&E Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 1.Juli.2012 Del på Facebook Svart 1.Juli.2012 Per definisjon er båten din laget av GRP - glas fibre reinforced polyester. Så du har rett i at uttrykket "plastbåt" er noe missvisende. Selv foretrekker jeg "youghurtbeger" Herover kaller vi dem "Vulgære øsekar" eller rett og slett Tupperware. Men for all del, trebåt er en livsstil og ligger ikke for alle. Full forståelse for de som velger noe annet. Men for oss er tre det eneste riktige å bygge båter av. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
egilwh Svart 1.Juli.2012 Del på Facebook Svart 1.Juli.2012 Hei, meg og samboer har kjøpt båt i dag , 25 fot trebåt fra 1968, Plattgatter, bygd ved Johnson båtbyggeri, Fredrikstad....Båten har god, nyoverhalt motor, Volvo Pentra, med mange nye deler.Den fusker ikke. Vi har også en påhengs ombord, til bruk i "nødtilfelle". Gratulerer og velkommen til båtplassen og trebåttråden! Vi skal frakte båten fra Frasund til Kristiansand neste helg. Vi er ganske båtvante, og er fristet til å ta sjøveien. MEN: Båten er jo ikke den du kjører Norge rundt med, da den med sine flotte linjer er litt for slank for tøff sjø...Den stikker 70 cm dypt og vekt er 2,6 tonn. I og med at den er litt smal er vi usikre på Lindesnesområdet. Er det forsvarlig å legge ut på denne ferden? Er det noen med erfaring på dette strekket med en "litt spinkel" båt og hva er max bølgehøyde som vi kan greie? Regner med at det er denne du har kjøpt: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35500883 Dette er jo en ordentlig båt med skikkelig kjøl, og ville ikke ha så store betenkeligheter dersom den er i ok stand? Denne båten tror jeg tåler mer bølger enn båtføreren (slik det vanligvis er.) Dersom været er under pari, så kan du jo gå Spangereidkanalen for å slippe turen rundt Lindesnes. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
egilwh Svart 1.Juli.2012 Del på Facebook Svart 1.Juli.2012 Lekker båt forresten! :) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Slangemannen Svart 1.Juli.2012 Del på Facebook Svart 1.Juli.2012 Gratulerer med trebåt og jeg sier bare kjør i vei. Tåler du turen så er det ikke noe problemer med båten. Bare ha nr til RS lagret på telefonen i tilfelle uønskede overraskelser. Sitér dette innlegget Link to post
tojoh10 Svart 2.Juli.2012 Del på Facebook Svart 2.Juli.2012 Hei! Ja, det er den båten! http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35500883 Tusen takk for gode tips! Selvfølgelig, Spangreid er jo en glimrende løsning om det er mye bølger og bra at dere mener det er en skikkelig båt! Det er jo alltid et usikkerhetsmoment når man ikke kjenner kjøretøyet sitt, muligheten for å tabbe seg ut er jo større...Ja, skal sørge for å ha RS lagret på mobilen og skal få tak i sjøkart i dag. Planen er å legge ut på ferden til helga! T&E Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 14.Juli.2012 Del på Facebook Svart 14.Juli.2012 Jeg var så dum å bestille dører med karm hos Nes slede og trebåtverksted på Stavsjø. Betalte 5000kr på forskudd som forlangt og dørene skulle leveres 30mars og siden har ingen sett hverken dører eller penger. Fyren lyger så det renner av ham ved å skylde på mine mål, sykdom, møter og alt som er mulig å komme på. Siste var at jo de skulle bli sendt denne uken, må nesten le også. Mest av meg selv som ble lurt så frundig opp i stry. I dag fikk jeg et bilde på mms som viste to dører som sikkert ikke var mine. Jeg har gitt ham denne helgen til å bli ferdig etter det blir det anmeldelse regner jeg med. Sitér dette innlegget Link to post
Medås`n Svart 14.Juli.2012 Del på Facebook Svart 14.Juli.2012 Her er frøkena våres.... 40" Skøyte. Bygd i Tomrefjord i 1902 .. Ombygd i 27,35,56,77,85. Tatt ut av fiske i 95. :) Maskineri er en BMC 6/98 med Nogva Hydraulisk propell. En hærlig båt med sjel. Venter på å få komme inn te Trebåt Tømrarane på Jensaneset Sagvåg. Skifte litt bord og få få olje inn i treverket og lakk utenpå. Har lekt litt med bildet i paint og friska opp litt farger på caps og rekker.. Sitér dette innlegget Link to post
steinar kvarme Svart 19.Juli.2012 Del på Facebook Svart 19.Juli.2012 Hei. Er ny som medlem her på forumet, og er blitt båteigar på mine gamle dager. Er heilt blank når det gjelder båt og sjø, så eg håper å få hjelp her inne med alle mine utfordringer som står i kø når tresnekka skal fikses før den blir satt på sjøen. Legger ved eit bilde av min 19 fot tresnekke med 10hk Sabb diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 19.Juli.2012 Del på Facebook Svart 19.Juli.2012 Jeg prøver her også jeg Hvis det er noen som har noe kjennskap til Johnson Kryssere så setter jeg pris på om noen har litt informasjon om denne båten https://baatplassen.no/i/topic/93588-spesiell-johnson-krysser/. Dette er ikke min første trebåt,men håper på å få satt ho i en sånn stand at det blir min siste :) Arne Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Wartsila Svart 20.Juli.2012 Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 Beklager at ting har gått som det gjorde M/S Aiolos Jeg trodde at Nes Slede og Trebåtverksted var et seriøst sted. Men jeg skal definitivt holde meg unna de for fremtiden, slike firmaer burde hatt kroken på døra.. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.