Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Hei. Er ny her og trenger noen tips til el.starter og justering av vridbar propell-løsning til en Sabb 6 HK (årstall ukjent) Er veldig nær å kjøpe en eldre tresjekte (22 fot - åpen, har ikke type nå) med den nevnte motor. Men det er et par feil som må rettes på. 1) EL.STARTER: El.starter virker ikke. Når jeg vrir om nøkkelen hører jeg kun et klikk (i en rele-lignende "boks", hvor det bl.a er en lysdiode som lyser når "tenning" er på) og uten at startmotor reagerer. Når jeg "dunker" litt på releboksen ser jeg en reaksjon på startmotoren som da "pulserer"/beveger seg litt men uten å begynne å rotere. Og etter et par gangers forsøk så ryker det litt fra området ved kabeltilkoblingen på startmotoren. Er det startermotoren eller releboksen som det er feil på? Fungerer greit å sveive den i gang, men er det el.start vil jeg gjerne at den virker 2) VRIDBAR PROPELL LØSNING: Har fått beskjed fra eier at den vridbare propellen må justeres. Dvs. etter en testtur så var det meget dårlig fart på den, både forover og akterover. "Justeringen av den vridbare propellen var ikke riktig." Skal være mulig å justere mens båten fortsatt ligger på vannet, men hvordan dette gjøres visste han ikke. Noen tips, evnt. linker til sider på nettet hvor dette er beskrevet? Hadde satt pris på tilbakemeldinger på disse sakene, da jeg er veldig klar for å kjøpe denne båten, som er i utmerket stand, med unntak av disse to problemene akkurat nå.

Link to post

Hei. Er ny her og trenger noen tips til el.starter og justering av vridbar propell-løsning til en Sabb 6 HK (årstall ukjent)

Heisan, velkommen til båtplassen og trebåttråden!

 

Det er mulig du skulle prøve deg med en ny tråd på båtforumet (les regler for overskrifter) siden dette er et rent motorspørsmål. Det er en del motorkunnskap også blant plastbåteierne, og de leser kanskje ikke så ofte på denne tråden. :)

 

Er ingen ekspert på disse motorene, men vedr. elstart, så kan det høres ut som om det er børster som trengs å byttes? Vedr. vridbare propell har jeg ingen peiling, desverre.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Selvfølgelig leser plast-folket denne tråden... Alle ønsker seg jo en skikkelig båt. :lol: :lol:

Hehe :wflag: Joda, det er vel en del som er her inne og drømmer... men lærer de??? :pray:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Per definisjon er båten din laget av GRP - glas fibre reinforced polyester. Så du har rett i at uttrykket "plastbåt" er noe missvisende. Selv foretrekker jeg "youghurtbeger" :lol:

 

Men fra spøk til Halvor... Diskusjonen om hva som er best av GRP og tre som byggemateriale er like gammel som plastbåten it selfe. De første plastbåtene var skrøpelige farkoster som kunne sprekke lett ved f.eks. grunnstøtninger, og som ofte var offer for micro cracks ved gjentatte harde belastninger. Etterhvert som teknologien og teknikken har gått fremover har båtene blitt vesentlig bedre, og problemene med utmattelsesskader og plastpest har blitt vesentlig mindre. Så det er ingen tvil om at dagens plastbåt er en god båt. Men det er fremdeles et ubesvart spørsmål angående levetiden til disse hvite bollene, da majoriteten av trebåtene på dagens marked er omtrent like gamle som den moderne plastbåten.. Eller ka du tru?

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post

Hei, meg og samboer har kjøpt båt i dag :thumbsup: , 25 fot trebåt fra 1968, Plattgatter, bygd ved Johnson båtbyggeri, Fredrikstad....Båten har god, nyoverhalt motor, Volvo Pentra, med mange nye deler.Den fusker ikke. Vi har også en påhengs ombord, til bruk i "nødtilfelle".

 

Vi skal frakte båten fra Frasund til Kristiansand neste helg. Vi er ganske båtvante, og er fristet til å ta sjøveien. MEN: Båten er jo ikke den du kjører Norge rundt med, da den med sine flotte linjer er litt for slank for tøff sjø...Den stikker 70 cm dypt og vekt er 2,6 tonn.

 

I og med at den er litt smal er vi usikre på Lindesnesområdet. Er det forsvarlig å legge ut på denne ferden? Er det noen med erfaring på dette strekket med en "litt spinkel" båt og hva er max bølgehøyde som vi kan greie?

 

Takknemlig for svar :yesnod:

T&E

Link to post

Per definisjon er båten din laget av GRP - glas fibre reinforced polyester. Så du har rett i at uttrykket "plastbåt" er noe missvisende. Selv foretrekker jeg "youghurtbeger" :lol:

 

Herover kaller vi dem "Vulgære øsekar" eller rett og slett Tupperware. Men for all del, trebåt er en livsstil og ligger ikke for alle. Full forståelse for de som velger noe annet. Men for oss er tre det eneste riktige å bygge båter av.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Hei, meg og samboer har kjøpt båt i dag :thumbsup: , 25 fot trebåt fra 1968, Plattgatter, bygd ved Johnson båtbyggeri, Fredrikstad....Båten har god, nyoverhalt motor, Volvo Pentra, med mange nye deler.Den fusker ikke. Vi har også en påhengs ombord, til bruk i "nødtilfelle".

 

Gratulerer og velkommen til båtplassen og trebåttråden! :flag_bp:

 

Vi skal frakte båten fra Frasund til Kristiansand neste helg. Vi er ganske båtvante, og er fristet til å ta sjøveien. MEN: Båten er jo ikke den du kjører Norge rundt med, da den med sine flotte linjer er litt for slank for tøff sjø...Den stikker 70 cm dypt og vekt er 2,6 tonn.

 

I og med at den er litt smal er vi usikre på Lindesnesområdet. Er det forsvarlig å legge ut på denne ferden? Er det noen med erfaring på dette strekket med en "litt spinkel" båt og hva er max bølgehøyde som vi kan greie?

 

Regner med at det er denne du har kjøpt: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35500883

 

Dette er jo en ordentlig båt med skikkelig kjøl, og ville ikke ha så store betenkeligheter dersom den er i ok stand? Denne båten tror jeg tåler mer bølger enn båtføreren (slik det vanligvis er.)

Dersom været er under pari, så kan du jo gå Spangereidkanalen for å slippe turen rundt Lindesnes.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Hei! Ja, det er den båten! http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35500883

 

Tusen takk for gode tips! Selvfølgelig, Spangreid er jo en glimrende løsning om det er mye bølger og bra at dere mener det er en skikkelig båt! Det er jo alltid et usikkerhetsmoment når man ikke kjenner kjøretøyet sitt, muligheten for å tabbe seg ut er jo større...Ja, skal sørge for å ha RS lagret på mobilen og skal få tak i sjøkart i dag.

 

Planen er å legge ut på ferden til helga! :yesnod:

T&E

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg var så dum å bestille dører med karm hos Nes slede og trebåtverksted på Stavsjø. Betalte 5000kr på forskudd som forlangt og dørene skulle leveres 30mars og siden har ingen sett hverken dører eller penger. Fyren lyger så det renner av ham ved å skylde på mine mål, sykdom, møter og alt som er mulig å komme på. Siste var at jo de skulle bli sendt denne uken, må nesten le også. Mest av meg selv som ble lurt så frundig opp i stry. I dag fikk jeg et bilde på mms som viste to dører som sikkert ikke var mine.

Jeg har gitt ham denne helgen til å bli ferdig etter det blir det anmeldelse regner jeg med.

Link to post

Her er frøkena våres.... 40" Skøyte. Bygd i Tomrefjord i 1902 .. Ombygd i 27,35,56,77,85. Tatt ut av fiske i 95. :)

Maskineri er en BMC 6/98 med Nogva Hydraulisk propell. En hærlig båt med sjel. Venter på å få komme inn te Trebåt Tømrarane på Jensaneset Sagvåg. Skifte litt bord og få få olje inn i treverket og lakk utenpå. Har lekt litt med bildet i paint og friska opp litt farger på caps og rekker..

554029_10151878180250501_446484150_n.jpg

Link to post

dsc_0073_medium.jpgHei.

Er ny som medlem her på forumet, og er blitt båteigar på mine gamle dager. Er heilt blank når det gjelder båt og sjø, så eg håper å få hjelp her inne med alle mine utfordringer som står i kø når tresnekka skal fikses før den blir satt på sjøen. Legger ved eit bilde av min 19 fot tresnekke med 10hk Sabb diesel.

Link to post

Jeg prøver her også jeg :smiley: Hvis det er noen som har noe kjennskap til Johnson Kryssere så setter jeg pris på om noen har litt informasjon om denne båten

 

https://baatplassen.no/i/topic/93588-spesiell-johnson-krysser/.

 

Dette er ikke min første trebåt,men håper på å få satt ho i en sånn stand at det blir min siste :)

 

Arne

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...