Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Jeg heter Cecilie og har ansvaret for Los 21 "Skudenes". Det er Karmsund ABR-senter som eier båten, og jeg er så heldig at en del av jobben min er å ta meg av Skudenes.

Dette er litt historikk.

Losskøyte 21 "Skudenes" ble bygget ved Brunchorst & Dekke Skibsbyggeri, Laksevåg, i 1900 for Skudeneslosene Johannes Sivertsen, Ivar Rasmussen og Tobias Høynes. Skøyta ble bygget etter tegninger av Ananias Dekke. Senere ble fartøyet overtatt av losene S.B. Thomassen og Tolleiv Høynes. Thomassen sto som los om bord i skøyta i 48 år.

I 1949 ble skøyta solgt til fisker Didrik Larsen på Karmøy. Han bygget skøyta om til fiskebåt og ga den navnet "Heidi". Han brukte den først i stor- og vårsildfiske, senere til reketråling på Revet mellom Lindesnes og Jæren.

I 1927 hadde "Skudenes" installert en 20 Hk Avanse. Anne Tinne og Mogens Friis kjøpte skøyta i 1961. De bygget fartøyet om til seilskøyte, rigget den som ketch og ga den tilbake navnet "Skudenes". Arbeidet ble ledet av los Thomassen. Fartøyet ble restaurert på nytt i 1986. I 1996 ble "Skudenes" kjøpt tilbake til Skudeneshavn av Trond Viding Tvedt. Stiftelsen "Losbåt 21 Skudenes" overtok fartøyet i1998.

Stiftelsen Karmsund ABR-senter har eid båten siden august 2010. Fra vi fikk "Skudenes" til Avaldsnes har vi jobbet mange tusen timer på henne. Fortsatt gjenstår det mye arbeid, men vi er godt i gang

 

382418_10151054432321163_1590196028_n.jpg

 

541682_10151054426781163_1454741537_n.jpg

LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden.

Link to post

Hei, Cecilie og velkommen til baatplassen.no og trebåttråden. Disse gamle skøytene er en fryd for øyet og hjertet. Fortsett å legge inn bilder av skøyta, og du vil få mange gode tilbakemeldinger herfra. Legg gjerne inn noen bilder fra interiøret i båten.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

For å gjøre det enkelt siden det er så mange bilder i dette albumet, så legger jeg ut en link til oppussingsalbumet. Det er bilder fra vi fikk henne til kai august 2010 og frem til juni 2012.

 

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150350608696163.401365.739191162&type=3&l=6933fc6976

LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden.

Link to post

Men er det noe ulemper å renovere trebåt om vinteren? Tanke på fuktighet.

 

Etter e har skrapt skroget helt ned, burde e behandle det med noe før e tar å maler det hvit?

 

Velkommen som trebåteier! :yesnod:

 

Trebåter liker fuktighet, uttørring er et større problem om vinteren. Men det må jo være tørt når du lakker/maler...

 

Før du maler kan du med fordel mette treverket med owatrol d1 e.l. linoljebasert olje. Pass på at du får god heft for malingen ved å pusse lett over etter oljen, og tynn første strøket.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Hel mahognybåt gis bort utenfor Oslo.

Her er et interessant prosjekt for noen som har lyst på en spennende trebåt fra 60-70 tallet. (I annonsen står det 70-80 tallet, men tror det er for sent). Vet ikke hva slags båt det er, men ligner på min Vestfjorden 19, bortsett fra vindskjermen. Tror ikke den er stort mer enn 19 fot. (Jeg har dessverre ikke tid og plass til en til... :sweat: føler at jeg sliter med å holde meg i skinnet her nå)

http://www.finn.no/f...nnkode=36981908

08_878016469.jpg

 

08_1677481107.jpg

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Et annet spennende prosjekt dersom man bor litt nordover: http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/annonse?finnkode=36821192 Om ikke disse bildene er gamle, så ser den jo skikkelig hel og fin ut...

 

92_1780483457.jpg

 

92_32954081.jpg

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Takk, det samme om resultatet av den jobben du gjør. Man må ta det man har enkelte ganger, og ei fjøl og noen 4" spiker som tres oppi festehullene gjorde susen. Jeg ville ha galleret avtagbart, så det er festehull på undersiden av de smådelene. Boret og gjenget M6, etterpå vætet hullene med epoxy, og gjenget på nytt. Det kan være greit å kunne ta det av for innsettingen, og senere eteventuelt skifte av ruter (4mm farget lexan). Tok lexan, etter tips fra Sandøy om å få luka så lett som mulig, pluss at det er sterkt som fy. eventuelt skifte av ruter (4mm farget lexan). Tok lexan, etter tips fra Sandøy om å få luka så lett som mulig, pluss at det er sterkt som fy.

Skylight%20%201.JPG

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post

Olje, olje, olje og olje. :-) og så oljer du noen strøk til. Enten owatrol d1 eller en linoljeblanding. Finner mye info om det her om du søker.

 

Brukte Shipolin på en tidligere båt, og var fornøyd med det. Passer ikke til polering, men det skal du vel ikke på en CA likevel.....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei, er er det noen som har tips til noen som kan hjelpe med båttransport fra Årnes til Oslo (eller til Løken) - litt uavklart. (Dvs. noen som holder til i østlandsområdet). Jeg må få flyttet min 26 fot plattgatter til et sted der det er lettere å jobbe med båten og tenkte å få dette unna i god tid før snøen kommer. Noen tips?

 

Og med det samme: Er det noen som kjenner til et sted hvor man kan lagre trebåt (med muligheter for å komme og jobbe + strømtilgang)? Så nærme Oslo som mulig. Foreløpig er de mest lovende stedene ca. en time unna.. Hva som helst hadde fungert for min del, bare jeg kan sette opp et skjelett med presenning rundt som vern mot vær og vind.. Veldig takknemlig for tips! :wink:

 

(jeg vet ikke hva som er gjengs pris for lagring av båt, men jeg kan i hvert fall få til 300/mnd)

Redigert av gorilla (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Hei, det ser ut til at jeg er på tur til å bli trebåteier... Det hele begynte med kaffe og is en fin aprildag i Stavern, jeg og guttungen så på vårpuss, sjøsetting og trebåtkos :-) ideen om å handle en plattgatter kom snikende på meg, hele sommeren har blitt brukt på finn.no og trebåttråden :-) kjøpe smykkeskrin eller prosjekt, er det store spørsmålet som har gnaget meg...

 

Etter sommerens fundering her jeg bestemt meg for en rimelig begynnerbåt, en hvor jeg ikke får dårlig samvittighet hvis det er dårlig vær og lite bruk, en jeg kan "brenne inne" med hvis alles forhærligelse her på tråden ikke treffer meg, for her oppe i nord (Bodø) er det ikke lett å selge trebåt...

 

Jeg har ringt, smset og e-postet mange... Men transport til nordnorge er kostbart fra sørlandet, og utvalget fra vestlandet og hitover er begrenset.... Vurderte Nesnaprosjektet som skulle gis bort, men brått ble det stille fra selger/giver... Har funnet meg en båt fra Ålesundtraktende, håper jeg får landet den handelen :-)

 

Jeg blir nok å komme med mange nybegynnerspørsmål, så dere får være overbærende med meg.

 

 

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Velkommen skal du være til trebåttråden og Båtplassen! :flag_bp:

 

Her er det mye kompetanse og entusiasme. :-) Synd det ikke gikk veien med båten på Nesna, så spennende ut den. Lykke til og kjør på med bilder og spørsmål!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Dersom den ikke har forfalt veldig siden bildene ble tatt, så ser det ut som et godt kjøp.... men kjenner ikke båten.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Den sykkelen går sikkert bra med en 3,3 kW Tohatsu bakpå!!! :lol:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...