Bodehode Svart 14.Mars.2013 Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 Ja, var på Løvold... men de har skilt ut båtdelen i eget selskap og de hadde bare Yamahaprodukter... :-( nå selger de stæsj i en egen nettbutikk, komplettfritid.no, men ingen epifanes der heller :-( så jeg får satse på maritim.no å vente på pakke, det store spørsmålet er hvor mange liter trenger jeg til en 28"? Vil jo ikke slippe opp for lakk når det er bare litt igjen.... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
M/S AIOLOS Svart 15.Mars.2013 Del på Facebook Svart 15.Mars.2013 Da er ny dørkarm laget, av nettopp: en gammel dør fra et gammelt hus. Den ideen hadde jeg aldri kommet på selv Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 15.Mars.2013 Del på Facebook Svart 15.Mars.2013 Ufortynnet bruker jeg ca. 0.5liter utvendig på en 23" slank snekke uten overbygg. Så er det bare å regne. Husk at du skal ha et strøk eller to til neste år også, så det skader ikke å ha stående. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 16.Mars.2013 Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 Jeg har brukt Epifanes, og bestilte det hos West System. De sender mye raskere enn Maritim, hvis du har det travelt. Jeg vet ikke hvor mange strøk du har tenkt å legge, men lagrer du lakken tett, så kan du gjemme det som blir til over til neste år. Jeg tror nok du trenger et par bokser hvis du skel legge ti- tolv fortynnede strøk. Jeg la fjorten strøk, ett hver dag i to uker, og brukte tre bokser tror jeg. (28 fot). Jeg spurte West System hvor mange strøk som trengs, og fikk til svar:"Så mange du orker, men i hvert fall to- tre mere enn det som står på boksen". Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
N31 Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Hei dere! I fjor (eller strengt tatt, desember 2011) kjøpte jeg en vakker Knarr, ON - 31. Etter noen turer ute i Oslofjorden tenkte jeg det kunne være en god idè med en litt lengre tur, og seilte ut i fjorden med sikte på flere dager med seiling og kos. Etter en time i litt tøff vind og sjø, som var ganske så uforventet (værmeldingen sa det skulle være noe rundt laber bris... ikke helt enig i det, der og da) la jeg merke til en god del vann som rant frem og tilbake over dørken nede i kabinen. Jeg dobbel sjekket at jeg ikke hadde glemt en luke eller noe sånt i farten og konkluderte med det var kanskje noe feil, og snudde båten (better safe than sorry, no?) og endte opp tilbake i havn kort tid etter. Etter noen dager med overvåking var det pumpet ut flere hundre liter vann (utover det som hadde blitt pumpet ut under og direkte etter seilas) og da bestemte jeg meg for at noe må være alvorlig galt under vannlinjen. Seilte for motor bort til Tre og Båt på kavringen og har siden byttet 8 meter med bord og rundt en meter av eikestevnen foran selve kjølen, og er nå i gang med 8 meter til med bord og masse-reperasjon av spanter (19 totalt, ut av 25~ish som var tvilsom eller rett og slett knukket). Håper dette løser en god del av problemet under vannlinjen! Men, dette her fikk meg til å tenke litt dypere og analytisk om tilstanden av resten av båten. Den forrige eieren hadde i sin tid (2000-2001) gjort en omfattende restaurering av båten, og valgte da å legge epoksyduk på dekk, med midtfisken i lakket treverk og det samme på sidene. Jeg mistenker at denne duken kan ha låst ganske mye fuktighet under dekket og har kanskje ført til en problematisk situasjon der. Jeg ser tegn på noen fuktskader her og der som jeg ikke tror burde være til stede. Den langvarige lekkasjen (som det må ha vært, etter jeg har sett hvor ødelagt eik og bord var) har ført til ekstra fuktighet under dekk, noe som ikke hjelper situasjonen noe. Jeg mener jeg burde gjøre noe med denne situasjonen. Det jeg lurer på, og trenger litt erfarne tips om, er hvor vanskelig det er å fjerne en sånn duk, og i tillegg om noen har lignende dårlige erfaringer med sånn epoksyduk? Jeg har tenkt å spørre gutta på Tre og Båt om dette også, men vil gjerne ha litt å snakke om bortsett fra mine egne observasjoner. Alltid greit å høre hva andre har å si! :) Andre deler av båten har sine utfordringer også, men de finner jeg lett informasjon om, har jeg funnet ut av. Beklager om språket mitt er litt rar og uforståelig, jeg er norsk men vokste opp i USA fra jeg var 6 til jeg var 19 og dermed har ikke hatt noen form for ordentlig norsk utdannelse ;) Bare å spørre om dere ikke helt forstår hva jeg sier enkelte steder i teksten. Sitér dette innlegget Link to post
esg022 Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 (redigert) Tabbe: Ved avskraping av gammel kokt linolje på innsiden av mitt klinkskrog klarte jeg noen steder å skrape av roen på kobbersøm. De falt veldig lett av. Jeg forstod ikke før nå hvor alvorlig dette kan bli ved sjøsetting neste uke. Er det kritisk? Noen gode råd? Har dårlig tid og ingen erfaring med å bytte søm. Rustfrie maskinbolter? Redigert 7.April.2013 av esg022 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 8.April.2013 Del på Facebook Svart 8.April.2013 Dette kan tyde på at du har en del søm som begynner å bli dårlig. Hvis du har mye dårlig søm vil dette kunne utgjøre en risiko for lekasjer, kanskje til og med store lekasjer hvis du skulle bli utsatt for brå belastninger fra feks sjø. Skifte av søm er ikke veldig vanskelig. Kan være litt trangt noen steder. Sømmen erstattes med ny som er "et nr" større en orginalen. Ofte nødvendig å være to mann, en til å holde i mot og en til å klinke. Sitér dette innlegget Link to post
esg022 Svart 8.April.2013 Del på Facebook Svart 8.April.2013 Takk for svar, Rune. Det er vel eneste utvei, ja.. De er nok ikke byttet på veldig lang tid. Båten er fra '42, men kjenner ikke hele historien. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 8.April.2013 Del på Facebook Svart 8.April.2013 (redigert) Er vel mest sansynlig at de aldri er byttet. For å sjekke saum får du en kompis til å hjelpe deg, sjekk en og en saum ved å holde i mot med en hammer på utsiden og bank på saumen på innsiden, skal gi en bastant "klang", ved dump lyd må den skiftes. (det er dette som er opphavet til begrepet sumfaring) Sjekk også der du har skrapt av roene om dette skyldes tæring av selve saumen. Se forøvrig denne tråden:https://baatplassen.no/i/topic/98812-noen-som-kan-forklare-bytting-av-klink-step-by-step/ Redigert 8.April.2013 av Rune Totland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
esg022 Svart 8.April.2013 Del på Facebook Svart 8.April.2013 Aha! Saumfaring. Det gir mening. Neste spørsmål; Nå når den kokte linolja er borte planla jeg å mette med rå linolje+terpentin+boracol. Bordene er av eik og er ganske tørre nå. I fjor og tidligere har det tatt lang tid før den er trutna, men det blir den til slutt. Jeg har nå lest at dersom bordene mettes med linolje nå vil jeg risikere at båten ikke trutner fullstendig når den sjøsettes. Med tanke på temperaturen i fjorden der jeg skal settes ut om en uke (is nå), er jeg redd det blir mange kalde lensevakter. Bør jeg bare satse på matter og tepper med sjøvann for å trutne, eller kan det kombineres med litt linolje? Jeg har Tät i alle sprekker og skal smøre inn bordganger med margarin. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 8.April.2013 Del på Facebook Svart 8.April.2013 Har smurt båt både utvendig og innvendig med linolje,terpentin og tjære hver vår i flere påfølgende vårer uten at det har påvirket trutningen. Nå skal det sies at dette er båter av gran/furu, mulig det kan forholde seg annerledes med eik. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 9.April.2013 Del på Facebook Svart 9.April.2013 Et alternativ til kobber/ stål saum, er syrefaste skruer/ bolter. Min gamle far, båtbyggeren brukte dette under vannlinja. Over vannlinja alltid saum.. type kobber. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 9.April.2013 Del på Facebook Svart 9.April.2013 esg022: Tror du skal la båten trutne i vannet. Det tar litt tid, har du eikehud sa du? Det høres pent og tungt ut, legg gjerne ut noen bilder! Leste et sted at hvis du dynker båten med linolje under vannlinjen rett etter at du tar opp båten vil ikke bordene trekke seg så mye sammen ila vinteren (veden er fortsatt våt, men av linolje, ikke vann), og båten har mindre trutningsbehov påfølgeende år. Må gjentaes hvert år i etpar tre år, og til slutt har du båt som omtrent ikke trenger trutning. Har ikke kommet så langt på min, da tiljene mine er skrudd og hindrer god adkomst til bunnen. Rakk ikke fikse dette i år heller *sukk* Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Har kommet til konklusjon at arbeidsmengde og kostnader gjør at mitt "lille" prosjekt ble mye større enn først antatt.Ser meg nødt til å ta dette over en 2 års periode.. Er det noen som har forslag til best mulig oppbevaring av trebåt på land over så lang tid? Og hva kan jeg forvente av skader som følge av dette? Håper det er noen som kan svare på dette :) Sent from my GT-P5100 using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
M/S Kobben Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Båten må hvertfall skjermes for trekk og sollys, kan med fordel vanne båten med jevne mellomrom. Men husk at du aldri må fylle båten med vann! Trebåt er konstruert for å holde vanntrykket på utsiden av skroget, ikke inni! Litt går an, men bare nede i kjølsvinet. Litt oppsprekking av bordgangene må du regne med, men når du sjøsetter, kan det være greit å ha nok lensepumper og ha mulighet for å la båten henge i stroppene over natta.. Smør, fast grønnsåpe, grease og slikt er egnet til å tette midlertidig når du sjøsetter. Med en pøs med sagflis, kan også gjøre underverker viss båten tar inn mye vann. Da trenger du tau i bøtta og en båtshake el lign. Framgangsmåte: Bøtta holdes i overflata i tauet, stikker båtshaken ned i bøtta og dytter bøtta fort ned mot kjølen, da flyter sagflis/spon opp mot skroget og tetter der vannet trenger inn. Vikingene brukte maurtue. derav Mauring.. Legge båten i ei strand til trutning er også et gammelt triks.. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Banarne: Min båt stod i kjelleren på en låve utildekt i 8 lange år. Jeg rullet den ut, la inn fett i de største sprekkene og la den på vannet. Lakken hang fortsatt fint, og motoren startet umiddelbart.(etter å få litt bensin på tanken og en dram) Tror et godt stikkord her er forholdsvis stillestående luft. Min båt trutner nå hvert år på rundt 7-10 timer. Sprekke opp i bordganger vil den nok uansett, dette er ike farlig. De går fint sammen igjen. Mine største sprekker er rundt 1,5-2cm. Bruker tre 12v lensepumper og har ikke sjangs til å holde båten over vann. Må dra den inn på grunna umiddelbart etter vannkjenning. etter 6-7 timer drar jeg på med en 220v lenser, og når jeg da får løfta båten en bordgang i vanet holder de andre 12v pumpene greit unna. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Er ikke noe i veien for å vanne båten litt, men unngå ferskvann. Som sagt av andre her så er ikke tørking av en klinkbygd båt spesielt farlig men medfører behov for trutning uten at båten synker. Altså enten i fjæra eller hengende i stropp. Da jeg sjøsatte min 30 fot Colin Archer (kravell)sist sommer etter at denne hadde stått på land i 3/4 år og jeg hadde gjort alt for å tette fra utsiden lakk den 1000 liter i timen, etter 3 dager lakk den 10 liter i timen. Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 12.April.2013 Del på Facebook Svart 12.April.2013 Takk for svar Har snakket med han i havna og båten blir kjørt inn så fort de andre går ut,når det kommer til å "vanne" båten så tror jeg kanskje at filleryer dynket i sjøvann vil hjelpe litt?Uansett så ser det jo ut som jeg vil få et "trutneproblem" noe denne båten aldri før har hatt,litt ergerlig men etter 32 år så kanskje det er på tide. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
esg022 Svart 15.April.2013 Del på Facebook Svart 15.April.2013 Før pussen; Er det noen gode triks for å sjekke progresjonen på trutninga? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 Når du ikke ser dagslys gjennom borda, er et godt tegn.. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 Gamlingen brukte vannspreder oppi båten, så ferskvann virker det også. Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 Gamlingen brukte vannspreder oppi båten, så ferskvann virker det også. Det vil jeg tro. Det er vel tvilsomt om alle med trebåt i ferskvann bruker noe annet. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Hundested39hk Svart 18.April.2013 Del på Facebook Svart 18.April.2013 Godt i gang med vårpussen, som i år blir av den mer grundige varianten. Planen er å ta henne helt ned både innvendig og utvendig. Lakk utvendig og skipsmaling innvendig skaper dårlig "pusting" Første bildet er fra Hortens Kanalen sist sommer, mest for å vise malingen. Sitér dette innlegget Link to post
fineng Svart 24.April.2013 Del på Facebook Svart 24.April.2013 Hei, Jeg har en with 17 mahogny båt med furu bunn. Denne smører jeg flere strøk med rå linolje + terpentin og en liten "dæsj" med tjære hvert år. Rett etter jeg har tatt opp båten om høsten. Da jeg fikk båten hadde den en god del sprekker i bunnen og det tok tid å trutne den. Etter slik behandling i 3 år er den mettet og det er minimalt med sprekker. Når båten er stoffet smører jeg på membran (brukes på bad) over sprekker og mellom bordgangen. Da er båten tett og det er ikke noen problem å lense vannet som kommer inn med båtens lensepumpe. Membranen forsvinner i løpet av noen uker. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 29.April.2013 Del på Facebook Svart 29.April.2013 Folkens, jeg sliter, båten skal på sjøen i helga og jeg er langt ifra ferdig, har fått pusset ned hele overbygget og fått på ett strøk benar. Mangler å få på noen strøk til og sette i vinduer (Og skjære to til vinduer da det gikk litt galt når jeg tok de ut). Hovedpoenget var at jeg begynte på skroget og, hele skroget er nedpusset men mangler bakparten, har ikke presenning som rekker over hele skroget å regnet ser ikke ut til å ha planer å gi seg denne uka. Kan jeg olje uten at skroget er helt tørt? Vil oljen "presse" ut det som er av vann i skroget eller "stenger" jeg vann inni skroget om jeg gjør dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.