Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Takk for svar Banarne. Båtene våre er nok ganske like i sjøen vil jeg tro, har du mye ekstra å gå på i forhold til marsjfart? Grunnen til at jeg spør, er at jeg prøver å finne ut hvor mange hk jeg trenger for å få en grei marsfart og for å ha noe ekstra i dårlig vær.

Tror nok at omtrent det eneste du oppnår med en masse hk er at hekken graver seg ned. Pluss at de siste knopene du klarer å vri ut kommer til å koste masse diesel.

Jeg hadde en 32' dorry med 36 hk og den gjorde rundt 7 knop, med 50 hk hadde jeg vel kanskje gjort 8-9 og antagelig brukt dobbelt opp med diesel i forsøket...

Skal du øke på hk, så må du ihvertfall ha trimplan for å oppnå noe særlig hastighetsøkning.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Dorryen var jo bygd for fiske i nordsjøen, så den var jo stø nok i motsjø.... men fort gikk det ikke. Og så lenge du er nedi vannet, så reduseres farten tilsvarende farten på motstrømmen, spiller ingen rolle hvor stor motor du har...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer litt forskjellige motorer, bla annet en 42 hk og en 52 hk. Disse skiller voldsomt i pris. Derfor vil jeg finne ut hvor liten motor jeg trenger, samtidig som jeg ikke vil ha for lite krefter. Fant en fin kalkulator http://vicprop.com/displacement_size.php .Denne regner ut at jeg trenger minimum 17,5 hk for å oppnå skroghastighet, så da skulle jo 42hkeren være nok. Det som derimot skiller 42hk mot 52hk er dreiemomentet, så nå lurer jeg på hvor mye dette har å si;)

Link to post
Share on other sites

Lenge siden vi har hørt noe fra deg. :thumbsup:

Sandøy bruker 52hk som standard i sin 32-foter, og den gjør vel rundt 8 knop. Å få disse båtene til å gå fortere er vanskelig. Mener å ha sett at noen bestilte en slik Sandøy med litt over 100hk, men farten ble likevel bare rundt 12 knop. Det er selvfølgelig greit med litt å gå på, da går motoren bare å tusler i 8 knop. Så har man mere å gi hvis det butter litt imot. Et sted mellom 50 og 80 hk er vel nok. Har du planer om ny motor eller brukt?

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er det lenge siden, huskjøp, barn og sykdom har satt båt og planering på vent. Men nå er Miranda flyttet hjem i hagen og tid og lyst er tilbake! Miranda hadde tidligere 80hk ford, dette var unødvendig stort. Den gjorde riktignok, 12-13 knop, men den gravde seg helt ned og brukte badeplattformen som trimflaps til teaken løsnet :) Jeg ser på både nye og brukte, men heller mest over på ny.

Link to post
Share on other sites

Må søke litt kompetanse her hos dere...

 

I sommer var jeg ute i sterk vind, når jeg skulle legge til ble jeg blåst inn i bryggen med stor kraft. Ting skjedde svært fort og båten traff noe for kjært, slik at øverste bord sprakk.

 

Har dere noen råd og tips til utbedring?

Jeg har kjøpt inn West systems 105 og 205 epoxy, men hvordan får jeg dette inn i sprekken?

Kan jeg gjøre dette nå på vinteren med bare +5 grader ute?

Her er bilder av skaden:

bilde

bilde

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vurdert å frese ut et spor og så lime inn en ny mahognystripe med epoxy.

 

Og, jeg ville vente på borti +15 før jeg limte. Det kan gå med 5, men du må vel ha i litt mer herder. Hva sier bruksanvisning?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Epoxy er ikke som polyester at du kan løse problemet med mer herder. Epoxy har sitt blandingsforhold og det skal følges, hvis ikke får du dårligere egenskaper.

Har selv testet bruk av epoxy i +5, og det var ingen suksess. Ble voksaktig og herdet ikke ut. Det finnes spesieller herdere som tåler kaldere vær, men de er gjerne ikke billige.

Vil vel som egilwh ha frest et spor og limet inn en mahognyliste på noen millimeter når det ble varmere i været hvis det var min båt.

Link to post
Share on other sites

1. Vent til det blir varmere i været, og skrap bort lakken rundt sprekken.

2. Bland West System til konsistens som ketchup ved å tilsette Low Density Filler. Den er beige/brun av farge. (West System vet hva det er)

3. Så fyller du en sprøyte fra West System og presser det inn i sprekken. vær rask for det herder fort inni sprøyta. (Eksotermisk reaksjon)

4. Ta en øl mens det hele herder. Bør helst få herde over natta.

5. Puss og lakker, og du har en nesten usynlig reparasjon. Kan evt. beises over om nødvendig, men beis før lakkeringen.

6. Nyt resultatet, og ta resten av sekspakningen. :cheers:

 

Du kommer nok til å se stripa, men hvor mange er det som ser den fra same hold som deg mens du driver å fikser den? Dette har jeg spurt meg selv om mange ganger, og kommet fram til at det meste ser bedre ut på 5 - 10m avstand. :smiley:

 

OBS. West System må blandes som foreskrevet på pakken, ellers vil det aldri herde. :smash:

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Du må i alle fall få ut det hvite "klisteret som ligger der slik at du får rein ved.Og det er metoden med trelist som er den fagmessige.Det er ikke vanskelig.Fest en list langs sprekken til styring for fresen.Finn en fres som er stor nok til å lage ren ved.Så skjærer du en trelist som passer til fresesporet.Du trenger ikke frese helt gjennom bordet.Har du f.eks 18 mm bordtykkelse kan du stille fresen slik at den går f.eks 12 mm inn i sprekken.Det går an å bruke håndsirkel også,men det har jeg ikke prøvt.Det blir nesten usynlig,og like bra som hel ved !

Lykke til Gutek

Link to post
Share on other sites

Snakk med West System, de har "oppskrift" på hvordan du kan fikse denne sprekka. Dette med trelist er kanskje det mest fagmessige, men her er det snakk om en sprekk som kanskje er litt svingete osv.så da er det like enkelt med lim. (Slipper å tenke på om det er plass til fresen mellom sprekka og fenderlista, kjøpe mahogny som må tilpasses, låne fres hvis man ikke har selv osv.)

 

En ting du kan gjøre med fordel er å sprøyte inn rent lim I sprekka først. da trekkes det inn I treverket, samtidig som det gjør det lettere å få inn det limet som man fortykker til ketchup-konsistens.

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Jeg liker West systems, gode produkter (epifanes og epoxy), rask levering og god lektyre :-)

 

Hvis jeg skal felle inn et stykke i forbindelse med sprekken, er det noen som hvet hvilken tretype Skilsø brukte på 60-tallet? Og hvor får jeg kjøpt det? Mahogny er jo en fellesbetegnelse for flere tresorter og er jo noe vanskelig å få tak i...

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Eneste jeg kan si er at det neppe var Hoduras-mahogny.

Du vil uansett ha problemer med å treffe med farge da det du eventuelt limer inn er ferskt, mens bordgangen i båten bleket.

 

En mulighet du også har er å "frese" ut litt i sprekken med baufilblad og line inn blad-finer.

Du behøver ikke å frese i bordets fulle dybde.

 

Får du problemer med å presse lim inn i sprekken kan du også borre små hull i denne (2-3mm) som du bruker til injiseringspunkter.

Ikke bor mer enn halvveis inn i bordet. Om mulig fra innersiden hvor det blir mindre synlig.

 

Om du kommer til, så sett tape over sprekken på baksiden. Da slipper du at epoxy'en renner ut på den siden.

 

Det går også an å bruke slipestøv av mahogny til innblanding i epoxy, men jeg fraråder det ut fra erfaring.

Det blir veldig mørkt i fargen og blekes ikke av solen på samme måte som treverket rundt.

 

Dette er ingen umulig oppgave. Kun en tolmidghetsprøve! :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det går også an å bruke slipestøv av mahogny til innblanding i epoxy, men jeg fraråder det ut fra erfaring.

Det blir veldig mørkt i fargen og blekes ikke av solen på samme måte som treverket rundt.

 

har du noen erfaring av slipestøv av eik og epoxy.....har ett par bord der jeg vurderer dette ?!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg ville gjort minst mulig for å ikke få sjolder og ikke gjøre det mer synlig enn det er. Ikke pusse eller skrape på eller rundt sprekken, men kjøpe en sprøyte og kanyle på apoteket og presse lim inn i sprekken som den er og lakke over. Så hadde jeg eventuelt gjort det grundigere neste gang båten skal pusses helt ned. Gjetter på at sprekken følger mønsteret og blir knapt synlig.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Angående tetting/priming/bunnsmøring.

 

Jeg har en 21' Storebro Vindø mahogny båt fra 1952. Båten er klinkbygget, og på utsiden av skroget er klinkene forsenket og proppet. Problemet mitt er at mellom endel av bordene under vannlinjen så kommer det inn vann, spesielt de nært vannlinjen når båten er i fart. Dette ønsker jeg å gjøre noe med.

 

Det jeg har gjort til nå er å slipe vekk alt bunnstoffet ned til bart tre (så godt som...). Neste steg på planen var å lage en fuge (hulkil ?) av Sikaflex/Simpson fugemasse langs alle bordene slik som dette:

 

fuge_under_vannlinjen.jpg

 

Det jeg ønsker er noen gode råd om hvordan jeg går frem for at dette skal holde så lenge som mulig. Bør jeg prime med noe først, evt vaske (med hva i så fall)? Når fugene er på plass så skal det på bunnsmøring. Bør det primes før dette også?

 

Båten er malt med blymønje inni (under dørken), så jeg får ikke behandlet skroget under vannlinjen med f. eks. olje. Kan jeg nå benytte muligheten til å olje skroget (fra utsiden) under vannlinjen før jeg bunnsmører? Eller vil det bare skape dårlig heft for fuger/primer/bunnsmøring?

Redigert av Anders_O (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...