M/S Bastard Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Men hvor skal jeg gjøre av jolla da? Den tid, den sorg Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 15.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Den tid, den sorg Det er vel best å vite det på forhånd, slik at en vet hva en skal gjøre.... Er jolla for stor til å hives ombord, må den jo ligge på utsiden av båten, hvis du likker long side. Og da kan vel ingen komme å legge seg på utsiden.... Ja, ja dette er ingen aktuell problemstilling for meg akkurat nå. Men som dere vet - jeg elsker å spørre og grave om alle ting... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Men hvor skal jeg gjøre av jolla da? Den kan jo ligge bak båten da! På tvers tar den uansett ikke mye plass, så det pleier ikke å være noe problem. Ellers så har jeg fått laget meg badeplattform til båten, slik at jeg kan vippe opp jolla der i stedet for å måtte dra den med meg hjem mellom turene slik jeg må nå. Venter bare på å få båten opp for montering. Jolla blir alt for lite brukt når den ikke er tilgjengelig hele tiden. Pluss naturligvis det sikkerhetsmessige da, det er jo greit å ha med en liten livbåt når jeg er ute på fisketur alene også... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Champagne Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 (redigert) Det er slik det skal gjøres ja...Håper at det ikke kommer noen andre og vil legge seg utforbi meg da. Eller så kan jo akkurat det å ha ei jolle liggende slik være en grei måte å forhindre at andre legger seg på utsiden. Ei jolle på slep etter en Furuholmen....nei det stemmer liksom ikke. Så der er jeg enig med deg Champagne. Men ei lita jolle på slep etter ei snekke eller ei skøyte, det er jo riktig så søtt. Har jolle jeg, men zodiac varianten, syntes det er greit med 26kg gummi og luft fremfor 150 med plast eller 200kg med vedlikehold hengende bak som bremser. Mvh Champagne Redigert 15.Oktober.2009 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Om det finnes noen Båtplassen om 30 - 40 år så vil det ikke finnes noen Trebåttråd Trebåter er et fenomen som forsvinner.Vi kan vedlikeholde,ja innrede og bygge overbygg dersom vi ikke har 5 tommeltotter.men det forutsetter at vi har et skrog.Når alle skrog er råtne er det slutt.DEt vil ikke finnes båtbyggere mer.De få som er igjen nå,vil forlengst være ute av stand til å kjenne lukta av tjære og hamp.De fineste eksemplarene burde balsameres og settes på museum slik at etterslektya kan beundre de sammen med eker av uthulede eikestammer.Er det ikke likegodt å ta konsekvensene at dette med det samme.Jeg har helgardert.Har både plast og tre.Trebåten står ved siden av garasjen kun som snekkerobjekt.Slipper å tenke på at svineriet lekker.I båthavna har jeg plastbåt.Den kan jeg reise fra i ukesvis uten å tenke på at den ligger på bunn nåt jeg kommer hjem !Bare innrøm det.Trebåter er noe som forsvinner.En kan like godt starte med plast nå !!!! Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 15.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Trebåter er noe som forsvinner.En kan like godt starte med plast nå !!!!Hilsen Gutek Tror du skal få problemer med å få gehør for dine meninger i denne tråden Men det er jo fritt opp til alle og enhver hvilken type båt en vil ha. Den dagen det ikke lenger er en trebåt å oppdrive, blir jeg landkrabbe - så enkelt er det. Ellers er det å si at trebåteiere ikke er en homogen enhet, hvor alle tenker og handler likt. Noen er mest opptatt av turer og opplevelser på sjøen. De skaffer seg en dyrere og nyere trebåt. Andre synes at akkurat det med å snekkre og stelle, reparere og fikse på en trebåt er terapi. Hvis andre opplever den samme terapien med å pussle med en plastbåt - ja vell, dem om det. Det som er spennende er jo at det stadig dukker opp helt unge folk som er svorne trebåt entusiaster. Men det får nå gå som det vil... Som sagt den dagen det ikke lenger finnes trebåter, da blir jeg landkrabbe. Men siden jeg allerede er over 50 år, så regner jeg med at det vil finnes trebåter så lenge hjertepumpa mi slår. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Om det finnes noen Båtplassen om 30 - 40 år så vil det ikke finnes noen Trebåttråd Trebåter er et fenomen som forsvinner. Regner med denne var ment som en liten spøk Uansett...det er er henholdsvis 96 og 80 år siden skøytene mine ble bygget. Blir de passet på videre, på samme vis som hittil, så regner jeg absolutt med at de er her fortsatt om 30-40 år. Eksisterer jeg også da i tillegg, så er der nok en trebåt-tråd fortsatt Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Wasco Svart 15.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Eksisterer jeg også da i tillegg, så er der nok en trebåt-tråd fortsatt Om det fortsatt finnes en trebåt tråd om 40 år skal være usagt. Den teknologiske utviklingen har vel på det tidspunktet nådd et nivå hvor vi vil se på dette vi nå holder på med (internett) som håpløst primitivt og gammeldags. Hvem kunne for 40 år siden drømme om at dette med internett, som vi i dag tar som en selvfølge, skulle eksistere. Det er ikke mange år siden ekspertene sa at en dag ville vi kunne bruke internett til å bestille biletter til fly og tog, ja vi ville til og med kunne betale regningene våre over internett....!!! Så hvem vet hva vi holder på med om 40 år. Det eneste jeg er helt sikker på, er at det vil finnes mange fine trebåter om 40 år.. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
killmeister Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 At trebåter forsvinner er det dummeste jeg noen gang har hørt! Men at noe burde gjøres er helt klart! Tenk at det for ikke lenge siden ble diskutert om stripping var kunst??? Er det noen som har tenkt tanken at bygging av nye trebåter er kunsthåndverk og følgelig burde det være fritak for MVA ved nybygg og godt utført vedlikehold. Men med en kirkeminister som stort sett reiser på festival om sommeren, og kyst minister for å fylle kvota så går det til H.... med trebåtene.... La det skje en revulosjon Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 15.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Jeg mener at trebåtbyggere burde komme på lista over statsstipendiater. Det snakkes om å ta vare på alle former for kultur, og det snakker om å ta vare på utryddnings trua arter. Trebåt byggere er en svært utryddningstrua art, og en del av vår aller eldste kultur. Det er blitt bygget trebåter i dette landet i mer en tusen år. Bygging av trebåter er den eneste delen av vår eldgamle kultur som har overlevd alle disse årene. Men nå er den i ferd med å dø ut Tenk bare på hvor mange trebåtbyggere det fantes i Norge for 50 år siden, og se hvor mange det finnes i dag. Ja, la oss starte en revolusjon!!!! Back to basic! Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 ! Tenk at det for ikke lenge siden ble diskutert om stripping var kunst??? Er det noen som har tenkt tanken at bygging av nye trebåter er kunsthåndverk ... Det er en av de tingene som gjør at jeg liker dem så godt. En godt bygget trebåt er skikkelig håndverk fra ende til annen. Noen solide og grove, andre nette og elegante. Begge typer er en fryd for øyet og som oftest gjennomført i detalj. Kunstverk? Ja, i mine øyne, absolutt! Folk stopper når de går forbi, må ta på, kjenne og gjerne snakke litt om hvor vakkert det er med tre, historien bak osv. De samler folk rundt seg i hver en havn. (Må heller ikke glemme begeistringen også unger viser for slike båter.) I tillegg så gir det oss som forsøker ivareta disse prakteksemplarene rekreasjon og stor glede underveis (ok, litt tenners gnissel også) men få ting kan sammenlignes med fornøyelsen en føler når resultatet blir tilnærmet som vi ønsker. Da står vi der med store glis og prøver "se helt normale" ut, og slik har vi det i lange tider etterpå hver gang vi ser båten igjen. På samme måte som jeg liker kunst som gir glede, liker jeg også å studere en trebåt. En lise for sinn og skinn å se på en i godt hold, mens en vakker trebåt i dårlig stand gjør vondt i hjertet. Det må da vel kunne gå under kriteriene for kunst som jo bygger på følelsene kunstverket gir betrakteren? Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
nedgård Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Er jo bare å dregge opp jolla bak snekka det da Wasco... eller ved siden av, eller hengende etter, eller legge jolla inntil kai alene, er jo bare å bruke huet litt det... ellers var jeg nede på bensinstasjonen nå, og kom over et fremragende blad NOSTALGIBØLGEN omhandler kun eldre trebåter, er en fryd å lese! og det artige var at på side28 var det er stort stykke om trebåtfestivalen i Halden, og snekka mi var godt representert med stort bilde og med kommentarer til. moro! Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Grattis Nedgård! Det er velfortjent, Andungen var min favoritt under festivalen i år! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
nedgård Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 tusen takk thomsped, det var hyggelig å høre Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 (redigert) Enig med deg i det, men samtidig er det fint med jolla på siden hvis en ikke er interessert i naboer som tråkker over båten ustanselig. Var eneste trebåt på gjestebrygga under Trebåtfestivalen i Risør i sommer man trekker jolla opp på motsatt side av den man skal legge inntil og surrer'n fast sånn at den ikke er i veien, enig med Bartesam mht taufendring av ripa. Dog hadde jeg ikke orket å ha trejolle.. galskapen må stoppe ett eller annet sted..Mvh Champagne Redigert 15.Oktober.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Wasco Svart 15.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Enig med deg i det, men samtidig er det fint med jolla på siden hvis en ikke er interessert i naboer som tråkker over båten ustanselig. Foreslo akkurat den ideen, men da var det noen som mente at det var fy-fy! Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
nedgård Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Thomsped, jeg må si det frister fryktelig å ta bilen til Halden en dag for å se på din Miranda. Kan ikke skjønne annet enn at du en er drivende god "båtbygger" og perfeksjonist Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Om 30-40 år finnes helt sikkert trebåter, men kanskje ikke så mange tremotorbåter. Robåtene har fått flere offentlig støttede byggesentre, f. eks Oselvarverkstaden, på Os ved Bergen, og Hardanger Fartøyvernsenter i Norheimsund. Ved noen av dem drives yrkesskoleopplæring. Markedet for trebåter bestemmer alt for fornyelse av trebåtflåten. Derfor er det avgjørende å skape interesse blant riktig mange, og få dem til å kjøpe nye trebåter - som er svært mye dyrere enn å kjøpe brukt! Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Virker som trebåt med mast og klut er det eneste saligjørende i dette landet. Motorbåter seiler sin egen sjø virker det som og blir stemoderlig behandlet Jeg mener at trebåtbyggere burde komme på lista over statsstipendiater.Det snakkes om å ta vare på alle former for kultur, og det snakker om å ta vare på utryddnings trua arter. Trebåt byggere er en svært utryddningstrua art, og en del av vår aller eldste kultur. Det er blitt bygget trebåter i dette landet i mer en tusen år. Bygging av trebåter er den eneste delen av vår eldgamle kultur som har overlevd alle disse årene. Men nå er den i ferd med å dø ut Tenk bare på hvor mange trebåtbyggere det fantes i Norge for 50 år siden, og se hvor mange det finnes i dag. Ja, la oss starte en revolusjon!!!! Back to basic! Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
trikkern Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Hadde vært sabla god ide å starte fellesbygging av trebåter i f.eks. båtforeninger, slik man gjorde med plastbåtbygging tidligere. En gjeng bygger båter til seg selv men alle er med og hjelper. Er tiden for slik dugnadsånd forbi? Jeg bare spør. Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Den tiden tror jeg er forbi... Men nå er det vell lit sånn med oss trebåtfolk at vi med glede kommer med råd til en som pusser og sliter, men arbeid det har vi hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 16.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Tror nok de fleste trebåt entusiaster har mer en nok med sine egne prosjekter. Men hvis det skulle være litt tid og krefter til overs, finnes det sikkert et Kystlag i nærheten. Der er de alltid opptatt med ett eller annet restaureings prosjekt. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
fredivar Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Sunket båt gis bort (16.10- 1734 Hafslundsøy ) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 16.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Ellers er det flere fine tilbud på flere trebåter på FINN akkurat nå Ingen tvil om at høsten er her Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 (redigert) Ja, fint tilbud der nå. Løp og kjøp Redigert 16.Oktober.2009 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.