Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Trebåter/ motor tre båter borte om 40 År ? Vrøvl fra ende til annen. Siste 10 årene har jo interessen for tre båt øket ! ( I min del av landet)

Eldre fiskebåter blir tatt vare på og nye bygges. Ikke kun av tre som i gamle dager , men tre skrog og Alu overbygg.Brukes de beste av begge teknikker..

Mindre snekker bygges i tre. Er vel lenge siden de ble bygget så mange ro båter / færinger som dei siste årene...

Var jo en trebåtfestival her oppe i sommer, nest størst i landet forøvrig....over 70 flotte flotte tre båter i alle former og fasonger....

Har vi plast båter om 40 År ??

Ikke kun av tre som i gamle dager , men tre skrog og Alu overbygg.Brukes de beste av begge teknikker..

Det kan vel neppe kalles det beste av begge teknikker! Trebåter med aluminiumsoverbygg skaper uheldige forhold i treverket under vannlinjen som resulterer i lutråte! Skal dette ha håp om å fungere over tid må aluminiumen isoleres fullstendig fra treverket. Så dette er to materialer som ikke egner seg til å kombinere etter mitt syn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
.. Siste 10 årene har jo interessen for tre båt øket ! ( I min del av landet)

Eldre fiskebåter blir tatt vare på og nye bygges.

Enig. Jeg synes stadig å se flere trebåter på fjorden og i år møtte vi flere per dag i ferien. Jeg stilte også spørsmål angående dette:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...len+trebåteiere

Kjekt å se at også andre sitter med det samme inntrykket :smiley:

Det kan vel neppe kalles det beste av begge teknikker! Trebåter med aluminiumsoverbygg skaper uheldige forhold i treverket under vannlinjen som resulterer i lutråte! Skal dette ha håp om å fungere over tid må aluminiumen isoleres fullstendig fra treverket. Så dette er to materialer som ikke egner seg til å kombinere etter mitt syn...

Ja kan vel vere enig i litt av det. Men med dagens krav til stabilitet på fiskeflåten er dette en nødvendighet. Brann sikkerhet , regler for behandling av fisk ( ikke tre) er jo også et moment..

Er jo vanlig og isolere alu overbygg fra tre..eller ?? Men mitt poeng er : De bygges den dag i dag båter av tre.

Har ikke NOE problem og kalle en båt bygget av tre med Alu overbygg , kappe , lukekarm osv en tre båt :cheers:

Neida, trebåt er det helt klart! Og helt klart også den mest praktiske varianten av arten. Bare synd at kjemien ikke er helt på bølgelengde med denne kombinasjonen...

Selv synes jeg trebåter er fine, og hadde jeg hatt overflod av fritid er nok sannsynligheten stor for at jeg hadde hatt en slik. Men med begrenset fritid til rådighet velger jeg heller en båt jeg kan bruke når jeg har tid, i stedet for å bruke all ledig tid på å bekjempe forfallet. For at moder natur har et sterkt ønske om å ta treverket tilbake er det vel ingen tvil om. Og om man ikke slåss iherdig og målbevisst hele tiden så er det desverre naturen som vinner...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Men med begrenset fritid til rådighet velger jeg heller en båt jeg kan bruke når jeg har tid, i stedet for å bruke all ledig tid på å bekjempe forfallet.

Det er jo en kjennsgjærning at Ola Normann får mer og mer fritid. Dette sammen med at eldrebølgen av forholdsvis friske og spreke pensjonsiter som vil komme, gir håp om at flere vil bruke noe av sin tid til å ta vare på trebåter.

Som eier av plastbåt, med et nært og personlig forhold til denne og uten ønske om å skifte til trebåt, har jeg selvsagt ikke noe i denne tråden å gjøre. Men jeg lister meg inn i en sen kveldstime når jeg ser at det er 1 medlem og 0 gjester som leser tråden. Så da er det ingen som ser meg.

Masse flotte bilder, men innleggene som omtaler velegnet hodeplagg fanger spesielt min interesse. Da er vi helt tilbake til innlegg 90 og noen foran der.

Det er interessant at bergnserne kalte luen strilelue, folk fra Sunnhordland (kanskje unntatt dem fra Bømlo) kalte luen Bømlahatt. I min oppvekst, som tildels foregikk i Øystese, kalte vi dem "Herandskukkelurer". Herand ligger på andre siden av fjorden.

Kanskje det generiske navnet på luen er "Luen til noen som ikke er herfra"?

Fortsatt god kveld og en god høsthelg!

Laholm

Selvsagt er du velkommen innom tråden selv om du har plastbåt.

Fint er det også å høre at du har et nært og personlig orhold til båten din.

Noen av de mest aktive her i tråden har ikke trebåt selv, så du er ikke den eneste :yesnod:

Anngående den lua, så har nok den mange navne.

Denne lua ble jo, og blir til dels brukt langs hele kysten vår. Og den har ulike navn, gjærne knyttet til et eller annet geografiks punkt.

Så har krybben og presenningen fått sin ilddåp i møtet med venstlands høstvær..

Og det gikk ikke bra :giggle:

Det vil si, det gikk bra med krybba, men presenningen gikk det verre med.

Men det var jo min egen skyld.

For at det skulle være enklere å komme opp i båten hadde jeg ikke festet presenningen skikkelig på ST side som vender mot sør. Der hadde jeg bare brukt noen plastdunker fylt med vann for å holde presenningen nede. Disse var enkle å hekte av når jeg skulle opp i båten.

Men selv om det ikke blåste mer en stiv kuling, så flakset disse plastdunkene høyt til vært.

Så mitt på natta måtte jeg ut for å redde det som reddes kunne, men da var allerede skaden gjort.

Men en lærer så lenge en lever.

Så fikk jeg se dette bildet, og forsto at det er slik det skal gjøres... :yesnod:

Her har de laget en liten "brett" i presenningen, og da er det jo bare å løsne det ene feste når en skal opp i båten....smart.

pa150037.jpg

Ellers ser jeg også at jeg skulle satt båten den andre veien.

Nå står den med med baugen mot øst, og hekken mot vest.

Den vinden som tar mest her hvor jeg holder til er syd-vesten og selvsagt nordavind.

Tror det hadde vært bedre å hatt baugen mot syd-vest, for da hadde jeg ikke fått vinden så mye inn mot langsiden av båten

Redigert av Wasco (see edit history)

Da har vi bare en trebåt igjen. Gamle Matilda ble solgt i dag. Litt vemodig å se henne avgårde etter år med båtkos både på vannet og i båthuset. Mange fine turer, masse abbor, og for ikke å glemme mange timer med pussing og ombygging. En god ting er det at de som kjøpte henne hadde det riktige glimtet i øyet når de så på henne. Kjærlighet ved første blikk. Har vi ikke alle kjent denne følelsen når vi ser på et mulig båtprosjekt? Jeg får jo se henne ofte nok, da. Hun har hjemmehavn bare en liten halvtimes båttur fra der Amalie ligger.

Men nå skal all tid og oppmerksomhet rettes mot Amalie. Har endel prosjekter på gang der i vinter.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Vi har vel alle fulgt med på nyhetene i dag om det dramatiske forliset utenfor Moss.

Det er jo ikke så ofte en hører om båter som forsliser på denne måten.

Det står ikke så mye om selve hendelsesforløpet. Bare at snekka begynte å ta inn vann...

En blir jo nesten litt redd av dette.

Været var fint, og det står ingen ting om at de hadde gått på en skjær eller lignende.

Hva kan forårsake at en trebåt pluttselig begynner å ta inn vann?

Videre bør vel denne hendelsen kaste nytt lys over den lille diskusjonen vi hadde her i tråden om behov for overlevingsdrak og slepejolle.

Takket være heldige omstendigheter gikk det bra med disse karene. Men det kunne gått riktig galt i det kalde vannet.

Tja, hva kan få en trebåt til å synke utenom grunnstøting? Det er vanskelig å spekulere i dette konkrete tilfellet, men:

Gammel opptært bunnventil. Sjøkjølevannslange som sprekker. Avtærte sømmer i klinka båter. Opprusta spiker i bunnbord. Tærte kjølbolter. For mye last ombord. Skjevlastet båt kantrer. Nugla spretter ut. Eksplosjon i gassbeholder. Noe mer?

Det meste av dette skyldes dårlig vedlikehold og er ting vi kan gjøre noe med.

Jeg våger meg også å skrive i denne tråden selv om jeg er plastbåteier.

Pent behandlet/vedlikeholdt trebåt er en fryd for øye ! Kansje spesielt for oss som har hatt eller har en trebåt.

Startet selv med en 13fots geitbåt, som jeg skrapte bort maling og tjærelignende stoff inn til rent tre. Oljet inn som en ny trebåt, mye arbeid, men har bare gode minner i ettertid! Navnet til første båt var Lykken, nåværende heter Lykken V (5). Da var jeg 15 år, selv nå 33år senere ligger mitt hjerte nært trebåt. Tror mange som har plastbåt har lignende erfaringer/følelser.

Men det er vel slik for mange av oss at vi ikke vil bruke mye tid på vedlikehold. Personlig tror jeg det vil bli en trebåt senere(når jeg får mere tid....), nå gleder jeg over andres trebåter. :smiley:

Synes det er interessant å lese i denne tråden.

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Tja, hva kan få en trebåt til å synke utenom grunnstøting? Det er vanskelig å spekulere i dette konkrete tilfellet, men:

Gammel opptært bunnventil. Sjøkjølevannslange som sprekker. Avtærte sømmer i klinka båter. Opprusta spiker i bunnbord. Tærte kjølbolter. For mye last ombord. Skjevlastet båt kantrer. Nugla spretter ut. Eksplosjon i gassbeholder. Noe mer?

Det meste av dette skyldes dårlig vedlikehold og er ting vi kan gjøre noe med.

Håper de finner ut av dette. Det står i nyhetene at båten ikke sank, så de håpet å få slept båten til land for å finne ut av hva som skjedde.

Som sagt, jeg blir litt skjelven med tanke på dette.

Det med opptærte opptærte sømmer er vel heller ikke bare et problem for klinka båter.

Nugle som spretter ut? Hvor vanlig er det? Har noen hørt om at det har skjedd?

Eksplosjon i gasstank? Har heldigvis ikke noen gasstank ombord. Men det kan jo skje båte i trebår og plastbåt.

Jeg våger meg også å skrive i denne tråden selv om jeg er plastbåteier.

Pent behandlet/vedlikeholdt trebåt er en fryd for øye ! Kansje spesielt for oss som har hatt eller har en trebåt.

Da var jeg 15 år, selv nå 33år senere ligger mitt hjerte nært trebåt. Tror mange som har plastbåt har lignende erfaringer/følelser.

Hei Lykke, og velkommen til trebåttråden...

Synes det er ekstra hyggelig når plastbåteiere tar en tur innom tråden vår :yesnod:

Som kjent er det litt mobbing mellom plastbåtfoket og trebåtfolket. Men jeg er sikker på at det ikke stikker så veldig dypt. Til syvende og siste er båtfolket en stor familie, som kan krangle litt innbyrdes som alle familier gjør. Men til syvende og sist. står vi sammen som en stor familie.

Vi trebåteiere vet jo bedre en noen at trebåt er en livsstil.

At ikke alle har tid eller mulighet til å dyrke denne livsstilen har jeg den største forståelse for.

På grunn av min livs sitvasjon har jeg mye fritid, og den frititden bruker jeg på båten min.

Mange har ikke den muligheten, men vil alikevell dyrke sjølivets gleder. At disse satser på plastbåt har jeg den største forståelse for.

Men jeg har også hevdet at mange plastbåt eiere, dypt inne i sitt hjerte drømmer om en trebåt.

Og det er jo du et godt eksempel på.

Lykke til med "Lykken V" - så får vi håpe at "Lykken VI" blir en flott trebåt :yesnod:

Vi har vel alle fulgt med på nyhetene i dag om det dramatiske forliset utenfor Moss.

Det er jo ikke så ofte en hører om båter som forsliser på denne måten.

Det står ikke så mye om selve hendelsesforløpet. Bare at snekka begynte å ta inn vann...

Har prøvd å studere bildene litt, snekka så ut for å være både påpassa og fin, ivertfall hva som var synlig.

Det som ikke var synlig kan en jo ikke si noe om, så årsaker kan jo være både mangt og meget.

Hadde vært artig å sett bilder av båten flytende. :smiley:

Synd er det uansett når slikt skjer. :nonod:

Vidar'n :seeya:

Jeg undres på om dette er et mantra de med trebåt fremsier for å trøste hverandre.

Der de står på slippen og driver og luser og smører Farm nr. 80.

Mens vi med plastbåt er utpå og nyter båtlivet.

Ikke et mantra, men en observasjon som i hvert fall jeg har gjort.

Har snakket med en del plastbåt eiere, og har enda til gode å snakke med en som ikke sier at han gjærne ville hatt en trebåt.

Men for all del, det er sikkert mange plastbåteiere som ikke har denne drømmen. Men som sagt, jeg har ikke møtt noen.

Og for en trabåteier er det å stå på slippen å pusse, luse eller smøre Farm noe av det som er kosen med båtlivet.. :yesnod:

Har prøvd å studere bildene litt, snekka så ut for å være både påpassa og fin, ivertfall hva som var synlig.

Det som ikke var synlig kan en jo ikke si noe om, så årsaker kan jo være både mangt og meget.

Hadde vært artig å sett bilder av båten flytende. :smiley:

Gjorde den samme observasjonen i hennhold til første inntrykket av båten.

Men vi vet selvsagt ingen ting om hvordan båtens egentlige tilstand var.

Som det ble skrevet i en annen tråd som omhandler dette forliste, så er dette muligens noen som nettopp hadde kjøpt denne båten, og skulle frakte den hjem.

I så fall er det jo dobbelt tragisk...

"Nugle som spretter ut".

Det hender nok ikke ofte, men hendte meg da snekka ble satt på vannet da jeg kjøpte den. Det var avtalt at selger skulle sjøsette snekka om kvelden, og jeg skulle hente den neste morgen. Da jeg kom var båten nesten fylt med vann. Vannet sto til midt opp på motoren. Bare fortøyningene hindret den i å gå til bunns. Den ble lensa og tatt på land. Da den hang i krana så vi at det kom en stråle vann ut i nuglehullet. Nugla var jo en treplugg som var presset ned innenfra. Selgeren hadde antagelig ikke presset nok, og da båten kom på vannet gjorde trolig vanntrykket at nugla spratt opp. (De fleste har vel nugle i form av gjennomføring med skruplugg).

Det hører med til historien at motoren (5 Hk FM) ble spylt med tre bøtter ferskvann, oljen ble skiftet, og dynastarteren tørket. Motoren startet med en gang og turen over fjorden gikk uten problemer. Slik var det den gangen.

Den må presses i utenfra slik at vanntrykket holder den på plass :yesnod:

"Nugle som spretter ut".

Det hender nok ikke ofte, men hendte meg da snekka ble satt på vannet da jeg kjøpte den. Det var avtalt at selger skulle sjøsette snekka om kvelden, og jeg skulle hente den neste morgen. Da jeg kom var båten nesten fylt med vann. Vannet sto til midt opp på motoren. Bare fortøyningene hindret den i å gå til bunns. Den ble lensa og tatt på land. Da den hang i krana så vi at det kom en stråle vann ut i nuglehullet. Nugla var jo en treplugg som var presset ned innenfra. Selgeren hadde antagelig ikke presset nok, og da båten kom på vannet gjorde trolig vanntrykket at nugla spratt opp. (De fleste har vel nugle i form av gjennomføring med skruplugg).

Det hører med til historien at motoren (5 Hk FM) ble spylt med tre bøtter ferskvann, oljen ble skiftet, og dynastarteren tørket. Motoren startet med en gang og turen over fjorden gikk uten problemer. Slik var det den gangen.

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Men jeg har også hevdet at mange plastbåt eiere, dypt inne i sitt hjerte drømmer om en trebåt.

Ikke for å være ekkel, men jeg kjenner flere trebåteiere som har det akkurat motsatt! Som godt kan tenke seg å bytte fra trebåt til plast for å få en båt som er tett, ikke råtner og krever betydelig mindre vedlikehold. Det som vanligvis holder dem tilbake er at de får så lite igjen for trebåten at det ikke engang forsvarer det som er investert i den. Så dette går nok begge veier, etter hvor man er i livet og hva man vil bruke tiden på... :wink:

Den må presses i utenfra slik at vanntrykket holder den på plass :yesnod:

Enig med bartesam...

Har faktisk aldri hørt at noen presser nugla fra innsiden.

Jeg lager min egen nugle og den er akkurat litt for stor, så den må slåes i av all kraft.

Så dette går nok begge veier, etter hvor man er i livet og hva man vil bruke tiden på... :wink:

Finnes ingen regel uten unntak... :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...