Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Jeg synes du har gjort en helt ok reparasjon, Wasco. Ikke restaurering men reparasjon. Som du sier så er det for at det skal fungere en stund. Ser helt greit ut, så slapp du å skifte hele bordlengden i skottet. Kommer knapt til å vise etterpå likevel.

Du vet, trebåtfolk som deg lever opp til Pippi Langstrømpes motto:

"Det har jeg aldri prøvd før, så det tror jeg sikkert at jeg kan klare". :smiley:

Slå det opp på veggen!

Link to post
Share on other sites

Du vet, trebåtfolk som deg lever opp til Pippi Langstrømpes motto:

"Det har jeg aldri prøvd før, så det tror jeg sikkert at jeg kan klare". :smiley:

Slå det opp på veggen!

Ja, Pippi er et av mine store forbilder :yesnod:

Riktig som du sier, dette er reparasjon, og ikke restaurering. Og når jeg får beiset og lakket dette, så blir det så fint som bare det.

Dessuten er det jo helt nede ved dekket, så det blir jo ikke så iøyne fallende.

 

Men i dag oppdaget jeg at et av spantene også var anngrepet av råte. Ikke så mye. Men blir nok nødt til å felle inn en liten bit friskt trevirke der også... bilder førlger..

Link to post
Share on other sites

Nei,Wasco,dette holder ikke.Litt krav ti standsrd må en ha selv om en kaller det reparasjon.Lær deg en ting - RIVE.Den bakveggen burde absolutt vært fjernet.Noe panel koster ikke så mye å bygge opp igjen.Å skjøte panelingsbord holder ikke hverken må hus eller båt !Jeg er omtrent ferdig med et prosjekt sm har tatt omtrent 5 år.Jeg kjøpte en 21 for snekke bygget i 1983.Skrog var fint mår det oppbordinga,men innveden,spatinga var elendig.Bunnstokker manglet.Overbygg og dekk var forferdelig.Riktig en bustedunk som var et mye brykt navn på stygge båter I Seilas for mange år siden.Alt forsvant ut.Jeg sto igjen med skroget uten spant,og så var det å begynne fra skratsh.Målsetinga var at det skulle bli skjermsnekke med høy standard.Det har det blitt.Maskinparken har vokst.Sirkelsag,båndsag,sponavsug,Avretter og dimensjonshøvel og dreiebenk.Det siste kanskje ikke helt nådvendig,men den var god å ha da jeg skulle lage pollerter av det gamle slaget på bakdekk og fordekk.Men,jeg ville være på sjøen også,så året etter kjøpet av trebåten skaffet jeg meg en Scand classic.Kjempebåt å bruke både til fiske og overnattingsturer.PÅ denne måten kunne jeg gi meg tid med trebåten og gjøre skikkelig arbeid.Nye kjølstokker og spant,laminerte dollbord.Nå driver jeg med skvettbordene(karmen)

Nå skal jeg kjøpe ny sylinder til FM-motoren i trebåten.Alt nytt over bunnpanna.Sylinderen har gått dukken etter mange år på land både før og etter at jeg fikk tak i den-.Det var overraskende rimelig synes jeg.Nå er jeg klar over at du skal ha båten på sjøen og bruke den samtidig mens du reparerer,men en viss atandard må det være.Den jeg nå driver med er den 3.jeg har tatt på omlag samme måten.Først en spissgatter fra før første verdenskrigen i flg.Sjøfartsmuseet.En bildeserie ble hengt opp der etter jeg var ferdig med restaureringa,så gikk jeg løs på en sjark med Sabb,og nå til slutt denne som skal bli et riktig skrin !

Problemet er at til sommeren har jeg to båter.Plastbåten har klart større bruksverdi aå det blir vel til at jeg beholder den,men det blir pokker så trist å trebåten til andre.Og jeg forventer ikke å få stort igjen for den i forhold til arbeid og kostnader - slik er det.To sønner kunne fått den gratis,men jeg tror ikke det er interesse - - - - - - -

 

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Nei,Wasco,dette holder ikke.Litt krav ti standsrd må en ha selv om en kaller det reparasjon.Lær deg en ting - RIVE.

 

Må desverre si meg enig med "Gutek" her. Ikke helt etter boken og god standard dette Wasco.....

Du burde rive mere . Felle inn stykker som dette , de er noe man bør gjøre som nød repperasjoner.

Spesielt de 2 borene på styrbord side skuffer ....Ser noen hva som er virkelig galt ? :cryin:

Her bør du gå hardere frem... :smash:

Ser nå litt tvilsom ut den dørken din og.... :eek:

Link to post
Share on other sites

Må nok si meg helt uenige med dere her...

Saken er den at hvis jeg skulle byttet ut hele bord lengden så måtte jeg også rive en del innrednigen i styrhuset, og jeg måtte også ha revet ut hele dørkarmen- og det har jeg ikke tenkt å gjøre.

Dette er en reparasjon, og ikke en restaurering. Det er nå tett og solid og det er viktigst akkurat nå.

 

Ja, dekket inne i styrhuset er også modent for å byttes. det vil si, det er ikke noe råte, så sånn sett er det ikke behov, men estetisk kunne det selvsagt vært bedre.

Men denne båten ble aldri bygget for å være et smykke, den ble bygget som en arbeidsbåt.

 

Som nevnt i et annet innlegg så har jeg planer om å bygge helt nytt overbygg om noen år, så dette får klare seg i mellomtiden.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nåja , er jo tidlig i vedlikeholds sesongen enda , så du må passe deg for enkle løsninger. :smiley:

Du er jo interesert i gammelt handtverk , så bruk tid på prosjektet.

Eg ville , først og fremst tatt ut ballasten i området og sjekket etter flere problemer , vasket og innspisert..

Ser ut til at den dekksbjelken har fått seg en omgang med ferskvann og...

Regner med de var råte nede på "panelet" ? behandlet du bjelken med noe før du la på nytt ? :discuss:

Ser også at du har en støtte fra kjølen og opp til dekk, denne er utsatt siden vannet treffer ende veden.. Har du sjekket ? :sweat:

Tjære på endeved anbefales.... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Som sagt, dette er en middlertidig løsning..

Kunne selvsagt latt være å gjøre noe i det hele tatt. Bare beiset over det som var råttent. Det ville sikkert holdt noen år til.

Men siden jeg hadde kjøpt det multi verktøyet, så fikk jeg lyst å prøve å gjøre det på denne måten. Skulle jeg byttet ut hele lengden, ville dette som sagt betydd at jeg måtte foreta en mye mer omfattende restaurering.

 

Bjelken bak ble satt inn med antiparasitt og tretjære. Den støtte bjelken fra kjølen og opp til dekket har jeg skrapt litt i og den er fin og fast. Den er behandlet med blymønje.

Ellers skal jeg fjerne ballasten etter hvert og foreta en innspeksjon. Men hele dette området er sauset med blymønje, så jeg håper det er norgen lunde bra.

 

Tidlig på sessongen enda ja, men jeg har et par andre ting jeg også har tenkt å få gjort i løpet av vinteren. Så her er det bare å stå på.

Ellers er jeg takknemlig for alle tilbakemeldinger, både ris og ros.

Jeg er nybegynner og har mye å lære. Dette er også grunnen til at jeg ikke setter i gang med en alt for omfattende restaureringe end. Trenger litt mer erfaring og kunnskap omkring snekker faget før jeg gir meg i kast med mer omfattende inngrep.

Link to post
Share on other sites

Et lite tips på tampen av kvelden ang den støtte bjelken...

Når den står som den står vil den trekke vann på innsiden.Som et sugerør...

Når båten har tørket , borr et hull ( 10mm?) i dørken ned i senter av bjelken. 5-6 cm ned..

Sett så på en klar slange /plastrør( 10mm) som går så langt ned du har borret. Sett på en trekt og hell i linolje mix eller D1.

La de stå til bjelken ikke suger mer olje .De kan ta en uke eller mer... ( derfor klar slange/rør ) Da varer støtten til evig tid :flag:

Link to post
Share on other sites

Det må nå vel for pokker være OK å butt-laske inn et par bord i en bakvegg på et styrehus? Rive hele veggen, er dere blitt tulleruske alle sammen? Dette er strukturelt helt OK, og en grei og rask løsning som gir tid til å fikse andre ting som sikkert også må forbedres.

 

Dette ser bra ut det Wasco, dette er en trebåt, ikke et stuemøbel, kjør på!

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset og allE tilbakemeldingene...

Setter stor pris på ærlige yttringer, selv om det gjør litt vondt i stoltheten... :giggle:

 

Skal ta en ny helhets vurdering i løpet av de nermeste dagene. Har vært ute og sett nøye på skottet som jeg har flikket på. Det er tydelig at dette skottet aldri ble bygget med tanke på at det først og fremst skulle være vakkert. Det er flere steder på skottet hvor panelet er skjøtet, og skal jeg være helt ærlig med meg selv, er det et par steder til hvor det er råte..

 

Har også oppdaget at en del av BB styrhus vegg er råtten..så det bør vel også byttes.

Også var det dørken inne i styrhuset da...den er jo også moden for en utskiftning.

Skal jeg først gjøre noe med skottet, så bytter jeg like gjerne ut alt sammen.

Det igjen betyr at jeg nå demotere hele innredningen i styrhuset. Men egentlig er ikke det så dramatisk. Det er jo bare å løsne på skruene som holder det hele sammen, nummerere delene og så sette det sammen etterpå.

 

Fjerner jeg dørken i styrhuset får jeg også mulighet til å ta en grundigere sjekk på de tverrgående bærebjelkene, og om nødvendig skifte ut disse.

Ja det kommer til å bli mye ekstra arbeid, men det er jo morro det også :yesnod:

 

Ja, ja - den som lever får se.

Link to post
Share on other sites

Gjør det som er nødvendig, Wasco, men ikke mer. Jeg tror det var lurt å bare ta noen bordstumper i veggen. Når det gjelder dørken inne, er det bare det å se hvordan det er under som er viktig. Og når du også har ideer om å bygge helt nytt overbygg senere, er det absolutt fornuftig å holde innsatsen nå nokså nede!

 

Ellers er det kjempeartig det du har fått til med denne trebåttråden; her gir virkelig mange sitt besyv! Men det er nok en viktig kvalitet at du selv har et båtprosjekt som du jobber mye med, og at du selv er så aktiv med å fortelle og kommentere.

 

Stå på!

 

Mvh,

 

Roeren

Link to post
Share on other sites

Wasco, pass deg for å gå på for mye av gangen, dersom du gaper over for mye så blir det fort til at det blir langtidsprosjekt, det var vel ikke intensjonen din? Du skal ha henne tilbake på sjøen neste år ikkesant?

 

Det må være lov å lære underveis, og litt små reperasjoner syntes jeg er riktig at du gjør, bedre å reparere enn å la det stå å trekke mere vann.

Dersom ikke hensikten din er å få henne dønn strøken tilbake til orginalutseende (som du tidligere har sagt at du ikke vil, da du vil beholde styrhuset slik det er) Du har jo også snakket om å gjøre dekkshusjobben for seg skikkelig i fremtiden. Derfor syntes jeg det er greit nok at du lapper litt

 

Enig med Skøy som sier ta ut ballasten, alt løsøre bør ut for å få bedre oversikt og gi deg mulighet for å vaske det rent evt skrape og slipe før behandling. Det er hyggeligere å jobbe i ett rent og ryddig miljø skaper bedre resultater enn dersom det er rotete og møkkete. Så det å ta noen timer for å få det "shipshape" under dørken tror jeg du får igjen for å gjøre.

 

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Takk nok en gang for alle innspill..

Nå var det ikke meningen at denne trådens kulle utvikle seg til å bli min personlige prosjekttråd. Håper derfor at dette jeg behandler kan være til hjelp, inspirasjon og lærdom for noen flere en meg.

 

Jeg har som sagt ikke tatt noen endelig avgjørelse om hva jeg skal gjøre. Men er mest tilbøylig til å tro at jeg faller ned på en enkel, middlertidig løsning.

 

Dessverre har jeg sett noen tilfeller av folk som har satt i gang så store prosjekter, at de til slutt er blitt missmodig, og gitt opp alt. Ønsker ikke å gåi den fella

 

I mellomtiden leser jeg meg opp, og lærer av egne erfaringer, slik at jeg den dagen jeg går i gang med en større renovasjon, vet mer om hva jeg går til.

Link to post
Share on other sites

Var nå ikke sååå nøye med den laskingen da.. :discuss:

Har selv en bruks båt , som aldri vil bli noe smykke...Er ikke meningen heller :nonod:

De viktigeste etter min erfaring med båt er og ta seg tid til og lete etter problemer.

Demontere og sjekke hva som er bak diverse. Kan skjule seg mye bak en ballast sten som har ligget der i 20 år...

hadde engang en plast :smiley: båt , 27 fot,76 mod..fant mye lureri der og..

Gå ikke for fort frem Wasco , ikke ta deg vann over hodet , men sjekk først , lag en plan , så kan du reparere..

Har ingenting imot raske løsninger , men var litt for rask denne siden de ikke ble sjekket mere grundig , da må vi jo si ifra :cheers:

Forsett og legge ut problemer , så har vi noe og diskutere og lære av !!

Skal legge ut noen problemer selv senere , men er fortsatt ute på jobb noen 1000 mil from home... :sad:

Redigert av Skøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg skal fortsette å legge ut problemer, og dem er det mange av :giggle:

Må bare innrømme at jeg er veldig fristet til å gå skikkelig grundig til verks....sammtidig lurer jeg på om jeg er klar til å gå i gang.

Tenker da ikke på at jeg ikke har nok tid. Jeg er uføretrygdet og singel og har bare voksne barn - så tid har jeg nok av...

Men det er heller et økonomisk spørsmålfor meg.

Lever på et stramt budskjett med husleie, avdrag på lån og barnebidrag.

 

Men det viktigste for meg er egentlig ikke å få båten tipp topp til neste sommer. Kan gjærne bruke litt mer tid.

Så jeg tar en avgjørelse i løpet av et par dager....

Link to post
Share on other sites

Små steg Wasco, små steg. Setter du i gang med for mange prosjekt på en gang går du lei, båten blir stående på land halvferdig og du risikerer at den til slutt ender opp som Sankthansbål! Jeg har set litt for mange ganger at folk setter i gang fulle av pågangmot, river ned alt som ikke ser 100% nytt ut og har store planer for gjenoppbygging. Så kommer det noe i veien, tiden går og til slutt orker de ikke å sette i gang igjen. Så min filosofi er: Reparer skader en og en, og sørg for å holde båten operativ hele veien slik at den kan brukes og du ikke glemmer ut hvor trivelig det er å ha båt. Alt trenger ikke bli 100% første året, så lenge man har en plan for hvordan det skal bli går det fint å ta en liten jobb nå og en da. Om du så blir lei av å reparere er båten fullt operativ, og samtidig i bedre stand enn den var før. Dessuten: En trebåt må sjøsettes så snart vårsola begynner å varme skikkelig, hvis ikke vil den tørke opp og sprekke både her og der. Så når sola begynner å varme i mars/april nytter det ikke å stå der med en båt som mangler halve overbygget, da skal den være klar til bruk! Vær også obs på at januar-februar er en usedvanlig utrivelig tid å jobbe med båt ute på, så ikke planlegg for mye arbeid i denne perioden....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

meget kloker ord fra index :yesnod: i vintermånedene syns jeg tvert i mot det er kjempe å holde på med båten, værre nå da det er lenge til sommeren, og sesongen akkurat er avsluttet.

men når det kommer bort mot nyttår, begynner fingrene og klå så det nesten gjør vondt :lol:

men vær forsiktig med å begynne på for mye!!!!!!!! man blir drittlei, samma f**n for ivrig og interessert men er i oktober! :flag:

Link to post
Share on other sites

Wasco: jeg ser på noen bilder inne på "ditt prosjekt"

da vi snakka om panelen din, nevnte du at den "bærer" styrhuset.

men slik jeg ser det ut fra bildene dine, så er det jo takbjelkene som holder bæringa på plass der.

og fremdeles ikke panelen. men det er min mening :yesnod:

Det er riktig at det er takbjelker som holder taket oppe.

Det jeg mente er at det ikke er noe reisverk i selve veggen/skottet. Her er det bare et lag med bord.

 

Jeg er klar over at det kan bli for mye å sette i gang med på en gang. men jeg kan jo fortsatt bruke båten selv om jeg ikke får satt opp et nytt skott før neste sesong begynner. Styrhus taket er jo inntakt.

 

Den eneste grunnen til at jeg tok båten på land var at jeg holder på å skrape innsiden av skroget. Og her fikk jeg ikke skrapt helt ned, fordi den nederste delen av skroget var truttnet.

Så vil jeg selvsagt også ta skroget utvendig når jeg først har båten på land.

 

En annen ting som jeg også må få gjort før båten settes på sjøen igjen, er å få laget et nytt ror.

Så det er nok å ta seg til...

 

Ellers kan januar og februar være fine måneder her på Karmøy.

Her kommer våren tidlig. De første krokusene begynner å stikke hode fram allerede i slutten av januar

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg en ny utfordring til dere... :giggle:

Jeg står ovenfor to viktige valg.

Som jeg har nevnt tidligere, har jeg hatt en tanke om å forlenge styrhuset. Først og fremst med tanke på å få et eget WC rom.

Hvis jeg velger å gå for denne ideen (noe som ikke vil bli gjort i vinter) da går jeg foreløblig for en enkel reprasjon i første omgang, og beholder da skottet slik det nå er.

 

Men hvis jeg velger å ikke bygge ut styrhuset, da går jeg for en større restaurering i vinter. Det vil si at jeg legger ny dørk i styrhuset, nytt skott og bytter ut den øverste delen av styrhus veggen på BB side, fordi denne er råtten. (Den delen som er over den grønne lista, hvor vinduet sitter)

 

Men så er det spørsmål om hva som er pent og ikke pent.

 

Har derfor prøvet å lage en fotomanipulasjon for å få et inntrykk av hvordan Sophie vil bli seende ut hvis jeg forlenger styrhuset.

 

Slik ser Sophie ut i dag.

foer1.jpg

 

Omtrent slik vil hun bli seende ut etter forlengelsen av styrhuset

etter1.jpg

Link to post
Share on other sites

forlengelsen din syns jeg rett og slett ikke ble særlig pen...

men det må vel være mulig å sette en do under senga foreks? så du bare kan fjerne en lem, og tre rævæ nedpå :yesnod:

eller, lage en litt korter seng og sette opp en delevegg der nede? med en liten do på ene sida, og vanlig seng på andre sida?

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med nedgård

Synes heller ikke dette ble noe pent. Hele båten kommer liksom ut av balanse. Fordekket og hyttetaket blir for kort.

 

Anngående do, så har jeg allerede en slik løsning som du skisserer nedgård, med en lem som fjernes framme i piggen. Dette er jo en løsning som blir brukt i mange mindre båter, så det kan jeg leve med.

men med tanke på gjester, så kunne det jo være greit å ha en annen løsning.

Men for all del, jeg er ikke villig til å ødelegge båten min for at gjestene skal få gå på do :giggle:

 

Men det kan jo hende jeg forandrer mening..

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...