Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Da var du ikke enig med meg... :wink:

Men en annen ting, motorkassen din står vel helt inntil bakveggen på styrhuset nå? Ved en eventuell forlengelse vil jo motoren og kassen komme inni styrhus. Dette tar fort mye plass og man får vel endel støy i styrhuset også...

Så kommer du jo litt an på hva du skal ha også, skal du ha en båt som er lekkeer med vel utførte og riktige linjer, eller skal du ha en båt som er praktisk og utnyttet det som er mulig å få av plass nesten?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Da var du ikke enig med meg... :wink:

Men en annen ting, motorkassen din står vel helt inntil bakveggen på styrhuset nå? Ved en eventuell forlengelse vil jo motoren og kassen komme inni styrhus. Dette tar fort mye plass og man får vel endel støy i styrhuset også...

Jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig med deg eller ikke... :giggle:

Anngående motorkassen så blir det en utfordring. En del av motorkassen vil bli stående inne i styrhuset, og jeg må da finne en løsning på dette problemet.

Her ser du avstanden fra motorkassa og nåværende skott

akter.jpg

Redigert av Wasco (see edit history)

Vet ikke om det er jeg som har forklart dårlig eller om det er du som er i tvil. Men jeg synes ikke styrhuset var så veldig verst forlenget. Det ser jo ut som du litt lengde ifra motorkassen og fram til bakveggen så da får du kanskje nok plass til forlengelsen slik at motorkassen står tett i tett med bakveggen? Det er slik jeg har gjordt det i min båt, det er en løsning som er veldig grei syns jeg å jeg sparer mye plass.. :smiley:

Så foressten noe smart på båten din nå, de små kantene på enden av styrhuset som gjør at vannet renner ned på dollbordet istedenfor ned på dørken var jo geniale. Tror jeg må lage slike på min båt også!

Redigert av Sleipner93 (see edit history)

Jo da, jeg har forstått deg Sleipner..

Men jeg er litt i tvil om hva som er pent og ikke pent...

Mitt første inntrykk var at denne forlengelsen ikke var pen i det hele tatt.

Men etter som jeg ser mer og mer på det - så er jeg ikke sikker lenger.

Planen er eventuelt å gjøre det samme som du har gjort, nemlig å forlenge styrhuset akkurat så langt at det butter mot styrhusskottet.

jeg tror det er det index mener. har sett liknende, og det fungerer jo. jeg kan se om jeg får inn noe bilde av hvordan jeg har gjort det. jeg har saga over den ene senga, satt opp en delevegg, og der har dassen fått plass på ene sida, samt at det fremdeles er soveplass på den andre sida. men jeg er ikk hjemme, så bildene får drøye litt :wink:

Jeg spør litt dere som har løsning med dass i forkabinen. Blir det ikke fort forferdelig drittlukt i hele kabinen visst noen setter seg ned der? Løsning med påbygd dasshus er definitivt noe jeg ville foretrukket. Men det er jo dere som har en slik løsning i kabinen som vet hvordan det blir med lukt?

Dasshus er forøvrig noe jeg går å sysler med å lage på min båt også, men det blir isåfall et veldig lite ett. Slik at man må rygge inn å sette seg ned før man greier å lukke døra sikkert.. :lol:

drittlukt nei? det blir da ikke det inne på et dassrom heller? ok, kanskje de første 2minuttene, men så er alt vekk. jeg har bare en porta potti med sanitærvæske i, og det finnes absolutt ingen dritt lukt i min båt. kanskje litt akkurat under dobesøket, men slik blir det jo uasett hvor man har dassen. og den forsvinner nesten fortere enn den kommer :yesnod:

Jeg spør litt dere som har løsning med dass i forkabinen. Blir det ikke fort forferdelig drittlukt i hele kabinen visst noen setter seg ned der? Løsning med påbygd dasshus er definitivt noe jeg ville foretrukket. Men det er jo dere som har en slik løsning i kabinen som vet hvordan det blir med lukt?

Dasshus er forøvrig noe jeg går å sysler med å lage på min båt også, men det blir isåfall et veldig lite ett. Slik at man må rygge inn å sette seg ned før man greier å lukke døra sikkert.. :lol:

Jeg har som sagt en slik porta potti, eller hva det heter, helt framme i piggen på båten min. Men jeg har aldri brukt den, og det har ingen andre heller. Men av "naturlige" årsaker må det vel bli en viss odør....

Men det nedgård har gjort, er å lage et eget lite avlukke nede i forpiggen.

Problemet mitt er at forpiggen er så liten og trang allerede, så jeg tror ikke det er noen løsning i mitt tilfelle.

Men en enkel liten dass kan da ikke være allverdens jobb å sette opp.

Og liten og smal blir den.

Rygge inn og strake veien ut :giggle:

Nei jeg vet ikke hvordan lukt det blir jeg. Jeg er bare bekjent med toalettet vi har hjemme i huset og der har lukten tendenser til å bli hengende igjenn litt. Og det er jo ett litt større rom en det jeg vil få i båten min. Men vet ikke om det er noe forskjell på lukten i båt/hus? Og om dette med sanitærveske fjerner noe av lukten?

Jeg syntes den siste forlengelsen bak til motorkassa var helt grei, Wasco. Forstyrrer ikke symmetrien noe særlig, og det blir nok uteplass likevel. Og du har nå vært inne på det selv, at det først og fremst er en bruksbåt. Da leter man etter praktiske løsninger. Dette med å ha do i forpigg uten avlukke er så dårlig løsning at man kvier seg for å bruke det. :puke: Jeg har hatt dette i en 21-foter og den ble heller aldri brukt. Men der var det ikke utvidelsesmuligheter heller, så da måtte det bli større båt. For do må man ha. :blush:

"Do or not do. That is the question". (Fritt etter Shakespeare).

do or not to do haha... du gjør som du vil wasco, er du sjøl som skal avgjøre \hva som blir pent eller ikke. og ja, det er en bruksbåt :wink:

Ja det er en bruks båt og kan aldri bli en Furuholmen eller en lignende. Men jeg er jo opptatt av at det skal være så fint som mulig.

En ny tanke som slo meg i dag....hehehe - stadig nye ideer.

Hvis jeg glemmer alt om å bygge ut styrhuset, er det da noe i vegen for at jeg i stedet for å rive det gammle skottet, bare legger ny pannel utenpå den som er der fra før.

Da slipper jeg å rive det gamle, og jeg får et fint "nytt" skott

Hvis jeg glemmer alt om å bygge ut styrhuset, er det da noe i vegen for at jeg i stedet for å rive det gammle skottet, bare legger ny pannel utenpå den som er der fra før.

Det kan du jo! Så lenge det ikke er noe råte i den gamle panelen er dette en helt grei løsning. Et nytt lag med 12mm panel på utsiden for eksempel, det blir bare lekkert det.

Ellers så synes jeg lappingen din var helt OK, så strengt tatt behøver du ikke gjøre noe som helst....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...