Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Hallo Trøbbel, og takk for at du delte bildene av båten din med oss.

Kan ikke si så mye om båttypen, annet en at det er er fin båt.

Håper vi kan finne ut litt mer om typen etter hvert.

Men hvilke problemer er det du har hatt med båten din?

Er det maskin, eller er det andre ting?

Vanvittig treg respons på denne Wasco, men har brukt tiden på å lese mye om alt det Sophie skal igjennom :smash: Her kommer vår foreløpige historie sammen:

 

Trøbbel ble kjøpt tidlig sommer 2006. Hadde et litt slitt preg, men var akkurat den type båt jeg var ute etter. Do, kjøleskap, pantry, aktercabin +++ Perfekt til en fam på 5, vurderte det arbeidet som overkommelig og var fornøyd med prisen. Hadde forhørt meg litt rundt, bl.a på Baatplassen ang motoren, en yanmar 3qm, og fikk høre at yanmar var det ALDRIG noe problem med. Og her starter det:

På første tur med hele fam med overnatting og greier, merket jeg at noe var uggent med motoren. Den stoppet når jeg slo over i tomgang ved ankomst til brygge. IKKE en behagelig situasjon. Hadde godt sig mot en båt som var mye dyrere enn min :cryin: Fikk den rasktnok i gang igjen og berget heldigvis :sweat: For å gjøre det kort: - toppen gikk av og MAKAN til sprekt topp skal du lete lenge etter. Jakten på ny(brukt) motor startet samtidig med en krangel med selger :sad: Trøbbel opp på land i sept. Motor (VP MD21)som passet båt og pung ble funnet i April året etter(2007)

 

Brukte hele 2007 sesongen på å få motor og Trøbbel til å bli venner :cheers: Gleden var stor da skuta gikk på vannet 2008. Hadde flikket og gnudd, var stolt av motor og flex-kobling, hele pakka. Sorgen var desto større da kranmannen ba meg sjekke under dekk før han slapp den helt. Motor fullstendig under vann :diving: Ren idioti og uerfarenhet fra meg, tenkte ikke på at et fuglebur fløt bedre en en godt tørket trebåt. :headbang: Etter et døgn i krana og MYE mauring og pumping fløt den som den båten den er, men mye ekstra måtte gjøres. Skiftet starter, olje flere ganger og renset området over ventilene pluss lader. Til slutt ble den i brukbar stand og sesongen kunne starte. Glemte selvsagt å sjekke laderens tilstand og etter en litt for lang ferie var starteren under vann igjen pga flate batterier. Ny starter og dynamo atter en gang og lite turer resten av sesongen. Ble litt usikker og lei :nonod:

 

Litt tilbake: -I og med at motor ble byttet, ble det selvsagt en forandring i utgang fra gear mot aksling. Investerte i en hydraflex kobling. Litt unøyaktig måling førte til at propell havnet en liten tanke lengre akterover enn tidligere. Ved manøver i trange havner o.l.; litt sig akterover, fullt ror og så god gass framover, slår propellvingene opp i en liten flaps som er montert på roret. Dette har gitt vibrasjoner i akslingshylsa og ført til lekasjer rundt denne. I litt småstresa situasjoner gjentas jo denne idiotien :headbang: og har gitt meg en STOOOR jobb før neste sjøsetting.

 

Foreløbig siste problem er at vannpumpa gitt heden i sommer :sad: En del rust der inne, trolig en følge av den første drukninga. Den er fikset nå og trøbbel er oppe på land.

 

I tillegg er det jo en trebåt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hei Trøbbel...

 

Takk for oppdateringen omkring ditt litt ambivalente forhold til båten din.

Min konklusjon etter å ha lest det du skriver, er at du er en sterk kandidat til årets "Stabukk" :giggle:

 

At du ikke har gitt opp for lenge siden, er mer en jeg kan forstå. Derfor bøyer jeg meg i beundring.

Skjønner jo at du kaller båten din Trøbbel.

Men hvis jeg var deg ville jeg byttet navn på båten. Du skjønner slike gamle damer er svært nærtagende. Derfor bør hun få et navn som gjør henne stolt og glad.

Ja, det stemmer nok at jeg er litt overtroisk på dette opmrådet :giggle:

 

Så får vi bare krysse fingre og tær og håpe at framtiden skal bli lys og lykkelig både for deg og båten din.

Link to post
Share on other sites

Så et nytt spørsmål som jeg gjerne ville hatt noen innspill omkring.

 

Det snakkes jo høyt om hvor viktig det er å regjøre kjølsvinet når en først har fått båten opp på land.

Men jeg har et spørsmål i den annledningen.

Er det egentlig så lurt å gjøre dette så alt for grundig?

Tenker da på at mye av det oljesølet, blandet med rester av impregnering, Owatrol og hva det måtte være, fungerer som en impregnering og en beskyttelse mot inntrenging av vann. Og da særlig med tanke på fersk vann.

 

Hvis jeg fjerner alt dette, vil ikke treverket da bli mer sårbart og utsatt for inntrenging av vann?

Link to post
Share on other sites

Så et nytt spørsmål som jeg gjerne ville hatt noen innspill omkring.

 

Det snakkes jo høyt om hvor viktig det er å regjøre kjølsvinet når en først har fått båten opp på land.

Men jeg har et spørsmål i den annledningen.

Er det egentlig så lurt å gjøre dette så alt for grundig?

Tenker da på at mye av det oljesølet, blandet med rester av impregnering, Owatrol og hva det måtte være, fungerer som en impregnering og en beskyttelse mot inntrenging av vann. Og da særlig med tanke på fersk vann.

 

Hvis jeg fjerner alt dette, vil ikke treverket da bli mer sårbart og utsatt for inntrenging av vann?

 

 

Møkk, motoroljerester, støv, vann, mugg etc gir fantatstisk fin grobunn for råte. Holder du det rent ombord så er mye av den prevantive jobben gjort, sørger du for god lufting samtidig så er du ennå lenger på riktig vei til å få skuta "shipshape"

 

Owatrolen\linoljen funker best dersom den står inne i trevirket, inne i sprekker o.l.

Jeg ville ikke vært så fryktelig bekymret for om at du kommer til å fjerne noe av beskyttelsen for intrengning av ferskvann ved å sørge for at det er rent og pent under dekk.

 

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....Så behandler jeg med "Wasco suppa" som først blir varmet opp...

 

Se-se; Wasco! Nå får du en blanding oppkalt etter deg! Gratulerer!

 

 

....Men vi som liker trebåter, opplever en egen ro og harmoni i sjela når vi får holde på med tre.

Jeg klarer ikke å få det samme forholdet til plast.

 

Hvordan man snur og vender på det, er tre mye mer håndterlig - bokstavelig talt! - enn plast. Plasten er nok kjempesterk, og plastbåter i utgangspunktet pottetette, men treverk er lett å forme med enkle redskaper, mens plastarbeid er farlig og grisete. Når man har snekret allverdens innretninger til båten, og/eller kanskje dratt den ihop fra vrak til brukbar båt, er det klart at man har et ganske intimt forhold til den.

 

Men når dét er sagt: Vi har hatt noen plast-utestoler i mer enn 20 - tyve! - år, og de er fullt operative ennå!

Link to post
Share on other sites

Denn flotte, nyoppussa snekka gis bort mot avhenting.

Opplags krybbe føger også med.

Motoren starter ikke, men det kan kan jo være alt fra en bagatell til totalt havari.

 

Denne snekka har vært til salgs på FINN en stund. Men nå har eieren tydeligvsi gitt opp håpet om å få noe penger for den.

50_1141117892.jpg

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19592950

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne snekka har vært til salgs på FINN en stund. Men nå har eieren tydeligvsi gitt opp håpet om å få noe penger for den.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19592950

 

Ser ut til at den er blitt gitt bort - annonsen er ialle fall slettet.

 

Det ligger en flott svensk plattgatter ute nå, men den er det mye jobb med (grunnstøtt --> sunket).

 

baat1.jpg

 

baat1skrogskade1.jpg

 

baat1skrogskade2.jpg

 

baat1skrogskade3.jpg

 

Plattgatter med historie til salgs/overtagelse

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har sett annonsen på den flotte plattgatteren.

Men å sette denne båten i stand er ikke rn oppgave for en hobby-amatør

 

Nå kan ikke jeg så mye om dette, men så lenge skaden i baugen ikke er så veldig mye verre enn det ser ut til, og spantenes tilstand (hvor mange som er knekt/skadet), samt hvor mye tid og krefter man har/er villig til å bruke - og ikke minst hvor mange båtlapper! - så er det vel ikke uoverkommelig; bare nesten. :rolleyes:

 

Jeg må innrømme at jeg har lekt med tanken. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Tror ikke dette vil koste all verden hvis en er flink til å fikse slikt selv. Må vel skjøte inn i radien mellom stevn og kjøl, og svenske båter er i mange tilfelle kompositt. Dvs eik i kjøl og stevn og galvaniserte jernspant. Flott båt og to motorer også. :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Nå kan ikke jeg så mye om dette, men så lenge skaden i baugen ikke er så veldig mye verre enn det ser ut til, og spantenes tilstand (hvor mange som er knekt/skadet), samt hvor mye tid og krefter man har/er villig til å bruke - og ikke minst hvor mange båtlapper! - så er det vel ikke uoverkommelig; bare nesten. :rolleyes:

 

Jeg må innrømme at jeg har lekt med tanken. :crazy:

En som har litt erfaring med denne type utfordringer, og ikke mins, en som vet hva han holder på med, kan sikkert få en bra båt ut av dette.

Men det er jo ikke bare baugen som er problemet her.

 

Men for all del...dette er jo et flott utgangspunkt. Så hvis noen har tid og ser seg i stand til å ta fatt - så lykke til... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tenker den stevnen har fått bra mye juling, nesa her (stevn+kneet, + 1-2-3 spant\stringere akterover må man nok se godt på) må regne med å bytte en god del bordganger på sidene også, så spørs det hvor "langt" akterover denne skaden har satt seg, om den har flyttet på noen spant, kjøl\ kjølsvin, motorfester etc. Syntes dog at prisen ikke var så gal, så det bør være fullt mulig å få båt av denne igjen. Dersom dekksbjelker og annet ikke har råte så kan det være ett brukbart prosjekt å gå igang med.

 

 

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Tror ikke dette vil koste all verden hvis en er flink til å fikse slikt selv. Må vel skjøte inn i radien mellom stevn og kjøl, og svenske båter er i mange tilfelle kompositt. Dvs eik i kjøl og stevn og galvaniserte jernspant. Flott båt og to motorer også. :smiley:

 

Muligens et litt dumt spørsmål:

Hvorfor bygde man slik? Gir det mer styrke og/eller holdbarhet? Hva med rust/tæring? :confused:

Link to post
Share on other sites

Veldig vanlig det at hovedspant er av jern. Det er ikke bare svenske båter som har dette, flere Furuholmen og andre Norske båter ble bygget på denne måten også. Sikkert kost\nytte\plass tankegang, spant kvalitet på Eik har jo altid vært ganske så dyrt mens stål ikke har vært så galt priset. Samtidig kreves det jo mindre arbeid når man bygger nytt å bøye til noen stål L profiler til spant enn å steame eikespant eller løpe rundt og finne riktig kurving på trevirket for naturlig bøyde spantprofiler. Så tar stålet volummessig mindre plass enn tilsvarende sterke eikespant noe som gir konstruktøren mer volum til interiøret.

 

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som er noe dritt med det er at når det er tært opp en del, og rusten begynner å gjøre seg gjeldende mellom spant og hudplank, så sveller spantet pga rustkakene som dannes, og drar ut holdet til naglene i hudplanken. Når en kommer til det punkt at spantene er så dårlig at det må valses nye og settes inn, da er det så dårlig hold i hudplanken at de også må skiftes i samme slengen selv om det ikke var nødvendig i utgangspunktet. Dette skjer særlig i hekken på slike båter hvor kurven er skarpere enn ellers på skroget :smiley:

 

Veldig vanlig det at hovedspant er av jern. Det er ikke bare svenske båter som har dette, flere Furuholmen og andre Norske båter ble bygget på denne måten også. Sikkert kost\nytte\plass tankegang, spant kvalitet på Eik har jo altid vært ganske så dyrt mens stål ikke har vært så galt priset. Samtidig kreves det jo mindre arbeid når man bygger nytt å bøye til noen stål L profiler til spant enn å steame eikespant eller løpe rundt og finne riktig kurving på trevirket for naturlig bøyde spantprofiler. Så tar stålet volummessig mindre plass enn tilsvarende sterke eikespant noe som gir konstruktøren mer volum til interiøret.

 

Mvh

Champagne

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Kompositt (tre på jernspant) kom på 1800 tallet var en naturlig overgang sett historisk fra rene trebåter over til rene jernbåter.

 

Skibladner vet jeg ikke hva har, men det går det jo lett ann å finne ut av ved å søke på nettet, Cutty Sark har bla jernspant. Veldig vanlig måte å bygge trebåt på i de siste par hundre årene :flag:

 

mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Denne snekka har vært til salgs på FINN en stund. Men nå har eieren tydeligvsi gitt opp håpet om å få noe penger for den.
Ser ut til at den er blitt gitt bort - annonsen er i alle fall slettet.
Du verden, den forsvant fort...

Eller kanskje det bare var kona som hadde gått lei av hele båten og lagt ut gi bort annonse uten at gubben viste om det... :giggle:

 

Nå er den tydeligvis tilbake: Pen og koselig snekke med pris: 10.000,-

 

Kanskje det er noe i teorien din, Wasco. :lol:

Redigert av Vegard_F (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...