Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Båten ser pen og vellholdt ut.

Om en i verste fall blir nødt til å bytte motor, og får tak i en brukbar motor til 10-12.000, så har en fått tak i en rimlig og fin båt.

 

Men det er jo ikke mulig å si noe sikkert, uten å ha sett båten.

 

PS...kommentar til nedgård, og ikke til båten som er avbildet i posten ovenfor... :giggle:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott skøyte denne som ligger i Sandefjord.

Men det er jo litt riskabelt å kjøpe ei skøyte som er såpass gammel, selv om det ser bra ut. Blir jo litt skeptisk med en gang når jeg ser ei skøyte som er blitt malt.

Ville nok hatt med meg en fagmann og foretatt en grundig innspeksjon av spant og hud, og helst hatt den opp på slipp før jeg kjøpte den.

 

Så et helt annet spørsmål.

Som tidligere nevnt har jeg planer om å skrape vekk malingen fra det lille akterdekket på Sophie. Har skrapet bort litt, bare for å se hvordan det såg ut under.

Men det jeg lurer på, er om det er noen av dere som har erfaring med å frese inn nater, og så nate et slikt dekk.

Eller er dette noe som ikke lar seg gjennomføre?

Må jeg i så fall legge helt nytt dekk?

En annen ting er at det er brukt ganske breie bord på dette bakdekket. Kanskje det ikke blir så fint å nate et dekk hvor bordene er så breie.

fred6.jpg

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en tanke oppe i hodet mitt som jeg slenger ut til resten av trebåtgutta her... Mine båter har, etter en tids trutning, kun tatt inn bittelitt vann i pakkboks og hylse. Altså lengst akter i båten, og godt utenfor kabin-området. Dette vannet har jo hele lengden på båten å leke seg på, før det omsider blir nok til at pumpene slår inn. Min tanke er å dele båten inn i to eller tre vanntette seksjoner, med en pumpe og flottør i hver seksjon. Da vil jeg slippe å få vann med dieselsøl og annet uhumskheter, skvalpende rundt under dørken inne i kabinen. Utfordringen blir jo selvsagt om høsten, da bunnpluggen sitter helt forut. Kanskje mulig å sette inn plugger i skottene også, slik at det går an å åpne for vannet når båten skal settes i opplag. Kom med innspill og ideer...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en tanke oppe i hodet mitt som jeg slenger ut til resten av trebåtgutta her... Mine båter har, etter en tids trutning, kun tatt inn bittelitt vann i pakkboks og hylse. Altså lengst akter i båten, og godt utenfor kabin-området. Dette vannet har jo hele lengden på båten å leke seg på, før det omsider blir nok til at pumpene slår inn. Min tanke er å dele båten inn i to eller tre vanntette seksjoner, med en pumpe og flottør i hver seksjon. Da vil jeg slippe å få vann med dieselsøl og annet uhumskheter, skvalpende rundt under dørken inne i kabinen. Utfordringen blir jo selvsagt om høsten, da bunnpluggen sitter helt forut. Kanskje mulig å sette inn plugger i skottene også, slik at det går an å åpne for vannet når båten skal settes i opplag. Kom med innspill og ideer...

 

 

Dalton, spennende tanke du har der, har vært inne på samme tanke selv. Jeg gjør det på litt annen måte, jeg kommer til å plugge de originale bunnproppene midtskips. På høsten, når båten kommer på land kommer jeg til å vaske under dekk som vanlig men bruke vannstøvsuger i stedenfor å la det renne ut midtskips, og tørke papir for å fjerne alt resterende.

 

Vantette skott opp til dørk funker jo det, så lenge du har separate lensepumper per område du avgrenser. Hvis ikke, blir det veldig fort vått på dørken din da de avgrensede områdene tar mindre volum enn hele båtens lengde dersom det blir vanninntrengning.

 

Jeg kommer ikke til å plugge slik at jeg får avgrenset fra skott til skott. Jeg har heller ikke har lyst å borre noen flere hull i skroget for lensepumpe utgangene som da ville trengs. Jeg gjør heller det motsatte, plugger det jeg kan for å minske risiko for lekkasjer.

 

Mht pakkboksen din, så er det kanskje en ide å finne ut hvorfor den lekker? pakke den om, evt sjekke av om det er kast i akslingen som forårsaker lekkasjen, kan jo også være påbegynnende råte ved gjennomføringen til hylse innfestningen. Det kan også være en ide å bygge deg en olje\skit oppsamler i kobber eller no som står under maskinen din slik at du slipper å få all gørra ned i bunn av båten.

 

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Vantette skott opp til dørk funker jo det, så lenge du har separate lensepumper per område du avgrenser. Hvis ikke, blir det veldig fort vått på dørken din da de avgrensede områdene tar mindre volum enn hele båtens lengde dersom det blir vanninntrengning.

 

Mht pakkboksen din, så er det kanskje en ide å finne ut hvorfor den lekker? pakke den om, evt sjekke av om det er kast i akslingen som forårsaker lekkasjen, kan jo også være påbegynnende råte ved gjennomføringen til hylse innfestningen. Det kan også være en ide å bygge deg en olje\skit oppsamler i kobber eller no som står under maskinen din slik at du slipper å få all gørra ned i bunn av båten.

 

Mvh

Champagne

Ja, tanken var å ha separate pumper i hver seksjon, og mulighet for overløp hvis noe skulle oppstå. Oppsamler under motor er på lista, men har ikke tenkt å løfte på BMC'en i vinter.

reversgir.jpg

Lekkasjen i pakkboksen er til høyre i bildet, rett før akslingen går inn i reversgiret. Rustklumpen er forøvrig en omstyring fra Marna...

Redigert av Dalton (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

syntes det høres ut som en god ide!

Hva med og bore feks et 20mm hull ca 1o-15 cm over kjølen i den bunnstokken du "tetter"? slik at du får et overløp. som du snakket om...

2 pumpesysemer ville jeg hatt uansett. men... tanken slo meg om en kunne bruke de enveispluggene man finner på selvlensende båter i den "tette" bunnstokken. Kankskje to i forskjeldig høyde, slik at vann kan renne begge veier, men da med overløpsfunksjon?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Bilde og litt info om båten min.

 

J. no. Date Information

00263 1983.06.16 NOTIFICATION TO THE REGISTER

Name of ship GUTTORMSEN SENIOR

Call signal LMKY

Required reg. YES

Yard number 172

Yard OLSEN & HANSSEN BÅTBYGGERI AS

Place built ROGNAN

Place built NORWAY

Year built 1983

02205 2005.03.22 NEW FISHERY NO.GIVEN BY FISHERY REGISTER

Fishery no. F-122-H

07878 2006.11.28 DELETED FROM REG. OF FISHING VESSELS

06160 2008.07.30 CHANGE OF HOME PORT

Homeport FLORØ

00263 1983.06.16 TONNAGE CERTIFICATE

Document date 1983.06.03

Nationality NORWAY

Material WOOD

Propulsion ENGINE, CATERPILLAR 3406

Length 13.506 METERS

Breadth 4.880 METERS

Depth 2.220 METERS

Max. length 15.250 METERS

Gross tonnage 29

Net. tonnage 11

03826 2008.05.07 ANNOTATION

Addendum to 00263/1983

Type of ship PLEASURE CRAFT/YACHT

06160 2008.07.30 NEW CERTIFICATE OF NATIONALITY

Cert. of. Nat. 2008.07.30

001.jpg

34.jpg

Link to post
Share on other sites

Noen flere bilder.

 

Holder på med noe ombygging for mer praktisk bruk til fritidsbåt, fjerning av tidligere fiskeutstyr, utviding av messe/salong, bysse, dusj/toalett, nedsliping av gammel maling etc. Prøver å beholde mest mulig av opprinelig stil men med noen tilpassninger :smiley: Holder også på med å skifte ut til nytt hydraulikk anlegg og montere vannjet thruster da jeg bruker båten endel alene.

paabygg_1.jpg

paabygg_3.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...