Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Den som lytter til hjertet og kjøper trebåt ... er treskalle? Det er i treskaller trebåtvettet sitter. :lol:

Du har nok sniffa "Wascos blanding"! :yesnod:

Jeg har alltid hevdet at det bare er treskaller som kjøper trebåt - så det er helt riktig.

Fordelen med det er at hver gang vi tar oss "vann over hode" - noe de fleste trebåteiere gjør, så holder vi oss flytende..... Treskaller holder seg alltid flytende.... :yesnod::yesnod:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjekk tråd dette!

 

Har i helgen satt på land båten og satser på mange timer med skraping og pussing i vinter.

Båten er en angivelig 25 fots Furuholmen som er noe "redigert" av tidligere eier. Den er blandt annet bygget på med en ekstra bordgang samt nytt overbygg.

 

Båten er malt både utvendig og innvendig så i vinter skal all innvendig maling fjernes og trevirket skal så sause inn med linolje og terpentin. I tillegg til dette skal det elektriske legges opp på nytt og motorfester byttes. De som motoren står på i dag er noe underdimensjonert og gjør at motoren siger. Dette har ikke falt så bra ut for aksling og pakkpoks :(

 

Utover det så skal alt utvendig tre (teak) slipes ned og oljes.

 

Slår alle spådommer til regner jeg med at det nok dukker opp mange andre småjobber i kjølvannet av dette.

 

Nå lurer dere sikker på om det kommer bilder....Det gjør det :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei Toppis...

Hyggelig å gøre fra deg igjenn.

Vi har jo alle klart i minne drama du gjennomlevde i sommer. Håper du har fått roet deg ned etter de traumatiske opplevelsene.

 

Jeg har også fått opp båten min, og for første gang i sitt 60 år lange liv, skal båten min overvintre på land.

Ja, det dukker alltid opp nye utfordringer, og ny oppgaver hvis en skal gå grundig til verks med en trebåt. Men så blir gleden desto større når arbeidet er gjort.

 

Så får vi bare vente på bilder.... gleder oss til det

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, her har du to nesten identiske skøyter - men i svært ulik forfattning.

 

Den første er jo et smykke i ordets rette forstand, men koster der etter.

Tatt i betraktning alt det arbeide som er gjort på denne båten, er det ingen upris. Men dessverre en prisklasse som ligger mange etasjer over der jeg befinner med.

 

Den andre, som vi har kommentert flere ganger her på BP, vet jeg ikke noe mer om en at den for øyenlikket ligger på havets bunn. Og at prisen nå er nede i 1000 kr.

Båten ligger ikke så langt fra der du holder til, så du kan jo ta deg en tur ned å se om hun fremdeles ligger der.

Link to post
Share on other sites

Hei wasco og flere!

 

Det stemmer at jeg har kravellbygget skrog, har også funnet rester av et hvitt snøre som ligger mellom bordgangene, mulig dette kan være gammel tjæredrev.

 

Jeg har ikke noen bilder ennå men når det gjelder de skruene jeg snakker om, så er de skrudd tværs gjennom bordgang og gjennom spant..skruene er alt for lange men kutter de bare av med vinkelsliper...er bare litt bekymret for at det skal lekke gjennom skruer hvist jeg ikke propper utsiden (skruer er skrudd utenfra og inn).

Tror det er brukt skipsspiker fra gammelt av, bildet av skroget til warsco er nesten helt litt mitt (dær det er som penest), også svartfargen på innsiden av Sophie..

 

Håper på og få tatt noen bilder i morgen..!

 

:smiley:

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

Lekker gjør det nok ikke. Vil du gjøre det enkelt legger du formtre over skruene, men vil du gjøre det korrekt må du skru dem ut, borre/forsenke og plugge. Men dette blir en del arbeid, jeg ville vurdert formtreet først...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Enig med index at det blir litt av en jobb å ta ut skruene, for så å forsenke og proppe dem.

Men det er jo avhengig av hvor "nøye" du er.

 

De restene av bommullstråd som du har funnet er ikke tjæredrev. Men det er også vanlig å bruke bommulls tråd for å tette kravell båter.

 

Hvis innsiden av skroget ditt har samme svart farge som det er på Sophie, er dette enten tretjær eller Black Varnish.

Dette synes jeg ikke du skal prøve å skrape vekk. Men skrap vekk alt som er løst av skitt og olje, og gi disse områdene en ny omgang med tretjære.

Link to post
Share on other sites

Dugnad på søndag; først ro- og seiltur for 5 folk, og så oselverslagkeipingen/seksæringen opp støa og inn i nøstet. Idag høytrykkspyling både innvendig og utvendig, etter å ha skrudd løs resten av det som kunne skrus løs. Og i høst-vinter-vår nye innretninger og forbedring av de gamle (bortsett fra når ikke oselver halvromsfæringen må få litt tid!)

Link to post
Share on other sites

Det var "grønningen" som la ut dette bildet av den aktuelle skøyta.

Bilde ble tatt for en mnd siden.

skoeyte2.jpg

 

Har ikke vært nede å sett båten, men grønningen foklarte at den ligger rett før vippebroa over til storøy, på Torvastad

 

 

båten ble hevet og ligger ikke der nå lenger. har hørt at den ligger på husøy en plass nå.

Gir max og auke itte kvart

Link to post
Share on other sites

båten ble hevet og ligger ikke der nå lenger. har hørt at den ligger på husøy en plass nå.

Det var godt å høre at båten var blitt hevet...

Men den annonsen som fortsatt ligger ute på FINN er jo mildest talt ganske forvirrende.

Der står det at prisen er 1000 kr.

Men i teksten står det at båten gies bort mot at den bli hevet. Utgifter til dette ca 7000,-

Lit lenger ned i annonsen står det at båten selges for 79000,- elle HBO.

 

For en tid tilbake sto det at båten ville bli solgt for 20.000 for å dekke utgifter for et misslykket hevings fosøk.

Det sto vel også at båten hadde sunket på grunn av herværk. Noe som høyst sannsynlig var en oppdiktet historie.

Men uasnett - vi får være glad for at denne flotte skøyta i hvert fall er reddet - så langt. Så får vi følge med hva som skjer.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen wasco ++

 

Jeg har begynt å skrape vekk gammelt smuss og maling på innsiden av skroget, problemet er at noen steder er det faktisk malt helt ned til kjølen, men mesteparten av malingen går langs sideveggene.

 

Jeg sliter med å få fjernet mye av den gamle malingen forde den sitter godt i treverket, er det nødvendig å fjerne den malingen som ikke er løs, eller vil dette hemme behandling med tretjæren?

 

og kan jeg da smøre tretjære over den malingen som ikke er fjernet?

 

Jeg tenker også å pensle hele innsiden av skroget med tretjære, og ikke bare partiet som er under vannlinjen..hva tror du om dette?

 

siste spørsmål, kan jeg eventuelt bruke varmepistol til fjerning av gammel maling, jeg ser for meg at varmepistolen ikke er så "lur" behandling av treverket..

 

 

 

takker for alle svar :flag:

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

Enig med killmeister. Varmepistol er det beste du kan bruke. Det verste som kan skje er at det blir noen svimerker i trevirket. Men dette fjerner du med ei skrape eller sandpappir.

 

Om det er nødvendig å fjerne all den gamle malingen?

Hvis malingen sitter så godt fast at den ikke lar seg fjerne på "vanlig" måte så indikerer det at trevirket er godt beskyttet.

Spørs er heller hva du har tenkt å gjøre videre.

 

For det første ville jeg vært veldig betenkt med å smøre inn hele innsiden av båten med tretjære.

Jeg tenker da først og fremst på de delene av båten som er overbygget.

Tretjære har en veldig inntens lukt som det er vanskelig å bli kvitt. Hvis du i fremtiden skal overnatte i båten, kan det bli en ubehagelig opplevelse.

En annen ting er at tretjære bare bør brukes på de delene av båten som du ikke berører for mye. Tretjære vil alltid kunne smitte over og føles seig ved berøring.

 

Så er spørsmålet om hvordan det ser ut i forpiggen din.

Er det garnering, eller har du tenkt å legge garnering?

Når du sier at veggene er malt - mener du da innsiden av skroget?

 

 

Jeg ville nok brukt tretjære under vannlinja, og gått for Linolje/terpentin eller Owatrol D1 eller lignende på innsiden av båten.

Den delen av skroget som er uteplass kan du eventuelt behandle med tretjære. Men det blir jo veldig svart og ikke særlig pent, hvis du ikke har tenkt å legge garnering.

 

Det beste hadde vært hvis du kunne ta noen bilder....da er det lettere både for oss og deg :yesnod:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Varmepistol er veldig effektivt, og økonomisk, da du sparer skraper og sandpapir. Husk bare å bruk maske, røyk fra lakk og maling er nok ikke det sundeste man drar i seg, og ha ei bøtte vann eller et brannslukningsapparat i nærheten. Det tok fyr på innsiden av båten min, da jeg jobbet med varmluft på utsiden. :sweat: Gikk heldigvis bra, men hadde en skikkelig drittjobb med å vaske bort støvet etter slukkeren :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...