Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

jepp - går an å leke / late som man er litt bp kamerat sånn vært 40 innlegg så man ikke blir så lei - er ikke så vanskelig å se hvem som ikke likker en her inne - er forøvrig med i et 4x4 forum som det faktisk ALDRI er noe sure miner eller dritslenging

og ja du har lov å skrive hva du vil - det har jeg og andre også serru - vettu

 

Angående skrape og varmluftpistol kom jeg over noe ganske genialt en dag. En kar i havna som skrapa båten ren for lakk hadde vært i butikken å kjøpt seg ny varmluftpistol. På denne var det er skrapeblad skrudd fast i det ytterste stykke på pistolen. (Løpet heter det kanskje..). Dette var jo genialt, da slipper man å stå med varmluften i den ene hånda og skrapa i den andre.

 

Vet ikke om dette er vanlig eller nytt, men går jo fint an å skru fast et skrapeblad på en gammel varmluftpistol uansett? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Men da må du ha hatt noe brenbart som var i direkte kontakt med innsiden av skroget..

Ja, det må vært noe gammelt bøss eller noe som antente, det ble noen svimerker, med heldigvis ikke noe mer. Skal si jeg reagerte fort da jeg kjente lukt og så røyken komme ut av kabin! :lol:

Link to post
Share on other sites

Så er spørsmålet om hvordan det ser ut i forpiggen din.

Er det garnering, eller har du tenkt å legge garnering?

Når du sier at veggene er malt - mener du da innsiden av skroget?

 

 

Hehe jeg skal ut å ta bilder nå, når jeg sier at veggene er malt mener jeg innsiden av skroget.

Sefølgelig helt enig med at jeg ikke burde male hele innsiden med tretjærre..jeg har jo tenkt å dra på laaange ekspedisjoner med båten så hadde vært kjipt å bli rusa på tjære.

 

Jeg vet ikke hva garnering er, jeg ser for meg at det er en overflate behandling?

 

Det endelige utsendet av treverket på innsiden av båten har ikke mye å si, siden jeg skal dekke veggene med spesialsydde skinnvegger. men vil gjærne at treverket skal kunne behandles lett å greit med olje eller lignende, vil gjærne slippe å slipe vekk div overflater i fremtiden..maling etc..

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

Koselig at du holder oss oppdatert, og så håper jeg at vi kan hjelpe deg litt. Selv om mye kan virke forvirrende i begynnelsen.

 

La meg først forklare deg hva garnering er.

Her er et bilde fra forpiggen på båten min, før jeg rev ned den gamle garneringen.

garnering.jpg

Garnering er panel som er festet til spantet på innsiden av skroget. I de fleste fritidsbåter er dette stort sett til pynt, men det gir jo litt isolasjon også

På større båter brukes det av og til ganske grove bord, også på garneringen. Da kan garneringen også ha som oppgave å gjøre båten sterkere i møte med bølgene.

 

Her ser du forpiggen etter at garneringen er fjernet

garnering2.jpg

 

På uteplassen har det aldri vært garnering på båten min. Men det er ikke uvanlig at det også er garnering her.

garnering3.jpg

Som du ser, så holder jeg også på å skrape vekk maling og tjære fra innsiden av skroget. Dette er en tolmodighets jobb, men det kan jo bli ganske fint etter hvert

garnering4.jpg

 

Hvis du skal legge garnering, enten du nå bruker skinn eller tre, så er det viktig at det er en åpning øverst og neders.

Både fordi det må få komme luft til, og luft som sirkulerer. Stillestående luft er en av trebåtens verste fiender.

Det som er vanlig er å la garnringen gå ned til benkene, og så ha mulighet til å fjerne lemmene på benkene når båten ikke er i bruk.

Det er også viktig å ha åpning slik at du kan komme til å behandle skroget bak garneringen.

En måte å gjøre dette på er å fylle en trykkspray flaske med olje av ett eller annet slag, stikke det opp under garneringen og spraye oppover.

Har du mulighet til å komme til ovenfra, så gjør du det samme der.

 

Hvis du alikevell skal garnere, så er det ikke så viktig å skrape vekk gammel maling eller hva det er. Som du ser på det andre bilde fra forpiggen min, etter at garneringen er fjernet, så ser det ikke særlig pent ut. Her har jeg bare skrapt vekk det som var løst.

 

Det du imiddlertid må sjekke er om det er råteanngrep på spant eller innsiden av skroget.

Det sjekker du ved å dunke i trevirket. Får du en hul lyd, er det fare på ferde.

Da er det spørsmål om det er eik eller furuspant.

Eik råttner fra innsiden. Det vil si at det kan være råte uten at du ser det. Men du kan høre det på lyden.

Det er lettere å oppdage råte på furu, for der merker du det hvis du stikker litt forsiktig borti med en kvass kniv.

 

Oppdager du råte, så får snakke om hva du skal gjøre med det etter hvert - en ting om gangen :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har i en stund fulgt med på trebåt tråden. Mine råd er bare gitt på bakgrunn av at jeg vil hjelpe folk.

Altså ikke kritisere andre av ulike motiver.

Jeg kan se at noe av det som gjøres her ikke er "helt bra", bla. renskraping av trebåt.

 

På Trebaatakutten her:http://surf.to/trabatsakuten er en side som heter tips og trix el.l. her er mye matnyttig.

På forumet er det også endel "gubber" som har glemt mer om trebåt enn noen av oss noen sinne kommer til å lære.

Bøker er det også å få kjøpt igjennom akutten Bl.a Behrens Trebåtsverd. Mulig verdensledende om emnet.

 

Lykke til.

 

MVH Rolf-Eigil

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har i en stund fulgt med på trebåt tråden. Mine råd er bare gitt på bakgrunn av at jeg vil hjelpe folk.

Altså ikke kritisere andre av ulike motiver.

Jeg kan se at noe av det som gjøres her ikke er "helt bra", bla. renskraping av trebåt.

 

Hei...

Jeg tror alle trebåteiere er klar over at renskraping av trebåter ikke er "helt bra"

Det er ikke noe en gjøre for ofte. Kanskje hvert 10 år, og noen ganger enda sjeldnere.

Også litt avhengig av hva slags båt det er - da med tanke på tykkelsen på bordene som er brukt i skroget.

Men det er ulike meninger om dette også, akkurat som om alt annet som har å gjøre med vedlikehold av trebåter.

 

Men det er selvsagt et faktum at hver gang du skraper skroget helt ned, så skraper du bort litt av båten din.

 

Ellers kan jeg også på det varmeste anbefale trebåtakuten

http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At det å skrape en båt som trenger omsorg ikke er bra, er noe av det dummeste hører...

En trebåt skrapes av en grunn, og den er som oftest at lakken "slipper" på områder av båten. Det er da ingen ting som er bedre enn og skrape ned dette og behandle den på en god måte etter skrapingen er fullført.

Man skraper jo ikke for morroskyld??? La oss ta et eksempel med wasco sin båt... Dette er en båt som kun entusiaster ville sett verdien i før han begynte. At man da må gå "hardt" til verks for å bringe ei så flott dame til fordums prakt er da det beste som har skjedd denne båten!

 

Nei... trenger en gammel dame skraping så gjør det!.. men alt med måte!

Link to post
Share on other sites

Snakket med en kar i havna som kjøpte seg en gammel Lyngholmsbåt fra 1948 i 1992. Båten var da gulmalt, og ble derfor skrapet ren og oljet skikkelig inn. I år var det igjen på tide å skrape den ned. Med slike intervaller er det begrenset hvor mye man sliter på treverket...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Snakket med en kar i havna som kjøpte seg en gammel Lyngholmsbåt fra 1948 i 1992. Båten var da gulmalt, og ble derfor skrapet ren og oljet skikkelig inn. I år var det igjen på tide å skrape den ned. Med slike intervaller er det begrenset hvor mye man sliter på treverket...

Helt enig...

Men jeg mener at de fleste som kjøper en eldre trebåt gjærne kan skrape den ned, med mindre den er eksepsjonel fin.

 

Det er noe med dette å få skrapet båten ned, for da føler du at det er du som har kontroll på alt som skjer.

Gir du båten dine en skikkelig behandling når du skraper ned, og etterpå følger opp med skikkelig vedlikehold, kan det gjerne gå både ti og femten år mellom hver gang du skraper ned

 

Men det er en ting jeg lurer på.

Hvorfor er det så vitig å skrape båten om høsten.

Det kan da ikke være bra å skrape båten under vannlinja mens skroget enda er fuktig.

Og fribordet gjør det vel ingen forskjell på...det er jo ikke truttna, så det blir vel ikke tørrere av å stå på land

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På høsten bør treverk stå minst mulig ubehandlet, det er voldsomt fuktig i luften. Men når det gjelder båter med mahogny under vannlinjen, kan det være lurt å skrape bort litt akkurat i bordskjøter der endeved er fuktig, etter opptak, slik at dette tørker ordentlig føre frosten kommer, ellers kan mahognyen frostsprenge. Renskraping av f.eks fribord og lignende er ellers en fin vinterjobb etter at fosten har kommet, da er luften mye tørrere, lakken blir sprøere og lettere å skrape, man blir ikke like svett :sweat: og så kan man bruke våren til oljing og lakking! :flag:

Link to post
Share on other sites

Som trikkern skriver - hvis du skraper ned båten om høsten, kan du selvsagt ikke la den stå ubehandlet. Da må du også ta behandlingen om høsten.

 

Ellers skjønner jeg jo at de fleste tar pussen om våren, det er vel derfor det heter "vårpuss"

Men når du skal skrape båten helt ned, så er jo det en mye mer omstendig prosess. Og det er kanskje dette de mener at du bør begynne med om høsten.....jeg vet ikk...

 

Ellers er det nok det å si thomsped, at på disse kanter er det lite tørr-frost om vinteren. Stort sett er det fuktig og sjeldent kuldegrader.

Pleier alltid å si at på Karmøy kan det være samme temperatur på nyttårsaften og på St.Hans. Ikke alltid, men det er er ikke uvanlig om så skulle være.

Link to post
Share on other sites

Glad jeg fikk meg plastbåt gitt :lol:

 

Nå har jeg ryddet ut av trebåten, kommer en og titter i morgen.

Fikk også ett bud på 5 lapper etter at jeg endret annonsen til gis bort.

Var den andre intressenten som ga bud.

 

Første mann som henter og har 5 lapper så går den.

Enorme tap, men man har da lært litt :sweat:

Link to post
Share on other sites

Wasco: "Hvis skroget er i plettfri tilstand, er det selvsagt ingen som med vett og forstand i behold som begynne å skrape ned."

 

Dette er så sant som det er sagt Wasco. Jeg har sett en del klinkbygde trebåter med ødelagt overvannsskrog som følge av overdreven skraping og pussing. Bordtykkelse på under en cm kan i enkelte situasjoner bli farlig tynt.

gon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...