Wasco Svart 14.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2009 (redigert) Det går ann å redigere egne innlegg, men bare en time etter at innlegger er lagt ut. Eller håper jeg vi kan få oppdateringer om fremdriften av dette fantastiske prosjektet. Hva er planen med denne båten? Regner med at det skal bli en fritidsbåt og ikke en yrkesbåt Redigert 14.November.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Håkon Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Ååja, det er sann det har seg ja! Har ikkje så lang fartstid her er du, har i allefall ikkje vore så mykje ombord. Ja, denne båten skal bli fritidsbåt, blir vel nåke Nauticat inspirert overbygg kanskje. Her er forresten litt bilder av ein båt eg har teikna på PC, den er 20 m lang (litt stor for dei fleste her å settje i gang men altså.. ) Slik fuglane ser den Styrbord side frå sjøperspektiv Kvass baug Lugaren framme Ekstremt slanke liner tek mykje av plassen framme Så, har nokon tenkt å byggje båt kan eg godt skreddarsy teikningar for både liten og stor Men det skal eg ikkje reklamere for her!! Sitér dette innlegget Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt.. Helsing Håkon Berg Gunnarson Link to post
roeren Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Arne Emil Christensen var også og holdt kurs for oss i 1996, dengang en gammel "Tenvikbåt" (Ula i Vestfold) ble oppmålt. Dengang endte det med disse tegningene: som i årene 1998 til 2001 ble brukt når vi bygget denne kopien, "Albatross II": Spennende båt der målte dengang! Er kjølen og bunnen bygd i bue, eller er det en skade som er oppstått senere? Og målingene: Gjorde dere noe spesielt for å få kjølen helt vannrett? Målte dere både innvendig og utvendig? Hvordan fikk dere målt opp de skjeve banda (sånn som seglbandet)? Sitér dette innlegget Link to post
SALAMANDER Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Hei folkens! Jeg var så uheldig i dag, det har vært inbrudd i båten min, rattet er stjålet, gps, ekkolodd, batterier, knuste ruter, kappede hengelåser og mye mere... Det værste med det hele er at jeg vet ikke hvordan jeg kan forebygge dette til nestegang... Er det noen som ambefaller en rimelig båtforsikring? takker for alle svar Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
Wasco Svart 14.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2009 Utrolig surt å oppleve....alt folk gidder å stjele Hvordan var det mulig for dem å få med seg rattet? Rattet på slike snekker pleier jo å sitte utrolig godt fast. Ellers pleier jeg å passe på å alltid ta med ekkolodd og GPS hver gang jeg forlater båten Hvor sto båten din? På privat eiendom, eller på en båtforening? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
SALAMANDER Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Utrolig surt å oppleve....alt folk gidder å stjele Hvordan var det mulig for dem å få med seg rattet? Rattet på slike snekker pleier jo å sitte utrolig godt fast. Ellers pleier jeg å passe på å alltid ta med ekkolodd og GPS hver gang jeg forlater båten Hvor sto båten din? På privat eiendom, eller på en båtforening? Hei ja rattet må ha blitt skrudd av med skiftenøkkel, "de" hadde tilogmed satt tilbake mutteren på rattfestet. Desværre står båten veldig sentralt i oslo, men på privat eiendom. Jeg leste et innlegg her på B-plassen om et veldig bra alarmsystem fra Clas Ohlson. Alarmmatter...skal sjekke det ut på mandag. Det som er kjedelig er alle planenene jeg har for båten...kjedelig hvist en simpel tyv skal ødelegge dette prosjektet, men jeg må bare satse på at alarmer ol er tingen! Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
Woody Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 På større båter, slik som skøyta di og også på denne båten det er lagt ut bilder av 38-40 fot) er garneringen lagt for avstiving. På den båten som er avbildet her, ser du at det også er lagt et par langsgående bord nermere kjølen. Spinklere garnering som blir brukt i mindre båter er vel først og fremst til "pynt" selv om den vel også kan ha en effekt som issolasjon Det er riktig at det vanligvis legges tjærepapp mellom løskjøl og kjøl De kraftige langsgående bordene som det snakkes om her, er det ikke det som kalles livholt. Jeg har sett at det brukes et slikt kraftig bord innvendig, midt i spantesvaien. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
fredivar Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Spennende båt der målte dengang! Er kjølen og bunnen bygd i bue, eller er det en skade som er oppstått senere? Og målingene: Gjorde dere noe spesielt for å få kjølen helt vannrett? Målte dere både innvendig og utvendig? Hvordan fikk dere målt opp de skjeve banda (sånn som seglbandet)? Nei den var ikke bygd i bue. Båten var veldig dårlig og kjølsprengt derfor ser det ut pâå tegningen som den er bygd i bue. Alt innvendig i denne båten ble tatt ut og den ble målt innvendig pluss ekstra nødvendige mål utvendig. Alle mål blir notert ned i tabeller og tegnet ned på millimeterpapir. Deretter blir det brukt kurvelinjaler for å få riktige kurver mellom punktene.. Feil kan rettes opp nâr man ser at kurvene ikke stemmer. Den skjeve "mastefisken" er målt spesielt. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Jeg er litt spes opptatt av hvor nøyaktig dere satte kjølen vannrett; Christensen snakket for mange år siden om at dette fikk man gjøre "så godt man kunne". Nå skal vi snart måle opp en båt på Bragdøya ved Kristiansand, og jeg tror kanskje det er en metode for å vinkle ting nøyaktig på kjølen, uten å sette denne vannrett. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 15.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2009 Desværre står båten veldig sentralt i oslo, men på privat eiendom. Jeg leste et innlegg her på B-plassen om et veldig bra alarmsystem fra Clas Ohlson. Alarmmatter...skal sjekke det ut på mandag. Det som er kjedelig er alle planenene jeg har for båten...kjedelig hvist en simpel tyv skal ødelegge dette prosjektet, men jeg må bare satse på at alarmer ol er tingen! Trodde du bodde på "beste vestkant" av byen... Trodde ikke det var så mye kriminalitet der. Men du får nok innstalere en skikkelig kraftig alarm som kan skremme vettet av bandittene. Håper ikke du mister motet av dette. Stå på og ikke la disse idiotene knekke deg.... Nei den var ikke bygd i bue. Båten var veldig dårlig og kjølsprengt derfor ser det ut pâå tegningen som den er bygd i bue. Reagerte også på den kjølen, men trodde det var en feil på kopien du hadde lagt ut. Nå er det ikke uvanlig at eldre trebåter blir mer eller mindre kjølsprengt. Det har vel heller ikke så mye å si, bort sett fra det estetiske. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
roeren Svart 15.November.2009 Del på Facebook Svart 15.November.2009 Nå er det ikke uvanlig at eldre trebåter blir mer eller mindre kjølsprengt. Det har vel heller ikke så mye å si, bort sett fra det estetiske. He-he! På enkelte gamle oselvere og på Trøndelagsbåter blir kjøl og bunn bygd med ørlite grann kryl oppover, for lettere "å ta luft" og surfe ekstra fort. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 15.November.2009 Del på Facebook Svart 15.November.2009 Litt på siden av tema i tråden? Jeg falt for linjene på denne! Mayea boat and Aeroplane Works just built this almost 50ft, 1700 horsepower wooden speedboat. This video shows the boats first test run. Engineers flew over from Italy and are controlling the boats motors with computers in the video. Her motors seem like they are literally breathing fire as the engineers get her experimental diesels tuned in. Supposedly the boat is capable of over 60mph. Flere bilder her: http://mayeaboats.com/temptation.htm Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
fredivar Svart 15.November.2009 Del på Facebook Svart 15.November.2009 Nei den var ikke bygd i bue. Båten var veldig dårlig og kjølsprengt derfor ser det ut pâå tegningen som den er bygd i bue. Bare en ekstra kommentar. Bildene av tegningene lyver litt, så kjølsprengningen ser mye verre ut enn den er fordi tegningene er i A2 format og henger på en vegg. Hvis dere ser nøye etter er det en "bulk" på den nederste tegningen Jeg er litt spes opptatt av hvor nøyaktig dere satte kjølen vannrett; Christensen snakket for mange år siden om at dette fikk man gjøre "så godt man kunne". Nå skal vi snart måle opp en båt på Bragdøya ved Kristiansand, og jeg tror kanskje det er en metode for å vinkle ting nøyaktig på kjølen, uten å sette denne vannrett. På "Tenvikbåten" som er vist på tegningen, vet jeg ikke hvor vannrett dette var, da jeg ikke var med på denne oppmålingen i 1996, men som sagt holdt Arne Emil Christensen kurs for oss nå i helgen, og vi målte opp en annen båt (22 fot, bygd i Sandefjord,fra 1951 med bakker og vindskjermer). På denne båten vatret vi opp på tvers, men ikke i lengderetning. Den var litt for høy akter i forhold til forstevn. Siden vi brukte en snor fra for- til akterstevn som var parallell med kjølen, ble plassering av spant/bunnstokker målt ut i fra denne. Denne båten var også en delvis dekket båt (bakker, stoler/benker), ble båten målt fra undersiden. Det ble gjort ved 5 forskjellige punkter på kjølen, og avstand vannrett og loddrett fra midt under kjølen ble notert for hver enkelt bordgang. I tillegg ble fotos tatt av stevner med med påplasserte målereferanser (20 cm lange) som igjen ble printet ut i skala 1:10, for å overføre til tegningen. Det vi skjønte var viktig for å kunne måle og tegne ut en slik måltegning var blant annet: lodd kurvelinjaler millimeterpapir målebånd for innvendig måling Tynne trykkblyanter og boken "Norske båter - bind IV", kapittel "Gamle norske trebåter- bevaring og vedlikehold", sidene 71-79 skrevet av Arne Emil Christensen Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 15.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2009 (redigert) Litt på siden av tema i tråden? Jeg falt for linjene på denne! Nyelig båt med klassiske linjer... Et smyke i ordets rette forstand. Selv om dette er en båt de fleste av oss ikke en gang kan drømme om, så er det flott å se trebåter i denne luksusklassen Men den svarte eksosen var jo ikke så pen da... Redigert 15.November.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Dalton Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Er det noen som kjenner til 'Skillefjord'? Hun er ei skøyte på 45-50 fot, som ble konvertert til fritidsfartøy for noen år siden. Ei jente jeg er onkel til var med på denne prosessen, og hun lurer på hvor denne båten er nå? Hun var i Østfold-traktene, men nåværende hjemmehavn og eier er ukjent. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
MagneO Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 DEn båten som byggebildene viser. Hvor blir den bygget? Mvh Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Ingen ting er jo bedre en å slippe kokt linolje...Men som sagt, jeg har hørt at lakk eller D2 ikke fester seg. Men jeg skal prøve til våren å lakke rett over rå linolje. Begynner det å flase av i løpet av neste sessong, så vet jeg at jeg må gjøre det anderledes neste gang. Hvis ikke - ja da er jeg en erfaring rikere.. PS...fikk en IM i dag fra en kar som sa han hadde kjøpt en båt som var helt like min Sophie. Han skal legge ut noen bilder etter hvert.... Skal bli morro å se Det skal legges til at jeg vasker med rødsprit (for å avfette) før jeg lakkerer, uten på rå linolje altså Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Jeg tror jeg skal gå for rå kaldpresset linolje/terpentin og deretter Epifanes, siden den er linoljebasert. Lurer på om ikke thomsped har brukt, eller har tenkt å gjöre det samme. Det er Epifanes jeg bruker utenpå i allefall på overbygg og dekkene. På skroget bruker jeg Owatrol Edelolje, og ingen av delene slipper fra den rå linolja under Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Ååja, det er sann det har seg ja! Har ikkje så lang fartstid her er du, har i allefall ikkje vore så mykje ombord. Ja, denne båten skal bli fritidsbåt, blir vel nåke Nauticat inspirert overbygg kanskje. Her er forresten litt bilder av ein båt eg har teikna på PC, den er 20 m lang (litt stor for dei fleste her å settje i gang men altså.. ) Så, har nokon tenkt å byggje båt kan eg godt skreddarsy teikningar for både liten og stor Men det skal eg ikkje reklamere for her!! Håkon, kjempeflink er du! er det lov å spørre hvilket tegneprogram du bruker? Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Håkon Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Hei, takk for det Champagne! Har brukt Delftship, SketchUp og Artlantis for å "ta bildene" Den båten eg la ut byggjebilder frå blir bygd nord for Radøy i Nordhordland Sitér dette innlegget Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt.. Helsing Håkon Berg Gunnarson Link to post
Wasco Svart 16.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2009 Det skal legges til at jeg vasker med rødsprit (for å avfette) før jeg lakkerer, uten på rå linolje altså Ja dette med å rengjøre med rød sprit er vist en viktig faktor. Mulig at de som har opplevd at lakken ikke fester seg til rå linolje har hoppet over denne biten Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Nordåsen Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Styrbord side frå sjøperspektiv Hei Håkon Syns jeg ser mye likheter med M/C Faun, og Tysso i Norheimsund, er det de som har vært inspirasjonen til tegningene dine? Sitér dette innlegget Link to post
Håkon Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Har nok latt meg inspirere ein del av dei ja, men begge dei to er som du kanskje veit spissgattarar, denne har tverr hekk og eit skrog som eg trur skal gli fint gjennom vatnet og sleppe sjøen fint. (det gjer jo dei og, sjølv om dei har spiss hekk) Men du kan i allefall kalle det den type båt ja, men denne er jo litt større, og styrehuset litt annerledes plassert. Syns det blir litt høgt der det står på Tysso. Sitér dette innlegget Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt.. Helsing Håkon Berg Gunnarson Link to post
Jon48 Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Er de noen der ute som kjenner til noen som selger grove pullerter ? Galvet stål ? Og hale gatter ?? Må vere god plass til 30 mm tau.. Skal jo vere til min 48 fots "Fiske båt" så kan ikke vere noe smått kromet tuppervare greier Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Skøy! IM sendt :) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.