Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som har erfaring med hvordan det er greit og lage ballast til en åpen tresjekte?

Har vært innom alt fra betong fylt med jernskrot til blybarer... men hva er enklest rimeligst og utsetter resten av båten for liten belastning ved skjøgang?

Ser for meg 100+kg fremme og 50 bak...

Haddde vært greit med betong ettersom det lar seg "forme", men da bær det vel være luft mellom betongen og treverket, elv om jeg ikke tror de bruker det på store skjøyter.

ahhh... det var en god ide :flag:

Da kan jeg jo "forskale" med dette og støype rett oppi, så blir formen helt perfekt! Så kan jeg fylle med gammle "blylodd" fra avballansering av dekk... for det kan jeg få tak i endel av...

Supert forslag!

Noen bedre? eller Forbedring av dette tipset? Kan støpe inn en syrefast ring så den er grei og løfte inn og ut, ved innspeksjon...hmmm

Redigert av killmeister (see edit history)

Ser den.. super ide!

Men så til en annen liten ting..ekkolodd.

Er blitt fortalt at en må ha en "svindyr" sender på trebåter, ettersom treverket ikke "leder" signalene like godt som glasfiber. Noen som har erfaring med ekkolodd i trebåter? Hvordan gjorde dere det? Noen spesielle typer dere anbefaler? Tenker helst på noe som ike er for stort, og som lar seg enkelt ta med hjem etter endt tur...

Jeg antar at det du har hørt killmeister, er at på trebåter så er det mer vanlig å montere en gjennomgående bronsesvinger av DENNE typen.

De er relativt dyre.

I plastbåter med rett akterspeil så kommer man mye billigere unna når man kan montere en SLIK

Når det gjelder å lage en enkel løsning for å lett kunne ta med seg ekkoloddskjermen hjem så har Wasco valgt en fin løsning som man ser på bildet hans. Dette er et ekkolodd av merket Humminbird. Et enkelt og greit lodd som ikke er for dyrt. Det geniale med disse er at de har en hurtigbrakett som kablene går inni, så man kan bare klipse av skjermen med et enkelt håndgrep når man skal hjem. BRAKETTEN og kablene er fastmontert i båten. En enkel og brukervennlig løsning. Hurtigbraketten følger med når du kjøper ekkoloddet.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Der har du den bronsegreie jeg har hørt om... dette er kanskje eneste holdbare i lengden?

Wasco: Den føleren du har..er den en av nevte typer? Kunne vært interresant om du hadde alternativer til disse, da jeg fikk beskjed om at det kun var den bronsesenderen som ville fungere ordentlig. Eller er det laget en "finurlig" løsning på din som kan brukes?

Du kan jo bruke hekkgiver også på en trebåt, den er billig og grei. Minuset er at du må legge ledingen synlig utvendig opp til ekkoloddet, men den er sort og tynn og gjør ikke så mye av seg. Dun kan sikkert også bruke en gjennomgående plastgiver, men det anbefales bronse til trebåt av den grunn at treverket beveger seg, og bronsen står seg bedre mot disse bevegelsene uten å sprekke. Og en båt der det plutselig oppstår et hull i bunnen av er ingen god båt å oppholde seg i. :diving: Innvendig giver er ikke mulig å bruke i trebåt, da treverket er for porøst tilat du vil få sendt signaler gjennom det. Så hekkgiver eller gjennomgående er de alternativene du har. Og det trenger jo ikke bli så dyrt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Wasco: Den føleren du har..er den en av nevte typer? Kunne vært interresant om du hadde alternativer til disse, da jeg fikk beskjed om at det kun var den bronsesenderen som ville fungere ordentlig. Eller er det laget en "finurlig" løsning på din som kan brukes?

Det er nok den bronsegreia som er montert på båten min ja.

Kjenner igjen formen fra bilde i linken som Trulte37 la ut.

Denne var montert i båten da jeg kjøpte den, så jeg var ikke klar over at disse dingsene var såpass dyre.

Det er en stund siden jeg har vært innom trebåttråden, men jeg har vært opptatt med oppussing av hus som måtte være ferdig før jul, og den forestående familieforøkningen.

Det kom ei lita jente til verden den 16. desember, så nå er det liv i huset. :sweat: Det blir vel så hun mønstrer på som lettmatros til våren. Som dere ser på klærne er hun selvfølgelig trebåtfrelst. :giggle:hpim7969.jpg

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Vet at det allerede er en God Jul tråd her på forumet.

Men jeg har lyst til å sende et ekstra ønske om God Jul til trebåt trådens brukere.

Takk til alle dere som har vært med å gjøre denne tråden til en av de mest aktive her på forumet.

jul0.gif

En liten stemnings rapport fra stuevinduet mitt.

I år får vi hvit jul her på Karmøy, og det er sjelden vare på disse kanter

God Jul fra Svelvik også til alle trebåtentusiastene her på forumet! Nå blir dagene lengre og solen får snart tak og bringer utetemperatur og duggpunkt opp, slik at vi som liker båtpuss kan komme i gang!! Skal ned i båten i kveld og ankre opp for jula!! Skål! (ps. den ligger selvfølgelig på land!) :drink:

Gratulerer også Wasco med nominasjonen!!

klarer vi 100 sider før jula ringes inn???

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Det kom ei lita jente til verden den 16. desember

Gratulerer så mye. Små mennesker er altid artig.

det kun var den bronsesenderen som ville fungere ordentlig.

En av de mange myter.

Det går fint an å bruke en plastsvinger med meget godt resultat.

Skjær til en trekloss som passer til bunnen på båten. Lag en fasong på denne som en dråpe vendt forover og svakt innover. Undersiden på denne må ha et flatt parti litt større enn svingerhodet som er vinklet svakt forover.

Skru og lim denne klossen fast til båten.

Lag enn tilsvarende inni båten hvor oversiden er paralell med bunnen på den ute. Her er det selvsagt ikke nødvendig med noen fairing.

Bruk en hullsag og bor fra undersiden langt nok ned til at svingerhodet passer inni klossen.

Bor gjennom hele greia med or stort nok til skaftet på svingeren.

Legg en ring av Sikaflex 291 i bunnen av hullet til svingerhodet. Sett i svingeren. Legg en ring av Sikaflex 291 rundt svingerskaftet på innsiden. Legg på ei stor skive og trekk til mutteren på svingerskaftet for hånd så hardt du kan.

Nå har du en tilnærmet perfekt installasjon, og trebåten kan flekse alt den vil uten at svingeren går i stykker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...