Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Men du er jo nominert du også etap90. Så min stemme gikk til deg :yesnod:

Men vi må nok bare innse at vi som tilhører trebåt folket må finne oss i å bli sittende i opposisjon. Plastbåt folket er i flertall - og de stemmer selvsagt på sine.

Takker for stemmen Wasco :smiley:

Synest det er andre som fortjener prisen mer enn meg med tanke på at jeg bare har vært aktiv her noen måneder.

Får heller ta prisen neste år jeg :giggle:

Hei folkens tenkte jeg skulle legge ut noen bolder av snekka mi. Astrid er bygget i 1959 i Arendal på Skilsø båtbyggeri. Den originale motoren var en 10 hk sabb type g. Men på 80 tallet ble den skiftet til en 22 hk sabb 2 sylindret som ennå er maskineri. Når jeg kjøpte ho i fjor sommer, kjørte faren min og jeg astrid ifra egersund til flekkejord, der jeg bor , og ps trebåt er best: :flag:img_3601.jpg

Noen som har tips om hva som er lett å bruke som garnering? Det jeg tenker er å bruke noen tynne (lister?) som jeg skrur med litt mellomrom opp etter spantene.. Men lister blir fort dyrt, finnes det andre billige alternativer, kanskje noen som kan trelasthallen ut og inn som vet hva som kan brukes?

Vet Bastard la garnering i sin men husker ikke hva han brukte...

Hei, ja ho er koseli og grei, motorkassen er isolert godt med isolasjon så det bråker ingenting og rister ikke. skjønner ikke kåffår bilde ble sånn. har noen en tanke om det kanskje :smash:

Sansynligvis ble opplastingen avbrutt før den var ferdig.. :smiley:

Angående garneringen min ser jeg for meg noe i furu, tynne og rimelige smale bord. Må være lette å bøye, vil ikke slite meg ihjel med tvinger og massive skruer inn i spantene, dette er tross alt bare for pynten og for å ha en litt bedre vegg i ryggen enn 5 spanter.. :wink:

Terassebord er nok ikke noe jeg vil velge, tykt og massivt og vanskelig å bøye.. Bjørkefiner greit nok, men for mye arbeid å stå å skjære opp strimler. Orker ikke sette opp saga bare for det...

Jeg tenker i retning furulister, altså de man har rund gulvet uten noen form for utskjæring/frest kant. Finnes dette i noe variant som er rimelig billig? Lister er jo som oftest glattkant og da dyrt. Men det er gjerne nødvendig når det skal bøyes???

Hei M/S bastar etter det jeg kan se på bilde, så er den gamle båten din bastard nå på min gård finstad i sarpsborg.Det er en kamerat som har den,fint og ha den her skal hjelpen litt.Har tengt og ta den inn i verksdedet for den er jo ikke så stor. Bedre og stå inne nå kalt,har nevnt denne tråden for ham jeg og. :smiley:

mvh succes

Godt nyttår til alle trebåtentusiaster!

Tenkte jeg skulle tipse Dere om en blogg vi skriver i forbindelse med restaureringa av kutteren Brottsjø ved Nordnorsk Fartøyvernsenter. Prosjektlederen Christiaan Van Gaal er fra Nederland, og ville fortelle sine venner om hva han holder på med her Nord, så han skriver på engelsk og jeg skriver de norske kommentarene

Bloggen kan besøkes her: http://brottsjo.blogspot.com

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...