Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Veldig bra at noe tar vare på disse flotte skøytene. Jeg lurer bare på en ting. Følger ikke vinduene i fronten på styrehuset bjelkebuen i dekket? Er det orginalt? Fikk tips fra Hardanger Fartøyvernsenter om at det ble mye penere, ellers ville det se ut som vinduet i midten var lavere enn de på siden, på grunn av buen i taket. Jeg laget et lite styrehus til en 27 fots skøyte for noen år siden, og fikk god hjelp fra HF.

Den båten var "ødelagt" motormessig da det var satt inn en Marna M42 i stedet for semidieselen. Vet ikke hvilken type den gamle var, bare at det ble skiftet motor. Den Marnaen ristet nesten båten i filler på enkelte turtall.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Veldig bra at noe tar vare på disse flotte skøytene. Jeg lurer bare på en ting. Følger ikke vinduene i fronten på styrehuset bjelkebuen i dekket? Er det orginalt?

Beklager å måtte "arrestere" deg litt: I Norge kaller vi denne båttypen idag kutter pga den runde, utfallende hekken og rette stevn. Skøytene har rundere akterstevn, er spissere i hekken enn krysseren, og har gjerne sleperor og hvalkjeft. Kan virke litt pirkete, men jeg synes det er viktig å ta vare på terminologien rundt disse farkostene. Mye av kulturen ligger i språket, og mister vi det mister vi mye av historien. Om en graver litt dypere kan en finne underkategorier som: engelskkutter, Skandfer-kutter, Lovundkutter, Hardangerkutter etc. For å forstå og bevare kulturen må en også ta hensyn til språket rundt :wink: .

 

Mitt inntrykk er at trenden med den buede vindusrekka på styrhuset kom etter 2.dre verdenskrig, og var ganske typisk på 50-, 60-, og utover 70- tallet. Om det midterste vinduet "henger" kommer vel litt an på hvordan styrhuset ellers er utformet, - om gulvet i styrhuset og frontens nerkant, samt taktro er buet i forhold til bjelkebukt ville det kanskje sett litt rart ut med ei rett vindusrekke.

 

Joda, styrhuset på Brottsjø er originalt fra midten av femtitallet. I bloggen jeg linket til over finner en bilder av det originale styrhuset fra 1936. Det styrhuset ble knust under et uvær på vei hjem fra feltene nord om Finnmark, og erstattet med det som står på båten nå. Det nye i jern fikk buet front med rundede hjørner, men vindusrekka er rett.

 

Hva som er penest og mest harmonisk er vel en smakssak. Jeg synes iallefall styrhuset på Brottsjø er både pent og harmonisk, men det er nok også fordi den ser ut slik jeg er vant med å se disse fiskebåtene fra jeg var guttunge.

 

Tenkte jeg kunne avslutte med et bilde av en annen typisk fiskekutter fra Nord-Norge med rett vindusrekke. Den ble bygget i 1935, og er en såkalt Nygårdsvoll-båt, eller Finnmarks-båt, bygget med støtte fra staten for å holde liv i fiskerinæringa. Denne heter Tjeldsund, og har det originale styrhuset med motorcasingen foran styrhuset. På Tjeldsund står altså styrhuset bak motoren, og en fikk plass til lugar under det - den har også et høyere akterdekk enn Brottsjø. På brottsjø står casing og styrhus over motoren - og dermed litt lengere frem på båten med mere plass til garn, not el.lign. på hekken. Ganske like båter, men sannsynligvis tiltenkt forskjellige bruksområder.

 

DSC_1881.JPG

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post

Jøss... langt å lete etter denne tråden i dag... side 3???? hehe Ingen vits i å være på side 3 Når det ikke er side 3 pike der!!!

Vi har ikke hatt særlig juleferie, og ble i går ferdig med alle bunnstokkene i går, og fikk bøyd på bordgang 6 i dag. Den skal klinkes til mandag...

 

Hva er første tingen dere gjør når vårpussen starter?

Selv starter alltid båtpussen med en røykepause på motorkassa, med tilhørende mimring fra forrige sesong. Da bør INGEN og INGENTING forstyrre meg..hehe. Så Tenner jeg opp en til, og vurderer hva som skal gjøres...

Redigert av killmeister (see edit history)
Link to post

Røyker ikke, men resten stemmer. Mimring og filosofering er en perfekt måte å starte vårpussen på. Håper å bli ferdig med det elektriske ombord før våren, men i det siste har det vært stillstand på det området. Med -24 grader er det ikke moro å være ombord. Håper kulda gir seg snart...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Jøss... langt å lete etter denne tråden i dag... side 3???? hehe Ingen vits i å være på side 3 Når det ikke er side 3 pike der!!!

Kan nok stemme det....

Men det er jo mange flotte bilder av "damene" våre i denne tråden.

Og for mange av oss kan blider av flotte smekkre trebåter være et vel så vakkert syn. Noen av disse båtene er jo reinspika porno :giggle:

Bilder av damer i ulike former lyser jo imot oss fra alle kanter.

Bilder av flotte trebåter er det dessverre ikke så vanlig å se.

 

Vårpuss??

Mest på det mentale planet så langt. Men planlegging og dagdrømming er jo også en viktig del av jobben.

Link to post

Hehe... Så vidt jeg husker stod båten til wasco helt i bryggekanten på vestlandet en plass, med flott belysning! Så utsikt, lysforhold, nærhet til sjøen er jo helt perfekt... Husker jeg ikke feil bodde han ei spytteklase fra båten i tilegg, så han kan rett som det er få varmen igjen.

 

Nei dette har jeg en dårlig følelse for :lol:

 

Tenker Wasco kommer særdeles sterkt tilbake nær trekkfuglene og varmegradene kommer krypende...

Selv er jeg og svogeren min travelt opptatt med og bygge en ny 22 ft åpen sjekte, som skal være ferdig bygget i løpet av februar, til en som fikk se min i sommer. Den blir ikke helt lik, men er bassert på samme stemmen fremme og samme midtmal men akterstemmen er ikke like krummet. Denne bygges forøvrig i lerk. Jeg har noen bilder som jeg kunne tenke meg og legge ut, men vil høre med han som skal ha den før jeg vil legge de ut. (Ikke for å være kiip) :wflag: Men det er "litt" frekt og bare legge ut, dersom han ønsker noe anet...

Redigert av killmeister (see edit history)
Link to post

Grunnen til at jeg ikke har gjort så mye på båten i vinter, er rett og slett fordi jeg er bedagelig annlagt... :giggle:

Båten er på land og står 3 meter fra husveggen, så jeg har ikke noe å skylle på. Men det er så innmari kaldt og guffent. Da er det mer fristende å sitte godt og varmt i sofakroken og drømme om vår og varme dager.

 

Det er også riktig at båten står rett under et par kommunale lyktestolper, så området og båten er opplyst på kommunens regning.

Men jeg er ei pyse i i forhold til å fryse.....brrrrrrrrrrrr

Må i hvert fall vente til snøen er borte. Nå har vi hatt snø og minusgrader i flere uker, og det er vi ikke vant med på disse kanter.

Håper det blir regn og mildvær snart.

For når det "livnar i lundar og lauas i li" - da er jeg ikke vankelig å få på gli :yesnod:

 

Her et bilde fra Haugesunds avis webbkamera

webb2.jpg

http://www.h-avis.no/section/WEBCAM/1615&WID=11

Link to post
Så du kan i tillegg sitte på PC'n å se på båten fra den siden du ikke innefra ?

Jepp....snakker om å ha det behagelig :giggle:

 

Og se her hvor fint komunnen lyser opp båten om kvelen

urlget.jpg

 

Forøvrig lurer jeg på hvor det blir av den globale oppvarmingen...

 

Det er meldt ned mot 10-15 minusgrader på Karmøy!!!!

Trøsten får være at jeg ikke bor på indre østlandet akkurat nå. Der er det meldt ned mot 40 minusgrader brrrrrrrrrrrr

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post

Ja takk! Jeg bor ikke i det kaldeste området på Østlandet, men 25 iskalde minusgrader er mer enn kaldt nok for meg. Når det er sagt så kom jeg til å tenke på en ting... Siden mange sverger til å ha på et par hundre watt med varme ombord mens båten ligger i opplag, hva med å rett og slett montere motorvarmer? Det sitter jo tross alt en traktormotor i skuta, så det som passer på traktoren burde jo passe i båten. Ut med termostaten og på med varmeren, ihvertfall når det er på det kaldeste... evt på tidsur for å spare litt på strømmen. Bare en tanke, men burde jo være en mulighet.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Dalton, det hørtes jo egentlig veldig genialt ut :smiley: Blir spennende å høre om noen har prøvd dette.

Her på Karmøy sank jo nylig en båt pga av sprengt kjølevannsslange. (Hvertfall det jeg har hørt.)

http://www.h-avis.no/article/20100102/NYHETER/100109986

Ble litt engestelig når jeg var å så på båten som lå under vann, så var å monterte frostvakt i båten tidligere i dag :smiley:

Håper snøen forsvinner snart og at det går mot varmere vær!

Litt ufyslig å jobbe i båten nå :rolleyes:

Link to post
Her på Karmøy sank jo nylig en båt pga av sprengt kjølevannsslange. (Hvertfall det jeg har hørt.)

Har ikke vært i Kopervik de siste dagene, så jeg har ikke fått med meg dette som har skjedd.

Men jeg har jo sett denne aktuelle båten mange ganger. Denne båten er dessverre ikke blitt tatt alt for godt vare på de siste årene, og etter det jeg har fått inntrykk av har den vært lite i bruk.

 

Skal ta en tur til Kopervik i løpet av dagen og se om båten ligger der fremdeles, eller om de har fått hevet den.

Link to post

Hei igjen folkens!

 

Jeg har et par spørsmål... :smash:

 

Fortiden pusser jeg på en gammel motorbåt, båten er 8 meter lang (28fot?) og det er mye bunnstoff som skal fjærnes, + gammel lakk på styrbord side.

Jeg har skaffet meg proff malingsfjærner, Speedheater til å varme opp malingen og lakk, men båten skal være på vannet i april, og jeg har urealistisk mye jeg skulle gjort innvendig og utenpå.

 

Så for å vinne tid, har jeg har gått over til å pusse med vinkelsliper..

 

1. skader jeg treværket med å bruke vinkelsliper? ..jeg bruker pusseskive.

 

2. Er det nødvendig å fjærne alt av det gamle bunnstoffet, eller kan jeg la noe stå igjenn? (se bilde)

 

Grunnen til at jeg fjærner bunnstoffet er for å legge inn nytt tetningsmiddel i bordgangene.

 

Nå fokuserer jeg mest på og fjærne bunstoffet langs bordgapene.

 

 

 

 

06012010001.jpg

SALAMANDER

Link to post

Hei Salamander...

 

Skjønner at det kan bli fristende å ta i bruk drastiske virkemiddel når en har tidspress på seg.

Men som tidligere nevnt, så er vinkelsliper absolutt ikke noe å annbefale til den jobben du gjør.

 

Den beste måten å fjerne gammel lakk/olje på, er å bruke en godt varmluft pistol og ei god skrape. Med disse to verktøyene skulle det være en enkel sak å fjerne gammel lakk. Et annent spørsmål som jeg alltid stiller er hvorfor du ønsker å fjerne all den gamle lakken?

Husk at du da må i gang med en skikkelig beahndling av treverket. Det er ikke nok å bare påføre skroget et par-tre strøk med lakk.

Først må treverket mettes med enten Owatrol, Clipper eller Linolje, før du påfører et topplag.

 

Er det en spessiel grunn til at du vil pusse denne siden av båten helt ned?

Det er ikke noe i veien for at du kan gjøre det. Men da bør du være klar over at dette er en mer omfattende opperasjon.

 

Hva bunnstoffet anngår, så er mitt råd å fjerne så lite som mulig. Helst bare det som er løst og som kan fjernes med ei vanlig skrape.

Husk endelig på å legge primer på de områdene der du har skrapet helt ned til treverket. Bunnstoffet har ingen konserverende effetkt. Bunnstoffet som legges over primeren har bare som oppgave å forhindre groe på skroget.

Link to post
Et annent spørsmål som jeg alltid stiller er hvorfor du ønsker å fjerne all den gamle lakken?

Husk at du da må i gang med en skikkelig beahndling av treverket. Det er ikke nok å bare påføre skroget et par-tre strøk med lakk.

Først må treverket mettes med enten Owatrol, Clipper eller Linolje, før du påfører et topplag.

 

Er det en spessiel grunn til at du vil pusse denne siden av båten helt ned?

Det er ikke noe i veien for at du kan gjøre det. Men da bør du være klar over at dette er en mer omfattende opperasjon.

 

 

Hei hei og takk for svar, grunnen til at jeg vil fjærne den gamle lakken er at babord side har ikke lakk, men styrbord side har gammel sliten lakk. jeg vil gjøre stybord side lik som babord (bildet).

 

Styrbord side: gammel lakk, ingen bunnstoff

 

Babord side: ikke lakk men bunnstoff

 

PS jeg har ikke planer om å pusse treverket på babord side (bildet) bare pusse bunnstoffet, men hvist jeg hadde sloppet å pusse ned bunnstoffet hadde jeg blitt glad til, jeg har trodd at jeg måtte pusse ned bunnstoffet for å legge inn ny tetningsmasse..

 

..så hvist jeg bare kan skrape vekk det som er løst å legge inn tetnigsmasse blir jeg glad hehe

 

UNDER VANNLINJEN:

 

Skrape vekk det som er løst.

 

Legge inn ny tetningsmasse.

 

pensle på primer.

 

og til slutt pensle på bunnstoff.

Redigert av salamander (see edit history)

SALAMANDER

Link to post

For det første regner jeg med at det ikke er "lakk" men olje av typen Owatrol, Clipper eller Linolje som er blitt brukt på denne båten.

Det er sjeldent det blir brukt "lakk" på denne type båter. Men mange omtaler jo Owatrol og lignende som lakk, mens det i virkeligheten er olje.

 

Så skriver du at du skal bruke tettningsmasse under vann linja.

Hva har du tengt å bruke her?

Ser jo at båten er kravell bygget, så jeg regner med at denne båten opprinnelig er blit tjæredrevet.

Har du noen konkrete planer om hva du skal bruke som tettningsmasse?

 

Er det lenge siden båten var på vannet?

Vet du om den eventuelt tar inn mye vann?

Link to post
Så skriver du at du skal bruke tettningsmasse under vann linja.

Hva har du tengt å bruke her?

Ser jo at båten er kravell bygget, så jeg regner med at denne båten opprinnelig er blit tjæredrevet.

Har du noen konkrete planer om hva du skal bruke som tettningsmasse?

 

Er det lenge siden båten var på vannet?

Vet du om den eventuelt tar inn mye vann?

 

Hei! ja når du sier det ligner det mere på olje enn lakk, en slaks tykk blank hinne.

 

Jeg skal gi deg en liten oppsumering, jeg tror nokk du har glemt litt av hvordan tilstanden er, det er jo en liten stund siden jeg har vært på forumet nå.

 

Jeg kjøpte båten i sommer, og båten er nokk tørr, den har sansynelig vært på land i 2-3 år, vi snakket tidligere om å bruke tjæredrev, husker det var mange gode forslag fra flere her på forumet, fra asfalt til silikon, tror du anbefalte meg å ikke tjæredreve, da dette burde gjøres av fagfolk?

 

jeg tro båten hadde tatt inn mye vann vist jeg hadde satt den på sjøen i dag, mye sprik mellom borgangene. et par sprekker i bord, men svært lite.

 

Mine planer om tetnigsmasse ble vel konkludert med en asfalt type jeg ikke husker navnet på, siden asfalt holder seg smidig i lengere tid.

 

Hva mener du?

 

På forhånd takk for alle svar

SALAMANDER

Link to post

For det første regner jeg med at det ikke er "lakk" men olje av typen Owatrol, Clipper eller Linolje som er blitt brukt på denne båten.

Det er sjeldent det blir brukt "lakk" på denne type båter. Men mange omtaler jo Owatrol og lignende som lakk, mens det i virkeligheten er olje.

 

Det er vel IKKE skjeldent at en legger lakk som toppstrøk over oljen på en trebåt.

Owatrol D1 er olje Owatrol D2 er lakk.

Clipper 1 er olje Clipper 2 er lakk.

:smiley:

Link to post

jeg fikk en gang en forklaring om hva som er olje og hva som er lakk...

Danner det en hard hinne er det lakk.

Han som sa det mente at de kunne kalle det for hva de ville men en olje skal ikke kunne få en hard klebefri hinne. Får den det er det ikke en olje.

Og som han videre sa, danner det hinne som er tett nok til og holde vann ute, vil den altid være så tett at den kan holde det inne. Det siste var ment som svar på hva som er best og bruke av olje og lakk, og poenget var at om du har en hinne som sørger for at vannet ikke kommer inn til treverket ditt om sommeren, vil du samtidig ha en så tett hinne at det kan "fryse" i stykker vinterstid.

 

Er ikke trebåtlivet herlig dere :lol:

Link to post

Merkelig at ikke noen har tenkt på å bygge en sånn stor-knarr som Leiv Eiriksson brukte på vinlandsferdene. Ragnar Torseth fikk jo bygget en vanlig knarr, på rundt 60 fot, men "Vinlandsknarrene" var visst mye større, kanskje 100-110 fot eller noe sånt, med tredobbel hud, og helt dekk og mulighet for koking ombord.

 

 

Bill

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...