Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Jeg lurer på hvilken tjære og sement som brukes av de som tetter under vannlingen med dette. Har hørt at det er en sprsiell tjære som det ikke er så lett å få tak i. Er det vanlig sement?

Vet dette er brukt på min båt, og kunne tenkt meg mer informasjon.

Jeg har kontakt med en iherdig trebåtbygger og trebåtrestauratør som holder til ikke langt fra her jeg bor.

Han fortalte meg at han ofte brukte en blanding av ren sement og vanlig tretjære når han skulle få gamle skøyter til å bli tette.

Jeg har diskutert dette tidligere her i denne tråden. Det var flere som mente at dette var uhørt. Men denne karen jeg snakker om har altså gjort dette mange ganger. Han mener at det ikke finnes noe som er bedre en netopp denne blandingen.

Han mener denne blandingen gjør samme jobben som bek gjorde før i tiden.

Vanlig bek er veldig vanskelig å få tak i, og etter hva jeg har fått greie på så kan ikke privatpersoner lenger få kjøpt bek.

Redigert av Wasco (see edit history)
Vi kjøper inn i 50 og 100 liters tønner og har ikke opplevet at det er vanskelig å få tak i bek,

Det hørtes jo spennende ut.

Men det er vel det som menes med at det er vanskelig å kjøpe for privat personer. Det er jo ikke så mange privatpersoner som trenger 50-100 liter bek

Hva bruker dere beken til?

Redigert av Wasco (see edit history)
Du tenke ikke på marine glue da Skøy, mange kjøper det i spann fra Fonnesen for å ha på dekket sitt etc.

Med bek mener jeg den typen en "koker"

Neida tenker på de samme som du. Bek.

Brukte Marine bek fra fannesen til natingen ,da eg skiftet endel av dekket mitt i sommer.Som må kokes / smeltes ja.

Men om vi kaller de bek / Skips bek / Marine bek er de det samme.

Marine Glue ? hva er det ? brukes til ? Kjenner ikke til denne...

var forøvrig litt problemer for privatpersoner og kjøpe bek , etter de ryktene sier, men eg kjøpte via Kystlaget eg er med i så de var ikke noe problem...

Er vel ikke så veldig miljøvenlig og ikke så helt ufarlig og jobbe med bek ....

Ser at du har en viss kontakt med kystlag du også ? :cheers_wine: Er de du som eier Seibuen ?

Redigert av Skøy (see edit history)

Jeg brukte bek til å tette min første trebåt. Det var av den typen taktekkerne brukte. Hard og blankt svart som måtte knuses og smeltes. Jeg varmet det til det tok fyr, og smurte det på mens det brant. Høres skummelt ut, men du verden som det tettet.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Veldig lysten på en liten snekke i samme gate som Chris 79.

Noen som vet om det er særlig å hente på tilbud og pris når det gjelder akkurat den type båt kjøpt i Sverige eller Danmark?

Eller er det slik at man på trebåt like så godt kan holde seg til det norske markedet.

(Leste nettopp en avtgifts og fortollingstråd for utendlandske båter som nesten tok pusten fra meg...)

Men har dere "tre-folket" gjort dere noen erfaringer her?

Hei Altberger.

Velkommen til BP og også velkommen til Trebåttråden.

Jeg finner ingen med nick Chris 79, så jeg vet ikke hvilken type båt det er snakk om.

Har heller ingen erfaring med import av båter fra Sverige.

Men etter hva jeg har forstått er det ikke denne type båter som er dyrest å importere. Du må jo uansett betale moms på denne type import.

Det som imiddlertid kan bli en stor utgifts post er HK avgiften. Men hvis det er snakk om ei lita snekke, så er det jo vanligvis ikke snakk om så store motorer.

Regner med at du drev båten først og så la dette beklaget over dette.

Men hva med bunnstoff?

Fester dette seg til dette beklaget?

Ikke noe dreving da det var en klinkbygget båt. Tror ikke bunnstoff hadde festet seg på bek, men det ble heller aldri prøvd. Det er ikke noe annet som fester på det heller, så bunnstoff var ikke nødvendig. Holder jo til i ferskvann og der gror det ikke noe særlig.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Hei folkens!

Jeg har en 28 fot motorbåt, har alderig hatt den på vannet før så jeg vet ikke hvor stabil den er.

jeg har tenkt å bygge en sittegruppe på taket, kansje en hengekøye eller to. men siden jeg ikke har erfaring med båt vet jeg ikke hva jeg kan forvente meg i forhold til stabelitet.

Er det noen triks får å få båten mere stabil? foreksempel er det gunstig å legge vekten i båten mot senter, eller burde man fordele vekt på sidene?

Har ganske mye " flyttbar kilo" inne i båten, fra batterier til kjøleskap, vanntank mm.

Hadde vert flott å kunne gå på taket uten at båten dupper formye til siden.

noen tips?

baat_2.jpg

SALAMANDER

Takk til svaap, det var det svaret jeg trengte, mulig jeg forklarte meg litt for detaljert.

Folkens, det er stille på trebåttråden fortiden men jeg lurer på et par ting:

Jeg har en SAAB 9 hester Disel (tror jeg) motor, båten står uvarmet å jeg kom til å tenke på..at jeg har glemt å fylle på frostveske! Er dette nødvendig, hvordan gjør jeg dette, og hvor kjøper jeg dette? Bruker man vanelig frostveske, eller er det en spesiell type jeg trenger?

:sailing:

SALAMANDER

Bruk vanlig blå frostvæske, bland den med 50-70% vann og kjør dette gjennom motoren. Og gjør det fort, hvis den ikke allerede har frosset i stykker da...

Jeg vet ikke hvor jeg skal fylle på frostvesken, er det så lurt å starte motoren nå?

Har det noe å si om den er saltvannskjørt, kan jeg fylle på med ferskvann?

SALAMANDER

Hvis jeg ikke husker helt feil så har båten din stått noen år på land, så hvis den ikke har frosset i år gjør den det neppe nå heller. Oppstart av motoren i en tørr trebåt på land er ikke lurt nei. Kanskje den er tappet helt tom, alternativt kjørt gjennom med frostvæske tidligere? Legg inn et par bilder av motoren, så blir det lettere å hjelpe deg videre med dette...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...