Wasco Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Må si meg erning med index. Hvis det er slik at båten har overvintret flere år, så er det tre alternativer. 1. Motoren er allrede sprengt av kulde og is 2. Det er frostveske på den fra før, og da er det jo ingen fare. 3. den ble tappet for vann før den ble satt på land, og da har jo ingen skade skjedd. Håper på det siste. Men som sagt, legg ut noen bilder, så er det letter for oss å komme med videre rådføring. Lykke til Salamander... PS..det er dag ikke så stille på trebåttråden - sessongen tatt i betrakning. bare vent et par mnd, når sessongen starter opp for alvor - da blir det nopk liv og røre her inne Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Rikosjett Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 I kulda har det sunket en trebåt i Børsa småbåthavn, eier får utbetalt forsikringspenger og båten skal vist vrakes! Den er på 42 fot og var vist ikke i så dårlig stand før det boblet. Så iflg eier var det bare å hente båten etter heving hvis noen var int! Det er Taubåtkompaniet som skal stå for hevinga. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 Det ligger en trebåt i havna hos oss også som har blitt litt våt. Rundt 35 fot tipper jeg, nå ligger den med bare baugen og litt av radarantenna over vannflaten. Trist... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rikosjett Svart 15.Januar.2010 Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 Båten i Børsa har tverr hekk og ble kjørt nordfra i sommer! den har en 180hk diesel som var i bra stand, gratis prosjekt he he Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2010 Det er jo en tragedie at slike båte ikke blir tatt hånd om. Men dessverre er det slik at de aller fleste av oss som elsker trebåter, allerede har hendene fulle med store og små prosjekt. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Woody Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 (redigert) Er det noen der ute som har tegning, skisse eller bilde av en/et skylight. Lite med arbeidstegninger av dekksdetaljer i trebåtbøkene. Jeg har bøkene av Peter Behrens, og Thomas Larsson, men de er ikke i nærheten så bra som Ole-Jacob Broch- Trebåten. Den omhandler for det meste bygging av trebåt, men mye kan overføres til vedlikehold og reparasjoner. Redigert 17.Januar.2010 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
etape90 Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Jeg kan skaffe bilder av en skylight hvis det er intressant? Av denne typen som du ser her: Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 18.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Flott den skyligthen din Etape90 Men finnes dt ikke et norsk navn for denne installasjonene? Tviler på at de gamle trebåtbygger langs vår kyst kalte dette skylight Er det lov å kalle det takluke? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Gutek Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 De sa ikke akkurat "skylight".De hrukte en fornorsket utgave: "skjeilet".Ikke akkurat etter retskriviningsnormen !Det finnes flere ord med internasjonal tilknytning i båtverdenen.En snakket ti l og med om noe som kaltes "Norsjøengelsk".Ord som ble brukt rundt Nordsjøbassenget med engelsk opprinnelse. Jeg ble veldig interessert for mange år siden da en onkel av mor snakket om at i ungdommen var de ute og seilte"på plasir".Jeg spurte hva i all verden han mente med det.Jo,det var når de var ute og seilte bare for moro!Så,selv franske ord hadde smittet uten at folk den gangen var klar over hvor ordene kom fra ! Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 (redigert) Har også planer om ny rom luke med "skylight" , når eg muligens kommer så langt i prosjektet Men hadde en take om og bruke "tak vinduer" dette for og lede bort vannet og få det 100 % tett. Er de noen som har sett noe sånt ? Har overhalt gear kasse nå i 6 !! uker og er vel snart i mål med det..Stor båt , men jaggu er det trangt og kappe fundamentbolter med baufil blad Sånn skal de IKKE se ut inne i en Volda gear kasse Redigert 18.Januar.2010 av Skøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Har vært mer vann enn olje inni der, ser det ut til.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
etape90 Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Joda, grei den, men blir finere når den er nedpussa, olja og når jeg får satt inn vinduene på ny med ny pakkning Fikk du handla noe olje eller terpentin i dag da Wasco? Jeg var å kjøpte 4 liter til med terpentin Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 (redigert) Jeg kan skaffe bilder av en skylight hvis det er intressant?Av denne typen som du ser her: Den jeg tenker på er av doradetypen. Det vil si at den fungerer som lufting også når den er lukket, samtidig som at den er laget som en hel luke over hullet ned til lugaren. Jeg har tegnet en ut ifra brosjyren til Sandøy, så jeg får prøve meg litt fram. Det er mye: et skritt fram, og to tilbake med trebåt, men man lærer. Redigert 18.Januar.2010 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
JanS/EIR Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Apropos den sunkne skøyta i Børsa Båthavn så er det nok denne: Sørgelig hendelse, vet ikke hva som skjedde der. Men er den erstattet av forsikringa, så er det vel selskapet som eier den? Og som eventuelt selger/avhender den? Og da er det etter min erfaring bare autoriserte verksteder som kan overta den? Correct me if I'm wrong. mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Wasco Svart 19.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Huff, dette var et sørgelig syn... Får liksom ikke lyst til å gjøre noe heller når frostrøyken ligger over vannet og isen biter seg fast. Nei, nå lengter jeg mot vår Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
SALAMANDER Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Folkens! Jeg står jo fortiden å pusser båt, men har kommet over et problem, jeg finner ingen markert vannlinje på styrbord side, dette er skapt vekk av tidligere eier, jeg kan finne noen rester som står igjen fra gammelt av, men dette tilsvarer ikke den samme vannlinjen som på babor side har. (rettning og høyde er ulik) hva gjør jeg? jeg er mistenksom på vannlinjen til babor side, den virker ikke korekt i rettning, når jeg samenligner med restene av den gamle linjen på styrbord side. Noen tips? Hvordan måles dette egentilig? Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
index Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Hvis båten står rett, dvs slik den ville ligget på sjøen, så er dette ganske greit. Skaff deg en laservater med stativ, og test først at vannlinjen på styrbord stemmer. Er denne OK, er det bare å merke ut etter lasermerkene på babord side. Da skal vannlinjen være korrekt. Med mindre du har selv sett vannlinjen når båten lå på sjøen så er ikke nødvendigvis forrige eiers vannlinje korrekt. Slike ting blir ofte tatt litt på sparket, og ser ut deretter etter sjøsetting! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SALAMANDER Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Hvis båten står rett, dvs slik den ville ligget på sjøen, så er dette ganske greit. Skaff deg en laservater med stativ, og test først at vannlinjen på styrbord stemmer. Er denne OK, er det bare å merke ut etter lasermerkene på babord side. Da skal vannlinjen være korrekt. Med mindre du har selv sett vannlinjen når båten lå på sjøen så er ikke nødvendigvis forrige eiers vannlinje korrekt. Slike ting blir ofte tatt litt på sparket, og ser ut deretter etter sjøsetting! takk for svar, jeg er nokk litt uheldig her forde båten står ikke helt rett på bukk, men mulig det ikke gjør store forskjellen. et annet spørsmål, hvordan vet jeg hvilken høyde jeg skal måle fra? eks hvilken høyde vannlinjen skal ha på skroget? ..jeg vet jo ikke hvor dypt båten dupper (har ikke erfart denne båten på vannet) Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
index Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 (redigert) Det sikreste er å sette ut båten og bruke en sprittusj på en isoporplate til å sette noen merker der vannlinja bør være. Alternativet ellers er vel å sette vannlinja der du tror den skal være, så får du heller justere den litt neste gang du tar båten opp. Hvis du tror vannlinja på styrbord side er korrekt, kan du jo ta mål f.eks hver halvmeter på styrbord side fra fenderlista og ned, og overføre disse til babord side. Da er i det minste vannlinja lik på begge sider, og det er jo en god begynnelse... Redigert 19.Januar.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lovart låring Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Er det noen der ute som har tegning, skisse eller bilde av en/et skylight. Her er et bilde av skylight ombord i min båt. Den eneste svakheten på denne er at jeg er nødt til å montere en "takrenne" I øyeblikket i form av en plankebit jeg fant i marinaen i påvente av en ordentelig planke ;) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
lnjk Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 salamander, bruker du to laaange rettholter, en forut og en akter i riktig vannlinjehøyde så får du tatt nesten hele vannlinjen. Plasser de rettvinklet mot båten og slik at de ikke er "vinske" i forhold til hværandre og kontroller at vannlinja blir like høy på begge sider (mål på båten med snora). Bruk krittsnor (farget kritt?) og "slå" vannlinjen fra midt på båten og ut mot endene. Når den ene rettholten blir for kort så "slår" du korte lengder (10-20 cm ?) til du er kommet til enden. Greit med to til en slik jobb. Beklager dårlig formulering. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Samme fremgangs måte som Injk, men du kan bruke "retholt" som er høyre på midten (senter av båten). På den måte vil vannlinjen stige mot stevnen/hekken. Spesielt på korte og bredde båter ser der bedre ut. Jo breddere båt, jo større forskjell på høyden av "rettholten (målt fra enden til senter). Start med og holde snoren parellelt med båten, flytt snoren gradvis lenger inn ad "rettholten" samtidig som du slår små stifter i huden (under snoren for og hindre den i glide ned). Når du har "stiftet" vannlinjen kan du bruke en tynn lekte til og strekke eller risse vannlinjen. Fordelen med og risse er at linjen ikke forsvinder når du skraper ned båten neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Hei trebåtfolk! Det er stille her inne om dagen Alle er vel ute å pusser båt kanskje!? Jeg lurer på om noen har bra tips til pussemaskin. Min gamle bosch som har vært med i 15 år har begynt å synge på siste vers desverre. Hva er det som gjelder av bosch, dewalt, black & decker osv? Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Woody Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Jeg hadde også Bosch, men den ga seg etterhvert. Jeg kjöpte Festool RO 150, og har aldri sett maken. Den er utrolig mye mere effektiv enn de andre jeg har prövd. Den er noe dyr, men det lönner seg i det lange löp. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
nedgård Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Halloen Black & decker er et billigverktøy. På svartelista i håndverksbransjen Dewalt er vel blandt høyklassen, men jeg har ingen erfaring med pussemaskiner av det slaget. Derimot sverger jeg til Bosch eksentersliper PX400. Suveren maskin! Og hvis din gamle Bosch har holdt i 15 år, er vel det kvalitelsstempelet sjøl Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.