killmeister Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Enig! Gå for noe annet enn blackn decker... ikke særlig bra... Men bosch grønn serie synes jeg har et godt forrhold mellom pris og kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Black and Decker er greit nok, men Bosch er klart bedre! De Walt er dyrt, det var vel opprinnelig proffserien til Black and Decker hvis jeg ikke husker helt feil. Dvs tilsvarende Bosch sin blå serie. Bra kvalitet, som tåler mye bruk. Men dyrt. Som et kompromiss for oss amatører synes jeg Bosch sin grønne serie er helt OK. Jeg har et bredt utvalg av slike grønne maskiner, og det har stort sett fungert som de skal hos meg. Har hatt tre problemer så langt: Bryter på eksentersliper som ble fylt av slipestøv og sluttet å virke, lager på den samme som måtte skiftes etter 6-7 års flittig bruk, og en deltasliper som plutselig ikke ville mer. Utover dette har mine Bosch maskiner fungert upåklagelig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 22.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Her skal jeg ikke si for mye.... Har hatt noen diskusjoner omkring dette tema, og mine synspunkter er at det er bedre å sattse billig og heller bytte ut etter hvert. Men for meg er det lommeboka som er avgjørende. Så for all del, har du mulighet - så satts på kvalitet. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 mine synspunkter er at det er bedre å sattse billig og heller bytte ut etter hvert. Helt greit det, men ikke sats for billig! En billig sliper til 199,- på Europris sliper dårlig i utgangspunktet, og svikter som regel når du trenger den som mest! Et eksempel: En kompis av meg kjøpte seg billig kompressor. Første gang han skulle bruke den var det bom stopp etter kort tid. Fikk byttet den på butikken igjen uten problemer, men neste gang den skulle brukes et par uker senere skjedde det samme etter få minutters bruk. Etter fem turer frem og tilbake til butikken for å hente ny kompressor gikk dritten i søpla og ble erstattet av en som virket til doble prisen. Greit nok med garanti, men man har da andre ting å gjøre enn å kjøre frem og tilbake og krangle med selger også.... Min erfaring er: Kjøp anerkjent kvalitet, så virker utstyret når du skal bruke det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Svaap Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Kort og godt: Kjøp den kvaliteten du har bruk for... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Moas-ark Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Det ble en grønn Bosch igjen! 250 watt, har brukt den i hele dag og er veldig fornøyd Jeg kjøpte en billig pussemaskin for et par år siden til 199 eller noe lignende,, for det første pusset den dårlig og for det andre så ble jeg så forferdelig nummen i hendene. har bare brukt den et par ganger, så den kan risikere å bli skikkelig gammel der den ligger i skuffen, grei som reserve da! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Wasco Svart 22.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Jeg har bare brukt billige slipere - så jeg har vel ikke noe grunnlag til å sammenligne. Men jeg har vært veldig fornøyd - så da er det kanskje best å ikke prøve de dyre utgavene, for da kan jeg jo bli hekta Nå skal det vel sies at jeg ikke har gått for de aller billigste - kan vel heller kalle det mellomskiktet. At det rister og bråker litt gjør jeg ikke noe av. Men det skal jo sies at jeg sjeldent holder på mer en en halv time om gangen. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Hvis man summerer opp hva man har brukt på billige slipere, så hadde det vært råd til en god sliper Holder meg også til grønn Bosch, det er greit nok utstyr. Har riktignok også en Dewalt kapp/gjærsag som jeg er veldig fornøyd med. Har også en 805 Gjerdesag, som var veldig til hjelp når jeg drev med trebåt. Må nevne Fein saga også, dritdyr, men jeg kunne ikke klart meg uten. Jobbene går så mye lettere og raskere med ok verktøy. Jeg er imot og importere søppel, så derfor handler jeg ikke skrot som jeg vil kalle det. Tråkket sikkert på noen tær nå, men det får dere tåle Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Nå er vel de aller fleste verktøy importert...men det er selvsagt forskjell på kvaliteten. Men jeg tror vel det er med verktøy som med så mye annet her i verden - en må betale en del for navnet. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Dalton Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Kort og godt: Kjøp den kvaliteten du har bruk for... ...eller den kvaliteteten du har råd til... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Wasco Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Ja, det er vel hels økonomien som avgjør valget for de fleste av oss.. Med mindre vi har noen skikkelige krøsuser iblandt oss da.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
nedgård Svart 26.Januar.2010 Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 Hau, Hau godt folk! Blåse litt liv her igjen vel Noen som har noe proskjekter på gang, oppdateringer, evt bilder å komme med om dagen? Sjøl drivver jeg og sliper, grunner og lakkerer opp Sabben om dagen Blir så blå og smekker atter Har også pakka den om en del, og sveiset igjen et hull i gearkassa. Ja, du leste riktig, ET HØL I GEARKASSA! Den gar visst ligget og gnissa oppe på ei spant i over 30 år... og i høst rant plutselig all olja ut Men det tok Smeden i Skjeberg og sveisa igjen som fint som bare det! Kommer nok noen bilder inn etterhvert også Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 26.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 Jeg er dessverre ei pyse i forhold til kulde, så jeg orker ikke å gjøre noe ute så lenge det er minusgrader Men nå er det vist på tide at jeg starter opp - for i natt drømte jeg om at jeg holdt på å stelle på båten min Regner med at det blir mer liv her i tråden når det begynner å "liva i lundar og lauas i li" Ellers har det dukket opp en kar her på forumet som har skaffet seg ei Sjøløve. Han holder til her på Karmøy, og har startet en egen prosjekttråd. Skal bli spennende å følge med han. Det eneste jeg skal gjøre i dag er å stramme opp og forsterke et par fester på presenningen som ligger over båten. For selv om det verste av uværet som er varslet kommer til å gå en del lenger nord, så kommer vi nok til å merke litt av det på disse kanter også. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Moas-ark Svart 26.Januar.2010 Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 Jeg prøver å holde ut i vinterkulda, Har et par vile dager nå, da jeg jobber natt. Ellers er det jo bare å holde koken, alt man for gjort i dag slipper man å gjøre siden Jeg skal prøve å få gjort meg ferdig med den største pussejobben, sånn at jeg kan begynne å olje og beise snart, så her veksler det mellom varmluftpistol/skrape og pussemaskin! Det er faktisk helt ok å holde på ute i båtteltet på vinteren, så lenge man kler seg godt! Jeg kobler til motor-,kupè-varmer på bilen og bruker den som varmestue, har med kaffe og boller, så koselig atter! Her er en del av overbygget jeg pusser på nå, begynner å bli fint synes jeg! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Svaap Svart 26.Januar.2010 Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 Blir GLAD av å se så vakkert trevirke -Belønning for mange timers innsats! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Moas-ark Svart 26.Januar.2010 Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 (redigert) Ja, mahognyen er morsom å jobbe med, da det synes veldig godt alt man gjør! Kom over denne siden! http://suomenpuuvenekeskus.fi/index.php Redigert 26.Januar.2010 av thomsped (see edit history) Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Wasco Svart 26.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 Dette er imponerende.... En så gylden og fin glød i den mahognyen at det varmer langt inn i sjela Få nesten lyst til å ta et tak på båten min...men jeg får ta en parasett og legge meg ned litt på benken, så går det nok over Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
spjærøykrysser32fot Svart 26.Januar.2010 Del på Facebook Svart 26.Januar.2010 kjenner lukten av mahogny........ Sitér dette innlegget Link to post
SALAMANDER Svart 27.Januar.2010 Del på Facebook Svart 27.Januar.2010 Hei folkens! Fortiden pusser jeg opp en gammel sjark, har nå skrapt vekk gammel lakk og skal på med oljebehandling + toppstrøk. men før jeg gjør dette fikk jeg lyst på en litt mørkere farge i treværket på båten, da tenkte jeg på denne oljen, den kan fås i flere farger, har prøvd den før å den er ganske drøy å god å jobbe med. hadde det vært mulig å pensle på med denne oljen før jeg går igang med videre behandling? TRESTJERNER GULVOLIE En eksklusiv overfladebehandling, der er baseret på alkydforstærkede planteolier. En meget lugtsvag og nem at påføre. Giver en silkemat overflade, der fremhæver træets naturlige nuancer og struktur. Den smudsafvisende overflade er nem at rengøre og vedligeholde. på forhånd takk for svar! Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
etape90 Svart 27.Januar.2010 Del på Facebook Svart 27.Januar.2010 Viktigste er vel at du får mettet skroget med olje. Tenker du på å mette skroget med denne oljen, så lakke? Hvordan er skroget fra innsiden på båten din? Er det bart tre, oljet, lakket? En annen viktig ting er jo at du ikke har diffusjontett behandling på begge sider Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Januar.2010 Del på Facebook Svart 27.Januar.2010 Bare navnet Gulvolje sier vel sitt om at denne oljen er beregnet for bruk innendørs! Jeg ville brukt rå linolje blandet med Antiparasit, eventuelt Owatrol D1 eller Clipper. PS: Når du sier den er drøy å jobbe med, betyr vel det at det går lite olje. Dvs at lite trekker inn. Eller?? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SALAMANDER Svart 27.Januar.2010 Del på Facebook Svart 27.Januar.2010 Viktigste er vel at du får mettet skroget med olje.Tenker du på å mette skroget med denne oljen, så lakke? Hvordan er skroget fra innsiden på båten din? Er det bart tre, oljet, lakket? En annen viktig ting er jo at du ikke har diffusjontett behandling på begge sider Bare navnet Gulvolje sier vel sitt om at denne oljen er beregnet for bruk innendørs! Jeg ville brukt rå linolje blandet med Antiparasit, eventuelt Owatrol D1 eller Clipper. PS: Når du sier den er drøy å jobbe med, betyr vel det at det går lite olje. Dvs at lite trekker inn. Eller?? Hei, jeg skal behandle treværket med rå linolje + amerikansk terpentin og antiparasitt + Owatrol til slutt. Grunnen til at jeg tok frem denne oljen er forde den har forskjellige fargeverdier, foreks valnøtt, eller en bruntone. Hadde vært fint med et mørkere skrog, en dypere valør i treet spørsmålet er om dette er mulig, hadde tenkt til å påføre den på treverket før den rå linoljen mm innsiden av båten er bar, noen rester av gammel maling. Hva betyr diffusjontett behandling? salamander Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 28.Januar.2010 Del på Facebook Svart 28.Januar.2010 (redigert) Jeg ville ikke brukt den oljen først. Uten at jeg vet hvilke kvaliteter den oljen har, så tenker jeg på at den kan stoppe linoljen fra å trenge inn i treet. Hvis du ønsker en dypere farge, ville jeg gått for en type beis først. Diffusjonstett betyr at den er tett, slik som for eksempel tett maling som stenger fukt inne i treet. Treet får ikke "puste" og råte pga innestengt fukt kan oppstå. Redigert 28.Januar.2010 av Skjælø (see edit history) Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Wasco Svart 28.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2010 (redigert) Hei Salaamander... Hemmeligheten med å få en dypere valør i treverket går ganske enkelt ut på at en blander litt beis i toppstrøket. Siden du har valgt å gå for Owatrol som toppstrøk, blander du bare litt beis, fek teak farget beis inn i Owatrolen før du påfører denne. Her må du selvsagt prøve deg fram med hennsyn til blandingsforholdet. Begynn fek med 1 dl beis blandet ut i 1 liter Owatrol. Så prøver du denne blandingen på et trestykke og ser om du liker valøren. Blir det for lyst blander du inn litt mer beis. Husk bare på at du da må bruke den samme mengden beis hver gang du åpner en ny boks med Owatrol.... Skjælø forklarte deg hva diffusjons tett betyr. Kan bare legge til at det er viktig at innsiden av skroget ikke er behandlet med diffusjons tett maling/lakk. Det er viktig at skroget har mulighet til å "puste" fra den ene siden. Hvis begge sidene av skroget er helt tett, vil fuktigheten bli forseglet inne i trevirket, og i et slikt tett miljø har råtesoppen det som plomma i egget. Redigert 28.Januar.2010 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
SALAMANDER Svart 28.Januar.2010 Del på Facebook Svart 28.Januar.2010 Hei, takker for svar, det var det jeg lurte på! ..men oppe i all lykke har jeg fått noen problemer, jeg står jo ute hver dag å pusser båt i et partytelt, å der inne er det jo minusgrader..å jeg har jo ikke fått med meg at jeg ikke kan legge asfatdekke, primer eller bunnstoff før det er minst 5-10 grader i luften. haha hvordan skal dette gå..(håper på en tidlig vår) har begynt å jobbe innvendig i båten istedet, å tenkte jeg skulle smøre på et nytt lag tjære i skrog bunnen. Jeg vet ikke hva som er brukt her fra før, men det er en svartaktig finish som ligner på tjære, noen tips? Har ikke eget bilde, men ser helt likt ut som de svarte områdene på dette bildet: ( bilde av sophie, båten til wasco) Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.