Wasco Svart 28.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2010 Det som er brukt her er nok vanlig tretjære. Men før du påfører dette bør du også mette innsiden skroget med olje/terpentin. Men egentlig syner jeg ikke du skulle brukte ren tretjære i det hele tatt. Hvis du bare behandler innsiden med olje/terpentin er det det beste. Grunnen til at det i sin tid ble brukt tretjære på båten min, var fordi dette igjen ble dekket med blymønje og til slutt malt. Men jeg har brukt veldig mye tid og krefter på å fjerne alt dette, og kommer bare til å bruke olje/terpentin. Ren tretjære bør ikke under noen omstendigheter brukes innvendig i båten - på grunn av den sterke lukta. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
etape90 Svart 28.Januar.2010 Del på Facebook Svart 28.Januar.2010 Skriver under på at tretjære lukter sterkt! Blandet litt tretjære i noe olje her om dagen og det lukta sterkt Regner med jeg hadde såpass lite tjære i at lukta vil forsvinne, eller hvertfall dempe seg vesentlig Kan tenke meg det vil være ganske ubehagelig å ha mye slik lukt innvendig i båten over lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
SALAMANDER Svart 28.Januar.2010 Del på Facebook Svart 28.Januar.2010 ah flott! enkelt å greit! Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
index Svart 29.Januar.2010 Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 Jeg vet ikke hva som er brukt her fra før, men det er en svartaktig finish som ligner på tjære, noen tips? Det er nok sikkert Black Varnish, det er et stoff som ofte brukes under vannlinnjen både inn-og utvendig. Giftig som fy og lukter sterkt, men det beskytter treverket bra. Jeg ville brukt enten dette eller linolje og terpentin. Begge deler lukter sterkt, men det ser ut til at trebåteiere liker sterke lukter. Kanskje luktesansen svekkes når man har hatt trebåt en stund.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 29.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 Lukten av trebåt er det flottest som finnes Jeg trodde også at det var Black Varnish som var brukt på båten min. Men noen trebåt entusiaster jeg hadde på besøk mente det måtte være tretjær. Dette fordi det luktet sterk av tjære når jeg varmet det opp med varmluft pistolen. De mente at hvis det hadde vært Black Varnish, så ville det luktet Black Varnish. BV har som kjent en veldig sterk og egenartet lukt. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 29.Januar.2010 Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 Javisst, tretjære var ikke uvanlig å bruke til slikt før. Men jeg tipper i ditt tilfelle at de ikke har behandlet med tretjære som underlag for blymønja, men at den var ment som eneste behandling. I ettertid har man så blitt så lei av den klissete tjæra innvendig i båten, at man har valgt å dekke denne med et godt lag blymønje. En eldre slektning behandlet skroget innvendig (ikke inni hytta da) i sjarken kun med Black Varnish, da ha mente dette var best med tanke på å la treet puste. Men den er ikke veldig slitesterk, han opplevde et par ganger etter å ha vært ute i litt vel friskt vær at Black Varnishen faktisk var slitt vekk av sjøen! Men som han sa, det var vel såpass vær at man ikke burde vært utpå i det hele tatt da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mytsberg Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Godt å se at det fortsatt er god aktivitet i trebttråden. Jeg har endelig kommet i gang igjen etter å ha gjort lite i januar. Men nå er det bare å stå på videre......fjerne siste rest av hvitmaling, pusse og olje den inni. Slenger med et par bilder også. Kommer mer fortløpende framover nå Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 31.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Flott arbeid Herlig å se det flotte treverket bak hvitmalingen. Etter min mening er det jo slik en trebåt skal se ut - flott treverk med patina og sjel Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
tuffff Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Jeg har endelig kommet i gang igjen etter å ha gjort lite i januar. Ja, jeg lurte litt på når det skulle skje noe mer ombord hos deg. Han makker'n din som ligger bak deg har jo begynt og olje allerede. Det lukter så godt av trebåt i hallen. mvh tuffff PS: er sjekta di fra Ø'går'n? Jeg som var sikker på at det var en Aanesen Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 (redigert) Hei alle sammen:) Faren min har akkurat kjøpt denne herligheten En 48 fots tiedemannskrysser fra 1949 ved navn Bellman. Båten er nå under full oppussing, og målet er å få den på sjøen i sommer, men innvendig vil det nok ta lenger tid før vi er ferdige Denne båten erstatter vår elskede Donald, som forøvrig ligger til salgs nå hvis noen har lyst på en strøken 32 fots furuholmen plattgatter: Donald på finn.no Kan oppdatere med flere oppussingsbilder av Bellman senere om det er ønskelig. Mange fine båter i tråden her forresten. Trebåt er tingen Mvh Tomzern Redigert 31.Januar.2010 av tomzern (see edit history) Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Svaap Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Hei, Bellmann -ligger/lå den på Sandtaket på Storsand? Ser bildet er derifra, og jeg husker den båten godt fra den tid jeg selv hadde båt der. Ble gjort en del av han som eide den da.. Flott skute! Grattis! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
tomzern Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 (redigert) Takk for det Ja, det stemmer=) Den ligger der nå frem til sommern, så vil den få ny båtplass/opplagsplass i vollen i asker antakeligvis. Han som eide båten før oss har gjort mye med den ja, men det stoppet opp pga. at han fikk ryggproblemer eller noe i den dur, så det er MYE som gjenstår. Hele skroget skal strippes for maling/bunnstoff utvendig, og skrapes ren under vannlinje innvendig, for så å mettes opp med olje både utvendig og innvendig. Det er også mye som gjenstår ellers, blant annet tilpassing av ny motor og forsåvidt videre oppussing av hele båten innvendig. Blir nok bra til slutt, men det er mye jobb Redigert 31.Januar.2010 av tomzern (see edit history) Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Wasco Svart 31.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Dette er bærre lekker't Utrolig vakker! Blir vel en overgang å gå fra 23 til 48 fot. Her kan du jo ta med halve nabolaget på tur. Også er det dere som har Donald til salgs. Ja jeg har vært inne å titta på den en par ganger. Vakker dame det også Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
tomzern Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Takk takk=) Ja det er litt av en overgang! Faren min har alltid hatt lyst på en litt mer ferie-egnet båt, så det er plassen som er den primære grunnen her. Nå får han jo sengeplass til 6-8 pers, og alle fasiliteter han trenger for å dra på en ordentlig båtferie. Donald er hakket for liten for en familie på 5 når det kommer til overnatting, men helt ypperlig for lengre dagsturer, eller overnatting for 2. Donald har vært i familien i 13-14 år nå, så det blir vemodig å ta farvel. Har mange gode historier og minner med den båten. Har forøvrig også Donalds originale Marna 4-sylindra motor stående i garasjen enda. Den har sveivstart og er merket med "24-32AHK" Også veier den 450 kilo. Men den virker som den skal, så hvis noen vil være nostalgiske og ha en slik motor i båten sin, så si ifra Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Mytsberg Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 PS: er sjekta di fra Ø'går'n? Jeg som var sikker på at det var en Aanesen Ja, sjekta mi er fra Ø'går'n Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 ...har jo begynt og olje allerede. Det lukter så godt av trebåt i hallen. Vårpuss... Føles langt unna når kvikksølvet atter en gang har krøpet ned mot -30 grader. Ikke mulig å få opp varmen verken i båten eller i snekkerbua nå... må bare vente. Og på toppen av det hele har et eller annet frosset i stykker i båten. Oppdaget her en dag at det dryppet litt frosvæske under båten, og da jeg klatret ombord for å sjekke, var motoren tom. Orker ikke å lete etter årsaken før det blir mildere. Jeg vet at det ikke er frostvæska på motoren, for den var flytende da vi hadde -32 grader over flere dager. Har en mistanke til en T-kobling som ligger under motoren, der vannet til et slags varmeapparat blir tatt ut. Apparatet er ikke i bruk, men jeg tømte det for vann etter at båten kom på land. Det kan da ha rent noe vann ned i T-koblinga, som i sin tur har frosset i filler. Krysser fingrene for at det ikke er noe annet... JEG HATER VINTEREN!!!! Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Wasco Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Kan skrive under på at jeg ikke er nevneverdig begeistret for vinteren jeg heller På disse kanter av landet er vi jo på ingen måte vant med vinter og snø. Men nå har kulda og snøen holdt seg i omtrent to mnd. Hadde et par dager med mildvær forrige uke, og trodde at det verste var over for denne gangen. Men den gang ei!!!! I helgen kom det mer snø, og det er meldt enda mer snø i dag. Og i natt var det minus 10... Ikke noe å klage på vil noen si - men for oss som er vant med at krokkus og påskeliljene begynner å spire på denne tiden av året, så er dette krise. NEI...nå vil jeg ha vår Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bartesam Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Var og kikket på denne båten i samme åndedrag som jeg kom til å kjøpe Konvall, og kom til det at jeg ikke ville komme på vannet før jeg var en gammel mann hvis jeg skulle kjøpe Bellman. Mye å gjøre der særlig innvendig i tillegg til å modifisere labbene til den Cat`en som hang ned i motorrommet. Det blir sikkert en flott båt av det når en får pusset den opp. Snakket med faren din på telefonen en god stund rett etter at han kjøpte den Han som eide båten før oss har gjort mye med den ja, men det stoppet opp pga. at han fikk ryggproblemer eller noe i den dur, så det er MYE som gjenstår. Hele skroget skal strippes for maling/bunnstoff utvendig, og skrapes ren under vannlinje innvendig, for så å mettes opp med olje både utvendig og innvendig. Det er også mye som gjenstår ellers, blant annet tilpassing av ny motor og forsåvidt videre oppussing av hele båten innvendig. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
tuffff Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Vårpuss... Føles langt unna når kvikksølvet atter en gang har krøpet ned mot -30 grader. Ja nå er det ikke mer enn -9,1 utenfor hos meg, men vi er en gjeng som har fått vinterplass i oppvarmet hall, så der er det vårlige 10-12 grader i hele vinter. Deilig å kunne stå å jobbe på båten når vinteren piper rundt hushjørnene. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Ja nå er det ikke mer enn -9,1 utenfor hos meg, men vi er en gjeng som har fått vinterplass i oppvarmet hall, så der er det vårlige 10-12 grader i hele vinter. Deilig å kunne stå å jobbe på båten når vinteren piper rundt hushjørnene. missunnelig Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Mytsberg Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Ja nå er det ikke mer enn -9,1 utenfor hos meg, men vi er en gjeng som har fått vinterplass i oppvarmet hall, så der er det vårlige 10-12 grader i hele vinter. Deilig å kunne stå å jobbe på båten når vinteren piper rundt hushjørnene.mvh tuffff Ja, vi er heldige vi som kan få holde på inne nå. Tror det ikke hadde blitt gjort mye før i april hvis båten hadde stått ute Og i morgen skal jeg finne mine gode venner......varmluftpistol og skrape Men er ikke mye maling igjen nå.....da blir det litt mer gøy og ting går unna litt fortere enn nå Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Nei, nå er det ikke mye maling å se innabords hos deg. Begynner virkelig å hjelpe. Det er jo nå moroa begynner ja, når olja kommer på og du begynner å se resultater av skraping og slit. Noen måneder til nå så. Kanskje jeg rekker å bli ferdig selv, før sommer'n er her. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Mytsberg Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Nei, nå er det ikke mye maling å se innabords hos deg. Begynner virkelig å hjelpe. Det er jo nå moroa begynner ja, når olja kommer på og du begynner å se resultater av skraping og slit. Noen måneder til nå så. Kanskje jeg rekker å bli ferdig selv, før sommer'n er her. mvh tuffff Ja er nå moroa begynner........og ting går litt fortere. Men har kost meg med skrape og varmluftpistolen jeg Er du som har båten nede i kroken eller ? Går framover blir fint der også ser jeg Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Ja, båten i kroken - hvis du får øye på den blandt alle rivningsmaterialene. Nå er jeg heldigvis ferdig med det meste av rivningsjobben, og godt er det, for nå er det jo snart ikke plass til å lee seg rundt båten for bare råtaved. Begynner å legge nytt dekk om en tre ukers tid. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Mytsberg Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Er det noen her som vet om noen som lager slik dieseltank ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.