Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Ja, båten i kroken - hvis du får øye på den blandt alle rivningsmaterialene. Nå er jeg heldigvis ferdig med det meste av rivningsjobben, og godt er det, for nå er det jo snart ikke plass til å lee seg rundt båten for bare råtaved. Begynner å legge nytt dekk om en tre ukers tid.

mvh tuffff

:lol: Den ser jeg godt.......blir veldig fint. Gleder meg til å se nytt dekk på den.

Hei Mytsberg.

Jeg har en sånn tank liggende i kobber. Den kan du få dersom du kan bruke den. Jeg vet noen sier du ikke kan ha diesel på kobbertanker, men Wiksten leverte så vidt jeg vet ikke annet enn kobbertanker med sine dieselinstallasjoner. Går helt fint det. Har selv hatt det i 25 år.

Huff, jeg er redd jeg har vært med på å kuppe trebåttråden :eek: Også jeg som har plastskrog.

mvh tuffff

Jeg har hatt kobbertank i noen år på ei gammel sjekte.

Går fint, men jeg var helt avhengig av og tømme tanken fulstendig hver vår for og unngå problemer. Er ikke sikker på hva som skjedde med dieselen, men det ble en spesiell farge og motoren ville ikke svive med den.

Selv ville jeg betalt mye for å slippe kobbertank, dersom jeg skulle hatt ny tank. De aller fleste Mek verkstedene kan lage syrefaste tanker for et par båtpenger...

I den nye brukte jeg plasttank... pga det var mye enklere...

Tja, det er pussig det der. Jeg tror ikke jer hatt annet enn kobbertanker i de trebåtene jeg har hatt. Dette gjelder også sjekta som jeg overtok etter den gamle. Her ble det satt inn en Sabb diesel i 1966, med den gamle kobbertanken fra 1955. Aldri noe problemer med dette. Tufffff er fra 1971 og har hatt kobbertank og diesemotor hele livet. Fremdeles ikke noe problem.

Jeg har hørt at noen mener dette ikke går bra, men det virker å være store individuelle forskjeller i erfaringen.

Har også eierandel i en en 22 fot slepeprom (der ser du Wasco - har trebåt også jeg) med 8-11 Marna bensin og kobbertank. Fremdeles ikke noe problem. :sailing:

mvh tuffff

Det skal legges til at jeg hade bensinmotor noen å i denne sjekta uten noen former for problemer. Jeg vasket tanken grundi før jeg brukte den som dieseltank, så det har ikke noe med det tror jeg. Jeg mistenker kobberet for og enten skille ut noe som en reaksjon med diesel eller så er det "sommerdieselen" som ikke liker seg i kobbertank, i kombinasjon med temperauren. Jeg har prøvd å lagre den helt full uten at det gjorde noen forskjell, bortsett fra at jeg fikk enda mere ødelagt diesel...

Kobbertank vs Rustfritt

Ser at det er en del spørsmål om ulemper med kobbertank.

Problemet med kobbertank og diesel er det høye innholdet av vann i dieselen. Avhengig av mengden diesel, temperatur osv forekommer det relativt ofte at det dannes fritt vann i drivstofftanken. Pga at vannet løser opp en del salter reagerer dette med kobberet i tanken og vi får utfelling, også kalt irr.

Det samme problemet kommer ved bruk av kobbertank til bensin. Kondens/fritt vann = Utfelling/Slam.

Mytsberg - Jeg skjønner tanken på å ha kobbertank. Det ser definitivt finest ut og passer best på en sjekte, men den tanken du har er det som i dag egner seg best til drivstoff.

Mvh

Naboen i båthallen :sailing:

Isåfall, hvordan er mulighetene for å bygge om en varmtvannstank til drivstofftank? :smiley:

Ikke noe problem det! Men varmtvannstanker er ikke i 316 kvalitet da, det er 304 som vanligvis blir brukt til denslags. Fine til drivstoff og vann, ikke fullt så bra til septik. Men om du skal bruke en til dieseltank så husk å bygge inn skikkelige skvalpeskott, så slipper du luft i dielselen i litt sjøgang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Trebåten av Ole-Jacob Broch finnes som e-bok og kan leses på nett :smiley:

(Hvis en velger "høy" på kvalitet så blir teksten større.)

http://www.nb.no/utlevering/contentview.js...k_2008081104017

Denne også, av Dedekam: seil og riggtrim.

http://www.nb.no/utlevering/nb/4f34bdfb733...c39b5e5ecc9241d

(Jeg har nettopp oppdaget dette, her er jo fullt av spennende bøker tilgjengelig :smiley: )

Redigert av Skjælø (see edit history)

Flott å se at det er noen som er kommet i gang med "våråussen". Selv om det med respekt å melde ikke er så veldig vårlig omkirng oss.

Ikke en gang her på vestlandet :nonod:

Har lovet meg selv at jeg ikke går i gang med båten før gradestokken befinner seg over null punktet.

Så får vi krysse fingrene og håpe at det snart begynner å livna i lundar

Hei folkens, det har vært mye frem å tilbake når det gjelder forberedelser til vårslipp av tebåten min (28 f, sjark), slippes 1 mai.

Har endel sprik mellom bordene i skroget, både under å over vannlinja, å konkluksjonen er at jeg tetter dette med asfalt tetningsmasse, har også puttet inn litt bommulsdrev her å der, der det var gammelt bommulsdev fra før (dette er fjærnet)..

Så snakket jeg med en gammel ulk i går å han sa at det dummeste jeg kunne gjøre var å tette bordgangene med asfaltmasse+ Bdrev, han påstod at asfaltmassen ble hard å tørr i saltvann og at Bdrevett ville hidre ordentelig tetting ved trutning,

jeg sytes dette høres rart ut, men jeg har ikke gjort dette før.

Han mente at jeg skulle bare legge båten på vugge til den trutnet, selv om borgangene kan sprike opp til 2-3 mm

...legger jeg den på vugge så fyller båten seg kraftig med vann, jeg vil helst ungå dette, grunnet interiør mm..men jeg forstår at det er normalt å trekke litt vann ved trutning

Hva sier folket? :sailing::discuss:

SALAMANDER

Noen som har noen "geniale" løsninger på ett eller anna i sin trebåt?

Som eksempel på hva jeg mener kan jeg si at jeg har pleid å montere høytalere bak "stjerneventiler" slik at man er rusta for fest når det trengs :cheers_wine:

Ellers har jeg en "toveis" vippebryter forrankoblet voltmeteret slik at jeg kan veksle mellom hvilke batteri jeg vil se spenningen på...

Skal montere led under dollbord slik at rydding på kveldstid blir enklere...

Har en trebåt som har stått mange år. Det er litt småtteri å gjøre med den. Mulig skifte noen bord, og det ser ikke helt bra ut ved propellen (gjennomføringa). Den trenger også nytt ror.

Når en båt har stått så lenge uten å ha vært på vann, er det noe jeg bør passe på? Kan jeg få denne på vannet igjen? :diving: Noen som kan hjelpe meg med en fremgangsmåte? :cheers:

Hei Salamander...

Ja, som du skjønner finners det omtrent like mange meninger om hva som bør og hva som ikke bør gjøres - som det finnes trebåtfolk.

De gamle karene jeg har snakket med mener at asfaltmasse er det beste som finnes.

Men margarin, grease eller Farm er også et alternativ.

En båt som har stått lenge på land vil selvsagt være tørr og da vil det oppstå sprekker. Disse sprekkene vil tette seg etter som båten truttner. Men så er det sprekker som er så store at all verdens truttning ikke er nok. Da må en til med hardere lut.

I ditt tilfelle ville jeg brukt litt asfaltmasse.

Men det er jo også fult mulig å prøve seg fram med margarin, eller annet fett. Da bli i hvert fall båten tett. Og som nevnt, det vil tyte ut etter so båten truttner.

Om du legger litt bomullsdrev i sprekkene er det bare et pluss. Det er så sterke krefter i bordgangene på båten din, så når de begynner å truttne så er det ingen fare for at disse bomullstrådene skal kunne skade skroget på noe vis.

Hei Turbo5er.

Det hadde vært kjempefint om du kunne legge ut noen bilder av båten din.

Det er alltid lettere å komme med råd og synspunkter når en ser bilder av båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...