turbo5er Svart 20.Februar.2010 Del på Facebook Svart 20.Februar.2010 Hei igjen! Ett kjapt spørgesmål. Jeg må ha nytt ror. Må det spesial lages til denne typen båt, eller kan jeg jamre meg til at en kanskje kan tegne av sitt ror, og dele det med meg? ÆRBØDIG hilsen Turbo`n Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 20.Februar.2010 Del på Facebook Svart 20.Februar.2010 . Jeg må ha nytt ror. Må det spesial lages til denne typen båt, eller kan jeg jamre meg til at en kanskje kan tegne av sitt ror, og dele det med meg? Er det ytre treror, eller en metallfinne under vann? I alle fall skulle det være enkelt å lage nytt, ved bare å lage en pappmal som passer til båten? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 20.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2010 Kjenner du til noen som har et lignende ror så kan du lage en kopi - det er ikke noe problem. Du må selvsagt tilpasse hengslene til din båt, men det skulle ikke være noe stort problem. Kan også hende at du må foreta noen småjusteringer, men det skulle ikke by på alt for store problemer... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Malvin Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 (redigert) Saphira legges nå ut for salg. Hbo. 35000,- Link til salg Redigert 21.Februar.2010 av Malvin (see edit history) Sitér dette innlegget Min Prosjektblogg:https://baatplassen.no/i/index.php?autocom=...;"]Saphira Link to post
M/S Bastard Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Du må nok legge båten for salg under marked, den vil bli slettet fra Åpent forum Sitér dette innlegget Link to post
turbo5er Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Er det ytre treror, eller en metallfinne under vann? I alle fall skulle det være enkelt å lage nytt, ved bare å lage en pappmal som passer til båten? Det er ytre treror ja. Må få tatt noen flere bilder, og lage en tråd om denne båt-saken her. Har litt på følelsen at det kan bli en opplevelse jeg sent vil glemme..... Hehe. Pappmal blir laget! Trodde det skulle være noen spesielle vinkler og buer serru. Kjenner du til noen som har et lignende ror så kan du lage en kopi - det er ikke noe problem.Du må selvsagt tilpasse hengslene til din båt, men det skulle ikke være noe stort problem. Kan også hende at du må foreta noen småjusteringer, men det skulle ikke by på alt for store problemer... Kjenner ingen som har trebåt enda. Dæ går vældi mye tupperware her........ Men er det noen fra STANGE og omegn, med Ytre treror jeg kan ta en mal av, så hadde det vært fint!! Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Et utenpåliggende treror må lages til din båt. La deg inspirere av andre båters ror, men lag malen ut ifra din egen.. Bruk en tynn finerplate (4mm) så har du noe som er stivt nok til å kunne "monteres" for å se hvordan det blir. Du kan ikke gjøre så mange feil her.. bare sørg for at du tar ut nok til propellen Jeg syntes noen slurver litt med å få roret til å følge akterstevnens profil -jobb litt med å få til det så blir det flott å se på Lykke til -send gjerne bilder når malen er ferdig, så skal du nok få konstruktive tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Wasco Svart 22.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Så du holder til på Stange du... Skal båten seile på Mjøsa da eller? Må si jeg beundrer ditt pågangsmot. Det blir litt av en jobb å få denne båten på vannet. Og når du til og med må lage et nytt ror uten å ha et gammelt ror du kan kopiere - da må jeg ta av meg hatte og si at dette er imponerende. Håper bare du ikke går lei. Stå på... Så seiler vi på Mjøsa, i en gammal holk Vi legg ut ifra Toten og kjinne oss på moten... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
roeren Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Ad roret til turbo5er: Nå kom jeg på at på åpne trad.-båter (som Åfjords- og Nordlandsbåter) er en del ror ganske tykke og rettavskåret bak. Formen gjør at det blir ekstra lite turbulenser, og dermed liten motstand, samt at den rett bakveggen gjør at roret styrer like godt som et bredere ror. Jeg tror kanskje ikke dette er noe for deg å ta hensyn til; motorsjekteror pleier vel å være helt flate. Men nå er det i hvert fall nevnt. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 22.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Hei roeren... All kunnskap om trebåter og tradisjoner er nyttig og spennende kunnskap. Så bare pøs på - det er fremdeles mye ledig plass på "hardisken" min Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
turbo5er Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Et utenpåliggende treror må lages til din båt.La deg inspirere av andre båters ror, men lag malen ut ifra din egen.. Bruk en tynn finerplate (4mm) så har du noe som er stivt nok til å kunne "monteres" for å se hvordan det blir. Du kan ikke gjøre så mange feil her.. bare sørg for at du tar ut nok til propellen Jeg syntes noen slurver litt med å få roret til å følge akterstevnens profil -jobb litt med å få til det så blir det flott å se på Lykke til -send gjerne bilder når malen er ferdig, så skal du nok få konstruktive tilbakemeldinger. Bilder kommer. Jeg må nok rundt og ta noen bilder av andre trebåter. Problemet her kan bli at de fleste tar jo med seg trebåtene hjem...... Men shit au. Jeg får det nok til. Det jeg ser på som ett problem ang. roret, kan være toppen der styrepinnen skal være. Utforminga der.... Men man får bare begynne. Det blir nok ikke det første vi skal begynne med, men det er greit å ha det i bakhuet før vi begynner. Så du holder til på Stange du...Skal båten seile på Mjøsa da eller? Må si jeg beundrer ditt pågangsmot. Det blir litt av en jobb å få denne båten på vannet. Og når du til og med må lage et nytt ror uten å ha et gammelt ror du kan kopiere - da må jeg ta av meg hatte og si at dette er imponerende. Håper bare du ikke går lei. Stå på... Så seiler vi på Mjøsa, i en gammal holk Vi legg ut ifra Toten og kjinne oss på moten... Vazelina har nok mer erfaring enn det jeg har med trebåter. Vi skal se om vi finner kjettinger til traktoren, så vi kan dra frem båten. Så skal den inn i låven, hvor vi plukker av toppen og motor. Så snur vi båten....... SÅ får vi se hva vi gjør... Lei blir vi nok ikke tror jeg. Vi tar dette som en erfaring, og vi skal da ha det litt morro også. PS: Vi har ikke stukket skrutrekker i sambordene og foran, heller ikke sett hvor mange spant som er brukket. Hvis det er noen da........... En føle seg så liten og Mjøsa er så stor, og holken driv på måfå og jamne ut sitt spor Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Om jeg skulle begynt på dette "prosjektet" ville jeg (uten og sett hele båten) tatt utgangspunkt ca 10 cm over vannlinja. ... ville jeg startet i denne rekkerfølgen: 1. "rett opp kjøl og stemmer. Skjær ut, lim, plugg og skru så dere får mest mulig hel ved. 2. Slip kraftig med 40 papir på båndsliperen. (ikke bry dere med naglene...) tror det er viktigere å få det rent... 3. Skru alle spant på nytt, og skru bordgangene mellom vær klink. husk og forbore og forsenke litt så det ikke sprekker. 4. Vasket med aceton eller tilsvarende. 5. Plastet noen ganger. 6. Laget noen "avstivninger" rundt akterstemmen, (splitte papprør og plaste rundt). 7. plastet et par ganger rundt hele. 8 Så ville jeg laget hull for hylse og tilpasset roret. Har ikke jobbet med palst, men slik ville jeg gjort det.. lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 (redigert) 5kg epoxy forsvinner før du får tenkt deg om, når du skal mette et tørt treskrog! Så det kommer til å gå mange spann av dette. I tillegg kommer du nok ikke utenom bruk av glassfiberduk, i det minste opp til vannlinjen. Tipper du er kjapt oppe i 15-20.000,- bare i materialer, før båten er i stand til å flyte igjen. Og fortsatt har du et skrog med minimal strukturell styrke. Jeg ville heller ha lagt noen av disse pengene i et bedre skrog, da blir sluttresultatet mye bedre og totalprisen sikkert også lavere. Og ikke minst, du får en båt som faktisk er verdt noe etterpå! Denne råte/epoxyblandingen du planlegger risikerer å ende opp som ett tonn spesialavfall som du må betale mange tusen for å bli kvitt etterpå... Kloke ord Index! Turbo5er, virker på meg som dette skroget trenger tilnærmet full restaurerings 'pakke' for å kunne kalle båten sjødyktig. Hadde nok vært mye bedre å fokusert på ett bedre treskrog som du kunne behandle som treskrog bør behandles (ikke plasting) Eller finne ett små slitent plastskrog du kan lappe litt på for å få det tett, male det og gjøre om til en brukbar fritidsbåt. PS jeg har nok godt over 5 kg epoxy i det 3,5 meter lange kabintaket mitt... Og det taket er ikke tykt nok til å nærme seg hva jeg ville hatt på skutesiden dersom jeg skulle ha plastet en sliten trebåt. Det er 2 lag vevd glassfiber duk over det hele og noen steder 4 lag for styrke er bakt inn i epoxien på takene mine. Lykke til uansett hva du velger å gjøre. Mvh Champagne Redigert 22.Februar.2010 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
turbo5er Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Om jeg skulle begynt på dette "prosjektet" ville jeg (uten og sett hele båten) tatt utgangspunkt ca 10 cm over vannlinja.... ville jeg startet i denne rekkerfølgen: 1. "rett opp kjøl og stemmer. Skjær ut, lim, plugg og skru så dere får mest mulig hel ved. 2. Slip kraftig med 40 papir på båndsliperen. (ikke bry dere med naglene...) tror det er viktigere å få det rent... 3. Skru alle spant på nytt, og skru bordgangene mellom vær klink. husk og forbore og forsenke litt så det ikke sprekker. 4. Vasket med aceton eller tilsvarende. 5. Plastet noen ganger. 6. Laget noen "avstivninger" rundt akterstemmen, (splitte papprør og plaste rundt). 7. plastet et par ganger rundt hele. 8 Så ville jeg laget hull for hylse og tilpasset roret. Har ikke jobbet med plast, men slik ville jeg gjort det.. lykke til! Hei killmeister! Takk for fine tips. Det hørtes jo ikke dumt ut det der. Ser at du har tenkt og dra isammen båten litt mer. hehe. Det hadde ikke jeg tenkt på. Den malen var ikke dum. Jeg har tilgang på rustfrie skruer, laange skruer til bunnstokken og sambordene. Detta går nok veien! Og gjør det ikke det, har jeg antagelig hatt det mer morro enn leit med denne "yachten"! Champagne: Båten din ser meget bra ut! Her snakker vi litt mer trebåt enn jeg har. Poenget med denne båten, er ikke å ha den i mange mange år. Det har jeg skjønt er nyttesløst. Det er den faktisk for dårlig til. Men jeg trenger og lære, OG jeg er nysgjerrig på gamle trebåter. Jeg har lest litt i boka trebåten. Men teori kan aldri slå praksis mener jeg. Jeg regner med at de som har fulgt med litt, og ikke tar dette prosjektet så alvorlig, kommer til å være like spent som oss om den flyter. Min far hadde en god gammel trebåt. Jeg husker de båtpussene, luktene og hvordan de oppførte seg annerledes i vannet. Glem nå ikke de rare "markene" som smurte motoren osv. Noe av dette gjør at jeg senere vil ha en trebåt, med ett fint blankt dekk, fin "snekke" motor, trivlige folk og mange gode minner med barna osv. Dere som har trebåt, skjønner sikkert hva jeg mener. Denne stolte gamle trebåten kostet som sagt 800 penger. Det er bra med ved, og hengern får jeg kanskje igjen 200 for. Jeg er jo som nevnt, ung. Dette medfører bl.a at man tror en er udødelig og gjør en del dumme ting. Jeg veit at jeg har blitt for gammel til å være udødelig, men forstetter med dumme ting. Dette kan kanskje være en dum ting. Men hvis jeg får denne saken til å flyte ut sommeren. Kan det bli en artig opplevelse. Du kan se på det som en veldig fin flåte! Jeg kan lære litt mer om epoxy, og reparasjon av trebåt. Da slipper jeg å senke en evnt. finere trebåt i fremtiden. Må si jeg er litt overrasket over engasjementet til alle her inne. Ta ikke DET negativt! Det er oppmuntrende at folk kan si sin mening, og ha ett aktivt forum. Jeg trodde jeg skulle vekke djevelen i trebåtfolket med dette prosjektet. Det kan jo på en måte sees på som herping, herunder rasering av trebåt. Takk til Dere alle sammen!!! PS. Jeg skal lete etter kjettinger i morgen. Burde jeg lage en egen tråd på denne båten kanskje? Så jeg ikke tar opp så mye plass her etterhvert? Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Det jeg ser på som ett problem ang. roret, kan være toppen der styrepinnen skal være. Utforminga der.... Men man får bare begynne. Det blir nok ikke det første vi skal begynne med, men det er greit å ha det i bakhuet før vi begynner. Sitér dette innlegget Link to post
turbo5er Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Gullende godt!! Gullende godt! Hvor finner du disse tegningene forresten? Skal jeg være ærlig, hadde jeg ikke tenkt det sånn. Men da blir rorpinnen løs da eller? Er det en grunn til det kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 22.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 PS. Jeg skal lete etter kjettinger i morgen. Burde jeg lage en egen tråd på denne båten kanskje? Så jeg ikke tar opp så mye plass her etterhvert? Du kan gjerne lage en egen prosjekt tråd, men vi synes jo også at det er hyggelig at det er liv og aktivitet her i trebåt tråden. At vi engasjerer oss er en selvfølge. Vi elsker trebåter, og synes det er kjempekoselig hver gang det dukker opp nye prosjekt. Håper bare ikke dette prosjektet ditt "knekker ryggen" din. Jeg må innrømme at jeg er litt bekymret Det er jo trebåt du er inntresert i, og da er jo strengt tatt ikke epoxy, plast og glassfiber de rette elementen. Det som er morro med trebåt er å lære om behandling av treverket. Har jo hatt mange og lange debatter her inne om behandling av treverk med linolje, tretjær, Owatrol osv. Anyway - good luck Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
turbo5er Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Jeg må innrømme at jeg er litt bekymret Det er jo trebåt du er inntresert i, og da er jo strengt tatt ikke epoxy, plast og glassfiber de rette elementen. Det som er morro med trebåt er å lære om behandling av treverket. Har jo hatt mange og lange debatter her inne om behandling av treverk med linolje, tretjær, Owatrol osv. Anyway - good luck Hehe, Kort innpå Wasco. Vi har jo den lille biten over glassfiberen evnt. Den lille over vannlinja og øve oss på! hehe Ta det med ro. Dette kommer ikke til å knekke ryggen. Hvis det går til det steget at det blir kjedelig, så står motorsaga klar! Da kan det brått bli morro igjen. Skal jeg ha meg ordentlig trebåt, skal jeg ha en med overbygg, hakket opp i pris og satse på at det eneste jeg skal gjøre med den, er å pusse og lakke. Men det er vel som alt anna vi gutter roter oss borti. Litt Albert åberg, skal bare. skal bare. Da tar jeg det som ok, at jeg poster litt bilder osv, ang. denne sjarmerendes lille saken. Kunne jo satt igang en liten konkurranse med det samme jeg er i siget? Siden det er så mange som er engasjert her. Navn. Planken må jo ha ett navn! Noe som er litt gøy, men ikke er oppbrukt. En artig sak jeg veit om, er M/S Gjeldfri. Den er kanskje oppbrukt ellers i landet? tips mottas!!! Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Hvor finner du disse tegningene forresten? Skal jeg være ærlig, hadde jeg ikke tenkt det sånn. Men da blir rorpinnen løs da eller? Er det en grunn til det kanskje? Tegningene lager jeg sjøl; det er en av de aktivitetene jeg kan drive når snø og is stenger for viktigere ting! Jo rorpinnen er til å ta lettvint av på denne måten, samtidig som den sitter godt på grunn av vekten. Stundom er det nødvendig å ta pinnen løs; her på Agder var det i hvert fall tidligere fast takst å ta pinnen av når båten ble forlatt på plassen sin. Du kan gjerne lage en egen prosjekt tråd, men vi synes jo også at det er hyggelig at det er liv og aktivitet her i trebåt tråden. Nei! Nei! Ikke egen tråd; mye morsommere med alt mulig rart på én tråd (selv om jeg sjøl har startet denne robåttråden. Men det er noe helt annet!) Sitér dette innlegget Link to post
turbo5er Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Tegningene lager jeg sjøl; det er en av de aktivitetene jeg kan drive når snø og is stenger for viktigere ting! Jo rorpinnen er til å ta lettvint av på denne måten, samtidig som den sitter godt på grunn av vekten. Stundom er det nødvendig å ta pinnen løs; her på Agder var det i hvert fall tidligere fast takst å ta pinnen av når båten ble forlatt på plassen sin. Nei! Nei! Ikke egen tråd; mye morsommere med alt mulig rart på én tråd (selv om jeg sjøl har startet denne robåttråden. Men det er noe helt annet!) Haha, Tjuverisikring på høyt plan!! Nice. Jaja, skjønner poenget. Takk skal du ha! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 For meg er det aldri et alternativ å fjærne rorpinnen. Det er jo rorpinnen som holder roret fast. Hvis den den fjærnes vil jo roret henge løst og bli kastet frem og tilbake i bølger og vind. Forøvrig er jeg enig i at det er morro når folk bruker denne tråden til oppdatering av egne prosjekt. I disse plastbåt tider er det jo viktig at vi trebåtfolk står sammen.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 For meg er det aldri et alternativ å fjærne rorpinnen. Det er jo rorpinnen som holder roret fast. Hvis den den fjærnes vil jo roret henge løst og bli kastet frem og tilbake i bølger og vind. Forøvrig er jeg enig i at det er morro når folk bruker denne tråden til oppdatering av egne prosjekt. I disse plastbåt tider er det jo viktig at vi trebåtfolk står sammen.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 23.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 For meg er det aldri et alternativ å fjærne rorpinnen. Det er jo rorpinnen som holder roret fast. Hvis den den fjærnes vil jo roret henge løst og bli kastet frem og tilbake i bølger og vind. Forøvrig er jeg enig i at det er morro når folk bruker denne tråden til oppdatering av egne prosjekt. I disse plastbåt tider er det jo viktig at vi trebåtfolk står sammen.... Og hver gang trebåt tråden havner oppe på lista, så viser vi hele plastbåtflåten at vi er her og at vi er i akktivitet Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Champagne: Båten din ser meget bra ut! Her snakker vi litt mer trebåt enn jeg har. Poenget med denne båten, er ikke å ha den i mange mange år. Det har jeg skjønt er nyttesløst. Det er den faktisk for dårlig til. Men jeg trenger og lære, OG jeg er nysgjerrig på gamle trebåter. Jeg har lest litt i boka trebåten. Men teori kan aldri slå praksis mener jeg. Denne stolte gamle trebåten kostet som sagt 800 penger. Det er bra med ved, og hengern får jeg kanskje igjen 200 for. Jeg er jo som nevnt, ung. Dette medfører bl.a at man tror en er udødelig og gjør en del dumme ting. Jeg veit at jeg har blitt for gammel til å være udødelig, men forstetter med dumme ting. Dette kan kanskje være en dum ting. Men hvis jeg får denne saken til å flyte ut sommeren. Kan det bli en artig opplevelse. Du kan se på det som en veldig fin flåte! Jeg kan lære litt mer om epoxy, og reparasjon av trebåt. Da slipper jeg å senke en evnt. finere trebåt i fremtiden. Jeg syntes det er bra at du ønsker å lære og at du er nyskjærrig på om du kan få henne flytende. Når det er sagt så mener jeg at hvis ønsket er å 'lære' å pusse\bygge båt, så bør du prøve å restaurere henne på det klassiske viset. Hvor du bytter ut dårlige emner (bord) og får henne over tid tilbake til den prakt hun var i. Dersom hensikten bare er å få bygd seg noe tørt å sitte i for å kunne komme seg utpå mjøsa på solfylte dager, så ja, da tror jeg du kommer til å bruke uforholdsmessig mye penger på dette prosjektet for å få noe som tilslutt ikke har noen salgsverdi og som ikke er sjødyktig (selv på flat ferskvanns sjø) Dersom du er engstlig for hvor mye penger du skal helle ned i madamen så tenk deg nøye om før du\dere kaster dere uti å begynner å bestille kilovis med epoxy, glassfiber, sandpapir og annet stasj du trenger, det er ikke noe "morro" med å glasse, det er en skikkelig drittjobb! Det er mye mer morro å restaurere riktig. Kostnadsmessig kommer du sansynligvis ut billigere dersom damen kan reddes på det klassiske viset, og du ender opp med en båt som er omsettbar. Baksiden av medaljen ved å restaurere riktig er at det tar tid, MYE tid! Du har da sansynligvis ikke noe båt før om ett par sesonger men du lærer MASSE på veien og kunnskapen kan brukes på andre trebåter du erverver deg over tid. Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt noen bilder, fått noen med litt trebåtbygger kunskap til å titte på de, og fortalt deg hva som skulle til for å få henne tilbake til fordums prakt. Da har du jo også en oversikt over hva og hvor det må forsterkes for at du skal kunne komme helskinnet ut dersom du velger å glasse henne. Lykke til uansett hva du velger ! Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 23.Februar.2010 Del på Facebook Svart 23.Februar.2010 Enig med champange. Selv ville jeg enten latt vær, eller gjort det på gammlemåten. (selv om jeg listet opp hvordan jeg ville gjort det. Bytte bordganger er i utgangspunktet ikke noe problem, men å skifte stemmen kan fort bli vanskelig om en ikke kan det. Ang ror, er tegningen som ble vist slik det er gjort på uendelig mange båter på agder. Selv tok jeg av rorpinnen for å hindre at rorpinnen "slo" ved bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.