Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Er på utkikk på Dorry skrog eller lignende på 30-33 fot. Med stort overbygg/styrhus med mulighet for å bo ombord. Toalett. Gjerne med akterkabin. Helst plastret overbygg som er tett. Skrog skal være flytende og i relativt god stand. Ikke noe super renoveringsprosjekt men kan godt være noe å gjøre på den.

 

Visst noen vet om noen hadde det vært kjekt å få vite om, enten over IM eller her i tråden :)

 

Mvh

 

Sleipner93

Link to post

Er det normalt at saltet i en gammel sjøbåt kommer krypende ut av skroget vinterstid? Jeg trodde båten rimet utvendig på grunn av temperaturforskjeller, men det viser seg å være saltutslag. Har ikke noen bilder, men det kan ordnes etterhvert.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Har fjernet sinken da båten går i ferskann. Det er vel aluminium som skal benyttes her, eller? Bør vel nevnes at båten kun har en sesong i ferskvann etter over 50 år i saltvann. Er det noe jeg bør foreta meg i forhold til dette???

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Jo, det kan nok stemme, det. Var ikke sikker på om det var alu eller magnesium. Men uansett så har jo ikke anodene noen særlig effekt når båten står på land, og ikke er det batterier ombord, heller. Saltutslaget begynte etter at det var så jævlig kaldt her, så jeg tenkte kanskje det var en slags effekt av at skroget blir "frysetørret" av kulda.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Så lenge du har fjernet sinkanodene og det ikke er noen åpenbare feil på det elektriske anlegget ville jeg bare observert fenomenet inntil videre og sett om det forsvant av seg selv. Det er nok snakk om begynnende lutråte, men uten anoder etc. er nok sjansen stor for at dette stopper opp uten at du trenger å gjøre noe som helst...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hele det elektriske anlegget skal renoveres i løpet av våren, men det er dessverre ikke praktisk mulig å få det topolet, noe jeg ser at blir anbefalt på det sterkeste. Har også lest endel om bruk av forskjellige metaller i trebåt. En ting er det man kan tenke over selv mens man jobber på båten. En helt annen ting er hvordan båten er bygget. Motor og gir er jo hovedsaklig stål, hylse og propell er stort sett messing eller bronse. Dette er i sin tur boltet fast i skroget. Vil ikke dette i seg selv lage problemer?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Er det normalt at saltet...

Holder en knapp på dette så du behøver ikke uroe deg for at dette er lutråte. Har opplevd det samme om vinteren etter langvarig opphold på land. Og dette vasker du bare av før bunnstoffet påføres.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Hele det elektriske anlegget ...

Sverger til å montere en hovedbryter også på minussiden av batteriet. Derved unngår du at motor og propell m.m. får tilgang til batteristrøm før dette er høyst nødvendig. Ser ingen grunn til at batteriminus skal være tilkoblet hele tiden.

 

Men her er det mange synspunkter ute å går.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Motor og gir er jo hovedsaklig stål, hylse og propell er stort sett messing eller bronse. Dette er i sin tur boltet fast i skroget. Vil ikke dette i seg selv lage problemer?

 

Med mindre motor og gear står nedsenket i vann, kan du se bort fra disse elementene når det gjelder tæring. Det som betyr noe er metallene som er eksponert for vann på utsiden av skroget, hva du har tørt på innsiden spiller ingen som helst rolle...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det du sier om det elektriske er vel at du skal ha et såkalt en og en halv polt anlegg. Det vil si manuelt bortkoblet pluss og batteriminus. Jeg byttet selv ut elektriskanlegget, og gjorde det på den måten. Lensepumpa er koblet utenom resten av anlegget selvfølgelig. (Direkte på batteripolene.) :yesnod:

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post

Det du nevner her er ikke det som benevnes som en og en halvpolet anlegg! Jeg hadde et sånn en og en halpolet på forrige motor, dette bestod i at sensorer og dynamo var topolt, mens starter var enpolt. Det var da et ekstra sett med releer som koplet minus til motorblokka mens starteren går. Dvs at anlegget kun er enpolet mens startmotoen går, så snart man slipper nøkkelen er blokka isolert fra jord.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Woody.

Det vil si manuelt bortkoblet pluss og batteriminus.

Slik har vi det hos oss på startbatteriet mot motoren og dette har funket i alle år på våres båter. Kun lensepumpa direkte på forbruk og her har vi normalt opplegg med hovedbryter, men dog adskilt fra båtens metalldeler. Lensepumpa er en pumpe som er montert over dørknivå og tilkoblet en sump. Da skal det mye til før en får noe lekasjestrøm mot skrog.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Hovedstrøm ser da grovt sett slik ut:

Akkurat likt våres opplegg. Alarmsystemet vårt går til eget batteri.

 

Eller nesten likt. Vi har egen hovedbryter på begge polene til startbatteriet. Forbruk og alarm er adskilt når dette ikke lades.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Det du nevner her er ikke det som benevnes som en og en halvpolet anlegg! Jeg hadde et sånn en og en halpolet på forrige motor, dette bestod i at sensorer og dynamo var topolt, mens starter var enpolt. Det var da et ekstra sett med releer som koplet minus til motorblokka mens starteren går. Dvs at anlegget kun er enpolet mens startmotoen går, så snart man slipper nøkkelen er blokka isolert fra jord.

 

Hva slags starter er det som går med EN polet anlegg???? :confused: Jeg sa ingenting om ekstra sett med releer.

Det er dette jeg beskriver, Magnus Stärky i sin bok: Elsystem för båtar, kaller en og en halv polt, men han som er bortimot professor i elektrisitet har vel ikke peiling! :rolleyes:

Når minusen er relestyrt/solenoid kalles det topolt i følge Stärky. Både pluss og minus blir betraktet som strømførende og er isolert fra båten forøvrig.

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Hva slags starter er det som går med EN polet anlegg????

 

De aller fleste startere i fritidsbåter, og samtlige startere i biler m.m. Enpolet i denne sammenheng vil si at minus koples til motorblokka, i stedet for at starter har isolerte tilkoplinger for pluss og minus. Det er ikke verre enn det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ok, men det Stärky mener er at det er en og en halvpolt når denne minusen som går til blokka er manuelt bortkoblet. Det er visstnok ikke så enkelt å få tak i topolet startere, så da kalles det for topolet anlegg når minusen går via en solenoid til starteren, og dynamo o. l. er isolert fra motorblokka. Enig?

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Den enkleste, men også dyreste metoden er å bruke Clipper eller Owatrol.

Hvis det her er snakk om vanlig vårpuss så matter du ned skroget med fint sandpappir. Deretter vasker du skroget et par ganger med rødsprit. Så kjører du på med Owatrol D1. Dette skal gjøre vått i vått som det heter, til skroget ikke leger trekker olje. Vanligvis 2-3 strøk.

For å få en blank overflate påfører du til slutt 2-3 strøk mend Owatrol D2.

 

Her lurer jeg litt. Dersom båten fra før er behandlet med D1 og D2 da kan en vel ikke bare matte ned og smøre på D1. Da blir det vel olje på lakk (jeg anser D2 for lakk). Dersom skroget ser fint ut kan en ikke da bare kjøre på med D2. Våren nermer seg og jeg må planlegge vedlikeholdet. Dersom jeg vil olje på nytt med D1 da må vel all D2 slipes bort først???? Er jeg på villspor eller.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...