Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Slik ser listene ut på Miranda. Det var saget eller frest ut et spor i fenderlista, listene ble montert og natet som vanlig. Dette ble gjort for 25 år siden og det sitter fom f.. og det har ikke hvert noen lekkasjer rundt eller under listene. det har også blitt lagt noen form for nate/fugemasse mellom dollbord og øverste bordgang før listene ble montert.

natespor_fenderlist.jpg

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post

Så var det neste spørsmål :yesnod:

 

Etter mye om og men - fram og tilbake, har jeg nå bestemt meg for hva jeg skal gjøre med styrhus skottet.

Jeg går for en enkel og billig løsning, og så får vi se om jeg ikke bygger om hele styrhuset om noen år.

 

Her har jeg gått for noe enkle og billige granlister som jeg har tenkt å legge over det gamle "panelet"

Etter å ha latt endeveden stå i "Wasko suppa" et døgn festet jeg disse listene med små nagler (ja da - slapp av, dette er bare for å gjøre en liten test for å se hvordan det ble seende ut)

Etterpå skal jeg bruke syrefaste skruer som jeg har tenkt å senke og proppe.

Til slutt skal det beises og lakkes.

 

Men så kommer frågan?

Som dere ser har jeg med vilje laget en liten glipp mellom hver list. Tanken var å legge nating mellom listene.

men så kom jeg i tvil.

Nating er først og fremst noe jeg forbinner med dekk og dørk.

Har aldri hørt om nating av skott.

 

Hva synes dere?

Kommer dette til å bli helt "harry" - eller tror dere det blir flott?

 

Er heller ikke sikker på om jeg eventuelt skal bruke mørk eller lys natemasse.

 

Kom med tilbakemeldiger?

 

 

nater.jpg

Link to post
Slik ser listene ut på Miranda. Det var saget eller frest ut et spor i fenderlista, listene ble montert og natet som vanlig. Dette ble gjort for 25 år siden og det sitter fom f.. og det har ikke hvert noen lekkasjer rundt eller under listene. det har også blitt lagt noen form for nate/fugemasse mellom dollbord og øverste bordgang før listene ble montert.

Er det bunnlist i natet, og ble den evt. lagt inn før eller etter priming og montering? Man bør jo ha på tetningsmasse før den monteres også, og da vil jo den tyte opp i natet.

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post

 

Den øverste båten er best! Det ser ut til å være en ekstra liten Hardanger-gigg (gigg=robåt med akterspeil), en æring, robåt med ett par årer (i motsetning til en færing, som har 2).

 

Den nederste er en ørliten pram, kanskje bygd i Hardanger, men kan også være fra Nord-Norge eller Agder. Den sleper bedre enn den andre, siden ikke har stevnskarp.

 

Pram regnes som ganske enkel å bygge.

Link to post
Er det bunnlist i natet, og ble den evt. lagt inn før eller etter priming og montering? Man bør jo ha på tetningsmasse før den monteres også, og da vil jo den tyte opp i natet.

Det er ikke jeg som har gjort denne natejobben, så jeg kan ikke forklare akkurat hvordan det er gjort, bare hvordan det ser ut som det er gjort! :wink: Men det er brukt en ledning i bunnen på naten, slik at den ikke sitter fast der, noen legger kassettbånd der har jeg hørt! hovedsaken er vel at naten bare sitter i to sider. Dette vil jeg tro er gjort etter at listen er montert. Er ikke helt sikker på hvilke flere steder du skal ha tetningsmasse, men her er det nok lagt inn en fleksibel masse(sika kanskje?) mellom dollbord og øverste bordgang antagelig da dollbordet ble skrudd på. Ellers sies det at fenderlisten bare skal skrues i dollbordet.

Link to post

Er redd det vil se rart ut jeg også, og det er nok en fare for at det kan sprekke som M/S Bastard skriver! Var det ikke fint sånn det var da? :yesnod:

Appropå jernmønje, så har jeg malt under vannlinjen med det, har ingen brukserfaring med den ennå, men det finnes masse å lese om det träbåtsakuten, søk på forumet etter järnmönja. Står litt om fremgangsmåten også på Tips & trix

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post

Takk for tilbake meldingene....

Kommer nok ikke til å gå for nating.

 

Ellers kan det vel være at det var fint nok det som var....men det er mange stygge skjøter og andre merkverdigheter.

Synes også at det blir finere med smale bord. Dessuten er det jo en enkel jobb da.

 

Det er gran som blir brukt.

Skulle hatt furu - men det får klare seg med gran denne gangen.

Link to post

Hei!

Kjøpte trebåt i fjor høst som skal opp i morgen, for en ukes pleie på land.

på båten er det benyttet benarolje fra før. Ser for meg å skrape det løse, samt matte over alt med fint sandpapir, og derretter påføre 2 strøk olje.

Innvendig og utvendig. Og så påføre bunnstoff til slutt.

Høres dette fornuftig ut? Noen tips fra dere med lang erfaring mottas med takk.

Link to post

Har aldri brukt Benarolje.

Men det jeg lurer på er om du ikke skal ha en eller annen form for topplag over denne oljen.

 

Hvis Benarolje har samme egenskap som Owatrol eller Clipper, så synes jeg dette du beskriver høres greit ut - men lurer på om det ikke skal være et toppstrøk som fek Owatrol D2

 

Kan du legge ut et bilde av båten din, da er det alltid lettere å komme med råd og vink

Link to post

Det høres ganske riktig ut. Man tynner gjerne med 20-30% whitesprit på de første strøkene. Dette gjelder spesielt steder hvor det har flasset. Hvor fint sandpapir burde jeg bruke for å matte den oljen som sitter fint på fra i fjor?

 

-Ja. Båten har blitt tatt godt vare på av forrige eier. Hadde en fordel av at vi er nesten naboer, så visste hva jeg kjøpte. Ellers så er den fra 1995, så er jo nesten nye båten. Den går på en Sabb type G som også er 94 eller 95 modell.

Link to post

Hei!

 

Har arvet en Tresfjord-snekke på 25 fot nå. Den har ikke vært i vannet på 5 år og planen er å få den ut til årets båtsesong. Båten har mahogny overbygg og furuskrog, nå har jeg pusset ned hele båten. Så det jeg lurer på er; hvilken olje lønner det seg å bruke på skroget når jeg skal olje den vått-i-vått, og hva er best å bruke på overbygget for å få fram den fine mahognygløden.

Har aldri hatt trebåt før, så takker for alle svar!

Link to post
det er fint å kune byne å pusse båt i gjen

Flott å se at du er så godt i gang.

Men det ser ut som du bruker eksentersliper for å fjerne gammel lakk.

Dette er greit. Men det skaper et inferno av støv og støy.

Den enkleste måten å løse denne oppgaven på, er å bruke varmepistol og skrape. Det går fort og gir et fint resultat. Så kan du eventuelt gå over med sliperen til slutt for å få en jevn og fin overflate.

 

Lykke til med det videre arbeidet.

 

 

Har arvet en Tresfjord-snekke på 25 fot nå. Den har ikke vært i vannet på 5 år og planen er å få den ut til årets båtsesong.

Har aldri hatt trebåt før, så takker for alle svar!

 

Hei tresnekka 92.

Velkommen til Båtplassen - verdens beste båtforum - og velkommen til trebåttråden :yesnod:

Gratulerer med snekka. Tresfjord er et navn som vekker respekt i trebåt miljøene.

 

Spørsmålet du stiller finnes det selvsagt mange meninger om - og alle er selvsagt overbevist om at akkurat den måten de gjør det på er den beste.

En av de få ting vi trebåtfolka er enige om - er at vi er uenige.

 

Men så til spørsmålet ditt..

Det første jeg tenker på er det faktum at båten ikke har vært i kontakt med sitt rette element - sjøen på 5 år.

Dette har utvilsomt ført til at skroget på båten din blitt skikkelig uttørket. Dette igjen gjør at du må tenke på hva du skal gjøre for å få denne båten nogen lunde tett før du setter den på sjøen. Hvis du ikke tar noen forhåndsregler her, kommer jo båten til å lekke som en sil.

 

Nå er det mange meninger omkring dette også.

Noen vil hevde at hvis du setter i gang å mette treverket ditt med olje mens båten er så tørr, vil båten ikke truttne tilstrekkelig når den kommer på sjøen. Dette vil føre til at båten din aldri blir skikkelig tett, og du får en lite hyggelig sommer med mye pumping og mange fortvilelser.

 

Teorien bak dett er at det tørre treverket ditt trekker til seg olje. Men i motsettning til vann, så får ikkke oljen treverket ditt til å svelle, eller truttne som vi sier.

Det er jo denne truttningen av treverket som gjør at båten din blir tett.

Alle trebåter vil lekke litt når de kommer på sjøen. Men etter noen dager vil treveket ha truttnet så mye at båten blir tett.

 

Problemet her er at hvis treverket ditt er mettet med olje, så vil jo denne oljen forhindre at vannet trekker inn i treverket.

 

Hva skal du så gjøre?

 

Et alternativ er at du rett og slett sørger for at skroget ditt blir skikkelig gjennomtrukket av vann. Dette kan du gjøre med en hageslange.

Det som da skjer er at porene i treverket ditt truttner og utvider seg slik at båten blir tett.

Så kan du begynne å påføre olje. Det som da skjer er at oljen fortrenger vannet . Men da er porene i treverket allerede utvidet, og disse blir da fylt med olje i stedet for vann.

 

Håper jeg ikke tar motet helt ifra deg. Men trebåt er en hel liten videnskap.

 

Så får vi komme tilbake til det egentlige spørsmålet ditt etter hvert.

Men la meg bare gi det en grov oversikt.

 

Det finnes flere måter å olje en trebåt på.

Den "enkleste" men også den dyreste, er å mette skroget "vått i vått " med enten Owatrol D1 eller Clipper 1. Til slutt påfører du båten enten et topplag med Owatrol D2 eller Clipper 2. Her kan du også bruke andre produkter som fek Benar eller Ravilakk.

 

Den andre metoden er å bruke kaldpresset linolje og terpentin i stedet for Owatrol. Dette er den "gammeldagse" måten å gjøre det på. Det er like enkelt, og koster en tredjedel.

Owatrol D1 koster 180 kr literen - linolje kan du bestille på internett til 35 kr literen.

Som toppstrøk over linoljen kan du godt bruke Owatrol D2, Clipper 2, Benar eller hva du måtte ønske.

Men også her finnes det et rimligere alternativ. Det er å bruke kokt linolje som toppstrøk. Dette herder og gir en fin og solid overflate.

 

Lykke til videre - og velkommen til trebåtenes vidunderlige verden :flag_bp:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post

Nå har jeg bare oljet (med D1/D2) en liten trebåt, men denne teorien om å spyle båten med vann før man oljer høres jo helt sinnsyk ut! Vet du om noen som har gjort det?

 

Er båten klink eller kravell? Kravellbåter som er svært uttørret (Er båten det? Er det mye sprekker?) må kanskje drives om (omkalfatres er visst korrekte begrepet).

 

Hvis ikke er det vel bare å olje som fy og hive den utpå! Husk pumpe!

 

Mvh

Redigert av MagneO (see edit history)
Link to post
Nå har jeg bare oljet (med D1/D2) en liten trebåt, men denne teorien om å spyle båten med vann før man oljer høres jo helt sinnsyk ut! Vet du om noen som har gjort det?

 

Er båten klink eller kravell? Kravellbåter som er svært uttørret (Er båten det? Er det mye sprekker?) må kanskje drives om (omkalfatres er visst korrekte begrepet).

 

Hvis ikke er det vel bare å olje som fy og hive den utpå! Husk pumpe!

 

Mvh

 

Enig med siste taler....blir ikke noe stort problem med trutning ,god båt..... peis på !

Link to post

Jeg må innrømme at jeg ikke sitter med noen erfaring på dette området.

Men jeg husker at vi hadde en laaaaang debatt omkring dette for en tid tilbake her i trebåttråden.

Da var det snakk om en som hadde en 32 fots kravell bygget båt som hadde stått på land i flere år.

 

Den gangen var det flere som tok til orde om at han ville få problemer hvis han bare gikk på med oljing mens båten var så tørr.

Noen mente til og med at han ville ødelegge båten for godt hvis han gikk i gang med oljing rett på tørt treverk.

 

Men det er sikkert mange meninger om dette som så mangt.

Så her er vi åpne for utspill fra alle kanter.

 

Men for å holde oss til det teoretiske.

En tørr båt som mettes med olje mister vel evnen til å trekke til seg vann ---- eller?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...