:båt1 Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21690781 dette må jo være den ultimate slepejolle!! Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 (redigert) Har aldri hørt om noen som har blitt ødelagt av olje, men at trutningen kan gå noe langsommere kan jeg være enig i! Det bør jo også bety at båten ikke tørker og sprekker opp så fort når man tar opp båten igjen også! så kjør på med linolje! Tips & trix Redigert 6.April.2010 av thomsped (see edit history) Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Wasco Svart 6.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2010 Skal se om jeg kan finne igjen den diskusjonene vi hadde omkring denne problemstillingen.... Så får vi se hva de kloke hoder skriver Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
rolk Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Men så til spørsmålet ditt..Det første jeg tenker på er det faktum at båten ikke har vært i kontakt med sitt rette element - sjøen på 5 år. Dette har utvilsomt ført til at skroget på båten din blitt skikkelig uttørket. Dette igjen gjør at du må tenke på hva du skal gjøre for å få denne båten nogen lunde tett før du setter den på sjøen. Hvis du ikke tar noen forhåndsregler her, kommer jo båten til å lekke som en sil. Nå er det mange meninger omkring dette også. Noen vil hevde at hvis du setter i gang å mette treverket ditt med olje mens båten er så tørr, vil båten ikke truttne tilstrekkelig når den kommer på sjøen. Dette vil føre til at båten din aldri blir skikkelig tett, og du får en lite hyggelig sommer med mye pumping og mange fortvilelser. Jeg vil bare si at dette er riktg. Det høres sprøtt ut, men hvis en tenker etter og forstår prosessen så vil en sikkert godta det. Er båten klinket kan den nok reddes dersom en ikke får den tett, men en kravellbygget båt kan få kjempeproblemer. Er båten tett i utgangspungtet betyr det sikkert ikke så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Men skal en olje så mye under vannlinja da? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Glafa Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Da var koggen på land Synes den har klart seg bra gjennon vinteren i isen. Nå skal det skrapes og pusses fram mot helga, så satser jeg på oljing og stoffing iløpet av helga, så blir den klar for utsetting til uka. Utvendig synes jeg den er så blank og fin at det blir kun lett matting med et nytt toppstrøk benar. Sitér dette innlegget Link to post
tresnekka92 Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Hei igjen! Takk for tips! Tresfjordsnekka er klinkbygd. Var litt mye meninger fram og tilbake her, så må jo ærlig innrømme at jeg fortsatt er usikker på hva som er riktig og galt. Hvis det er best å trutne båten med vann først, sånn at den ikke blir ødelagt, gjør jeg såklart det. Men hvis det er unødvendig, hadde det jo vært greit å slippe det :) Sitér dette innlegget Link to post
terapi Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 (redigert) Kan bekrefte at det wasco skriver er korrekt. Har gjort det flere ganger, skrape båten ren og tørr, sett den på vannet for trutning, tett etter 3 dager, ta den opp og la den tørke i 3 til 5 dager avhengig av fuktigheten i lufta og sett igang og olje. Olje fra en side og du oppdager at det vil renne vann fra andre siden. Du stabiliserer treverket med oljen. Fyll på til oljen trekker igjennom. Forbruk ca. 3 liter pr. fot, så bruk linolje kaldpresset rå. Forhandle pris og kjøp stort. Skroget forsegles utvendig med primer og bunnstoff under vannlinjen, og lakk som bygger på linolje base over vannlinjen. Innvendig under vannlinjen fyller du på minst 10 liter linolje hver høst etter opptak. sjekk bobler hver vår, skrap mal over og sett ut. God tur.... Redigert 6.April.2010 av terapi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2010 Hei igjen!Takk for tips! Tresfjordsnekka er klinkbygd. Var litt mye meninger fram og tilbake her, så må jo ærlig innrømme at jeg fortsatt er usikker på hva som er riktig og galt. Som du sikkert har forstått er det alltid slik at det er mange meninger omkring det meste når det kommer til vedlikehold av trebåter. Men har du sett etter om det er noen synlige glipper mellom bordlagene i på båten din. Som det også har kommet fram her, så kan dette med inntørking være langt mer alvorlig for en kravelbygget båt. Spørsmålet er vel også i hvilket miljø båten har stått disse årene. Bor du i innlandet hvor klima er tørt, eller ute ved kysten? Har båten stått ute eller innedørs? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 7.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2010 HJELP!!! Nå har jeg fått linolja i hus, og bestemte meg da for å gå i gang med å skrape ned båten. Men så dukker det opp ett problem. De øverste bordgangene går det lett å skrape. Men når jeg kommer litt lengere ned så begynner treverket å flise seg opp når jeg skraper (se bildet) Dette skulle vel indikere at disse bordene ikke er skikkelig tørre. Så er da til det store dillema. Skal jeg vente med å skrape de nedeste bordgangene til de er skikkelig tørre? Og hva skal jeg gjøre med de bordgangene som er tørre. Skal jeg skrape dem og begynne å behandle dem med olje, og så ta de nederste bordgangene når disse er blitt så tørre at jeg kan krape dem uten at de fliser seg opp? Eller skal jeg avslutte hele prosessen og vente til alt er så tørt at jeg kan skape og behandle det samtidig? Og forresten - jeg har prøvd å skrape begge veiene - for jeg vet jo at en alltid skal skrape "med" treverket Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
tresnekka92 Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Båten har stått i opplag ved vannet de åra den ikke har vært i vannet.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Skal jeg vente med å skrape de nedeste bordgangene til de er skikkelig tørre? Hvis de ikke er tørket ennå etter en hel vinter på land, tørker de neppe heller før du har fått vekk gammel lakk/olje. Jeg ville ha skrapt bordene forsiktig rene, gjerne ved hjelp av varmepistol, og deretter latt dem tørke noen dager. Deretter en lett sliping for å fjerne flising etc, og deretter oljet. Om du skal skrape innvendig også er det nok lurt å bli ferdig med dette også før du setter i gang med oljen. Oljen trekker rett gjennom treverket, så det kan bli en del kliss om du skal skrape innsiden etterpå! Dessuten tørker jo treet lettere når begge sider er åpne... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
killmeister Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 skrap med ei "sløv" skrape og varmluftspistol... og ta tiden til hjelp. Riktig som index sier! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2010 Båten har stått i opplag ved vannet de åra den ikke har vært i vannet.. Er det noen synlige glipp mellom bordgangene? Hvis ikke tror jeg du kan glemme det med å fukte båten. Den båten det var så mye diskusjon om for en tid tilbake var en kravell bygget båt. Men jeg har nå lest igjennom den debatten, og ser at konklusjonen også der var at det bare var å kjøre på med olje. Hvis de ikke er tørket ennå etter en hel vinter på land, tørker de neppe heller før du har fått vekk gammel lakk/olje. r OK - da går jeg for det. Forsiktig skraping med ei sløv skrape (og de har jeg nok av) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Woody Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Hvor bestiller man linolje og terpentin billigst? Inklusive frakt. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Tulling16' Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Raskeste tresnekka jeg har sett: Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Bartesam Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Kan prøve å skrape andre veien der det slipper. Kan hende at dette skjer pga motved, men det er nok fuktig trevirke som gjør at det blir slik i tillegg. Lettere å skrape andre veien da HJELP!!! Nå har jeg fått linolja i hus, og bestemte meg da for å gå i gang med å skrape ned båten. Men så dukker det opp ett problem. De øverste bordgangene går det lett å skrape. Men når jeg kommer litt lengere ned så begynner treverket å flise seg opp når jeg skraper (se bildet) Eller skal jeg avslutte hele prosessen og vente til alt er så tørt at jeg kan skape og behandle det samtidig? Og forresten - jeg har prøvd å skrape begge veiene - for jeg vet jo at en alltid skal skrape "med" treverket Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Wasco Svart 10.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2010 Hvor bestiller man linolje og terpentin billigst? Inklusive frakt. Tarinol er et alternativ. 980,- for 25 liter første klasses kaldpresset skandinavisk linolje. Firma selger også terpenitn. Men den er petrobassert. Mange mener det MÅ være organisk terpentin, men derom strides de lærde. Det fine med Tarinol er at de tar 290 kr i frakt uansett mengden du bestiller. Så hvis det er flere av dere som går sammen så kan dere jo dele på fraktomkostningene. Varene kommer raskt, og de blir levert rett på døra. http://www.tarinol.no/product.asp?product=5 Kan prøve å skrape andre veien der det slipper. Kan hende at dette skjer pga motved, men det er nok fuktig trevirke som gjør at det blir slik i tillegg. Lettere å skrape andre veien da Ja nå har jeg skrapt ned den ene siden av Sophie, og fant jo ut etter hvert at det var viktig å skrape medved. Det er ikke alltid like lett, men fant jo ut at jeg måtte orientere meg ut fra kvistene i treverket. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Woody Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 Da blir det nok Tarinol. Takk for tipset. Jeg sjekket COOP Byggmix, og de har vegetabilsk terpentin, men til 90,- pr.l. De skulle undersøke om større kvanta gir bedre pris. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Wasco Svart 10.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2010 Jeg sjekket COOP Byggmix, og de har vegetabilsk terpentin, men til 90,- pr.l. De skulle undersøke om større kvanta gir bedre pris. BT hadde i hvert fall i fjor en balsamicterpentin til under 60kr. Men jeg finner den ikke på BTs nettside,så jeg vet ikke om de ikke fører den lenger Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bartesam Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 (redigert) Amerikansk terpentin bruker jeg. Det ble brukt i gamle dager også tror at både amerikansk terpentin og rå linolje er billigere å kjøpe i Sverige for oss som bor i nærheten. Her hjemme koster det skjorta Redigert 10.April.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Wasco Svart 10.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2010 Amerikans terpetin som det heter er vel best. Men det er jo de som til og med brukes diesel til å smøre trebåtene sine med - så litt petrokemisk tilsnitt kan vel ikke være såfarlig. Ellers er det ikke lett for oss vestlendinge å ta en "harry-tur"overgrensa, så vimå nok sattse på andre kilder. Foresten - hva er kvota for innførsel av linolje og terpentin Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Antilan Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 Ser at de har kaldpresset rå linolje og balsamterpentin på Liers Produkter til 34 - 79 kroner literen. Har aldri handlet der, men lurer på om noen har gjort det og hvordan det er med leveringstid, service ol. Sitér dette innlegget Sjarkfiskar frå Sunnmøre Link to post
Wasco Svart 11.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2010 Lier produkter er kjent for å ha topp produkter. Prisene er det heller ingen ting å si på. Men sammelignet med Tarinol er det ikke mer en 20-30 kr å spare på en 25 liters dunk. Problemet med Lier produkter er at de tar mer for frakten. Jeg var i kontakt med Lier produkter og spurte hva det ville koste i frakt hvis jeg kjøpte diverse varer for 3000,- Han jeg snakket med virket stressa og kunne ikke gi meg noen eksakt pris. Jeg nevnte da at Tarinol tok 290,- for frakt, uansett hvor mye eller lite jeg kjøpte. Det eneste svaret jeg fikk var at det i hvert fall ville koste mye mer i frakt en den summen hvis jeg handlet fra Lier produkter. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sleipner93 Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Nydelig trebåt http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21791981 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.