Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Har aldri hørt om noen som har blitt ødelagt av olje, men at trutningen kan gå noe langsommere kan jeg være enig i! Det bør jo også bety at båten ikke tørker og sprekker opp så fort når man tar opp båten igjen også! så kjør på med linolje! Tips & trix

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post
Men så til spørsmålet ditt..

Det første jeg tenker på er det faktum at båten ikke har vært i kontakt med sitt rette element - sjøen på 5 år.

Dette har utvilsomt ført til at skroget på båten din blitt skikkelig uttørket. Dette igjen gjør at du må tenke på hva du skal gjøre for å få denne båten nogen lunde tett før du setter den på sjøen. Hvis du ikke tar noen forhåndsregler her, kommer jo båten til å lekke som en sil.

 

Nå er det mange meninger omkring dette også.

Noen vil hevde at hvis du setter i gang å mette treverket ditt med olje mens båten er så tørr, vil båten ikke truttne tilstrekkelig når den kommer på sjøen. Dette vil føre til at båten din aldri blir skikkelig tett, og du får en lite hyggelig sommer med mye pumping og mange fortvilelser.

 

Jeg vil bare si at dette er riktg. Det høres sprøtt ut, men hvis en tenker etter og forstår prosessen så vil en sikkert godta det. Er båten klinket kan den nok reddes dersom en ikke får den tett, men en kravellbygget båt kan få kjempeproblemer. Er båten tett i utgangspungtet betyr det sikkert ikke så mye. :yesnod:

Link to post

Da var koggen på land :flag:

koggen.jpg

 

Synes den har klart seg bra gjennon vinteren i isen. Nå skal det skrapes og pusses fram mot helga, så satser jeg på oljing og stoffing iløpet av helga, så blir den klar for utsetting til uka.

Utvendig synes jeg den er så blank og fin at det blir kun lett matting med et nytt toppstrøk benar.

Link to post

Hei igjen!

Takk for tips! Tresfjordsnekka er klinkbygd. Var litt mye meninger fram og tilbake her, så må jo ærlig innrømme at jeg fortsatt er usikker på hva som er riktig og galt. Hvis det er best å trutne båten med vann først, sånn at den ikke blir ødelagt, gjør jeg såklart det. Men hvis det er unødvendig, hadde det jo vært greit å slippe det :)

Link to post

Kan bekrefte at det wasco skriver er korrekt. Har gjort det flere ganger, skrape båten ren og tørr, sett den på vannet for trutning, tett etter 3 dager, ta den opp og la den tørke i 3 til 5 dager avhengig av fuktigheten i lufta og sett igang og olje.

Olje fra en side og du oppdager at det vil renne vann fra andre siden. Du stabiliserer treverket med oljen. Fyll på til oljen trekker igjennom. Forbruk ca. 3 liter pr. fot, så bruk linolje kaldpresset rå. Forhandle pris og kjøp stort. Skroget forsegles utvendig med primer og bunnstoff under vannlinjen, og lakk som bygger på linolje base over vannlinjen. Innvendig under vannlinjen fyller du på minst 10 liter linolje hver høst etter opptak. sjekk bobler hver vår, skrap mal over og sett ut. God tur.... :flag:

Redigert av terapi (see edit history)
Link to post
Hei igjen!

Takk for tips! Tresfjordsnekka er klinkbygd. Var litt mye meninger fram og tilbake her, så må jo ærlig innrømme at jeg fortsatt er usikker på hva som er riktig og galt.

Som du sikkert har forstått er det alltid slik at det er mange meninger omkring det meste når det kommer til vedlikehold av trebåter.

 

Men har du sett etter om det er noen synlige glipper mellom bordlagene i på båten din.

Som det også har kommet fram her, så kan dette med inntørking være langt mer alvorlig for en kravelbygget båt.

 

Spørsmålet er vel også i hvilket miljø båten har stått disse årene.

Bor du i innlandet hvor klima er tørt, eller ute ved kysten?

Har båten stått ute eller innedørs?

Link to post

HJELP!!! :giggle::giggle:

 

Nå har jeg fått linolja i hus, og bestemte meg da for å gå i gang med å skrape ned båten.

Men så dukker det opp ett problem.

 

De øverste bordgangene går det lett å skrape. Men når jeg kommer litt lengere ned så begynner treverket å flise seg opp når jeg skraper (se bildet)

 

skrape.jpg

Dette skulle vel indikere at disse bordene ikke er skikkelig tørre.

 

Så er da til det store dillema.

Skal jeg vente med å skrape de nedeste bordgangene til de er skikkelig tørre?

Og hva skal jeg gjøre med de bordgangene som er tørre.

Skal jeg skrape dem og begynne å behandle dem med olje, og så ta de nederste bordgangene når disse er blitt så tørre at jeg kan krape dem uten at de fliser seg opp?

 

Eller skal jeg avslutte hele prosessen og vente til alt er så tørt at jeg kan skape og behandle det samtidig?

 

Og forresten - jeg har prøvd å skrape begge veiene - for jeg vet jo at en alltid skal skrape "med" treverket

Link to post
Skal jeg vente med å skrape de nedeste bordgangene til de er skikkelig tørre?

 

Hvis de ikke er tørket ennå etter en hel vinter på land, tørker de neppe heller før du har fått vekk gammel lakk/olje. Jeg ville ha skrapt bordene forsiktig rene, gjerne ved hjelp av varmepistol, og deretter latt dem tørke noen dager. Deretter en lett sliping for å fjerne flising etc, og deretter oljet. Om du skal skrape innvendig også er det nok lurt å bli ferdig med dette også før du setter i gang med oljen. Oljen trekker rett gjennom treverket, så det kan bli en del kliss om du skal skrape innsiden etterpå! Dessuten tørker jo treet lettere når begge sider er åpne...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Båten har stått i opplag ved vannet de åra den ikke har vært i vannet..

Er det noen synlige glipp mellom bordgangene?

Hvis ikke tror jeg du kan glemme det med å fukte båten.

 

Den båten det var så mye diskusjon om for en tid tilbake var en kravell bygget båt.

Men jeg har nå lest igjennom den debatten, og ser at konklusjonen også der var at det bare var å kjøre på med olje.

 

Hvis de ikke er tørket ennå etter en hel vinter på land, tørker de neppe heller før du har fått vekk gammel lakk/olje. r

OK - da går jeg for det.

Forsiktig skraping med ei sløv skrape (og de har jeg nok av)

Link to post

Kan prøve å skrape andre veien der det slipper. Kan hende at dette skjer pga motved, men det er nok fuktig trevirke som gjør at det blir slik i tillegg. Lettere å skrape andre veien da :smiley:

 

HJELP!!! :giggle::giggle:

 

Nå har jeg fått linolja i hus, og bestemte meg da for å gå i gang med å skrape ned båten.

Men så dukker det opp ett problem.

De øverste bordgangene går det lett å skrape. Men når jeg kommer litt lengere ned så begynner treverket å flise seg opp når jeg skraper (se bildet)

Eller skal jeg avslutte hele prosessen og vente til alt er så tørt at jeg kan skape og behandle det samtidig?

Og forresten - jeg har prøvd å skrape begge veiene - for jeg vet jo at en alltid skal skrape "med" treverket

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Hvor bestiller man linolje og terpentin billigst? :confused: Inklusive frakt.

Tarinol er et alternativ.

980,- for 25 liter første klasses kaldpresset skandinavisk linolje.

Firma selger også terpenitn. Men den er petrobassert. Mange mener det MÅ være organisk terpentin, men derom strides de lærde.

 

Det fine med Tarinol er at de tar 290 kr i frakt uansett mengden du bestiller.

Så hvis det er flere av dere som går sammen så kan dere jo dele på fraktomkostningene.

 

Varene kommer raskt, og de blir levert rett på døra.

http://www.tarinol.no/product.asp?product=5

 

 

Kan prøve å skrape andre veien der det slipper. Kan hende at dette skjer pga motved, men det er nok fuktig trevirke som gjør at det blir slik i tillegg. Lettere å skrape andre veien da :smiley:

Ja nå har jeg skrapt ned den ene siden av Sophie, og fant jo ut etter hvert at det var viktig å skrape medved. Det er ikke alltid like lett, men fant jo ut at jeg måtte orientere meg ut fra kvistene i treverket.

Link to post

Amerikans terpetin som det heter er vel best.

Men det er jo de som til og med brukes diesel til å smøre trebåtene sine med - så litt petrokemisk tilsnitt kan vel ikke være såfarlig.

 

Ellers er det ikke lett for oss vestlendinge å ta en "harry-tur"overgrensa, så vimå nok sattse på andre kilder.

 

Foresten - hva er kvota for innførsel av linolje og terpentin :wink:

Link to post

Lier produkter er kjent for å ha topp produkter.

Prisene er det heller ingen ting å si på.

Men sammelignet med Tarinol er det ikke mer en 20-30 kr å spare på en 25 liters dunk.

Problemet med Lier produkter er at de tar mer for frakten.

 

Jeg var i kontakt med Lier produkter og spurte hva det ville koste i frakt hvis jeg kjøpte diverse varer for 3000,-

Han jeg snakket med virket stressa og kunne ikke gi meg noen eksakt pris.

Jeg nevnte da at Tarinol tok 290,- for frakt, uansett hvor mye eller lite jeg kjøpte.

 

Det eneste svaret jeg fikk var at det i hvert fall ville koste mye mer i frakt en den summen hvis jeg handlet fra Lier produkter.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...