Wasco Svart 15.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2010 Her kommer enda et spørsmål. Sitter og leser på den svenske siden "Trebåtakuten" Der står det; Titta sedan på båten med "släpljus" d.v.s håll en lampa nära skrovet så det blir skuggor och se om båten är "bucklig". Är den det måste du slipa med "lång kloss". Ta en 4 mm plywood skiva ca 90x15 cm och sätt ett handtag i varje ände. Häfta fast sandpapper på skivan och slipa tills båten är helt slät. Detta är väldigt jobbigt å och trist men helt nödvändligt om resultatet ska bli bra. Eftersom det inte behöver göras om under din livstid är det ett engångs jobb som får ta tid. I ettermiddags solen i går var det tydelig å se at skroget på Sophie er litt "bucklig" Spørsmålet er hvilken betydning dette har. Er dette bare et estetisk spørsmål, eller vil denne "bucklingen" ha noen innflytese på båtens manøvrering? Har noen av dere erfaring med å slipe ned denne form for ugjevnheter? Hvis jeg må ta denne jobben, er det vel en slik sak jeg må skaffe meg... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 Jeg hadde ikke brydd meg om det akkurat, om en trebåt er litt bulkete i veden. Du kan jo kjøpe den der, eller som teksten sier, lage en sjøl Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 15.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2010 Takk for det Bastard. Får ta en avgjørelse i løpet av helgen... Lage en slik sjøl...hmmm Det blir vel nok jobb med selve slipingen - så hvis det skulle bli aktuelt, får jeg heller spandere 90 kroner på Biltema. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 Dette er kun snakk om estetikk. Ujevnhetene har nok oppstått ved at tidligere eier har slipt skroget med eksentersliper etc. Personlig synes jeg ikke dette gjør noe på en sånn type båt som du har. Men vil du ha skroget helt perfekt, er det jo bare å sette i gang da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Moas-ark Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 A2 = AISI 304 ("Rustfritt")A4 = AISI 316 ("Syrefast") Dette er tilnærmet for det finnes krom/nikkel legeringeringer i søkk og kav som er omtrent like. AISI er amerikansk, "A" betegnelsene tror jeg er tyske. Mvh Takk for oppklaringen! Jeg tror jeg ville fortsatt med messing, eller aller helst bronsje for å slippe problemer med korrosjon og lutråte. Er det ikke best med mest mulig likt metall/nærme hverandre i spenningsrekka, under vannlinja? Husk det er andre metaller der også: propell, rorbeslag osv. Helt enig med deg Woody! Erstatt messing med messing osv, bruke det som er der fra før! Men jeg leser i Larssons Träbåtsrenovering at han oftest erstatter jern med rustfritt når han renoverer, bruker da A4 under vannlinjen og i eik, A2 overvannlinjen under lima plugger. Rustfritt leder vist dårlig og i den anledningen blir det mindre lutråte angrep rundt rustfritt! Kankje det finnes noen eksperter her som kan bekrefte eller avkrefte dette! Han skriver også som noen tidligere har nevnt, at man bytter ut gamle ruste jernklinker med rustrfri skrue og mutter, da under epoxi lima propp. Kan jo være noe å tenke på, og kanskje finne ut mer om! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
nedgård Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 selvfølgelig er dette et estetisk spm wasco, hva ellers? det har da ingen ting med båtens manøvrering og gjøre hvordan den ser ut OVER vannlinjen! hvordan skulle det ha seg? er da bare å holde eksentersliperen rett og riktig så får du ingen bulker i skroget dit Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 15.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2010 selvfølgelig er dette et estetisk spm wasco, hva ellers? det har da ingen ting med båtens manøvrering og gjøre hvordan den ser ut OVER vannlinjen! hvordan skulle det ha seg? Jeg legger meg flat.... Selvfølgelig har det ikke det. Men det hender (ikke så rent sjeldent) at jeg stiller spørsmål uten at hele hjernen er med i svingane.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
S/Y Ørnen Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Så er dagen kommet, i morgen sjøsettes Ørnen Men desverre har værgudene lovet oss kuling i ytre Oslofjord, så vi må utsette turen fra Skjebergkilen til Sætre til søndag eller evt neste helg. Ringte meterologisk de mente at det ville bli kuling styrke 12 til 15 fra sørvest, da får man jo hele Skagerak i rompa når vi kommer ut i "åpent" farvann rundt Strømtangen og nordover. Muligens ikke beste medisin for en båt som har vært på vann kun et par timer, tenker jeg lar den trutne i båthava et døgn først. ja ja shit happens, men heller safe enn sorry. Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Definitivt lurt å utsette turen. Så kan dere få en fin tur av det istedenfor kav og sprut i bølger og hard vind. Litt uheldig at kulingen absolutt måtte komme på en lørdag da. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
rolk Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Jeg er livredd trebåt og landstrøm. Jeg har fått endel hvitt pulver rundt noen bolter, så jeg vil prøve å sikre meg mot galvanisk tæring så godt jeg kan. Jeg har kjøpt en mastervolt skilletafo som jeg nå vil montere. Kan noen si hvordan jeg bør legge opp kablene fra denne trafoen. Skal jeg ha jordfeilbryter og sikringer mellom trafoen og opplegget i båten, eller kan jeg legge ledninger rett fra trafoen. Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Legger inn en link til problemer med anoder og "lut-råte". Forfatter kommer også inn på problemer med landstrøm og generelt elektriske problemer. Nyttig lesning for min del, ihvertfall :) http://home.online.no/~jeppejul/ANODER.html Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Sunnmøringen Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 (redigert) Etter å ha vokst opp i naustet sammen med bestefar og hans perfeksjonistisk byggede Løvik-snekke på tidlig 70-tall, har jeg kommet til at mine nostalgiske drømmer må realiseres. Jeg skal bytte ut min 16-fots Mørebas med en tresjark. Jeg var en tur og prøvde en i dag, og noen spørsmål meldte seg naturligvis. Vel, ok ...jeg kjøpte den, under forutsetning av at selger fikser en feil med gasspådrag/regulator. Båten: Mye arbeid, ettersom all innredning er revet ut, dørk må legges, alt av el-anlegg må byttes, trenger nye wiresystem etc, men slikt ser jeg lyst på. Men når det kommer til skrogarbeider er jeg mer skeptisk, og har noen spørsmål: 1. Nesten helt i baugen, ca 20 cm over vannlinjen, har et par av bordene ca. 20 cm lang sprekke. Nok til at det står en 20 cm lang vannstråle inn i båten når jeg gikk med den. Båteier tror dette trutner, ettersom båten har lagt i ro i snart et år (dog på sjøen). Jeg er tvilende, og tror det må repareres. Sprekkene er altrå langsgående i selve bordene, ikke mellom bord, og glipper kanskje 1-1,5 mm eller deromkring. Hvordan reparerer man slike sprekker? 2. Den observante vil se at baugstemnen (heter det det?) har råteskade (delvis borte) de øverste 20 cm. Så langt oppe er jo ingen bord festet, ettersom omkringliggende er av aluminium. Jeg tenkte på muligheten for å skjære bort det mest råtne, og tette endeveden med et "oljebrygg", for så å bygge en "aluminiumshette" over, og sveise denne fast i overbygget. Tanker om dette? 3. Naglene ser riiiimelig rustne ut. Pusse bort rust i forbindelse med nedskraping av båten, og satse på at det går bra i fortsettelsen? Eller er dette et alvorlig problem? Forøvrig var dette en super tråd med masse supre ideer og innspill. Kjenner at jeg savner lukta av linolje og terpentin Håper på innspill, da disse sprekkene gjør meg litt urolig ;) Redigert 16.April.2010 av Sunnmøringen (see edit history) Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Andreash Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Trur nok saumen er det du skel tenke mest på. Det er i midten den rustar mest, og det kan vere lurt å slipa vekk ein saum eller to for å sjekka tilstanden. Men saum er lett å bytta, men ein må vera to personar. Høyres ut som ein grei måte å løysa roteproblemet i stevnen. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Hvis det er sprekk i en bordgang kan du frese ut et spor og lime inn en list i det sporet du har frest ut. Kan bruke en håndoverfres til det Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sunnmøringen Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Trur nok saumen er det du skel tenke mest på. Det er i midten den rustar mest, og det kan vere lurt å slipa vekk ein saum eller to for å sjekka tilstanden. Men saum er lett å bytta, men ein må vera to personar. Høyres ut som ein grei måte å løysa roteproblemet i stevnen. Lykke til! Her må jeg si jeg er grønn. Hvordan bytter man søm? Hvis det er sprekk i en bordgang kan du frese ut et spor og lime inn en list i det sporet du har frest ut. Kan bruke en håndoverfres til det Jeg leste noe om det i en eller annen tråd. Frese 2/3 gjennom bordet og lime inn en list. Men det var også snakk om å bore hull i hver ende av sprekken. Borer man da helt igjennom og limer inn en propp? Hvilken limtype? Epoxy? Eksosutløpet går idag ut gjennom et bord på ene siden. Rundt gjennomføringen ser det ikke helt bra ut. Jeg kunne tenke meg å legge eksosrøret opp langs "bakveggen" i styrehuset med utløp over tak (motor er montert inne, hvor "kapteinstolen" vil bli montert oppå "motorkassa"). Hvordan tetter man et slikt hull i skrogbordet? En slags tetning, eller skjære ut et "rent" hull og lime inn en furupropp? Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
killmeister Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 Bytte søm, vil si og bytte naglene. Reparere sprekker er beskrevet på hjemmesiden til West System epooxy. Har ikke gjort det selv, men det virker ikke veldig vrient, om en har jobbet litt med verktøy før. Selv ville jeg nok laget en furuplugg. Tror det står litt om det også på West System... det kalles ofte for og "sponse".. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 17.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2010 (redigert) Etter å ha vokst opp i naustet sammen med bestefar og hans perfeksjonistisk byggede Løvik-snekke på tidlig 70-tall, har jeg kommet til at mine nostalgiske drømmer må realiseres. Jeg skal bytte ut min 16-fots Mørebas med en tresjark. Jeg var en tur og prøvde en i dag, og noen spørsmål meldte seg naturligvis. Hei - og velkommen til Båtplassen, og ekstra velkommen til trebåttråden. Alltid hyggelig å møte folk som er blitt bitt av trebåtbasillen. Håper du har fått, og fortsatt vil få tips og innspirasjon til å gå videre i arbeidet ditt. Når det kommer til spøsmålet omkring naglene, eller sømmen som det heter. Så er det jo ikke så komplisert på din båt som jo er klinkbygget. Det vil si at det skal være mulig å se klinkene fra innsiden av skroget. Jeg går ut fra at skroget ikke er garnert - det er jo ikke så vanlig på klinkbygde båter. Planene dine omkring baugstemen kan jeg ikke se at det skulle være noe i vegen for å gjøre det slik du beskriver. Selv om jeg selvsagt mener at det ville blitt enda finere om hadde erstattet den ødelagte delen av stemen med tre - og ikke aluminium. Men det er selvsagt enklere å gjøre det på den måten du har beskrevet. Lykke til - og hold oss oppdatert om utviklingen og framdriften av prosjektet ditt. Redigert 17.April.2010 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sunnmøringen Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 Takker og bukker! Det kommer vel flere spørsmål når jeg får båten på land og får begynt Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
S/Y Ørnen Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 (redigert) ØRNEN er kommet i sitt rette element! I dag morges (lørdag 17.april 2010) kl. 0559, Ørnen er klar til noen kilometer langs landeveien: Enda 3 km igjen, går unna i 10 km i timen Micke styrer krana og traktoren i Båthavna i Høysand Hun flyter ! Klar til montering av mast Stor takk til Ole-Jørgen for sleping av hengeren og all annen hjelp, til O-J´s svigerfar og far for uvurderlig innsats i noen kalde timer, det blåste kuling styrke 15, og til Mickael Quistgaard i Båthavna for service langt utover det vanlige! (er du i Skjebergkilen og trenger drivstoff elller båtutstyr eller bare noe godt å spise anbefales båthavna innerst i Høysand på det varmeste!) I morgen tidlig starter vi på den vel 50 nautiske nil lange veien hjem til Sætre Marina, med marsjfart på 6 knop tar det noen timer antar jeg. Redigert 17.April.2010 av telecaster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 1. Nesten helt i baugen, ca 20 cm over vannlinjen, har et par av bordene ca. 20 cm lang sprekke. 3. Naglene ser riiiimelig rustne ut. Pusse bort rust i forbindelse med nedskraping av båten, og satse på at det går bra i fortsettelsen? Eller er dette et alvorlig problem? Ad 1: Det klassiske er å legge trelask på innsiden, f. eks. 12 mm tykk, med tjæregjennomtrukket tekstil under, og klinke fast på hver side av sprekken. Men i baugen på en overbygd båt kan dette være vanskelig/umulig, så å lime inn en "lus" er kanskje likevel tingen her. Ad 3: Som nevnt andre steder i denne tråden, kan saum (klinknagler, altså) skiftes ut med maskinskruer, skiver og mutre. Til nød kan man gjøre dette alene, skjønt skal man ha mothold på utsiden hvis når man klinker på skruen over mutteren på innsiden, må det en hjelper til. Sitér dette innlegget Link to post
haaugd Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 Jeg har en trebåt som har ligget på vannet i vinter. Når sola begynnte å ta igjen løsnet mye av lakken på dollbordet på begge sider. Jeg må slipe ned her og på deler av overbygget. Jeg er usikker på hva jeg skal behandle med etter nedsliping. Jeg kan huske at min far brukte ovatrol på sine trebåter. Noen som har gode råd/tips? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 18.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2010 ØRNEN er kommet i sitt rette element! Takk for denne flotte fotomontasjen omkring sjøsettingen av Ørnen. Nå kan du si som Neil Armstrong sa da han landet på månen - The Eagel has landed! Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 18.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2010 Jeg har en trebåt som har ligget på vannet i vinter. Når sola begynnte å ta igjen løsnet mye av lakken på dollbordet på begge sider. Jeg må slipe ned her og på deler av overbygget. Jeg er usikker på hva jeg skal behandle med etter nedsliping. Jeg kan huske at min far brukte ovatrol på sine trebåter. Noen som har gode råd/tips? Owatrol er en klassiker D1 og D2. Men det du burde prøve å finne ut av er hvorfor lakken har løsnet? Har opplevd det samme på deler av dollbordt mitt også. Men hos meg er det snakk om hvit maling. Malingen hadde begynt å "bobble" og den kunne rives av i store flak. På båten min var det rett og slett fuktig under malingen... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
tuborg Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 Dete har jeg slitt med i mange år. Det er ingen tvil om at det på ett eller annet vis har kommet fuktighet under lakken/malingen. Denne blir liggende å når vinteren og kuldegradene kommer fryser det til is og lakken løsner. Det er vanlig att dette skyldes at det ikke er skikkelig tett mellom dolbord og fenderlist. Det er ikke rare sprekken som skal til for att det skal komme rikelig med fukt under lakken. For mitt vedkommende ble løsningen å skifte ut hele dolbordet, fenderlista og den biten av det øverste bordet på skroget som lå under fenderlista. Denne var nemmelig så rotten av årevis med fukt att den kunne smuldres opp med fingrene. Jeg brukte epoxy og skruer til å feste fenderlista med så jeg fikk det skikkelig tett før jeg slipte og overflatebehandlet på nytt. Ok Dette ble langt men konklusjonen er at boblingen mest sansynlig kommer av fukt under lakken/malingen. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 18.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2010 Kombinasjonen med fuktighet og kulde kan nok være noe av forklaringen. Det hører til sjeldenhetene at vi har minusgrader her hvor jeg bor. Hvis det skjer, er det som oftes bare noen få dager. Men i vinter har vi hatt sammenhengende frost i 3 mnd. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.