Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Her kommer enda et spørsmål.

 

Sitter og leser på den svenske siden "Trebåtakuten"

Der står det;

Titta sedan på båten med "släpljus" d.v.s håll en lampa nära skrovet så det blir skuggor och se om båten är "bucklig". Är den det måste du slipa med "lång kloss". Ta en 4 mm plywood skiva ca 90x15 cm och sätt ett handtag i varje ände. Häfta fast sandpapper på skivan och slipa tills båten är helt slät. Detta är väldigt jobbigt å och trist men helt nödvändligt om resultatet ska bli bra. Eftersom det inte behöver göras om under din livstid är det ett engångs jobb som får ta tid.

 

I ettermiddags solen i går var det tydelig å se at skroget på Sophie er litt "bucklig"

Spørsmålet er hvilken betydning dette har. Er dette bare et estetisk spørsmål, eller vil denne "bucklingen" ha noen innflytese på båtens manøvrering?

 

Har noen av dere erfaring med å slipe ned denne form for ugjevnheter?

Hvis jeg må ta denne jobben, er det vel en slik sak jeg må skaffe meg...

slipefil.jpg

Link to post

Dette er kun snakk om estetikk. Ujevnhetene har nok oppstått ved at tidligere eier har slipt skroget med eksentersliper etc. Personlig synes jeg ikke dette gjør noe på en sånn type båt som du har. Men vil du ha skroget helt perfekt, er det jo bare å sette i gang da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
A2 = AISI 304 ("Rustfritt")

A4 = AISI 316 ("Syrefast")

Dette er tilnærmet for det finnes krom/nikkel legeringeringer i søkk og kav som er omtrent like. AISI er amerikansk, "A" betegnelsene tror jeg er tyske.

Mvh

Takk for oppklaringen!

 

Jeg tror jeg ville fortsatt med messing, eller aller helst bronsje for å slippe problemer med korrosjon og lutråte. :smash: Er det ikke best med mest mulig likt metall/nærme hverandre i spenningsrekka, under vannlinja? Husk det er andre metaller der også: propell, rorbeslag osv.

Helt enig med deg Woody! Erstatt messing med messing osv, bruke det som er der fra før! Men jeg leser i Larssons Träbåtsrenovering at han oftest erstatter jern med rustfritt når han renoverer, bruker da A4 under vannlinjen og i eik, A2 overvannlinjen under lima plugger. Rustfritt leder vist dårlig og i den anledningen blir det mindre lutråte angrep rundt rustfritt! Kankje det finnes noen eksperter her som kan bekrefte eller avkrefte dette!

Han skriver også som noen tidligere har nevnt, at man bytter ut gamle ruste jernklinker med rustrfri skrue og mutter, da under epoxi lima propp. Kan jo være noe å tenke på, og kanskje finne ut mer om!

Link to post

Så er dagen kommet, i morgen sjøsettes Ørnen :smiley:

 

Men desverre har værgudene lovet oss kuling i ytre Oslofjord, så vi må utsette turen

fra Skjebergkilen til Sætre til søndag eller evt neste helg. :nonod:

 

Ringte meterologisk de mente at det ville bli kuling styrke 12 til 15 fra sørvest,

da får man jo hele Skagerak i rompa når vi kommer ut i "åpent" farvann rundt

Strømtangen og nordover.

 

Muligens ikke beste medisin for en båt som har vært på vann kun et par timer,

tenker jeg lar den trutne i båthava et døgn først.

 

ja ja shit happens, men heller safe enn sorry.

vimpel_signatur.gif

Link to post

Jeg er livredd trebåt og landstrøm. Jeg har fått endel hvitt pulver rundt noen bolter, så jeg vil prøve å sikre meg mot galvanisk tæring så godt jeg kan. Jeg har kjøpt en mastervolt skilletafo som jeg nå vil montere. Kan noen si hvordan jeg bør legge opp kablene fra denne trafoen. Skal jeg ha jordfeilbryter og sikringer mellom trafoen og opplegget i båten, eller kan jeg legge ledninger rett fra trafoen.

Link to post

Etter å ha vokst opp i naustet sammen med bestefar og hans perfeksjonistisk byggede Løvik-snekke på tidlig 70-tall, har jeg kommet til at mine nostalgiske drømmer må realiseres. Jeg skal bytte ut min 16-fots Mørebas med en tresjark. Jeg var en tur og prøvde en i dag, og noen spørsmål meldte seg naturligvis. Vel, ok ...jeg kjøpte den, under forutsetning av at selger fikser en feil med gasspådrag/regulator.

 

Båten:

npetrl.jpg

 

Mye arbeid, ettersom all innredning er revet ut, dørk må legges, alt av el-anlegg må byttes, trenger nye wiresystem etc, men slikt ser jeg lyst på.

 

Men når det kommer til skrogarbeider er jeg mer skeptisk, og har noen spørsmål:

 

1. Nesten helt i baugen, ca 20 cm over vannlinjen, har et par av bordene ca. 20 cm lang sprekke. Nok til at det står en 20 cm lang vannstråle inn i båten når jeg gikk med den. Båteier tror dette trutner, ettersom båten har lagt i ro i snart et år (dog på sjøen). Jeg er tvilende, og tror det må repareres.

Sprekkene er altrå langsgående i selve bordene, ikke mellom bord, og glipper kanskje 1-1,5 mm eller deromkring.

Hvordan reparerer man slike sprekker?

 

2. Den observante vil se at baugstemnen (heter det det?) har råteskade (delvis borte) de øverste 20 cm. Så langt oppe er jo ingen bord festet, ettersom omkringliggende er av aluminium.

Jeg tenkte på muligheten for å skjære bort det mest råtne, og tette endeveden med et "oljebrygg", for så å bygge en "aluminiumshette" over, og sveise denne fast i overbygget. Tanker om dette?

 

3. Naglene ser riiiimelig rustne ut. Pusse bort rust i forbindelse med nedskraping av båten, og satse på at det går bra i fortsettelsen? Eller er dette et alvorlig problem?

 

Forøvrig var dette en super tråd med masse supre ideer og innspill. Kjenner at jeg savner lukta av linolje og terpentin :yesnod:

 

Håper på innspill, da disse sprekkene gjør meg litt urolig ;)

Redigert av Sunnmøringen (see edit history)

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Trur nok saumen er det du skel tenke mest på. Det er i midten den rustar mest, og det kan vere lurt å slipa vekk ein saum eller to for å sjekka tilstanden. Men saum er lett å bytta, men ein må vera to personar. Høyres ut som ein grei måte å løysa roteproblemet i stevnen. Lykke til!

 

Her må jeg si jeg er grønn. Hvordan bytter man søm?

 

 

 

Hvis det er sprekk i en bordgang kan du frese ut et spor og lime inn en list i det sporet du har frest ut. Kan bruke en håndoverfres til det :smiley:

 

Jeg leste noe om det i en eller annen tråd. Frese 2/3 gjennom bordet og lime inn en list. Men det var også snakk om å bore hull i hver ende av sprekken. Borer man da helt igjennom og limer inn en propp?

Hvilken limtype? Epoxy?

 

 

 

 

Eksosutløpet går idag ut gjennom et bord på ene siden. Rundt gjennomføringen ser det ikke helt bra ut. Jeg kunne tenke meg å legge eksosrøret opp langs "bakveggen" i styrehuset med utløp over tak (motor er montert inne, hvor "kapteinstolen" vil bli montert oppå "motorkassa").

Hvordan tetter man et slikt hull i skrogbordet? En slags tetning, eller skjære ut et "rent" hull og lime inn en furupropp?

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post

Bytte søm, vil si og bytte naglene.

 

Reparere sprekker er beskrevet på hjemmesiden til West System epooxy. Har ikke gjort det selv, men det virker ikke veldig vrient, om en har jobbet litt med verktøy før.

 

Selv ville jeg nok laget en furuplugg. Tror det står litt om det også på West System... det kalles ofte for og "sponse"..

Lykke til!

Link to post
Etter å ha vokst opp i naustet sammen med bestefar og hans perfeksjonistisk byggede Løvik-snekke på tidlig 70-tall, har jeg kommet til at mine nostalgiske drømmer må realiseres. Jeg skal bytte ut min 16-fots Mørebas med en tresjark. Jeg var en tur og prøvde en i dag, og noen spørsmål meldte seg naturligvis.

Hei - og velkommen til Båtplassen, og ekstra velkommen til trebåttråden.

Alltid hyggelig å møte folk som er blitt bitt av trebåtbasillen.

 

Håper du har fått, og fortsatt vil få tips og innspirasjon til å gå videre i arbeidet ditt.

 

Når det kommer til spøsmålet omkring naglene, eller sømmen som det heter. Så er det jo ikke så komplisert på din båt som jo er klinkbygget.

Det vil si at det skal være mulig å se klinkene fra innsiden av skroget.

Jeg går ut fra at skroget ikke er garnert - det er jo ikke så vanlig på klinkbygde båter.

 

Planene dine omkring baugstemen kan jeg ikke se at det skulle være noe i vegen for å gjøre det slik du beskriver.

Selv om jeg selvsagt mener at det ville blitt enda finere om hadde erstattet den ødelagte delen av stemen med tre - og ikke aluminium.

Men det er selvsagt enklere å gjøre det på den måten du har beskrevet.

 

Lykke til - og hold oss oppdatert om utviklingen og framdriften av prosjektet ditt.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post

ØRNEN er kommet i sitt rette element!

 

I dag morges (lørdag 17.april 2010) kl. 0559, Ørnen er klar til noen kilometer langs landeveien:

img_0152.jpg

 

Enda 3 km igjen, går unna i 10 km i timen :smiley:

img_0206.jpg

 

Micke styrer krana og traktoren i Båthavna i Høysand

img_0318.jpg

 

Hun flyter !

img_0303.jpg

 

Klar til montering av mast

img_0325.jpg

 

Stor takk til Ole-Jørgen for sleping av hengeren og all annen hjelp, til

O-J´s svigerfar og far for uvurderlig innsats i noen kalde timer, det blåste

kuling styrke 15, og til Mickael Quistgaard i Båthavna for service langt

utover det vanlige!

(er du i Skjebergkilen og trenger drivstoff elller båtutstyr eller bare

noe godt å spise anbefales båthavna innerst i Høysand på det varmeste!)

:smiley:

I morgen tidlig starter vi på den vel 50 nautiske nil lange veien hjem til

Sætre Marina, med marsjfart på 6 knop tar det noen timer antar jeg.

Redigert av telecaster (see edit history)

vimpel_signatur.gif

Link to post
1. Nesten helt i baugen, ca 20 cm over vannlinjen, har et par av bordene ca. 20 cm lang sprekke.

 

3. Naglene ser riiiimelig rustne ut. Pusse bort rust i forbindelse med nedskraping av båten, og satse på at det går bra i fortsettelsen? Eller er dette et alvorlig problem?

Ad 1: Det klassiske er å legge trelask på innsiden, f. eks. 12 mm tykk, med tjæregjennomtrukket tekstil under, og klinke fast på hver side av sprekken. Men i baugen på en overbygd båt kan dette være vanskelig/umulig, så å lime inn en "lus" er kanskje likevel tingen her.

 

Ad 3: Som nevnt andre steder i denne tråden, kan saum (klinknagler, altså) skiftes ut med maskinskruer, skiver og mutre. Til nød kan man gjøre dette alene, skjønt skal man ha mothold på utsiden hvis når man klinker på skruen over mutteren på innsiden, må det en hjelper til.

Link to post

Jeg har en trebåt som har ligget på vannet i vinter. Når sola begynnte å ta igjen løsnet mye av lakken på dollbordet på begge sider. Jeg må slipe ned her og på deler av overbygget. Jeg er usikker på hva jeg skal behandle med etter nedsliping. Jeg kan huske at min far brukte ovatrol på sine trebåter. Noen som har gode råd/tips?

Link to post
Jeg har en trebåt som har ligget på vannet i vinter. Når sola begynnte å ta igjen løsnet mye av lakken på dollbordet på begge sider. Jeg må slipe ned her og på deler av overbygget. Jeg er usikker på hva jeg skal behandle med etter nedsliping. Jeg kan huske at min far brukte ovatrol på sine trebåter. Noen som har gode råd/tips?

Owatrol er en klassiker D1 og D2.

Men det du burde prøve å finne ut av er hvorfor lakken har løsnet?

 

Har opplevd det samme på deler av dollbordt mitt også. Men hos meg er det snakk om hvit maling.

Malingen hadde begynt å "bobble" og den kunne rives av i store flak.

På båten min var det rett og slett fuktig under malingen...

Link to post

Dete har jeg slitt med i mange år. Det er ingen tvil om at det på ett eller annet vis har kommet fuktighet under lakken/malingen. Denne blir liggende å når vinteren og kuldegradene kommer fryser det til is og lakken løsner. Det er vanlig att dette skyldes at det ikke er skikkelig tett mellom dolbord og fenderlist. Det er ikke rare sprekken som skal til for att det skal komme rikelig med fukt under lakken. For mitt vedkommende ble løsningen å skifte ut hele dolbordet, fenderlista og den biten av det øverste bordet på skroget som lå under fenderlista. Denne var nemmelig så rotten av årevis med fukt att den kunne smuldres opp med fingrene.

 

Jeg brukte epoxy og skruer til å feste fenderlista med så jeg fikk det skikkelig tett før jeg slipte og overflatebehandlet på nytt.

 

Ok Dette ble langt men konklusjonen er at boblingen mest sansynlig kommer av fukt under lakken/malingen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...